Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe krachtig is Cortaphen?
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Hoe krachtig is Cortaphen?
Bowie heeft gister bij de DA een injectie Rimadyl gekregen i.v.m. haar rug. Sinds vanmorgen moest ik beginnen met het geven van Cortaphen Forte, 3x daags 2 tabletten.
Ze loopt in ieder geval weer en haar staart staat ook weer fier overeind. Alleen als ze wilt zitten, liggen of opstaan duurt dit even. Als ze wil gaan zitten of liggen dan is ze echt aan het twijfelen of ze het moet doen, net of ze door een bepaalde pijngrens moet. Het lijkt net of ze aan het haperen is.
Ik weet niet of Cortaphen Forte een "krachtig" middel is of dat het een "gemiddelde" pijnstiller is? Of kan het zijn dat het middel nog helemaal moet inwerken?
Ze loopt in ieder geval weer en haar staart staat ook weer fier overeind. Alleen als ze wilt zitten, liggen of opstaan duurt dit even. Als ze wil gaan zitten of liggen dan is ze echt aan het twijfelen of ze het moet doen, net of ze door een bepaalde pijngrens moet. Het lijkt net of ze aan het haperen is.
Ik weet niet of Cortaphen Forte een "krachtig" middel is of dat het een "gemiddelde" pijnstiller is? Of kan het zijn dat het middel nog helemaal moet inwerken?
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou..cortaphen is net zoiets als ibuprofen van 200 mg..tenminste daar vergelijk ik het mee..en zei mijn DA ook tegen me. zowel Bob als Nebla hebben het ooit gebruikt, Nebla had een overbelaste elleboog, en Bob heeft arthrose in zijn li. elleboog, maar beiden heeft het niet geholpen..
Bob heeft daarna Previcox gekregen, hielp ook niks, maar moest een goede pijnstiller zijn en sterker dan cortaphen, toen heeft Bob een injectie in het gewricht van zijn li.elleboog gekregen, corticosteroïden en als pijnstiller oraal rimadyl. En daar doet hij het heel goed op! In combinatie met de inj. uiteraard, maar dat is de eerste pijnstiller die helpt bij hem.
Maar het is per hond verschillend natuurlijk, sprak pas iemand die zeer goede ervaringen heeft met Previcox.
Je zou het even een paar dagen kunnen afwachten, maar als je denkt dat de cortaphen niets helpt zou ik persoonlijk vragen om rimadyl (mijn persoonlijke ervaring,maar mss is het wel berner-eigen- rasgebonden?
)
Bob heeft daarna Previcox gekregen, hielp ook niks, maar moest een goede pijnstiller zijn en sterker dan cortaphen, toen heeft Bob een injectie in het gewricht van zijn li.elleboog gekregen, corticosteroïden en als pijnstiller oraal rimadyl. En daar doet hij het heel goed op! In combinatie met de inj. uiteraard, maar dat is de eerste pijnstiller die helpt bij hem.
Maar het is per hond verschillend natuurlijk, sprak pas iemand die zeer goede ervaringen heeft met Previcox.
Je zou het even een paar dagen kunnen afwachten, maar als je denkt dat de cortaphen niets helpt zou ik persoonlijk vragen om rimadyl (mijn persoonlijke ervaring,maar mss is het wel berner-eigen- rasgebonden?
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007

- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Heb wel eens gehoord dat Corthaphen eigenlijk de voorloper is van de rimadyl.. Wat ouderwetser dus. En ook dat er in Cortaphen corticosteroiden (lastig woord..) zitten dus dat het in elk geval voor langdurig gebruik niet aan te raden is....
Mijn dierenarts geeft in elk geval duidelijk de voorkeur aan rimadyl boven cortaphen. De dierenarts waar Charly acupunctuur krijgt komt uit Amerika en die snapt helemaal niet dat het hier voorgeschreven mag worden.....
Mijn dierenarts geeft in elk geval duidelijk de voorkeur aan rimadyl boven cortaphen. De dierenarts waar Charly acupunctuur krijgt komt uit Amerika en die snapt helemaal niet dat het hier voorgeschreven mag worden.....
- Tamara.
- Zeer actief
Hoe bedoel je heavy Inge? Ik heb ook eerlijk gezegd niet doorgevraagd waarom ze voor deze medicijnen kiest boven een ander soort. Ik heb in mijn da heel veel vertrouwen wat ze me ook keer op keer geeft, en daarom ben ik misschien toch minder geneigd om alles na te vragen.Inge O schreef:ik vind het ook behoorlijk heavy, en zie niet meteen de reden waarom de da dit verkiest boven rimadyl, maar goed, die reden kan er daarom best wel zijn.
het is iig niét vergelijkbaar met ibuprofen, is van een heel andere categorie qua samenstelling - het heeft uiteraard wel een gelijkaardige uitwerking, maar is 'minder onschuldig' .
- Tamara.
- Zeer actief
Inge O schreef:dat hoeft ook niet hoor, tamara, daarom dat ik ook al zegde dat ze er misschien hele goede redenen voor heeftTamara en Bowie schreef:Hoe bedoel je heavy Inge? Ik heb ook eerlijk gezegd niet doorgevraagd waarom ze voor deze medicijnen kiest boven een ander soort. Ik heb in mijn da heel veel vertrouwen wat ze me ook keer op keer geeft, en daarom ben ik misschien toch minder geneigd om alles na te vragen.Inge O schreef:ik vind het ook behoorlijk heavy, en zie niet meteen de reden waarom de da dit verkiest boven rimadyl, maar goed, die reden kan er daarom best wel zijn.
het is iig niét vergelijkbaar met ibuprofen, is van een heel andere categorie qua samenstelling - het heeft uiteraard wel een gelijkaardige uitwerking, maar is 'minder onschuldig' ..
maar, idd, in cortaphen zit naast een krachtige (maar ouderwetse) nsaid-ontstekingsremmer ook dexamethasone, een corticosteroïd. dat wordt meestal alleen maar gegeven bij acute, serieuze (lees : zware) klachten, zoals bv. een discus hernia (waarmee ik niet wil zeggen dat bowie die heeft hè, niet verkeerd begrijpen hoor).
voordeel van dexamethasone is dat het heel goed en krachtig ontstekingsremmend werkt, nadeel is dat het toch een cortisonepreparaat is, met de nadelen vandien - nadelen die de nsaid's (= niet cortisoneverwante ontstekingsremmers) niet hebben.
maar het blijft altijd afwegen, tamara, zoiets kan niemand van op afstand gaan bediscussiëren, en zelfs al doe je dat toch (met de da in kwestie dan), dan kunnen er ook gewoon verschillende meningen zijn.
die cortaphen zou dus heel goed moeten werken, héél goed. als je nu nog restsymptomen ziet bij bowie ligt het er iig niet aan dat de medicijnen eventueel niet krachtig genoeg waren, dat zijn ze absoluut.
en, ter geruststelling, even als antwoord op wat ik net in je andere topic las : nee, je moet met deze medicijnen zeker niet denken dat ze vooral heel goed pijnstillend werken, en dat bowie daardoor meer kans loopt om zichzelf te beschadigen : eigenlijk is het net het tegenovergestelde. ze werken héél goed ontstekingsremmend, pakken dus wél echt de oorzaak aan (in zoverre dat kan natuurlijk, ze pakken iig wel de symptomen van het probleem aan), en werken tegelijkertijd gelukkig ook wel pijnstillend, maar dat is niet de hoofdzaak.
pijn is daarbij niet altijd een goede zaak : daardoor kunnen spieren rond een letsel zo gaan verkrampen dat het alleen maar erger wordt - bij pijnstilling relaxeert de boel weer, en dat is sowieso veel positiever.
Ik zie inderdaad nog restsymptomen bij haar, ondanks de medicijnen. Of kan een medicijn nooit alles helemaal wegkrijgen?
Of zou ik doordat ik nog restsymptomen bemerk bij haar toch maar even de DA bellen voor een röntgenfoto? Ik ga sowieso de da nog bellen maar ja, ik wil niet onnodig een foto van haar laten maken dit omdat ze toch weer een roesje moet krijgen. Het financiele maakt me niet uit, het gaat me om wat het beste voor haar is.
Maar het bestrijden van de oorzaak, wat die ook moge zijn, kan d.m.v. deze medicijnen wel?
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
[quote="Inge O"]ik vind het ook behoorlijk heavy, en zie niet meteen de reden waarom de da dit verkiest boven rimadyl, maar goed, die reden kan er daarom best wel zijn.
het is iig niét vergelijkbaar met ibuprofen, is van een heel andere categorie qua samenstelling - het heeft uiteraard wel een gelijkaardige uitwerking, maar is 'minder onschuldig' .[/quot
Dus..begrijp ik goed.., dat Cortaphen meer bijwerkingen/complicaties kán tonen dan Rimadyl? terwijl over het álgemeen rimadyl beter werkt? (ik gebruik de rimadyl van 100mg)
Zo is het mij niet verteld door de da..cortaphen was volgens haar het meest onschuldig, toen previcox en daarna rimadyl..niet dat ik haar op haar woord aanneem hoor, ik heb ook mijn eigen bedenkingen en mening, vandaar dat ik het wel interessant vind om dit te horen, omdat Bob het juist heel goed doet op rimadyl en geen 'bijwerkingen' heeft.
het is iig niét vergelijkbaar met ibuprofen, is van een heel andere categorie qua samenstelling - het heeft uiteraard wel een gelijkaardige uitwerking, maar is 'minder onschuldig' .[/quot
Dus..begrijp ik goed.., dat Cortaphen meer bijwerkingen/complicaties kán tonen dan Rimadyl? terwijl over het álgemeen rimadyl beter werkt? (ik gebruik de rimadyl van 100mg)
Zo is het mij niet verteld door de da..cortaphen was volgens haar het meest onschuldig, toen previcox en daarna rimadyl..niet dat ik haar op haar woord aanneem hoor, ik heb ook mijn eigen bedenkingen en mening, vandaar dat ik het wel interessant vind om dit te horen, omdat Bob het juist heel goed doet op rimadyl en geen 'bijwerkingen' heeft.

- Moniek B.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
Toevallig zit Daisy nu ook aan de cortaphen. Ze heeft al maanden last van haar rechtervoorpoot. Wel een foto gemaakt, maar niets te zien. Heeft ze een tijdje rust dan is het minder, maar belast ze hem dan weer te veel dan komt het weer terug.
Ze heeft al een paar keer metacam gehad, maar dan kan ik haar net zo goed een kluifje geven, daar doet ze dus écht niets op.
Ik moet de cortaphen nu 10 dagen geven en dan bellen hoe het gaat met haar, om het eventueel af te bouwen. Ik had ook al wel begrepen en gelezen dat het vrij heftig is.
Maar toch wil ik er ook wel mee doorgaan. Hopelijk helpt dit wel. In combinatie met maar weer rustig aan doen.
Ik was ook vanmorgen bij een homeopaat voor Birdy. Heb nu voor allebei glucosamide meegekregen. Is nooit verkeerd.
Ze heeft al een paar keer metacam gehad, maar dan kan ik haar net zo goed een kluifje geven, daar doet ze dus écht niets op.
Ik moet de cortaphen nu 10 dagen geven en dan bellen hoe het gaat met haar, om het eventueel af te bouwen. Ik had ook al wel begrepen en gelezen dat het vrij heftig is.
Maar toch wil ik er ook wel mee doorgaan. Hopelijk helpt dit wel. In combinatie met maar weer rustig aan doen.
Ik was ook vanmorgen bij een homeopaat voor Birdy. Heb nu voor allebei glucosamide meegekregen. Is nooit verkeerd.
- Daisy@
- Zeer actief
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik neem sowieso de conclusies/meningen hier eerder aan( ligt er aan wie het is, een ervaren persoon dus, die weet waar hij/zij over praat) dan de mening van mijn da..Inge O schreef:met die da zou ik wel eens een boompje willen opzetten....bernersennenfan schreef: Zo is het mij niet verteld door de da..cortaphen was volgens haar het meest onschuldig, toen previcox en daarna rimadyl..![]()
.
Dus ik neem ook direct aan dat cortaphen geen onschuldig middel is :N:
Ben blij dat ik het niet meer geef!
Toch vind ik het jammer dat ik niet op mijn da kan vertrouwen en wel op ervaringen van hier en mensen die er wel verstand van hebben, terwijl mijn da het niet echt om de financien doet..ze rekent alleen de kosten van de medicijnen en nooit vaste consult kosten.
Ze heeft een enorme liefde voor dieren, meer dan voor mensen (ze is niet echt tactisch en legt niet veel uit aan de diereneigenaren) maar voor dieren is ze ontzettend lief en heeft veel inlevingsvermogen, zelfs mijn eenkennige teef mag de da! dat komt bijna nooit voor, ze laat zich eigenlijk nooit aanhalen door andere mensen..
en heeft daar weer alles voor over
Ik heb het idee dat ze nog leeft in een tijd terug dan..gezien de cortaphen..

- markdh
- Zeer actief
Dennis heeft ook Artrose(ruim een jaar nu) in de rechtervoorpoot(knie)en rugspondylose.Hij kreeg eerst voor zijn Artrose Rimadyl en daar reageerde hij in t begin heel goed op,totdat een aantal maanden geleden hij erg veel last van de Artrose kreeg en na een paar dagen het aangekeken te hebben toch naar de DA gegaan met Dennis en na onderzocht te hebben heeft de DA me gezegd dat de Rimadyl niet meer zijn werk doet voor Dennis en vroeg hem of Dennis corthaphen zou krijgen waarop mijn DA zei:Nee ik geef Dennis Previcox daar reageren honden heel goed erop,waarop ik zei, ok ga t Dennis geven en kijken of Dennis er baat mee heeft.Heb wel een kuurtje van 10 dagen gekregen om te bekijken hoe Dennis erop reageert en moet zeggen dat Dennis na een kleine week al stukken minder mank liep als voor hij de Previcox kreeg.Heb toen contact op ge nomen met de DA en hem verteld hoe t ging met Dennis en de Previcox en zei m dat ie er goed op reageerde waarop de DA tegen me zei, dan blijven we voorlopig even op de Previcox.Moniek B. schreef:Heb wel eens gehoord dat Corthaphen eigenlijk de voorloper is van de rimadyl.. Wat ouderwetser dus. En ook dat er in Cortaphen corticosteroiden (lastig woord..) zitten dus dat het in elk geval voor langdurig gebruik niet aan te raden is....
Krijg dus de indruk dat mijn DA niet voor Cortaphen is omdat hij er niet verder op ingegaan is toen ik met Dennis bij hem was.De assistente had me wel over cortasphen verteld dat de bijwerkingen nogal heftig zijn en denk daarom ook dat de DA dat niet gegeven heeft voor Dennis.
- Tamara.
- Zeer actief
Bowie krijgt wel Cortaphen, en ik durf dit ondanks de wat minder positieve verhalen dit haar gewoon te geven. Ik heb ontzettend veel vertrouwen in mijn da en dat scheelt voor mij ook heel veelbernersennenfan schreef: Ik neem sowieso de conclusies/meningen hier eerder aan( ligt er aan wie het is, een ervaren persoon dus, die weet waar hij/zij over praat) dan de mening van mijn da..
Ben blij dat ik het niet meer geef!
Bij Bowie trouwens geen bijwerkingen gezien of bemerkt
- markdh
- Zeer actief
Heb ook de volste vertrouwen in mijn DA,denk dan ook dat de ene hond misschien wel gevoeliger is qua bijwerkingen dan de andere hond.Het heeft niks te maken van het niet durven geven,maar ik ga eenmaal af van wat mijn DA zegt/denkt over cortaphen.
Denk niet dat dit een aanval naar jou is hoor Tamara want dat is t niet
- Tamara.
- Zeer actief
Ik trek me dit ook absoluut niet persoonlijk aan hoormarkdh schreef:Heb ook de volste vertrouwen in mijn DA,denk dan ook dat de ene hond misschien wel gevoeliger is qua bijwerkingen dan de andere hond.Het heeft niks te maken van het niet durven geven,maar ik ga eenmaal af van wat mijn DA zegt/denkt over cortaphen.
Iedere hond en elke situatie en klacht is gewoon anders. Ik ga uit van de kundigheid van mijn DA, en het vertrouwen wat ik in haar heb heeft ze me tot nu toe elke keer weer gegeven.
Misschien zou de DA in zo'n zelfde situatie bij een andere hond wel iets anders hebben gegeven, ze bekijkt de hond echt als een individu en wat in haar ogen bij die hond in die specifieke situatie het beste zou zijn.
- Tamara.
- Zeer actief
Het gaat een stuk beterInge O schreef:hoe is het nu met bowie, tamara?
Heb voor het weekend nog contact gehad met de DA, en ik was er voor mezelf wel uit dat ik een röntgenfoto van haar rug wilde maken. DA wilde het weekend toch nog even aankijken en sinds gister heeft ze weer energie voor 10
Ze heeft dus sinds gister weer ontzettend veel energie en wil weer volop spelen en gekke bokkesprongen maken. Ik laat haar tot op zekere hoogte wel gaan. Hou haar goed in de gaten, maar wil haar ook wat meer vrijheid geven wat betreft bewegen en spelen, en dit in combinatie met het minderen van de pijnstillers, denk ik dat zo het beste kan zien hoe het nou daadwerkelijk met haar gaat.
DA was geen voorstander om röntgenfoto te maken en gaf aan dat ik het de tijd moet geven en dat als ik het wil het alsnog zo gedaan kan worden.
Dus ja, ik hou haar strak in de gaten, als er nu met minder pijnstillers en iets meer beweging iets is wat me niet aanstaat, sta ik alsnog op de stoep voor een foto
- Daisy@
- Zeer actief
Bij Daisy lijkt het ook wat te doen.
Ze waren vandaag 8 uren alleen, buuf heeft ze 2x uitgelaten hoor.
Maar anders als Daisy een lange tijd gelegen had dan was ze echt mank. Nu niet.... dus ik hoop...... en duim.....
Ik las wel op i-net dat ze veel gaan plassen van cortaphen. Daisy is al incontinent omdat ze gesterilliseerd is. Daar heeft ze pillen voor, maar dan nog laat ze nog wel eens wat lopen.
Dus maar regelmatig naar buiten, daarom is buuf ook 2x geweest vandaag.
Lieve buuf!!!!
Ze waren vandaag 8 uren alleen, buuf heeft ze 2x uitgelaten hoor.
Maar anders als Daisy een lange tijd gelegen had dan was ze echt mank. Nu niet.... dus ik hoop...... en duim.....
Ik las wel op i-net dat ze veel gaan plassen van cortaphen. Daisy is al incontinent omdat ze gesterilliseerd is. Daar heeft ze pillen voor, maar dan nog laat ze nog wel eens wat lopen.
Dus maar regelmatig naar buiten, daarom is buuf ook 2x geweest vandaag.
Lieve buuf!!!!
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je veel vertrouwen hebt in je da en hij/zij ook goed uitleg geeft over wat ze doet zou ik ook bij wijze van spreken wel cortaphen geven, maar mijn da wordt volgensmij een dagje ouder, en houdt niet de laatste nascholingen/wijzingen erop na, plus dat ik het idee heb dat ik 'lastige vragen stel' Ik heb er geen goed gevoel meer bij en heb het idee dat ik meer met studie's bezig ben dan haar en alles moet nazoeken wanneer ik bij haar geweest ben..Tamara en Bowie schreef:Bowie krijgt wel Cortaphen, en ik durf dit ondanks de wat minder positieve verhalen dit haar gewoon te geven. Ik heb ontzettend veel vertrouwen in mijn da en dat scheelt voor mij ook heel veelbernersennenfan schreef: Ik neem sowieso de conclusies/meningen hier eerder aan( ligt er aan wie het is, een ervaren persoon dus, die weet waar hij/zij over praat) dan de mening van mijn da..
Ben blij dat ik het niet meer geef!![]()
Bij Bowie trouwens geen bijwerkingen gezien of bemerkt
Je hebt altijd het gevoel bij haar dat ze geen tijd heeft, ja wel voor de hond, maar niet voor de eigenaar die vragen stelt over de medicijnen of over de aandoening.
Wou dit nog even kwijt, want heb het nu wel gehad met mijn da en heb een ander uitgekozen, groepspraktijk met fysio erbij in en heb er een goed gevoel over.
Hier staan ze je vriendelijk te woord en hebben alle tijd voor je.
Ben er erg blij mee.
Ik had altijd zoiets van..oké, als ze niet zo vriendelijk is naar mensen, oké prima, als ze maar het beste voor heeft met mijn dieren is het goed, maar ze geeft je gewoon een nummer-gevoel en je hebt bijna geen tijd om naar informatie te vragen, dit was de laatste keer bij mij de druppel toen ik weer kwam voor Bob en ik nog wat info wou vragen over arthrose..daar had ze geen tijd voor en gaf mij snel de rimadyl mee, terwijl ik gewoon meer wou weten over het feit of rimadyl wel genoeg is+glucosamine en chondroïtine..
Ik ben helemaal geen 'zeurmiep' die constant vragen stelt, maar als ik 2 vragen stel, verwacht ik wel een normaal antwoord van mijn da..maar goed..ikheb mijn nieuwe da gevonden