Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

duits doggen vraagje

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

duits doggen vraagje

Ongelezen bericht door britty »

ik las deze adv op marktplaats:
Tot onze grote schrik ontdekten we onlangs, dat onze gestroomde teef niet schijnzwanger, maar echt drachtig was!
Op maandag 13 maart jl. heeft zij twee prachtige , aparte duitse dog pups gekregen.

1 x teefje, harlekijn met zwarte en bruine vlekken !
1 x reutje, donker gestroomd met wat wit aan borst, keel, kin en teentjes

De moeder is een gestroomde teef met een uitstekende stamboom.
Zij is nog niet HD-gekeurd, maar haar beide ouders zijn wel HD-gekeurd.

De vader is een schitterende harlekijn reu, HD-A (dus HD vrij) gekeurd en ook hij
heeft een zeer goede stamboom.

Let op: aangezien de combinatie gestroomd x harlekijn niet is toegestaan door de Raad van Beheer, zullen de pups geen officiele stamboom ontvangen.
Het zijn dus echter wel zuivere duitse doggen met uitstekende ouders,
die niet anders zijn dan duitse doggen met stamboom.
Doordat ze geen stamboom ontvangen, kan je er alleen niet mee fokken of deelnemen aan hondententoonstellingen.

De pups groeien op in huis met andere honden, katten etc.
Beide ouders zijn aanwezig en hebben een extreem lief karakter!
De pups worden natuurlijk uitgebreid ontwormd, ge-ent, gechipt en krijgen een paspoort.

Een unieke kans voor de echte doggen liefhebber, die graag een goede duitse dog wil,
maar daar geen 1000,- euro of meer voor wil betalen.
De pups hebben een vaste prijs en gaan alleen naar een goede nieuwe baas met ruimte en tijd.
De pups worden niet ongezien verkocht.

nu vraag ik me dus af waarom is deze combinatie niet toegestaan door de raad van beheer?? :denken:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Ik heb er niet veel verstand van, maar geel gestroomd kan/mag niet met zwart/wit.....volgens mij....
Afbeelding
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

De combinatie is niet toegestaan omdat je in feite volgens de RVB twee rassen met elkaar gekruist hebt. Bij de doggen heb je drie rassen: zwart- zwart-wit, blauw en zw. uit blauw, geel-gestroomd. Mocht je dit wel willen dan moet je van te voren toestemming voor een kleurkruising vragen.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Fahrah schreef:De combinatie is niet toegestaan omdat je in feite volgens de RVB twee rassen met elkaar gekruist hebt. Bij de doggen heb je drie rassen: zwart- zwart-wit, blauw en zw. uit blauw, geel-gestroomd. Mocht je dit wel willen dan moet je van te voren toestemming voor een kleurkruising vragen.
Het zijn geen verschillende rassen maar verschillende kleurslagen en die mag je niet kruisen.

Voor zover ik weet levert de kleurslag kruising die deze mensen hebben geen gezondheidsproblemen voor de pups op, maar omdat het officieel niet mag krijgen ze geen stamboom.
Als ik gewoon een lieve Duitse Dog wilde waar ik niet mee naar show zou willen of mee zou willen fokken zou ik zo'n dog geen probleem vinden mits de (voor)ouders gezond zijn.
Fahrah
Actief

Essy schreef:
Fahrah schreef:De combinatie is niet toegestaan omdat je in feite volgens de RVB twee rassen met elkaar gekruist hebt. Bij de doggen heb je drie rassen: zwart- zwart-wit, blauw en zw. uit blauw, geel-gestroomd. Mocht je dit wel willen dan moet je van te voren toestemming voor een kleurkruising vragen.
Het zijn geen verschillende rassen maar verschillende kleurslagen en die mag je niet kruisen.
Deze discussie heb ik al eens vaker gevoerd :wink: mijn leraar KK1 heeft het mij zo geleerd en eigenlijk was ik het wel met hem eens. Een CAC word gegeven per ras. (zie regl. RVB) Bij de doggen word er 3 x een CAC uitgeschreven en dus zijn er 3 rassen. Maar dat is theorie. In de praktijk gaat het erom dat je onderling niet zonder toestemming kruist.
Maar dit zal wel een "ongelukje" zijn en dan vraag je natuurlijk van te voren geen kleurkruising aan en krijg je dus geen stambomen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Fahrah schreef: Maar dit zal wel een "ongelukje" zijn en dan vraag je natuurlijk van te voren geen kleurkruising aan en krijg je dus geen stambomen.
Hoi Carolina,

Zowiezo zou je voor deze kleurkruising nooit toestemming krijgen, ook al vraag je 'm van te voren aan. De enige kleurkruising waar (mits goed gemotiveerd) toestemming voor wordt gegeven door de Raad van Beheer is zwart- uit-blauw x blauw.
Fahrah
Actief

Hoi Karen,
Yep dat denk ik ook. Een ander "ongeluksnestje" waar ik eens heb gekeken was blauw x zwart-wit. (een heel mooi nest trouwens..) Van de club hadden ze het advies gekregen om ze maar in te laten slapen.
groetjes,
Carolina
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Fahrah schreef:Van de club hadden ze het advies gekregen om ze maar in te laten slapen.
groetjes,
Carolina
:eek:
linlin

Re: duits doggen vraagje

Ongelezen bericht door linlin »

britty schreef: Doordat ze geen stamboom ontvangen, kan je er alleen niet mee fokken ...
correctie. je kan er vast net zoals met een wel-erkende kleur mee fokken, maar het nageslacht krijgt geen fiat van de rasvereniging dus geen officiele stamboom.

en dat om de vachtkleur. je zou denken dat ze zich daar niet zo druk om zouden maken, vanwege het gegeven dat de gemiddelde duitse dog gewoon omflikkert vanwege fysieke zwakte op een leeftijd waarop een wat kleinere hond nog vrolijk jaren rondspringt. het is maar waar je prioriteiten liggen.
Fahrah
Actief

Re: duits doggen vraagje

linlin schreef:
britty schreef: vanwege het gegeven dat de gemiddelde duitse dog gewoon omflikkert vanwege fysieke zwakte op een leeftijd waarop een wat kleinere hond nog vrolijk jaren rondspringt. het is maar waar je prioriteiten liggen.
Heb je hier zelf ervaring mee?
groetjes,
Carolina
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Omdat de Duitse Dog ongezond is moeten we de kleuren maar gaan kruizen??? Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar goed.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Youp schreef:Omdat de Duitse Dog ongezond is moeten we de kleuren maar gaan kruizen??? Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar goed.
Nou ja, dan hou je de fokbasis wel breder natuurlijk. Ik denk dat dat bedoel wordt.
Fahrah
Actief

Youp schreef:Omdat de Duitse Dog ongezond is moeten we de kleuren maar gaan kruizen??? Ik snap niet wat dat er mee te maken heeft, maar goed.
Waar haal je deze stelling vandaan? Ik kan dit niet in voorgaande posts vinden.
groetjes,
Carolina
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”