Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als je vers en brokken op 1 dag voert hoe dan de volgorde?
Moderator: moderatorteam
-
Brenda V.
- Actief
Als je vers en brokken op 1 dag voert hoe dan de volgorde?
Hoi allemaal,
Even een vraagje, hoe zit het met het verteringsproces van de hond, als je op één dag twee keer brokken en twee keer versvlees wilt voeren. Doe je dan eerst 's ochtend twee keer brokken en dan daarna twee keer versvlees of juist andersom. Het betreft een pup van 10 weken.
Bedankt alvast voor de reacties.
De groetjes van Brenda
Even een vraagje, hoe zit het met het verteringsproces van de hond, als je op één dag twee keer brokken en twee keer versvlees wilt voeren. Doe je dan eerst 's ochtend twee keer brokken en dan daarna twee keer versvlees of juist andersom. Het betreft een pup van 10 weken.
Bedankt alvast voor de reacties.
De groetjes van Brenda
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mijn inziens verteren brokken sneller, daar dat helemaal uit elkaar valt in de maag òf opzwelt en het eigenlijk al voorverteerd is door alle verhitting die plaatsgevonden heeft. Het schijnt zo te zijn dat brokken kort in de maag, maar lang in de darmen blijven en vlees andersom.
Het ligt ook een beetje aan de hond, hoe die reageert, maar ik zou als laatste vlees geven, zodat de maag 's nachts alles rustig kan verteren. Je hoort bij brokkenhonden vaak dat ze 's morgens wat misselijk zijn, omdat ze een lege maag hebben, bij vlees hoor je dat vrijwel nooit. Dus dan zou ik 's avonds of aan eind middag vleesvoer geven en 's morgens brokken.
Het ligt ook een beetje aan de hond, hoe die reageert, maar ik zou als laatste vlees geven, zodat de maag 's nachts alles rustig kan verteren. Je hoort bij brokkenhonden vaak dat ze 's morgens wat misselijk zijn, omdat ze een lege maag hebben, bij vlees hoor je dat vrijwel nooit. Dus dan zou ik 's avonds of aan eind middag vleesvoer geven en 's morgens brokken.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Flinn
Brokken en Vers
Hoi,
Onze pup krijgt s'morgens vroeg FarmFood brokken, om 12.00 uur Carnibest, om 17.30 uur Carnibest en s'avonds rond 20.30 uur nog een handje brokjes voor de nacht, hij doet het hier prima op en groeit als kool!
Onze pup krijgt s'morgens vroeg FarmFood brokken, om 12.00 uur Carnibest, om 17.30 uur Carnibest en s'avonds rond 20.30 uur nog een handje brokjes voor de nacht, hij doet het hier prima op en groeit als kool!
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Even een vraagje tussendoor Karen, er wordt vaak aangegeven dat vers voeren de kans op een maagkanteling verkleint, maar als ik dat zoals jij beschrijft lees gaat die theorie dan niet helemaal op.Scooby schreef:Mijn inziens verteren brokken sneller, daar dat helemaal uit elkaar valt in de maag òf opzwelt en het eigenlijk al voorverteerd is door alle verhitting die plaatsgevonden heeft. Het schijnt zo te zijn dat brokken kort in de maag, maar lang in de darmen blijven en vlees andersom.
Als brokken korter in de maag zit dan vlees, zou je zwart/wit gezien, bij brokken minder kans hebben op een maagkanteling toch?
En waarom is het zo "slecht" om brokken en vlees te mengen?
Ik heb begrepen dat dat voornamelijk te maken heeft met de zuurtegraad. De zuurtegraad in de maag bij vlees ligt hoger dan bij brokken. Maar als het door vlees hoger ligt, en je geeft daarna brokken, dan moeten die brokken door de hogere zuurtegraad toch juist verteerd kunnen worden?
-
Snow
Wat ik altijd heb begrepen van vers voer en brokken, dat je om de dag dan het beste zou zijn.. omdat het beide compleetvoer is, en het verschillend verteerd wordt, zou dat het beste zijn..
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een tijdje vers gegeven, maar met Biko geef ik nu brokken, vooral omdat hij dat nog gewend is van zijn vorige baasje (en ik heb hem pas een week)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik heb een tijdje vers gegeven, maar met Biko geef ik nu brokken, vooral omdat hij dat nog gewend is van zijn vorige baasje (en ik heb hem pas een week)
-
Ella46
- Zeer actief
-
chuckie
- Zeer actief
ik dacht dat het zo was dat een de maagspieren van een hond die vlees eet (en dan met name grote stukken vlees,maar ook met kvv) harder moeten werken,hierdoor worden de spieren sterker en wordt de kans op een maagtorsie dus kleiner.Tamara en Bowie schreef:Even een vraagje tussendoor Karen, er wordt vaak aangegeven dat vers voeren de kans op een maagkanteling verkleint, maar als ik dat zoals jij beschrijft lees gaat die theorie dan niet helemaal op.Scooby schreef:Mijn inziens verteren brokken sneller, daar dat helemaal uit elkaar valt in de maag òf opzwelt en het eigenlijk al voorverteerd is door alle verhitting die plaatsgevonden heeft. Het schijnt zo te zijn dat brokken kort in de maag, maar lang in de darmen blijven en vlees andersom.
Als brokken korter in de maag zit dan vlees, zou je zwart/wit gezien, bij brokken minder kans hebben op een maagkanteling toch?
En waarom is het zo "slecht" om brokken en vlees te mengen?
Ik heb begrepen dat dat voornamelijk te maken heeft met de zuurtegraad. De zuurtegraad in de maag bij vlees ligt hoger dan bij brokken. Maar als het door vlees hoger ligt, en je geeft daarna brokken, dan moeten die brokken door de hogere zuurtegraad toch juist verteerd kunnen worden?
het beste is (voor een volwassen hond dan) om hem regelmatig zijn buik vol te laten eten,dus bijvoorbeeld slechts een keer per dag te voeren,hierdoor moeten de maagspieren echt aan het werk,hoe sterker ze zijn hoe kleiner de kans op een maagtorsie.als je gaat voor een keer per dag voeren moet je dat wel langzaam opbouwen,de maagspieren moeten eraan wennen en "getraind" worden.
ook moet de maag harder werken als je grote stukken vlees voert dan waneer je (gemalen) kvv voert.
over het verteren van brokken en vlees;
ik dacht dat het juist andersom was,dat de brokken ze zuurtegraad van de maag verlagen,waardoor het vlees minder goed verteerd en opgenomen kan worden.Ik heb begrepen dat dat voornamelijk te maken heeft met de zuurtegraad. De zuurtegraad in de maag bij vlees ligt hoger dan bij brokken. Maar als het door vlees hoger ligt, en je geeft daarna brokken, dan moeten die brokken door de hogere zuurtegraad toch juist verteerd kunnen worden?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
chuckie
- Zeer actief
-
Brenda V.
- Actief
-
Brenda V.
- Actief
Hoi Karen,Scooby schreef:Mijn inziens verteren brokken sneller, daar dat helemaal uit elkaar valt in de maag òf opzwelt en het eigenlijk al voorverteerd is door alle verhitting die plaatsgevonden heeft. Het schijnt zo te zijn dat brokken kort in de maag, maar lang in de darmen blijven en vlees andersom.
Dankjewel, ik geef hem nu ook 's ochtends twee keer brokken en dan twee keer versvlees en zijn ontlasting is prima, maar dat was die ook toen ik het andersom deed. Maar toch blijft mijn gevoel neigen naar dat het toch het beste is, om 's ochtends versvlees te geven en daarna de brokken, maar das gevoel
De groetjes van Brenda
-
Brenda V.
- Actief
Re: Brokken en Vers
Hoi,Flinn schreef:Hoi,
Jij doet het dus zelfs om en om op 1 dag, dat lijkt me voor de vertering helemaal lastig als ik de verhalen zo hoor. Doe je het bewust op deze manier?
De groetjes van Brenda
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je om de dag wisselt met brokken en vlees vraag je iedere dag van het maag/darmstelsel een heel ander verteringsproces. Minder belastend is om een aantal dagen brokken en een aantal dagen vlees achter elkaar te geven. Dan hoeft het maag/darmstelsel niet steeds om te schakelen.Snow schreef:Wat ik altijd heb begrepen van vers voer en brokken, dat je om de dag dan het beste zou zijn.. omdat het beide compleetvoer is, en het verschillend verteerd wordt, zou dat het beste zijn.
Groetjes, Karen
-
Flinn
Mij is verteld dat het combineren van brok en vers geen probleem is wanneer het om een geperste brok gaat. Ik voer Farm Food dit is een geperste brok dus gaat goed, mooie harde ontlasting. Mijn 2 volwassen honden krijgen dit sinds Januari, s'morgens brok s'avonds Carnibest en de vachtproblemen van mijn Labrador van 10 jaar zijn voor het eerst (heb al van alles geprobeerd als het om brokken en supplementen gaat) zo goed als verleden tijd.
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
Sorry ik kon niet uit je bericht ophalen dat het om een pup ging.Brenda V. schreef:Omdat het een Duitse doggenpup van 10 weken betreftMastiffStorm schreef:Waarom voer jij 4 keer op een dag![]()
Ik geef s'morgens brokken en s'avonds vlees.. Maar jij combineert het dus ook op 1 dag en begint met brokken.
De groetjes van Brenda
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
Ja ik geef nu s'mogens brok s'avonds vlees.MastiffStorm schreef:Sorry ik kon niet uit je bericht ophalen dat het om een pup ging.Brenda V. schreef:Omdat het een Duitse doggenpup van 10 weken betreftMastiffStorm schreef:Waarom voer jij 4 keer op een dag![]()
Ik geef s'morgens brokken en s'avonds vlees.. Maar jij combineert het dus ook op 1 dag en begint met brokken.
De groetjes van Brenda
De eerste maanden van zijn leventje heb ik hem alleen maar brokken gegeven.
Hij had nog nooit vlees bij de fokker gehad.
Ik ben met zijn 7 maanden kw gaan geven.
Mocht er ooit een volgende mastiff komen zou ik het zo weer doen.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom zou je hem niet gelijk op vers vlees zetten?MastiffStorm schreef:De eerste maanden van zijn leventje heb ik hem alleen maar brokken gegeven.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Tamara,Tamara en Bowie schreef:Even een vraagje tussendoor Karen, er wordt vaak aangegeven dat vers voeren de kans op een maagkanteling verkleint, maar als ik dat zoals jij beschrijft lees gaat die theorie dan niet helemaal op.
Als ik het goed onthouden heb, had Billinghurst hier een theorie over dat zetmeel (uit granen in brokken in dit geval) bij de vertering gassen veroorzaakt, bij koeien die droogvoer eten komt dit bijvoorbeeld ook voor en ook zij kunnen maagdraaiingen krijgen. Die gassen zijn dus funest. Iets in die trant, was zijn verklaring. De vertering gaat ook door in de dunne darm en de gassen die daar ontstaan, kunnen ook weer terug komen in de maag.
Bij de vertering van vlees ontstaan vrijwel geen gassen.
Mengen is eigenlijk alleen slecht als je vleesvoer met bot er in mengt met brokken, dat bot en brok schijnt niet goed samen te kunnen. Sommige honden kunnen dit niet goed verteren en krijgen dan dunnere ontlasting en gaan winden.
Volgens mij weet nog niemand hoe dit alles exact in elk elkaar zit, dus een gericht antwoord hierop geven, gaat niet vrees ik.
Groetjes, Karen
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
Scooby schreef:Waarom zou je hem niet gelijk op vers vlees zetten?MastiffStorm schreef:De eerste maanden van zijn leventje heb ik hem alleen maar brokken gegeven.
Omdat ik erg tevreden ben over hoe het met Storm is gegaan.
-
Diana
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Doggen
- Contacteer:
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
Diana schreef:Ik heb zondag mijn pupseltje opgehaald.
Kreeg bij de fokker RC brok en eet nu kvv.
Ze vindt het zalig, mooie ontlasting ook.
Als brok krijgt ze cavom, maar ze eet nu veel vlees dus de brokjes schieten er een beetje bij in, maar da's niet erg!
HEEEEE nieuw pupje.
Ik had wel iets op je site gelezen.
Veel plezier met je pup.
-
Diana
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Doggen
- Contacteer:
-
ignit
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Als je vers en brokken op 1 dag voert hoe dan de volgord
Je mag het voeren hoe je zelf wilt, Brenda - belangrijk is dat je op wisselende tijden voert en de pup nooit van tevoren weet, wat hij krijgt. Zo zorg je ervoor, dat de spijsvertering pas begint als het eten in de maag is beland, zodat de juiste verteringsenzymen geproduceerd worden.Brenda V. schreef:Even een vraagje, hoe zit het met het verteringsproces van de hond, als je op één dag twee keer brokken en twee keer versvlees wilt voeren. Doe je dan eerst 's ochtend twee keer brokken en dan daarna twee keer versvlees of juist andersom. Het betreft een pup van 10 weken.
Succes met je nieuwe pupsel!
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
-
Brenda V.
- Actief
Re: Als je vers en brokken op 1 dag voert hoe dan de volgord
Hoi Ignit,ignit schreef:Je mag het voeren hoe je zelf wilt, Brenda - belangrijk is dat je op wisselende tijden voert en de pup nooit van tevoren weet, wat hij krijgt. Zo zorg je ervoor, dat de spijsvertering pas begint als het eten in de maag is beland, zodat de juiste verteringsenzymen geproduceerd worden.Brenda V. schreef:Even een vraagje, hoe zit het met het verteringsproces van de hond, als je op één dag twee keer brokken en twee keer versvlees wilt voeren. Doe je dan eerst 's ochtend twee keer brokken en dan daarna twee keer versvlees of juist andersom. Het betreft een pup van 10 weken.
Succes met je nieuwe pupsel!![]()
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Bedankt.
Dus het maakt voor de vertering niet uit of je eerst twee keer brokken voert en dan twee keer vlees of andersom?
Ik voer nu eigenlijk bewust wel een beetje op vaste tijden, maar dat is dus eigenlijk niet goed, begrijp ik?
De groetjes van Brenda
- Amber
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi
Mij is verteld dat het beter is om niet door elkaar te mengen,dus bvb 5 dagen brokken en dan twee dagen vers vlees of zo.
Ik zelf geef vijf dagen farmfood en dan twee dagen vers vlees , soms ook wel eens 1 dag hoor! En het bevalt goed moet ik zeggen
Heb zelf wel slechte ervaringen met mengen, dit ging om Royal canin giant baby dog , gemengd met vers vlees energique.
En Eukanuba large breed tesamen met ook energique.
De honden gingen heel erg aan de diaree en hebben alles eruit gekotst.
Dat doen we dus nooit meer :N:
Het blijft dus uitproberen tot je de goeie combinatie vind.
Groetjes Amber
Mij is verteld dat het beter is om niet door elkaar te mengen,dus bvb 5 dagen brokken en dan twee dagen vers vlees of zo.
Ik zelf geef vijf dagen farmfood en dan twee dagen vers vlees , soms ook wel eens 1 dag hoor! En het bevalt goed moet ik zeggen
Heb zelf wel slechte ervaringen met mengen, dit ging om Royal canin giant baby dog , gemengd met vers vlees energique.
Dat doen we dus nooit meer :N:
Het blijft dus uitproberen tot je de goeie combinatie vind.
Groetjes Amber
Groetjes van Amber en een poot van Mack en Kay
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Amber,Amber schreef:Heb zelf wel slechte ervaringen met mengen, dit ging om Royal canin giant baby dog , gemengd met vers vlees energique.
Dat kan ook komen, omdat Royal Canin en Eukanuba ge-expandeerde brokken zijn en daardoor heel licht verteerbaar. Vers vlees is vaak een stuk zwaarder verteerbaar, dus misschien dat die combinatie verkeerd viel bij jouw honden?
Groetjes, Karen