Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

baarmoederontsteking

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Roxy~
Vaste gebruiker

baarmoederontsteking

Ongelezen bericht door ~Roxy~ »

ik ben gisteren met Roxy naar de DA geweest voor haar jaarlijkse inenting, en omdat ik nog bezorgd was om iets anders.
Ze is pas loops geweest en ik merkte aan haar dat ze zich toch anders gedroeg als normaal. Ze is wat slomer en likt zich vaak aan haar vulva die nog steeds opgezwollen en wat viezig is.
Ze is wel vrolijk en eet ook gewoon goed, haar temp heb ik ook opgenomen en die was 38,4
Haar symptomen lieten me twijfelen tussen blaasontsteking en baarmoederontsteking.
De DA constateerde idd Baarmoederontsteking en heeft me antibiotica meegegeven ook heeft hij me geadviseerd haar baarmoeder te laten verwijderen.

zijn er hier mensen op het forum die hier ervaring mee hebben, en waar ik vooral op moet letten? (met nazorg e.d)
kunnen honden genezen van hun baarmoederonsteking of moet die dan altijd verwijderd worden?
En is het een erg ingrijpende ingreep? ze is tenslotte toch al 8 jaar.
:(:
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Kel heeft een gesloten baarmoederontsteking gehad. Ik vertrouwde het niet, ben naar de DA gegaan en de volgende dag werd ze met spoed geopereerd en alles is eruit gehaald. mijn Da geeft geen AB kuur voor een baarmoederontsteking, volgens hem werkt dit vaak niet voldoende.
Sterkte met je hond!
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik heb mijn teef op 9 jarige leeftijd laten castreren samen met het weghalen van een mammatumor. Het enige wat lastig was was om haar, zolang de hechtinge er nog niet uit waren, rustig te houden. Wel kreeg ze pijnstillers maar dat is niet meer dan normaal na een operatie en het helpt ook bij het herstel.
Zolang je hond in goede conditie is hoeft ze er niet veel last van te hebben. Als er iets verwijderd wordt waar een hond veel last van heeft, is ie na de operatie vaak beter dan ervoor.
Het zelfde hondje is later aan nog meer dingen geopereerd en eigenlijk altijd goed hersteld. 1 keer leek het minder te gaan maar toen bleek (achteraf) dat ze sloom werd van het morfine-achtige (Temgesic/buprenorfine) spul dat ze kreeg.
weg gehaald zit een virus in
~Roxy~
Vaste gebruiker

Dank jullie wel voor jullie snelle antwoord. :ok:
Ik neem geen risico en laat Roxy zo snel mogelijk opereren, beter overbezorgd dan laks zeg ik altijd maar.
Tips en goede raad zijn altijd welkom.
malou
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door malou »

Mijn man kreeg na bezoek aan de DA ook het advies om bij onze Malou de baarmoeder te verwijderen ivb met een ontsteking en ook omdat er rond haar tepels bulten verschijnen
Hij adviseerde ons om niet TE lang te wachten met de beslissing
Thuisgekomen was het natuurlijk klip en klaar dat dat gedaan moest worden
Dus meteen gebeld voor een afspraak
Na de operatie toen Piet haar ging halen heeft de DA hem de baarmoeder laten zien en ook laten zien dat het hard nodig was geweest
De prut ed liep er uit ...............
Ze is een paar dagen flink ziek geweest , ook omdat de wratten bij haar ogen weggehaald waren en de DA als extra service meteen maar even haar gebit schoongemaakt had
Tsja dan ben je wel ziek
Nu nog hopen dat de tumoren gaan inkapselen
Malou is bijna 10 jaar oud

Wij waren op tijd en ik kan je alleen maar zeggen
Laten doen!!

Een kap om de kop was geen goed idee , madam bleef overal achter hangen wat ik toen gedaan heb dat is van een tricot pyama broek een stuk van de pijp afgeknipt en dat als een 'kachelpijp' om haar heen gedaan
Zo kon ze niet bij de wond
En ook haar broer niet
Bij ons woonden 2 kooikers ,broer en zus ,Yary en Malou
Afbeelding
groetjes Malou
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

ik zou jullie hondje inderdaad ook laten opereren. het zeker voor het onzekere. nu is ze nog niet zo ziek van de baarmoederontsteking. misschien dat als je een tijdje wacht haar conditie ook achteruit gaat en er dus een groter risico is bij de operatie.
Meestal is een hond al een paar dagen na de operatie hersteld, dat gaat echt heel snel.
Een t'shirt omgekeerd op de rug vast knopen wil ook wel helpen ,dat ze niet aan de hechtingen gaat zitten. misschien bij een kleine hond zón rompertje voor baby's is ook erg makkelijk.

Veel sterkte met de operatie

groetjes kim
Sandracula
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sandracula »

Nessa heeft een beginnende baarmoederontsteking gehad en is meteen de volgende dag al geopereerd om erger te voorkomen..
Ze had eigenlijk nog helemaal geen symptomen, maar ik merkte kleine veranderingen in haar gedrag: ik kan het niet omschrijven, 't is gewoon een gevoel dat ik had :19:
Achteraf ben ik heel blij dat ik zo allert geweest ben. De baarmoeder was al behoorlijk geïrriteerd en is er samen met de eierstokken in zijn geheel uitgehaald..
Ik durfde geen antibiotica aan, was veel te bang dat het niet zou aanslaan :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Lana heeft twee keer baarmoederontsteking gehad na haar loopsheden. De tweede keer was het erger dan de eerste keer. Daarna hebben we haar laten castereren.
Vaak is het zo dat, wanneer een teef eenmaal baarmoederontsteking heeft gehad, het na iedere loopsheid erger wordt. Daarnaast is een baarmoederontsteking op zich ook niet geheel zonder risico's.
~Roxy~
Vaste gebruiker

Sandracula schreef:Nessa heeft een beginnende baarmoederontsteking gehad en is meteen de volgende dag al geopereerd om erger te voorkomen..
Ze had eigenlijk nog helemaal geen symptomen, maar ik merkte kleine veranderingen in haar gedrag: ik kan het niet omschrijven, 't is gewoon een gevoel dat ik had :19:

Dat gevoel heb ik dus ook, er is niet veel aan haar te merken en ze is behoorlijk actief, maar toch voel ik me er niet lekker bij.
Vandaar dat ze a.s maandag om 2 uur wordt geopereerd.
Ik wou dat het al voorbij was, het lijkt wel of "IK" onder het mes moet zo nerveus ben ik :N:

Bedankt voor je reactie :wink:
~Roxy~
Vaste gebruiker

malou schreef:Een kap om de kop was geen goed idee , madam bleef overal achter hangen wat ik toen gedaan heb dat is van een tricot pyama broek een stuk van de pijp afgeknipt en dat als een 'kachelpijp' om haar heen gedaan
Zo kon ze niet bij de wond
En ook haar broer niet
Heey bedankt voor de tip, het enige waar ik dan nog bang voor ben is dat ze er aan gaat krabben.
Gebruiken dierenartsen trouwens oplosbaar hechtingsmateriaal of gewone hechtingen voor die operatie?

Het is trouwens een behoorlijk prijzige operatie moet ik zeggen, 255 euro ben ik eraan kwijt (excluus pijnstillels e.d), maar ja, als je van je hond houdt heb je dat er wel voor over. :I:

Morgen is de grote dag, en ik laat wel weten hoe het gegaan is.
Sandracula
Zeer actief

~Roxy~ schreef:
Sandracula schreef:Nessa heeft een beginnende baarmoederontsteking gehad en is meteen de volgende dag al geopereerd om erger te voorkomen..

Dat gevoel heb ik dus ook, er is niet veel aan haar te merken en ze is behoorlijk actief, maar toch voel ik me er niet lekker bij.
Ik wou dat het al voorbij was, het lijkt wel of "IK" onder het mes moet zo nerveus ben ik :N:

Jeetje, alvast heel veel sterkte :knuffel1:
Ik vond het ook vreselijk, heb bijna een hele dag met mijn ziel onder mijn arm gelopen :jank:
Maar gelukkig ben jij er ook op tijd bij.. Ik zal voor jullie duimen :ok: :ok:
Afbeelding
~Roxy~
Vaste gebruiker

Sandracula schreef:
~Roxy~ schreef:

Jeetje, alvast heel veel sterkte :knuffel1:
Ik vond het ook vreselijk, heb bijna een hele dag met mijn ziel onder mijn arm gelopen :jank:
Maar gelukkig ben jij er ook op tijd bij.. Ik zal voor jullie duimen :ok: :ok:
Bedankt voor de steun. :wink:
~Roxy~
Vaste gebruiker

Scooby schreef:Hoi,

Lana heeft twee keer baarmoederontsteking gehad na haar loopsheden. De tweede keer was het erger dan de eerste keer. Daarna hebben we haar laten castereren.
Vaak is het zo dat, wanneer een teef eenmaal baarmoederontsteking heeft gehad, het na iedere loopsheid erger wordt. Daarnaast is een baarmoederontsteking op zich ook niet geheel zonder risico's.
Ja dat zei mijn DA ook al, ze komen dan in een soort cyclus en het risico dat je hond er weer last van krijgt wordt steeds groter.
zeker omdat ze nu nog fit en gezond is, is het zowieso beter dat alles eruit gaat i.v.m terugkerende onstekingen, Kanker enz...
Maar goed, ik wacht met spanning af! :(:

Bedankt voor de reactie. :wink:
kim bloemen
Actief
Contacteer:

heel veel sterkt met de operatie van haar.

groetjes kim
~Roxy~
Vaste gebruiker

kim bloemen schreef:heel veel sterkt met de operatie van haar.

groetjes kim
heel erg bedankt

Ik heb haar net weggebracht naar de DA, en wat denk je, madam wou niet onder narcose. de Da heeft toen de dosis een beetje verhoogd en uiteindelijk is ze heel rustig in slaap gevallen.
Ik kan haar omstreeks 5 uur gaan afhalen, de DA zou me bellen.
Ik zit hier nu met een dichtgeknepen keel af te wachten tot het zover is, overdreven mischien, maar je weet immers maar nooit. :jank:
Sandracula
Zeer actief

~Roxy~ schreef:

groetjes kim
heel erg bedankt

Ik heb haar net weggebracht naar de DA, en wat denk je, madam wou niet onder narcose. de Da heeft toen de dosis een beetje verhoogd en uiteindelijk is ze heel rustig in slaap gevallen.
Ik zit hier nu met een dichtgeknepen keel af te wachten tot het zover is, overdreven mischien, maar je weet immers maar nooit. :jank:
Sterkte, ik weet hoe je je voelt :jank:
Afbeelding
~Roxy~
Vaste gebruiker

Sandracula schreef:
~Roxy~ schreef:

groetjes kim
heel erg bedankt

Bedankt :wink:

Is er bij jouw hond veel veranderd na haar castratie?
~Roxy~
Vaste gebruiker

Ze is terug!!!

Ik heb haar net opgehaald van de DA en alles is goed verlopen.
Wel wou de DA me nog wat anders laten zien, hij liet ons Roxy's eierstokken en baarmoeder zien, en in een van de eierstokken zat een knobbel ter grootte van een golfbal :eek: de DA zei dat het of een tumor of een cyste kon zijn maar die is dan tenminste verwijderd, er zat veel vocht in dus hij vermoedt een cyste, zeker weten doet hij dat niet tenzij ik het laat opsturen voor onderzoek, maar dat laat ik niet doen, het ding is er toch uit!
Voor de rest zag alles er goed uit! :mrgreen:

Ik ben 'ZO' blij dat ze weer terug is. :cheer: :cheer: :cheer:
Sandracula
Zeer actief

Fijn dat alles goed is gegaan :ok:
Afbeelding
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Gelukkig is alles goed gegaan.

Nee hoor, onze hond is helemaal niks veranderd in zijn gedrag, hij heeft alleen de hele dag honger en eet nu echt alles wat hij krijgen kan. vroeger at hij echt alleen als hij echt honger had.

groetjes kim
Sandracula
Zeer actief

~Roxy~ schreef:
Sandracula schreef:
~Roxy~ schreef:

groetjes kim
heel erg bedankt

In huis niet, maar buiten is ze kattiger :wink: Ze liet zich nogal eens de kaas van het brood eten door andere honden, maar nu corrigeert ze die eerder :ok:
Met sommige teven kan ze niet meer overweg, maar dat kan ook zijn dat ze nu eindelijk volwassen geworden is..
Echt veel meer eten doet ze gelukkig niet..Ze krijgt alleen wat minder koekjes tussendoor en ze is niet echt veel dikker geworden, wel iets, maar dat mocht wel, vond haar toch al iets te mager.
Ik merk wel dat ze stukken vrolijker en speelser is geworden, op zich ook niet vreemd als je zag hoe beroerd ze steeds van de schijnzwangerschappen was :wink:
Gelukkig maakt ze nog steeds nieuwe vriendjes (voornamelijk reutjes) en rent ze nog steeds zo hard dat de pollen om je oren vliegen als vanouds :cheer:
Afbeelding
~Roxy~
Vaste gebruiker

kim bloemen schreef:Gelukkig is alles goed gegaan.

Nee hoor, onze hond is helemaal niks veranderd in zijn gedrag, hij heeft alleen de hele dag honger en eet nu echt alles wat hij krijgen kan. vroeger at hij echt alleen als hij echt honger had.

groetjes kim
Die van mij eet zowieso al ongeveer alles wat los en vast zit, dus wat dat betreft zal ik weinig verschil merken. :F:
~Roxy~
Vaste gebruiker

Sandracula schreef:
~Roxy~ schreef:
Sandracula schreef:
~Roxy~ schreef:[quote="kim

In huis niet, maar buiten is ze kattiger :wink: Ze liet zich nogal eens de kaas van het brood eten door andere honden, maar nu corrigeert ze die eerder :ok:
Met sommige teven kan ze niet meer overweg, maar dat kan ook zijn dat ze nu eindelijk volwassen geworden is..
Echt veel meer eten doet ze gelukkig niet..Ze krijgt alleen wat minder koekjes tussendoor en ze is niet echt veel dikker geworden, wel iets, maar dat mocht wel, vond haar toch al iets te mager.
Ik merk wel dat ze stukken vrolijker en speelser is geworden, op zich ook niet vreemd als je zag hoe beroerd ze steeds van de schijnzwangerschappen was :wink:
Gelukkig maakt ze nog steeds nieuwe vriendjes (voornamelijk reutjes) en rent ze nog steeds zo hard dat de pollen om je oren vliegen als vanouds :cheer:
Ik ben blij dat te horen, Roxy behoort ook tot het type "zich de kaas van het brood laten eten", nou heb ik dat veel liever dan een hele dominante hond die iedere hond onder zich wil hebben, maar het zou voor haar zelf vertrouwen wel beter zijn als ze wat meer van zich afbeet.

ze is nu eergisteren geopereerd en schooiert alweer als vanouds.
De 1e en de 2e nacht heb ik beneden in de woonkamer geslapen voor het geval er mischien wat gebeurt, natuurlijk geen oog dichtgedaan want ze lag contstant te piepen en te hijgen. Ze krijgt overigins geen pijnstillers, op die manier houdt ze zich rustiger en weet ze ook tot hoever ze kan gaan.
Eerst had ik daar gemengde gevoelens over, je wilt natuurlijk dat je hond zo min mogelijk last heeft van pijn, maar ik zie hier ook wel de noodzaak van in. :cool2:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

~Roxy~ schreef:Die van mij eet zowieso al ongeveer alles wat los en vast zit, dus wat dat betreft zal ik weinig verschil merken. :F:
Hoi,

Behalve dat ze daar nu misschien sneller te dik van wordt?
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ben blij te horen dat ze weer helemaal de oude is. nog een tijdje rusten en dan weer rennen en spelen. Dat ze geen pijnstillers krijg tsnap ik wel, maar van de andere kant zou ik mijn hond niet graag pijn zien hebben.

groetjes kim
~Roxy~
Vaste gebruiker

Scooby schreef:
~Roxy~ schreef:Die van mij eet zowieso al ongeveer alles wat los en vast zit, dus wat dat betreft zal ik weinig verschil merken. :F:
Hoi,

Behalve dat ze daar nu misschien sneller te dik van wordt?
Ja daar zal ik wel op moeten gaan letten, maar ze krijgt toch zowieso al dieetvoer, en ik heb haar altijd goed op gewicht gehouden.
ze woog ongeveer 33 kg voor haar operatie en zal nu ongetwijfeld wel wat afvallen. :wink:
~Roxy~
Vaste gebruiker

kim bloemen schreef:Ben blij te horen dat ze weer helemaal de oude is. nog een tijdje rusten en dan weer rennen en spelen. Dat ze geen pijnstillers krijg tsnap ik wel, maar van de andere kant zou ik mijn hond niet graag pijn zien hebben.

groetjes kim
ik was er in het begin helemaal niet blij mee dat de DA me geen pijnstillers meegaf, maar na zijn uitleg kon ik het wel begrijpen.
Roxy is nu veel voorzichtiger en slaapt ook meer, ze eet weer en kleine stukjes wandelen gaat ook weer goed.
Wel ben ik altijd bang dat ze eraan gaat krabben als het gaat jeuken, en ik vraag me af hoe ik dat kan verhinderen.:denken:
Ze draagt overigens geen kap of broekje.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”