Het rekening met elkaar houden moet van 2 kanten komen en helaas pindakaas ontbreekt het daar vaak aan ;het losloopgebied op het Rozendaalse Veld bijvoorbeeld wordt doorsneden door een fietspad wat dus deels
volledig legaal losloopgebied is.
Als ik daar loop en ik ontwaar een fietser of jogger roep ik mijn honden bij me,maar fietsers komen daar vaak met een rotvaart de bocht om sjezen en houden totaal geen rekening met andere fietspadgebruikers wat dus net zo goed gezinnen met kinderwagens enzo kunnen zijn en knallen voor je het weet bovenop je.Fietsbellen schijnen namelijk niet meer gemaakt te worden
Joggers zie ik op dat pad niet zo vaak(hebben denk ik geen zin om omver gereden te worden).Heel vaak krijg je doodgewoon geen tijd om je hond even bij je te halen en krijg je al een scheldpartij naar je hoofd geslingerd terwijl je druk bezig bent om je hond bij je te krijgen,want dat honden geen robots zijn snappen ze blijkbaar ook niet.Er staan daar overal bordjes -ook langs de fietspaden-die het begin en einde van losloopgebieden aangeven,maar die worden volgens mij alleen door hondenbezitters gelezen.
Een paar maanden geleden had ik nog een fikse woordenwisseling met een fietsend echtpaar dat Max zowat aanreed toen ik een fietspad met ze overstak.Ik liep in het bosgedeelte en wilde een fietspad oversteken toen ik een hard fietsend echtpaar ontwaarde dat net de bocht om was gevlogen.Honden bij me geroepen en Bente kwam meteen maar Max zag iets liggen op het fietspad,was even Oostindisch doof en liep een paar stapjes door.
Toen ik bij het fietspad was(een paar seconden later) liep hij naar dat iets toe, was het racende echtpaar al bij ons en gaf me doodgewoon geen tijd om hem bij zijn kladden te grijpen.
Krijg ik me daar een scheldpartij naar mijn hoofd geslingerd!Waarop ik ze fijntjes wees op het feit dat mijn hond daar eigenlijk volkomen legaal los liep én dat ik bezig was hem bij me te krijgen maar dat
zij me daar geen gelegenheid toe gaven gezien hun snelheid.
Kreeg ik weer de vraag of ik wel wist dat daar een fietspad lag....antwoord:ja.
Waarop mijn vraag was of zij wel wisten dat dit een hondenlosloopgebied was.Antwoord:nee.
Op mijn opmerking dat ze dan maar eens een aantal bordjes beter moesten lezen die daar te kust en te keur staan en rekening moesten houden met andere fietspadgebruikers werden ze nog woester en raceten weer weg in de richting van de parkeerplaats .
Ik heb trouwens ook gehoord dat een advocaat zo'n voorval eens heeft onderzocht voor een vriend die door zoiets een eis tot schadevergoeding aan zijn broek kreeg,en die heeft uitgevonden dat je als hondenbezitter zijnde in zo'n geval niet aansprakelijk bent voor schade als je bezig was om je hond bij je te krijgen en er gebeurt iets.
De rechter gaat er in dat geval van uit dat een hond geen robot is en dat de fietser of jogger rekening moet houden met andere gebruikers.