Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe is het nu met de D Doggen en Iersewolfshonden.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Hoe is het nu met de D Doggen en Iersewolfshonden.

Ongelezen bericht door idorh »

Hoe is het nu met de Deense Doggen en Iersewolfshonden?
Is er nu al wat bereikt met gericht fokken dat ze ouder als 8 of 9 jaar kunnen worden.
Gr Bertus.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Bertus,

Voor wat betreft de DUITSE(! :wink: ) doggen is mij daar niets over bekend.
Fahrah
Actief

Re: Hoe is het nu met de D Doggen en Iersewolfshonden.

Ongelezen bericht door Fahrah »

idorh schreef:Hoe is het nu met de Deense Doggen en Iersewolfshonden?
Is er nu al wat bereikt met gericht fokken dat ze ouder als 8 of 9 jaar kunnen worden.
Gr Bertus.
Wat bedoel je precies met je vraag? Of de gemiddelde leeftijd omhoog gegaan is of wat de leeftijd maximaal kan zijn. Ik ken nl een zwarte Duitse dog die bijna twaalf geworden (mijn 1e eigen dog :cheer: ) is en zijn moeder was dertien!! Verder ken ik nakomelingen uit deze lijnen die nu ook tien en elf zijn. Maar als je naar de gemiddelde leeftijd vraagt dan zou er vanuit de rasvereniging interesse voor moeten zijn en zullen ze op de een of andere manier bij de leden (en niet-leden voor een goed beeld)een onderzoek (enquete) moeten laten uitvoeren. Het beste zou zijn een vervolgonderzoek van het uitgevoerde gezondheidsonderzoek. Ik heb de jaartallen zo even niet paraat die gevraagd zijn maar dan moeten al die honden inmiddels overleden zijn. Anders kun je daaruit geen conclusie trekken uiteraard. Verder weet ik niet (ik zit hier nog niet zo lang) wanneer volgens jou dat gerichter fokken gestart zou zijn. Maar daar gaan dan natuurlijk ook vele jaren overheen voordat je de effecten ziet. Wat mij persoonlijk als doggeneigenaar interesseert is HOE de Duitse dog oud wordt. Met allerlei kwalen en operaties of gewoon gezond zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Liever een GOEDE KWALITEIT van leven. Maar of ze al zover zijn......dan moet er denk ik meer openheid komen en zullen de fokkers onderling elkaar wat minder als concurenten moeten zien. Verder zie ik op het moment ook akelig veel dogjes op b.v. Marktplaats staan. Zowel als pup en herplaatsers. Kennelijk zien ook een groot aantal mensen het als leuk om een nest te fokken. Ik twijfel ook wel aan de eigenaren en hun redenen om te fokken. Als je nl kijkt naar het soort pups wat soms aangeboden word. Wit en doof......aan iemand die nog nooit een dog of ander hond in huis heeft gehad.....
groetjes,
Carolina
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Fahrah schreef:
idorh schreef:Hoe is het nu met de Deense Doggen en Iersewolfshonden?
Gr Bertus.
Wat bedoel je precies met je vraag? Of de gemiddelde leeftijd omhoog gegaan is of wat de leeftijd maximaal kan zijn. Ik ken nl een zwarte Duitse dog die bijna twaalf geworden (mijn 1e eigen dog :cheer: ) is en zijn moeder was dertien!! Verder ken ik nakomelingen uit deze lijnen die nu ook tien en elf zijn. Maar als je naar de gemiddelde leeftijd vraagt dan zou er vanuit de rasvereniging interesse voor moeten zijn en zullen ze op de een of andere manier bij de leden (en niet-leden voor een goed beeld)een onderzoek (enquete) moeten laten uitvoeren. Het beste zou zijn een vervolgonderzoek van het uitgevoerde gezondheidsonderzoek. Ik heb de jaartallen zo even niet paraat die gevraagd zijn maar dan moeten al die honden inmiddels overleden zijn. Anders kun je daaruit geen conclusie trekken uiteraard. Verder weet ik niet (ik zit hier nog niet zo lang) wanneer volgens jou dat gerichter fokken gestart zou zijn. Maar daar gaan dan natuurlijk ook vele jaren overheen voordat je de effecten ziet. Wat mij persoonlijk als doggeneigenaar interesseert is HOE de Duitse dog oud wordt. Met allerlei kwalen en operaties of gewoon gezond zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Liever een GOEDE KWALITEIT van leven. Maar of ze al zover zijn......dan moet er denk ik meer openheid komen en zullen de fokkers onderling elkaar wat minder als concurenten moeten zien. Verder zie ik op het moment ook akelig veel dogjes op b.v. Marktplaats staan. Zowel als pup en herplaatsers. Kennelijk zien ook een groot aantal mensen het als leuk om een nest te fokken. Ik twijfel ook wel aan de eigenaren en hun redenen om te fokken. Als je nl kijkt naar het soort pups wat soms aangeboden word. Wit en doof......aan iemand die nog nooit een dog of ander hond in huis heeft gehad.....
natuurlijk zijn er doggen die 11/12 worden , ik ken ze ook. Maar meestal gaan er uit die lijnen ook doggen eerder dood en daar hoor je dan weer niets over, je kan jezelf natuurlijk ook goed voor de gek houden . En hoe een duitse dog oud wordt , tis maar hoe je het bekijkt , als je je leven lang in een kennel zit , of alleen maar languit op een bank ligt , zal zo'n hond weinig blessures krijgen. Juist met de doggen die wel leven , gebeuren soms wel is wat ongelukjes , kijk maar naar voetballers , hoe vaak worden die niet geopereerd aan een meniscus. En zolang er bij mensen kwaaltjes voor komen , zal het bij de honden niet anders zijn. En wat betreft de hart problemen bij de dog , dat kunnen fokkers zelf laten onderzoeken , maar ja dat kost geld he :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

jip007 schreef: En hoe een duitse dog oud wordt , tis maar hoe je het bekijkt , als je je leven lang in een kennel zit , of alleen maar languit op een bank ligt , zal zo'n hond weinig blessures krijgen. Juist met de doggen die wel leven , gebeuren soms wel is wat ongelukjes , kijk maar naar voetballers , hoe vaak worden die niet geopereerd aan een meniscus.
voetballers zijn topsporters, die extreem veel van hun lichaam vergen. is dat werkelijk te vergelijken met een dog die zijn dagelijkse portie beweging krijgt?
jip007
Erelid

linlin schreef:
jip007 schreef: En hoe een duitse dog oud wordt , tis maar hoe je het bekijkt , als je je leven lang in een kennel zit , of alleen maar languit op een bank ligt , zal zo'n hond weinig blessures krijgen. Juist met de doggen die wel leven , gebeuren soms wel is wat ongelukjes , kijk maar naar voetballers , hoe vaak worden die niet geopereerd aan een meniscus.
voetballers zijn topsporters, die extreem veel van hun lichaam vergen. is dat werkelijk te vergelijken met een dog die zijn dagelijkse portie beweging krijgt?
tuurlijk vergen die meer van hun lichaam en zijn ook een stuk slimmer en komen ook geen bomen tegen die opeens oversteken. Door hun lompigheid willen ze nog wel is ergens tegen aan knallen , en dat loopt niet altijd even goed af.
Afbeelding
Fahrah
Actief

Je hebt helemaal gelijk hoor Jip dat ik uit diezelfde lijnen ook honden ken die met zeven/acht jaar dood neervallen. Maar mijn dog was echt geen kasplantje hoor. We liepen op een gegeven moment met 12 doggen op diverse uitlaatplekken en jij kunt je vast wel voorstellen dat ze dan de nodige schrammen oplopen. Bovendien was het mijn eerste dog en had ik niet zoveel ervaring als nu en liep dus ook veel te veel met hem volgens de huidige norm. Verder heb ik hem verkeerd gevoerd doordat we dachten dat het goed zou zijn om allerlei voedingssupplementen toe te voegen. Tja je wilt het beste he......Al doende leert men.

Maar mijn punt was een beetje dat ik met de gemiddelde leeftijdsverwachting nog wel kan leven (liever niet natuurlijk maar het moet wel haalbaar zijn) alleen met al die gezondheidsproblemen op jonge leeftijd niet. En dan denk ik nog steeds dat die leeftijdsverwachting komt doordat er veel teveel jonge doggen op jonge leeftijd doodgaan. Was ook 1 van de conclusies uit het gezondheidsrapport.
En serieus Jip je kunt mij niet vertellen dat je denkt dat een aantal genoemde percentages (in het gezondheidsrapport) onder de noemer kwaaltjes vallen. Tja en over die hartproblemen dat zijn onderzoeken die een rasvereniging eigenlijk verplicht zou moeten stellen aan iedere dog waarmee gefokt word. Maar dan krijg je misschien wel meer van die Marktplaats nesten want daar zijn de pups natuurlijk lekker goedkoop van. En erg kwalijk kan ik het de leken ook niet nemen. Toen ik een deense dog (oh zijn die niet te koop :denken: ) pup zocht was ook een van de eerste dingen waar ik naar vroeg de prijs. Je bent toch niet voor niks Nederlander. :smile: Pas als je een serieuze fokker tegenkomt snap je waar het prijsverschil in kan zitten.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
jip007
Erelid

Fahrah schreef:Je hebt helemaal gelijk hoor Jip dat ik uit diezelfde lijnen ook honden ken die met zeven/acht jaar dood neervallen. Maar mijn dog was echt geen kasplantje hoor. We liepen op een gegeven moment met 12 doggen op diverse uitlaatplekken en jij kunt je vast wel voorstellen dat ze dan de nodige schrammen oplopen. Bovendien was het mijn eerste dog en had ik niet zoveel ervaring als nu en liep dus ook veel te veel met hem volgens de huidige norm. Verder heb ik hem verkeerd gevoerd doordat we dachten dat het goed zou zijn om allerlei voedingssupplementen toe te voegen. Tja je wilt het beste he......Al doende leert men.

Maar mijn punt was een beetje dat ik met de gemiddelde leeftijdsverwachting nog wel kan leven (liever niet natuurlijk maar het moet wel haalbaar zijn) alleen met al die gezondheidsproblemen op jonge leeftijd niet. En dan denk ik nog steeds dat die leeftijdsverwachting komt doordat er veel teveel jonge doggen op jonge leeftijd doodgaan. Was ook 1 van de conclusies uit het gezondheidsrapport.
En serieus Jip je kunt mij niet vertellen dat je denkt dat een aantal genoemde percentages (in het gezondheidsrapport) onder de noemer kwaaltjes vallen. Tja en over die hartproblemen dat zijn onderzoeken die een rasvereniging eigenlijk verplicht zou moeten stellen aan iedere dog waarmee gefokt word. Maar dan krijg je misschien wel meer van die Marktplaats nesten want daar zijn de pups natuurlijk lekker goedkoop van. En erg kwalijk kan ik het de leken ook niet nemen. Toen ik een deense dog (oh zijn die niet te koop :denken: ) pup zocht was ook een van de eerste dingen waar ik naar vroeg de prijs. Je bent toch niet voor niks Nederlander. :smile: Pas als je een serieuze fokker tegenkomt snap je waar het prijsverschil in kan zitten.
de meeste jongen doggen gaan denk ik dood aan een acute hart stilstand ,of aan cardiomyopathie ,botkanker ,maar ik denk dat cardiomyopathie de grootste boos doeners is. Maar zolang er geen hart onderzoeken worden gedaan , zal dit wel zo blijven. En als de rasvereniging hier niets aan doet , moet je zo'n onderzoek zelf laten doen. Niet dat dat alles uitsluit , want onze Jetje had 2 mnd voor zijn dood net zijn jaarlijkse hart onderzoek gehad en dat was helemaal goed. Verder moet er eigenlijk op alle doggen die te vroeg overlijden , sectie worden verricht , pas dat kom je denk ik wat meer te weten wat er allemaal mis is . Ik kan er niet meer mee leven , vind 7/8 jaar echt te jong , dat is ook 1 van de redenen dat we er mee gestopt zijn.
Afbeelding
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mister »

Moet zeggen dat van mij de gemiddelde levens verwachting ook wel omhoog zou mogen. maar ja, je neemt het voor lief en hoopt dat hij veel ouder mag worden.
Mister is mijn eerste dog en is echt mijn allesje tevens is hij ook mijn eerste hond.
Wat het fokken betreft. (Mister wil ik ook evt. aanmelden als dekreu.)
Ik hem ook op hartkwalen laten echoën en tevens de ellebogen laten röntgenen en ik zit nu nog op de HD uitslag te wachten. Gewoon omdat ik vind dat het moet voor mezelf en de evt. nakomelingen. voorkomen is beter dan genezen.
Ik denk als mensen zich in het ras verdiepen en weten wat voor erfelijke ziektes zich voordoen. Ze wel twee keer na zullen denken voor ze een pup via marktplaats kopen. Goedkoop zal uiteindelijk duurkoop zijn.
Mensen die zich er goed in verdiept hebben zullen volgens mij gewoon een pup bij een goede fokker weghalen en hebben het geld er voor over.
Ik ben een rasechte leek in dit opzicht dus misschien heb ik het wel mis.
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
jip007
Erelid

mister schreef:Moet zeggen dat van mij de gemiddelde levens verwachting ook wel omhoog zou mogen. maar ja, je neemt het voor lief en hoopt dat hij veel ouder mag worden.
Mister is mijn eerste dog en is echt mijn allesje tevens is hij ook mijn eerste hond.
Wat het fokken betreft. (Mister wil ik ook evt. aanmelden als dekreu.)
Ik hem ook op hartkwalen laten echoën en tevens de ellebogen laten röntgenen en ik zit nu nog op de HD uitslag te wachten. Gewoon omdat ik vind dat het moet voor mezelf en de evt. nakomelingen. voorkomen is beter dan genezen.
Ik denk als mensen zich in het ras verdiepen en weten wat voor erfelijke ziektes zich voordoen. Ze wel twee keer na zullen denken voor ze een pup via marktplaats kopen. Goedkoop zal uiteindelijk duurkoop zijn.
Mensen die zich er goed in verdiept hebben zullen volgens mij gewoon een pup bij een goede fokker weghalen en hebben het geld er voor over.
Ik ben een rasechte leek in dit opzicht dus misschien heb ik het wel mis.
wil niet zeggen dat je bij een goede fokker wel een gezonde dog koopt. En zo'n hart onderzoek moet je dan ook wel elk jaar laten doen , anders heeft het weinig nut :wink:
Afbeelding
mister
Actief

Dat is ook wat ze mij hebben verteld. dat cardiomiopatie pas definitief op een leeftijd van 3 jaar definitief kan worden beoordeeld. maar dan komt het mischien als mosterd na de maaltijd :wink:
Afbeelding
jip007
Erelid

mister schreef:Dat is ook wat ze mij hebben verteld. dat cardiomiopatie pas definitief op een leeftijd van 3 jaar definitief kan worden beoordeeld. maar dan komt het mischien als mosterd na de maaltijd :wink:
dat is ook het grote probleem , tegen de tijd dat ze het ontdekken zijn de reuen 3/4 jaar en hebben alweer nakomelingen. En met sommige nakomelingen wordt weer lekker verder gefokt :hzz:
Afbeelding
Fahrah
Actief

jip007 schreef:
mister schreef:Dat is ook wat ze mij hebben verteld. dat cardiomiopatie pas definitief op een leeftijd van 3 jaar definitief kan worden beoordeeld. maar dan komt het mischien als mosterd na de maaltijd :wink:
dat is ook het grote probleem , tegen de tijd dat ze het ontdekken zijn de reuen 3/4 jaar en hebben alweer nakomelingen. En met sommige nakomelingen wordt weer lekker verder gefokt :hzz:
Dus nog maar weer eens pleiten voor het gebruik van oudere reuen!! En je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nestje.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
mister
Actief

Reuen later inzetten lijkt me nog niet het grootste probleem. Maar ik kan me voorstellen dat de teven bezitters minder blij zullen zijn dat hun teef pas met laten we zeggen 4 jaar hun eerste nestje mogen hebben. eigenlijk zou de rasvereninging er dan meer bovenop moeten zitten lijkt me.
Want zoals het nu is geregeld is het stamboom + HD beoordeeld + de aankeuring en ... maar raak voor een knaak, cru gezegd.

als DCM bij doggen een probleem is zou deze ook in het rijtje moeten thuis horen. En laten we om het compleet te maken de ellebogen niet vergeten
Afbeelding
jip007
Erelid

Fahrah schreef:
jip007 schreef:
Dus nog maar weer eens pleiten voor het gebruik van oudere reuen!! En je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nestje.
dat is altijd beter , maar die moeten er dan wel zijn , en dan nog ben je niet zeker van een gezonde dog. Teven zouden eigenlijk ook elk jaar een hart onderzoek moeten krijgen, beter iets doen dan niets . En hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nest , daar kan je niet te lang mee wachten , anders krijg je weer andere problemen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:dat is ook het grote probleem , tegen de tijd dat ze het ontdekken zijn de reuen 3/4 jaar en hebben alweer nakomelingen. En met sommige nakomelingen wordt weer lekker verder gefokt :hzz:
En heeft die reu, als hij het een beetje leuk doet op shows, ook zo al 20 nesten op de wereld gezet, zonder dat nog maar iemand weet of er zich nog een erfelijk hartprobleem gaat openbaren...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

mister schreef:Reuen later inzetten lijkt me nog niet het grootste probleem.
En misschien ook eens een maximum aantal dekkingen per reu?!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
mister schreef:Dus nog maar weer eens pleiten voor het gebruik van oudere reuen!! En je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nestje.
dat is altijd beter , maar die moeten er dan wel zijn , en dan nog ben je niet zeker van een gezonde dog.
Hoi Jip,

Als die reuen er dan niet meer zouden zijn, was het wellicht ook beter geweest om er dan niet mee te fokken?!
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:
mister schreef:Dus nog maar weer eens pleiten voor het gebruik van oudere reuen!! En je kunt je natuurlijk ook afvragen hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nestje.
dat is altijd beter , maar die moeten er dan wel zijn , en dan nog ben je niet zeker van een gezonde dog.
Hoi Jip,

Als die reuen er dan niet meer zouden zijn, was het wellicht ook beter geweest om er dan niet mee te fokken?!
ik bedoel dat er al niet veel keus is aan reuen , laat staan oudere , en dan moet het er ook nog maar bij je teef passen.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:
Scooby schreef:
jip007 schreef:
Hoi Jip,

ik bedoel dat er al niet veel keus is aan reuen , laat staan oudere , en dan moet het er ook nog maar bij je teef passen.
Hoi Jip,

Maar het feit dat er zo weinig oudere reuen zijn, moet iedere fokker toch aan het denken zetten...?! :roll:
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

linlin schreef:
De vader van mijn dog is pasgeleden 9 jaar geworden en heeft nog nooit iets bijzonders gehad.
Mijn dog wordt volgende maand 4 en ook nog nooit iets gehad(alleen een enting)en hij beweegt veel,fiets er ook minimaal 10km per dag mee.
Tijd zal het leren,maar ik denk dat je met een goede start en dus ook voeding al een heel eind op dreef bent.
En wat is gemiddeld?
Ik vind 9 jaar op zich al heel mooi voor een dog,je mag zoiezo met een molosser al blij zijn als ze de 10 halen.
Dat sommige met 4 of 5 neervallen wat ik weleens lees,dan klopt er idd iets goed niet.
En waar kan je nu terug herleiden wat de echte max. leeftijd voor een dog zou moeten zijn?
Vroeger werden ze zoiezo niet oud gezien wat ze moesten doen.(zie doggen Bismarck)
Dus dan zul je nu heel groot moeten gaan selecteren met reuen die min. 8/9 worden en dit dus een tig generaties :denken:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:Dus dan zul je nu heel groot moeten gaan selecteren met reuen die min. 8/9 worden en dit dus een tig generaties :denken:
Dat is misschien een begin? Het kan toch niet dat je een ras wilt fokken waarvan het je niet uitmaakt dat de gemiddelde leeftijd nog geen 7 jaar is?
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Scooby schreef:
greatdane schreef:Dus dan zul je nu heel groot moeten gaan selecteren met reuen die min. 8/9 worden en dit dus een tig generaties :denken:
Dat is misschien een begin? Het kan toch niet dat je een ras wilt fokken waarvan het je niet uitmaakt dat de gemiddelde leeftijd nog geen 7 jaar is?
7 is ook te jong en aangezien cardiomyopathie een van de grote oorzaken is is het begin al gemaakt in de VS.

Dr. Meurs writes: "We are continuing to recruit dogs from families of Great Danes with a history of dilated cardiomyopathy. We particularly need to evaluate affected dogs as well as their family members. Additionally, we are in great need of healthy Great Danes that are at least 7 years of age who could come to Ohio State for an echocardiogram and who would be willing to donate a small blood sample. These animals will serve as "healthy controls" and their DNA will be compared to the DNA from the affected animals."

Misschien een idee voor hier :idea:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

jip007 schreef:
Fahrah schreef:
jip007 schreef:
dat is altijd beter , maar die moeten er dan wel zijn , en dan nog ben je niet zeker van een gezonde dog. Teven zouden eigenlijk ook elk jaar een hart onderzoek moeten krijgen, beter iets doen dan niets . En hoe oud een teef moet zijn voor haar eerste nest , daar kan je niet te lang mee wachten , anders krijg je weer andere problemen.
Wat voor hartonderzoek laat jij dan doen Jip?
Essy

Scooby schreef:
jip007 schreef:
Hoi Jip,

En als je dan wel een oudere reu gebruikt die al redelijk wat nakomelingen heeft dan valt iedereen over je heen dat je geen reu kiest die nog niet veel gebruikt is, met alle risico's vandien.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:En als je dan wel een oudere reu gebruikt die al redelijk wat nakomelingen heeft dan valt iedereen over je heen dat je geen reu kiest die nog niet veel gebruikt is, met alle risico's vandien.
Dus moet je op zoek naar een oudere reu die nog niet zoveel is gebruikt. (Wat zouden daar voor meer risico's aan zitten?)
Ik snap zowiezo nooit zo goed waarom mensen voor een reu kiezen die al een kwart van de doggenpopulatie heeft gedekt...?!
Essy

Scooby schreef:
Essy schreef:En als je dan wel een oudere reu gebruikt die al redelijk wat nakomelingen heeft dan valt iedereen over je heen dat je geen reu kiest die nog niet veel gebruikt is, met alle risico's vandien.
Dus moet je op zoek naar een oudere reu die nog niet zoveel is gebruikt. (Wat zouden daar voor meer risico's aan zitten?)
Als je een oudere reu moet zoeken die nog niet veel gebruikt is, is dat zoeken naar een speld in een hooiberg.
Of je moet dan inleveren m.b.t. tot hoe goed die oude weinig gebruikte reu bij jouw teef past omdat er veel minder keus in reuen overblijft.
Daarnaast zal er ook wel een rede zijn dat die oudere reu zo weinig gebruikt (geen bijzondere kwaliteit b.v.).
Essy

Scooby schreef:
Ik snap zowiezo nooit zo goed waarom mensen voor een reu kiezen die al een kwart van de doggenpopulatie heeft gedekt...?!
Misschien omdat je als fokker ook verantwoordelijk bent voor wat je verkoopt? Ik zou nl. geen onbekende reu durven kiezen waarvan nog niet bekend is wat hij eventueel vererft.
jip007
Erelid

Essy schreef:
jip007 schreef:
Fahrah schreef:
jip007 schreef: dat is ook het grote probleem , tegen de tijd dat ze het ontdekken zijn de reuen 3/4 jaar en hebben alweer nakomelingen. En met sommige nakomelingen wordt weer lekker verder gefokt :hzz:
Wat voor hartonderzoek laat jij dan doen Jip?
een hartecho ,bij lance hebben ze het 2 weken geleden nog gedaan toen hij voor zijn longen kwam en een hart foto , gelukkig is zijn hartje nog steeds goed.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Als je een oudere reu moet zoeken die nog niet veel gebruikt is, is dat zoeken naar een speld in een hooiberg.
Of je moet dan inleveren m.b.t. tot hoe goed die oude weinig gebruikte reu bij jouw teef past omdat er veel minder keus in reuen overblijft.
Daarnaast zal er ook wel een rede zijn dat die oudere reu zo weinig gebruikt (geen bijzondere kwaliteit b.v.).
Ach kom, ik kan me niet voorstellen dat alleen veel gebruikte kampioensreuen nou nèt goed bij jouw teef zouden passen en andere, minder gebruikte, reuen niet.
Misschien is het een overweging om eens wat minder naar het uiterlijk te kijken, maar af te wachten of die oudere reu nog steeds gezond is en blijft als hij 5/6 jaar oud is en dat zwaarder te laten wegen?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”