Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebit

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer
Aantal honden: 3

Gebit

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Hallo,

Sinds eind oktober voer ik mijn drie hondjes dagelijks Smuldier en 1 a 2 keer in de week Energique. Nu zie ik tot mijn grote schrik dat, bij alle drie, boven de hoektanden het tandvlees wat rood is. Net alsof er een bloederig randje om de tand heen zit. Het tandvlees zal waarschijnlijk wat ontstoken zijn. Bij één hond worden een paar tanden helemaal zwart. Toen ik iemand vertelde dat ik helemaal over zou gaan op vlees, waarschuwde ze me ervoor dat de honden dan snel ontstoken tandvlees krijgen. Brokken zouden beter voor de tanden zijn. Ik heb dit eigenlijk genegeerd, omdat ik op verschillende fora las, dat bij veel honden de gebitten nog nooit zo mooi schoon zijn geweest sinds ze vers krijgen.
Wat moet ik hier nu mee? Misschien vaker een botje geven?

Marion.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Marion,

Volgens mij kan af en toe een vers bot in elk geval geen kwaad.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: Gebit

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Marion_ph schreef:Hallo,

Sinds eind oktober voer ik mijn drie hondjes dagelijks Smuldier en 1 a 2 keer in de week Energique. Nu zie ik tot mijn grote schrik dat, bij alle drie, boven de hoektanden het tandvlees wat rood is. Net alsof er een bloederig randje om de tand heen zit. Het tandvlees zal waarschijnlijk wat ontstoken zijn. Bij één hond worden een paar tanden helemaal zwart. Toen ik iemand vertelde dat ik helemaal over zou gaan op vlees, waarschuwde ze me ervoor dat de honden dan snel ontstoken tandvlees krijgen. Brokken zouden beter voor de tanden zijn. Ik heb dit eigenlijk genegeerd, omdat ik op verschillende fora las, dat bij veel honden de gebitten nog nooit zo mooi schoon zijn geweest sinds ze vers krijgen.
Wat moet ik hier nu mee? Misschien vaker een botje geven?

Marion.
Zeker weten, vaker dat botje geven, of een stuk vlees of pens aan één waar ze flink op moeten werken. Kipkarkasje, kippenekje, geitenribje, allemaal lekkere tandenborstels. Brokken zijn absoluut niet beter voor de tanden, maar als je de tanden werkeloos laat (en dat doe je als je alleen kvv voert) zal zich toch bij honden die daar wat gevoeliger voor zijn wat aanslag en eventueel wat ontstoken tandvlees vormen.
Marion_ph
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Bolognezer
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Marion_ph »

Bedankt voor jullie reacties :ok:
Ik zal wat regelmatiger een bot geven. Bodhi is niet zo geinteresseerd in botten, die knaagt er een kwartiertje op en dan heeft ie het wel gezien. Zijn gebit ziet er het ergst uit. Kan ik dit zelf proberen schoon te maken of is het toch verstandig even de dierenarts er naar te laten kijken?

Marion.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Marion,

Als er sprake is van een tandvleesontsteking zou ik er wel even mee naar de dierenarts gaan.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”