Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje over vasectomie en gedrag reu en teef
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
vraagje over vasectomie en gedrag reu en teef
ik overweeg om sien nog een keer loops te laten worden om beter in te kunnen schatten of een castratrie van sien in mijn situatie een goede, of beter, de minst slechte oplossing zou kunnen zijn, of dat ik haar beter intact kan houden.
Zou ik dat doen, dan overweeg ik weer om spok te steriliseren. Om de kans op ongelukken te verkleinen, maar vooral om de noodzaak ze gescheiden te houden te verkleinen. Als ik een ding heb geleerd is het wel dat een loopse teef in huis voor spok waar hij niks mee mag bijzonder frustrerend voor hem is, en eigenlijk viind ik het een vorm van mishandeling hem wel aan de verleiding bloot te stellen, en het hem tegelijkertijd onmogelijk te maken, c.q. te verbieden.
Ik zou ze dan grotendeels hun gang kunnen laten gaan, en de nachten dat ik moet werken zou ik spok bij mijn moeder als logeeradres kunnen onderbrengen, zodat ze nooit samen alleen zijn.
Logischerwijs zullen er dan dekkingen plaats vinden, en afgezien van eventuele medische risico's, vraag ik me af wat er eventueel op tegen kan zijn.
Wil heeft o.a. geopperd dat de reu ( in dit geval spok ) wel eens intoleranter tegen reuen kan worden, ook buiten de loopse periode. Ik ben hier niet zo heel erg bang voor bij spok. Ik heb op het ogenblik toch wel het gevoel dat mocht hij dergelijke neigingen gaan vertonen, ik dat wel in de hand kan houden.
Dan hebben we natuurlijk ook nog sien die er wel of niet gediend van kan zijn. Ze heeft bewezen dat als ze niet wil spok heel goed en resoluut z'n plaats kan wijzen. Dus eigenlijk zie ik van deze kant ook geen grote problemen.
Wie heeft dit ooit geprobeerd ( behalve Wil ) of heeft hier een menig over ? Ben wel benieuwd.
Zou ik dat doen, dan overweeg ik weer om spok te steriliseren. Om de kans op ongelukken te verkleinen, maar vooral om de noodzaak ze gescheiden te houden te verkleinen. Als ik een ding heb geleerd is het wel dat een loopse teef in huis voor spok waar hij niks mee mag bijzonder frustrerend voor hem is, en eigenlijk viind ik het een vorm van mishandeling hem wel aan de verleiding bloot te stellen, en het hem tegelijkertijd onmogelijk te maken, c.q. te verbieden.
Ik zou ze dan grotendeels hun gang kunnen laten gaan, en de nachten dat ik moet werken zou ik spok bij mijn moeder als logeeradres kunnen onderbrengen, zodat ze nooit samen alleen zijn.
Logischerwijs zullen er dan dekkingen plaats vinden, en afgezien van eventuele medische risico's, vraag ik me af wat er eventueel op tegen kan zijn.
Wil heeft o.a. geopperd dat de reu ( in dit geval spok ) wel eens intoleranter tegen reuen kan worden, ook buiten de loopse periode. Ik ben hier niet zo heel erg bang voor bij spok. Ik heb op het ogenblik toch wel het gevoel dat mocht hij dergelijke neigingen gaan vertonen, ik dat wel in de hand kan houden.
Dan hebben we natuurlijk ook nog sien die er wel of niet gediend van kan zijn. Ze heeft bewezen dat als ze niet wil spok heel goed en resoluut z'n plaats kan wijzen. Dus eigenlijk zie ik van deze kant ook geen grote problemen.
Wie heeft dit ooit geprobeerd ( behalve Wil ) of heeft hier een menig over ? Ben wel benieuwd.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
hmm, en dit is echt een persoonlijke mening..... ik vind en wil dit ook zelf niet , dat een reu maar zijn gang kan gaan op een teef ... ze staan nl ook gekoppeld en daar moet je dan ook bij zijn enz....daarbij vind ik dat je er erg moeilijk over doet, je had een reu en hebt er een teef bij genomen en nu komen er vragen.. vooral omdat je het dus zielig vind om te scheiden enz enz.... waarom heb je dan in godsnaam een teef erbij genomen? een intacte teef? ik bedoel ik snap dat je 1 van de twee zou willen laten "helpen" maar pffff jan....... dat je dus schrijft dat je het een vorm van mishandeling vind om hem er aan bloot te stellen?? en waarom heb jij hier nooit aan gedacht voordat je een teef nam? want nu moet dus spok onder het mes, maar puur en alleen omdat jij ze niet gescheiden kunt houden en het anderes "zielig"vind? en opzich vind ik dat prima hoor, ik snap alleen niet waarom je daar pas op komt wanneer je de teef hebt...
en dus, een teef moet niet zomaar gedekt worden door een reu...... zonder dat daar iets van komt.....
en dus, een teef moet niet zomaar gedekt worden door een reu...... zonder dat daar iets van komt.....
- Zoie
- Zeer actief
nou, dat ik er pas nu over nadenk is niet waar, zie o.a. dit topic: http://hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic. ... ie&start=0yamie schreef:hmm, en dit is echt een persoonlijke mening..... ik vind en wil dit ook zelf niet , dat een reu maar zijn gang kan gaan op een teef ... ze staan nl ook gekoppeld en daar moet je dan ook bij zijn enz....daarbij vind ik dat je er erg moeilijk over doet, je had een reu en hebt er een teef bij genomen en nu komen er vragen.. vooral omdat je het dus zielig vind om te scheiden enz enz.... waarom heb je dan in godsnaam een teef erbij genomen? een intacte teef? ik bedoel ik snap dat je 1 van de twee zou willen laten "helpen" maar pffff jan....... dat je dus schrijft dat je het een vorm van mishandeling vind om hem er aan bloot te stellen?? en waarom heb jij hier nooit aan gedacht voordat je een teef nam? want nu moet dus spok onder het mes, maar puur en alleen omdat jij ze niet gescheiden kunt houden en het anderes "zielig"vind? en opzich vind ik dat prima hoor, ik snap alleen niet waarom je daar pas op komt wanneer je de teef hebt...
De mogelijkheid van vasectomie heb ik wel degelijk van te voren als mogelijkheid meegenomen.
Verder is er ook nog zoiets als een verschil tussen ergens over nadenken en iets mee maken.
En voortschrijdend inzicht.
En de dingen die nu eenmaal altijd anders lopen dan je van te voren kunt bedenken.
enz.
Verder heb ik geen teef genomen omdat ze intakt is, maar sien, die toevallig intakt was. Oftewel, bij een keus voor een hond spelen talloze faktoren een rol. Al is het feit dat ze een teef is geen toeval maar welbewuste keuze.
Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit gedeelte van de discussie niet bijster interessant vind, en nog minder relevant, want sien is er nu en ik moet er nu het beste van maken.
En waarom dan niet, wat is precies je probleem er mee ? Ben ook erg benieuwd naar meningen en ervaringen van anderen, aangezien het mij opvalt dat vrijwel niemand voor deze optie kiest, terwijl hij ogenschijnlijk voor de hand ligt. Kan best dat met onwetendheid van mij te maken heeft, maar daar zullen er dan wel meer last van hebben, dus ik ben benieuwd.en dus, een teef moet niet zomaar gedekt worden door een reu...... zonder dat daar iets van komt.....
De argumenten en ervaringen contra van Wil ken ik overigens.

- iones
- Zeer actief
Ik zou er voorkeur aan geven om Sien te laten steriliseren. Om de volgende redenen, en nu quote ik mezelf even uit een ander topic:
Het biedt Sien alleen maar voordelen, hoewel de ingreep uiteraard niet prettig is, en dan bedoel ik vooral de narcose. Verder verandert naar mijn ervaring het gedrag van de hond niet. Bessie was al nooit erg speels, en Polleke was altijd heel erg speels en dat is ze altijd gebleven totdat ze heel ziek werd en ik haar uiteindelijk moest laten inslapen.iones schreef:Ik kreeg vroeger ook het advies van de dierenarts om de baarmoeder en de eierstokken te laten verwijderen i.v.m. kanker. Maar ik dacht, "je kunt overal kanker aan krijgen, dan kun je er alles wel uit gaan halen." Maar in tussen heb ik nu al 2x baarmoeder ontsteking meegemaakt. Zowel met Polleke als met de hond die ik daarvoor had. Nu ben ik dus van gedachten veranderd.
De kans op baarmoederonsteking wordt aanzienlijk minder als je de eierstokken laat verwijderen, en dan hoeft de baarmoeder er niet eens uit. Ook de kans op melkklierkanker verkleint. Ik ben dus van plan om mijn beide honden die operatie te laten ondergaan. Want ermee fokken doe ik niet. Het zijn bastaardhonden en het asiel zit al vol genoeg.
Het verwijderen van de eierstokken kost hier iets van 200 euro. Ik geef toe dat ik het fijn vind als ze niet meer loops worden, want Bobbes heeft er een pesthekel aan als ze haar broekje aan moet. MAar ik doe het op de eerste plaats voor het behoud van de hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: vraagje over vasectomie en gedrag reu en teef
Ik heb een eigen reu laten steriliseren omdat hij een beetje een sukkel was en ik hem niet zijn reuengedrag wilde ontnemen. Hij had gedekt en woonde in een particulier gezin. Mijn wens is volledig uitgekomen. De DA mopperde wel want een gewone castratie is natuurlijk een fluitje van een cent en hiervoor moest hij wat meer moeite doen.Zoie schreef:
Een trimsalonklant van mij had een combi Fox Terrier reu en Welsh Terrier teef en die reu was ook gesteriliseerd. Tot op hoge leeftijd hadden deze honden dus 2x per jaar een feestje. De teef heeft (natuurlijk zeg ik dan bijna maar da's een andere discussie) wel een baarmoederontsteking gekregen en is gecastreerd.
Door wel of niet dekken krijg je wat mij betreft geen ander gedrag naar andere reuen of wat dan ook. De last in huis zal ook verminderen, wanneer de mogelijkheden er gewoon zijn voor een dekking hoeft die reu zich ook niet zo op te winden met er hijgend achteraan rennen. 't Wordt dan meer een kwestie van opstappen, koppelen, klaar. In principe hoef je natuurlijk niet bij die koppeling aanwezig te zijn, bij de gemiddelde wolf is daar ook niemand bij

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je Jan,
Afgezien van de mogelijke lastigere omgang van de reu met andere reuen, het af en toe vastzitten op een minder gunstig moment en de in mijn ogen verhoogde kans op baarmoederontsteking (welke je overigens prima oplost met een operatie) zie ik geen nadelen van een vasectomie.
Ik heb bvb. geen schijnzwangerschappen meegemaakt als gevolg van loze dekkingen. Ook is mijn ervaring dat de honden niet konstant met dekken bezig zijn, gemiddeld twee maal per dag, de ochtendwip en de middagwip, en soms drie keer maar daar bleef het bij.
Op zich was het enige nadeel wat ik echt zwaarwegend vindt gedurende jaren niet aanwezig, nl. de baarmoederontstekingen. En tot die tijd zag ik eigenlijk alleen maar voordelen voor de honden, zowel de reu als de 3 teven. Mijn reu was sowieso erg moeilijk met andere reuen.
Een opvallend detail was dat één van de drie teven na een aantal jaren niet meer door hem gedekt wilde worden maar dit wel dolgraag met andere reuen wilde. Ik ben er van overtuigd dat zij ontdekt had dat mijn reu nutteloos was voor haar, zij wilde puppen maken en geen losse flodders ontvangen.
Je zou er in eerste instantie, in jouw situatie, dus best voor kunnen kiezen om Spok te laten steriliseren en het allemaal eens een aantal loopsheden aankijken. Je bent dan in elk geval van een aantal grote ongemakken af.
Wat mijn honden betreft ben ik ervan overtuigd dat zij liever dekten "zonder dat er wat van kwam" dan helemaal niet dekken of zelfs gekastreerd te zijn. Ze konden op deze manier nl. ongestoord papa en mama spelen, van het begin tot het eind. Welke volledig intakte hond kan dit ook?
Resumerend: Verhoogde kans op baarmoederontsteking, maar, so what? De teven met baarmoederontsteking die ik heb laten opereren hebben geen zwaardere operatie en nasleep gehad dan de gezonde teven die ik heb laten kastreren.
Lastiger met andere reuen, so what? Reuen met reuen is sowieso vaak lastig.
Afgezien van de mogelijke lastigere omgang van de reu met andere reuen, het af en toe vastzitten op een minder gunstig moment en de in mijn ogen verhoogde kans op baarmoederontsteking (welke je overigens prima oplost met een operatie) zie ik geen nadelen van een vasectomie.
Ik heb bvb. geen schijnzwangerschappen meegemaakt als gevolg van loze dekkingen. Ook is mijn ervaring dat de honden niet konstant met dekken bezig zijn, gemiddeld twee maal per dag, de ochtendwip en de middagwip, en soms drie keer maar daar bleef het bij.
Op zich was het enige nadeel wat ik echt zwaarwegend vindt gedurende jaren niet aanwezig, nl. de baarmoederontstekingen. En tot die tijd zag ik eigenlijk alleen maar voordelen voor de honden, zowel de reu als de 3 teven. Mijn reu was sowieso erg moeilijk met andere reuen.
Een opvallend detail was dat één van de drie teven na een aantal jaren niet meer door hem gedekt wilde worden maar dit wel dolgraag met andere reuen wilde. Ik ben er van overtuigd dat zij ontdekt had dat mijn reu nutteloos was voor haar, zij wilde puppen maken en geen losse flodders ontvangen.
Je zou er in eerste instantie, in jouw situatie, dus best voor kunnen kiezen om Spok te laten steriliseren en het allemaal eens een aantal loopsheden aankijken. Je bent dan in elk geval van een aantal grote ongemakken af.
Wat mijn honden betreft ben ik ervan overtuigd dat zij liever dekten "zonder dat er wat van kwam" dan helemaal niet dekken of zelfs gekastreerd te zijn. Ze konden op deze manier nl. ongestoord papa en mama spelen, van het begin tot het eind. Welke volledig intakte hond kan dit ook?
Resumerend: Verhoogde kans op baarmoederontsteking, maar, so what? De teven met baarmoederontsteking die ik heb laten opereren hebben geen zwaardere operatie en nasleep gehad dan de gezonde teven die ik heb laten kastreren.
Lastiger met andere reuen, so what? Reuen met reuen is sowieso vaak lastig.
- iones
- Zeer actief
Ach Inge, het is wat ik van iedere willekeurige dierenarts te horen krijg. Er zal dan toch wel iets van waarheid in zitten want zij krijgen zat patienten op hun praktijk om dat te kunnen beoordelen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
diesel is na zijn castratie intoleranter tegen alle honden. Op een niet agressieve manier.
Met dat goldenkarakter van hem waarbij hij werkelijk met alle honden wilde spelen, vind ik het hoe hij nu is veel beter te pruimen, want hij laat andere honden als hij ze niet vreselijk leuk vindt links liggen.
hij domineert wat meer, maar taait ook eerder af...
Hij vecht nooit.
Hij neemt ook nooit meer de benen op zoek naar loopse teven.
En dat ik hem destijds heb laten castreren verlost mij van de vraag van wat ik moet doen met mijn intacte teef.
Zij is maar een paar weken per jaar loops, mijn reu was altijd wel verliefd.
Met dat goldenkarakter van hem waarbij hij werkelijk met alle honden wilde spelen, vind ik het hoe hij nu is veel beter te pruimen, want hij laat andere honden als hij ze niet vreselijk leuk vindt links liggen.
hij domineert wat meer, maar taait ook eerder af...
Hij vecht nooit.
Hij neemt ook nooit meer de benen op zoek naar loopse teven.
En dat ik hem destijds heb laten castreren verlost mij van de vraag van wat ik moet doen met mijn intacte teef.
Zij is maar een paar weken per jaar loops, mijn reu was altijd wel verliefd.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Laten we eens uitgaan van 2 dekkingen per dag gedurende 7 dagen, 2 maal per jaar. Dat zijn 28 dekkingen per jaar en in bvb. 5 jaar 140 dekkingen. Laten we er ook maar even voor het gemak van uitgaan dat de penis van de reu niet altijd even schoon is.Inge O schreef:verhoogde kans op baarmoederontsteking? geloof ik nog niet zo meteen, tenzij ik daarover de resultaten van een uitgebreid onderzoek zou zien, dat duidelijk op significante verschillen wijst. gewoon de vasstelling dat teven na x aantal dekkingen baarmoederontsteking ontwikkelen is voor mij niet overtuigend, want diezelfde baarmoederontsteking ontwikkelen ook héél veel teven zónder dekking.
Lijkt het jou met deze gegevens dan echt onwaarschijnlijk dat een teef die dit allemaal te verwerken krijgt net zo´n hoge kans op baarmoederontsteking heeft als een teef die nooit gedekt wordt?
- Zoie
- Zeer actief
Ik denk zelfs dat ze er minder mee bezig zullen zijn.Wil de hond schreef:Ook is mijn ervaring dat de honden niet konstant met dekken bezig zijn, gemiddeld twee maal per dag, de ochtendwip en de middagwip, en soms drie keer maar daar bleef het bij.
Bedankt allemaal voor de feedback. Het zit er toch wel dik in dat ik het met een vasectomie ga proberen. Bijkomende overweging voor mij is dat ik bang ben de roedelverhoudingen te veel te gaan verstoren als sien door een castratie nog een tandje feller wordt. Misschien onzin, maar zoals het nu gaat zijn ze redelijk tegen elkaar opgewassen, al zie je toch wel dat als sien op haar strepen gaat staan spok bakzijl haalt, b.v. als het om een plekje op bed gaat. Ze kan soms best een K zijn, niet in die mate dat het me zorgen baart, ze gaan overwegend heel goed met elkaar om, maar meer hoeft het van mij ook niet te worden

Ik kan dan iig een of meerdere loopsheden afwachten, en hopelijk kan ik dan zelfs geheel en al van een castratie van sien afzien, zodat ik de natuurlijke hormoonhuishoudng en gedrag van beide honden in takt kan laten. In zekere zin zelfs meer dan wanneer ik ze tijdens de loopsheid gescheiden moet houden of steeds moet ingrijpen.
Welliswaar moet spok dan onder het mes, maar mijn gevoel zegt me dat als spok er over na zou kunnen denken hij zou zeggen, doe maar. En als ingreep zou het toch minder ingrijpend moeten zijn dan een castratie van sien.

- Zoie
- Zeer actief
Ik weet niet of je zo mag rekenen. Het afweersysteem, zoals ik van Inge begrijp tijdens de loopsheid op haar hoogtepunt, kan w.s. een aantal dekkingen in een tijdsperiode, zeg een dag, aan. Maar ik geloof niet dat het zinvol is de optelsom over de jaren te maken. Ik ben ik weet niet hoe vaak besmet geraakt met een griepvirus, en mijn lichaam heeft dat steeds kunnen tackelen, en w.s. alleen maar sterker gemaaakt voor een eventudle volgende besmetting. Denk ik.Wil de hond schreef:Laten we eens uitgaan van 2 dekkingen per dag gedurende 7 dagen, 2 maal per jaar. Dat zijn 28 dekkingen per jaar en in bvb. 5 jaar 140 dekkingen. Laten we er ook maar even voor het gemak van uitgaan dat de penis van de reu niet altijd even schoon is.Inge O schreef:verhoogde kans op baarmoederontsteking? geloof ik nog niet zo meteen, tenzij ik daarover de resultaten van een uitgebreid onderzoek zou zien, dat duidelijk op significante verschillen wijst. gewoon de vasstelling dat teven na x aantal dekkingen baarmoederontsteking ontwikkelen is voor mij niet overtuigend, want diezelfde baarmoederontsteking ontwikkelen ook héél veel teven zónder dekking.
Een ander die in de loop der jaren nog niet voor een tiende procent het aantal griepvirussen te verwerken heeft gekregen, kan als het aantal te groot is toch in keer besmet raken en ernstig ziek raken.
Denk b.v. aan de slachting die de griep gebracht heeft op continenten waar dit virus niet bekend was. Zeg ik even uit mijn hoofd. Al redenerend.
Vergelijk b.v. ook eens het aantal dekkingen dat een op straat levende teef zal ondergaan vergeleken met het aantal dekkingen van onze huishond per loopsheid.
Dus, ik ben het met Inge eens, voordat ik harde cijfers zie, ben ik niet snel overtuigd van redeneringen waarom het zo zou moeten zijn.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dus wel dat er een verband gelegd mag worden tussen het aantal dekkingen en de evt. hogere kans op baarmoederontsteking.
Omdat de meeste baarmoederontstekingen zich toch al voordoen na de loopsheid, als gevolg van. Bij teven die niet gedekt zijn. Ondanks de verhoogde afweer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat in de loop van de jaren eerder een pyometra ontstaat bij een teef die behalve loops ook nog eens regelmatg gedekt wordt. Omdat elke dekkig toch weer opnieuw bacterïen inbrengt. En elke loopsheid weer een nieuwe kans geeft op het ontsaan van.
Volgens jouw redenatie mbt. betere afweer als gevolg van regelmatigere besmetting zou je dus eerder mogen verwachten dat de kans op pymetra bij een teef die regelmatig (vaak) gedekt wordt kleiner wordt.
Twee van mijn drie teven heb ik moeten laten kastreren als gevolg van een pyometra. Mijn DA vond dit eigenlijk ook logisch, het feit dat zich een pyometra voordeed vond zij een vrij logisch gevolg van.
Maar goed, dit zijn mijn gedachtes hierover. Wat ik ook denk is dat die verhoogde kans desondanks geen al te zwaarwegend argument tegen hoeft te zijn. In principe is een kastratie vanwege pyometra niet anders als een kastratie bij een gezonde teef. En het is in elk geval niet 100% zeker dat er zich een pyometra zal voordoen, mijn derde teef is op 16-jarige leeftijd ingeslapen met haar baarmoeder in perfekte staat. Moet hier wel bij vermelden dat de reu toen zij 7 jaar oud was overleed en zij dus niet tot aan haar laatste loopsheid gedekt is geworden.
Omdat de meeste baarmoederontstekingen zich toch al voordoen na de loopsheid, als gevolg van. Bij teven die niet gedekt zijn. Ondanks de verhoogde afweer. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat in de loop van de jaren eerder een pyometra ontstaat bij een teef die behalve loops ook nog eens regelmatg gedekt wordt. Omdat elke dekkig toch weer opnieuw bacterïen inbrengt. En elke loopsheid weer een nieuwe kans geeft op het ontsaan van.
Volgens jouw redenatie mbt. betere afweer als gevolg van regelmatigere besmetting zou je dus eerder mogen verwachten dat de kans op pymetra bij een teef die regelmatig (vaak) gedekt wordt kleiner wordt.
Twee van mijn drie teven heb ik moeten laten kastreren als gevolg van een pyometra. Mijn DA vond dit eigenlijk ook logisch, het feit dat zich een pyometra voordeed vond zij een vrij logisch gevolg van.
Maar goed, dit zijn mijn gedachtes hierover. Wat ik ook denk is dat die verhoogde kans desondanks geen al te zwaarwegend argument tegen hoeft te zijn. In principe is een kastratie vanwege pyometra niet anders als een kastratie bij een gezonde teef. En het is in elk geval niet 100% zeker dat er zich een pyometra zal voordoen, mijn derde teef is op 16-jarige leeftijd ingeslapen met haar baarmoeder in perfekte staat. Moet hier wel bij vermelden dat de reu toen zij 7 jaar oud was overleed en zij dus niet tot aan haar laatste loopsheid gedekt is geworden.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik mag toch hopen dat het percentage dekkingen door mannen met pusdruppels aan hun piep beduidend lager ligt dan bij honden.niks laat mij vermoeden dat de doorsnee goed verzorgde en gezonde reu méér pathogene bacteriën bij zich draagt dan de doorsnee gezonde man .
dan wil je datzelfde rekensommetje bij mensen echt niet gaan maken vrees ik

- iones
- Zeer actief
Ja maar of reuen nu wel gelegenheid krijgen om hun gang te gaan of niet is niet relevant als het gaat om baarmoederontsteking of melkklierkanker. HEt gaat er gewoon om dat dit veelvuldig voorkomt. Ik denk dat er heus wel cijfers omhanden zijn maar ik zou niet weten waar ik die kon vinden.Inge O schreef: en toch betwijfel ik dat sterk, want ze krijgen wel zat patiënten, maar niet zat patiënten waarbij reu en teef de kans krijgen om hun gang te gaan, omdat dit in de praktijk nu net amper gebeurt.
dat het niet standaard aan da's zo gedoceerd wordt weet ik daarbij uit eerste hand, dus ga ik er voorlopig vanuit (tot het tegendeel bewezen is) dat het aannames zijn.
- iones
- Zeer actief
Dat is dus ook mijn ervaring. En ook ervaringen in de omgeving. Ik ken 1 schnauzertje waar ze te laat bij waren. Die bloedde dood in de auto onderweg naar de dierenarts. Bij andere honden liep het echter goed af, behalve met Bessie, de hond die ik voor Polleke had. Mijn ervaring is voor mezelf zowiezo het beste bewijs. MAar ik denk dat dit voor iedereen geldt.Inge O schreef:
maar hier gaat het nu in deze discussie juist om. dat ongecastreerde teven meer kans lopen op een baarmoederontsteking, dat is ondertussen voldoende bewezen uiteraard.
- Zoie
- Zeer actief
Nou nee hoor, mensen zijn in staat om op grond van toevalligheden en anderssoortige omstandigheden de groots mogelijke flauwekul voor heilige waarheid aan te nemen. Sluit mezelf niet uit.iones schreef:Mijn ervaring is voor mezelf zowiezo het beste bewijs. MAar ik denk dat dit voor iedereen geldt.
Ik heb liever harde cijfers, het liefst met een goede verklarende theorie, want niet alles wat iemand plausibel in de oren klinkt, is ook zo.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nou en hier dus het omgekeerde. Ik ken bijna geen gecastreerde teven bijna alleen maar intacte teven en maar heel weinig van die honden hebben baarmoeder ontsteking gehad... Jij kent blijkbaar veel gecastreerde honden en ik juist niet. Ik zie dus niet hetzelfde als jij ziet...iones schreef:Dat is dus ook mijn ervaring. En ook ervaringen in de omgeving. Ik ken 1 schnauzertje waar ze te laat bij waren. Die bloedde dood in de auto onderweg naar de dierenarts. Bij andere honden liep het echter goed af, behalve met Bessie, de hond die ik voor Polleke had. Mijn ervaring is voor mezelf zowiezo het beste bewijs. MAar ik denk dat dit voor iedereen geldt.Inge O schreef:
maar hier gaat het nu in deze discussie juist om. dat ongecastreerde teven meer kans lopen op een baarmoederontsteking, dat is ondertussen voldoende bewezen uiteraard.

Ik gebruik dus geen wetenschappelijke cijfertjes etc. alleen maar mijn eigen waarneming.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- iones
- Zeer actief
Ik ken veel teven inderdaad die gecastreerd zijn n.a.v. baarmoeder ontsteking.malinois schreef:
nou en hier dus het omgekeerde. Ik ken bijna geen gecastreerde teven bijna alleen maar intacte teven en maar heel weinig van die honden hebben baarmoeder ontsteking gehad... Jij kent blijkbaar veel gecastreerde honden en ik juist niet. Ik zie dus niet hetzelfde als jij ziet...
Ik gebruik dus geen wetenschappelijke cijfertjes etc. alleen maar mijn eigen waarneming.
Het is precies zoals ik zei, jij gaat af op jouw ervaringen. Als ik het zelf niet veel meegemaakt had en om me heen had gezien, had ik waarschijnlijk hetzelfde geredeneerd als jij, want zo redeneerde ik voorheen ook.
Verder Inge, schijnt het toch heel normaal te zijn in de veterinaire geneeskunde om baarmoeders preventief te verwijderen, zie hier:
http://www.vetsurgerycentral.com/pyometra.htm
Prevention of pyometra
Simply having your pet spayed at a young age will prevent pyometra and will decrease the risk of mammary cancer
En hier: http://www.marvistavet.com/html/body_pyometra.html
Met uitleg van de oorzaak:
HOW DOES THIS INFECTION COME ABOUT?
With each heat cycle, the uterine lining engorges in preparation for pregnancy. Eventually, some tissue engorgement becomes excessive or persistent (a condition called “cystic endometrial hyperplasiaâ€
- iones
- Zeer actief
Oooooooooooooooooooo. Je hebt gelijk. Ik had je niet goed begrepen.
Effe weer en ervaring van mij uitwisselen....
POlleke kreeg baarmoederonsteking vlak nadat ze per ongeluk gedekt was door een hond. Het zou dus wel kunnen dat het een en het ander verband heeft met elkaar. Mogelijk had ze het wel nooit gekregen als ze niet gedekt was door dat hondje.
Effe weer en ervaring van mij uitwisselen....
POlleke kreeg baarmoederonsteking vlak nadat ze per ongeluk gedekt was door een hond. Het zou dus wel kunnen dat het een en het ander verband heeft met elkaar. Mogelijk had ze het wel nooit gekregen als ze niet gedekt was door dat hondje.
- iones
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat denk ik wel trouwens...Inge O schreef:mijn vraagtekens gaan over het feit of een teef die niet gecastreerd is en af en toe gedekt wordt door een (gevasectomiseerde) reu veel meer kans loopt op een baarmoederontsteking dan een niet gecastreerde teef die niét gedekt wordt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
vind jij dat of is dat zoiones schreef:Misschien overdrijven ze Martijn, maar op het gebied van geneeskunde, of het nu om dieren gaat of om mensen, lopen ze WEL voorop en zijn ze hier in Nederland nog achterlijk.

- iones
- Zeer actief
Dat is zo. In Amerika zit meer geld, dus meer geld voor onderzoek. Daarbij komen de meeste nieuwe medische techieken en ook medicijnen daar vandaan. Het is dus niet mijn mening. Het is nu eenmaal zo.
Of moet je weer cijfers? Moet je overal cijfers voor hebben?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik geloof niet zo in verhaaltjes en aangezien ik zelf het tegenovergestelde zie trek ik het hele verhaal nogal in twijfel en wat er in het andere topic ook wordt gezegd er komt zoveel meer bij kijken ....iones schreef:Dat is zo. In Amerika zit meer geld, dus meer geld voor onderzoek. Daarbij komen de meeste nieuwe medische techieken en ook medicijnen daar vandaan. Het is dus niet mijn mening. Het is nu eenmaal zo.
ja dus cijfertjes of op papier bewezen...
Als je 3 honden kent en daarop oordeelt oke, maar ik ken zoveel ongecastreerde teven dat ik er inderdaad m'n twijfels bij heb.
en of NL zo achterlijk is en amerika zo goed????? daar heb ik al helemaal m'n vraagtekens bij....

- iones
- Zeer actief
DAt jij op 3 honden uit je omgeving oordeelt weet ik niets van. Maar ik oordeel op wat ik meegemaakt heb en daarnaast nog wat ik gezien heb in mijn omgeving.
Verder zijn er in Amerika medisch mogelijkheden die er hier niet zijn. Daarom gaan er mensen wel eens voor een speciale behandeling er naartoe. Als ze daar geld voor hebben tenminste.
Op ander gebied kunnen ze zeer achterlijk en bekrompen zijn inderdaad maar daar gaat het nu niet over.
Verder zijn er in Amerika medisch mogelijkheden die er hier niet zijn. Daarom gaan er mensen wel eens voor een speciale behandeling er naartoe. Als ze daar geld voor hebben tenminste.
Op ander gebied kunnen ze zeer achterlijk en bekrompen zijn inderdaad maar daar gaat het nu niet over.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik oordeel juist niet op drie honden (was gewoon een voorbeeld) en kijk ook niet alleen naar eigen honden maar de teven die ik ken en dat zijn er behoorlijk wat (ongecastreerd).iones schreef:DAt jij op 3 honden uit je omgeving oordeelt weet ik niets van. Maar ik oordeel op wat ik meegemaakt heb en daarnaast nog wat ik gezien heb in mijn omgeving.

-
- Actief