Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Flexi

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Flexi

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het is dan toch zover gekomen: ik heb een flexi. Ik heb altijd een grote mond gehad dat ik dat niet zou doen omdat het volgens mij verwarrend is dat hij moet trekken om lijn te krijgen.

Maar ja....

Het is toch wel erg handig voor de langere aangelijnde wandelingen (avondwandeling) moet ik zeggen.

De hoofdreden is dat ik het als achtervang bij me wil hebben in losloopgebieden. In Drenthe was Bram echt heel erg vervelend en hij heeft de vakantie met z'n wegloopgedrag bijna verknald. Dat wil ik niet meer. Dus als hij weer zo wegloperig wordt, gaat hij aan de flexi.

Zul je zien dat ik het nooit nodig heb, want hij blijft wonderwel dichtbij me de laatste tijd (voor Bram begrippen dan he :wink: ).

Ik heb een 5 meter lange met een soort lint ipv koord gekocht.

Voor andere flexi gebruikers: hoe vaak trainen jullie het gewoon lopen aan de lijn nog? Op hondentraining moet Bram namelijk wel aan de 1,80 lijn lopen. Het lijkt me er zo in te sluipen dat je aldoor de flexi gaat gebruiken....
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ik heb voor Maxi wel een flexi maar eigenlijk gebruik ik die alleen maar bij mijn laatste avondrondje. Maxi wil niet zo makkelijk een hoop doen aan de normale lijn :oeps: . Liefst wil meneertje los maar bij de avondronde (pleintje ligt gelijk aan de straat, dus daar kan hij niet los) tolereert :mrgreen: hij de flexi en poept aan de flexi dan dus wel.
Verders gebruik ik de flexi niet. Bij het avondrondje zet ik de flexi ook vast op normale lijnlengte en alleen bij de groenstrook kan hij gebruik maken van de hele lijn.
Laatst gewijzigd door MJ op 24 feb 2006 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-José schreef:Maxi wil niet zo makkelijk een hoop doen aan de normale lijn :oeps:

Hee daar had ik niet eens aan gedacht. Ik duik elke avond met Bram de bosjes in tot hilariteit van andere hondeneigenaren. Maar anders wil hij niet poepen. Dat hoef ik dus nu niet meer te doen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik gebruik hem alleen op de hei eigenlijk. Op straat vind ik ze gevaarlijk, of je moet ook ogen in je kont hebben :mrgreen: Laatst nog bijna een "ongeluk" gehad door een flexi in combi met domme baas :devil:

Je zou een commando kunnen gaan koppelen aan het lopen aan de flexi of aan het lopen aan de gewone riem.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
starfleet
Erelid

Re: Flexi

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Voor andere flexi gebruikers: hoe vaak trainen jullie het gewoon lopen aan de lijn nog? Op hondentraining moet Bram namelijk wel aan de 1,80 lijn lopen. Het lijkt me er zo in te sluipen dat je aldoor de flexi gaat gebruiken....
Ik had zo'n flex gekocht voor in Drenthe, maar Buffy liep ermee alsof ze aan een vijftig centimeterlijntje zat :roll: Aan een tuig wil ze wel wat meer ruimte voor de flex gebruiken. Ik vind dat er aardig wat druk op de nek staat met zo'n riemflexi, ben er dus niet wegvan in combinatie met halsband. We hebben hem verder niet meer gebruikt.

Anne
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hier geen flexi (vind het best wel ondingen, juist omdat honden 'moeten' trekken idd) maar wel een lange lijn van 10 meter. Zoiets dus:

Afbeelding

Ik schreef het al ergens anders: het is even oefenen met zo'n lange riem maar uiteindelijk vind ik wel het een ideaal ding. Ik gebruik 'm op die plekken waar Silka niet los kan lopen i.v.m. jagen op watervogels.
Wat ik ook wel eens doe i.p.v. 'helemaal' los lopen, is dat ik de lijn achter haar aan laten slepen. Heeft ze zef geen last van maar het geeft mij de mogelijkheid om toch nog in te grijpen als dat nodig is.

Een tip: het is fijn om je flexi of ander lange riem aan een tuigje vast te maken i.p.v. aan een halsband. Met de musketon aan de bovenkant raken honden minder snel verstrikt in de lijn en ook kunnen ze niet 'stikken' mochten ze vast komen te zitten.

O ja, een flexi heeft wel één groot voordeel: je wordt er niet vies van! Zo'n lange lijn wordt errug modderig, nat en goor als het regent. Ik heb dan ook speciale 'hondenhandschoenen' tegenwoordig. Loop ik in de zomer natuurlijk wel mee voor l*l... :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Rami schreef: Wat ik ook wel eens doe i.p.v. 'helemaal' los lopen, is dat ik de lijn achter haar aan laten slepen. Heeft ze zef geen last van maar het geeft mij de mogelijkheid om toch nog in te grijpen als dat nodig is.
Dat doen wij ook heel vaak, met name in onbekende gebieden. Buffy blijft altijd heel erg in de buurt, dus kan ze ook niet naar verstrikken in haar lijn of ergens aan blijven hangen buiten zicht..

Anne
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Re: Flexi

Ongelezen bericht door Rami »

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik had zo'n flex gekocht voor in Drenthe, maar Buffy liep ermee alsof ze aan een vijftig centimeterlijntje zat :roll: Aan een tuig wil ze wel wat meer ruimte voor de flex gebruiken. Ik vind dat er aardig wat druk op de nek staat met zo'n riemflexi, ben er dus niet wegvan in combinatie met halsband. We hebben hem verder niet meer gebruikt.

Anne
Ow sorry Anne, had jouw bijdrage niet goed gelezen; 'k zit precies hetzelfde te beweren over combinatie tuig/flexi en halsband/flexi.
Beetje dubbel-op, dus! :wink:
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Kent Bram het commando "vrij" ?

Ik neem aan dat je hem op de hondenschool een commando geeft als hij naast je moet lopen.
Als je hem aan de flex doet kun je hem het "vrij" commando geven.

Ik zweer zelf bij de flexlijn :mrgreen: Ik gebruik ze altijd voor de aangelijnde uitlaatronde.
Dat honden er door leren trekken vind ik een beetje ver gezocht. Zo'n lijn rolt heel soepel uit en honden voelen bijna geen weerstand.
Die van mij weten heel goed hoe ver ze kunnen gaan tot het eind van de lijn....dus ze klappen zelden met hun nek aan het eind van de lijn. (tenzij ze katten zien :mrgreen: )
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

[quote="Sandro"]
Dat honden er door leren trekken vind ik een beetje ver gezocht. Zo'n lijn rolt heel soepel uit en honden voelen bijna geen weerstand.
/quote]

Ik vind dat er wel druk staat Bij een koordflex wat minder, maar bij een riemflex behoorlijk als hij uitgerold is. Buffy wil er in ieder geval niet aan lopen als de flex aan haar halsband zit. Dan blijft ze met haar kop aan de knie geplakt.

Anne
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

starfleet schreef:
Sandro schreef: Dat honden er door leren trekken vind ik een beetje ver gezocht. Zo'n lijn rolt heel soepel uit en honden voelen bijna geen weerstand.
/quote]

Ik vind dat er wel druk staat Bij een koordflex wat minder, maar bij een riemflex behoorlijk als hij uitgerold is. Buffy wil er in ieder geval niet aan lopen als de flex aan haar halsband zit. Dan blijft ze met haar kop aan de knie geplakt.

Anne
Daar heb je wel gelijk in. Ik heb alleen ervaring met koord flexen en die rollen heel soepel uit.
Die andere flexen heb ik nooit gebruikt, maar ik kan me voorstellen dat die niet zo soepel rollen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sandro schreef:Kent Bram het commando "vrij" ?

Ik neem aan dat je hem op de hondenschool een commando geeft als hij naast je moet lopen.
Als je hem aan de flex doet kun je hem het "vrij" commando geven.
Bedoel je volgen of gewoon wandelen? Aan gewoon wandelen zit geen commando, dat moet hij altijd goed doen.

Ik heb vandaag de korte lijn gebruikt en merk dat hij het onderscheid heel goed weet. Bij de flexi gaat hij ook niet trekken aan het eind, hij is er dus heel snel aan gewend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Zelf vind ik die flexi-lijnen ook ideaal. Emma loopt heel weinig aan de lijn, maar toen ze een jonge hond was heb ik haar vaak aan de flexi gehad. Ik deed altijd net alsof ze gewoon los liep en riep haar ook gewoon bij me i.p.v. de lijn in te halen. Dat zie je veel mensen wel doen, maar dat is niet nodig als je hond luisterd. Ik gebruik overigens ook altijd koordlijnen en die lopen heel soepel. Enne trekken heeft Emma geen last van. Dat deed ze voor de flexi ook al wel tijdens het wandelen :roll:

Het is wel handig om je hond te leren aan 1 kant te blijven lopen en niet steeds over te steken. Als je dan een keer met iemand samen loopt zit je niet steeds in de knoop met die lijn :ok:
Afbeelding
kim bloemen
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kim bloemen »

onze hond kan hier bij ons in de buurt bijna niet los. daarom hebben we een flex van 8m. hij kan dan toch een flink stuk bij ons vandaan, en hoeft dus niet altijd netjes naast ons te lopen. Hij kent het verschil tussen de gewone riem en de flex heel goed. als we met de gewone riem gaan wandelen loopt hij altijd netjes, met de flex een metertje vooruit.

groetjes kim
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Martijn schreef:Dapper kan prima het verschil tussen de flex en de gewone riem onderscheiden hoor. Met de flex neemt hij de ruimte, met de gewone riem niet.
En als dapper het begrijpt begrijpen alle honden het.
:smile:
Afbeelding
O
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door O »

Wij hebben nu een gewone lijn, een flexi van 5 meter en een flexi van 8 meter. Die van 5 meter gebruik ik niet vaak omdat die langere van een betere kwaliteit is, die van 8 meter neem ik mee voor boswandelingen e.d. en de gewone lijn doe ik aan als we naar een drukke plaats gaan. Ik ben heel tevreden met al mijn leibandjes. :ok:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
inge1968
Actief
Mijn ras(sen): oud duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door inge1968 »

ik vind het maar ondingen
hoe vaak ik niet bijna ben gevallen terwijl ik op mijn fiets zat op het fietspad omdat de hond aan de ene kant van het fietspad liep en de baas aan de andere en je de dune lijn van de flexi dan bijna te laat zag
ik vind het prima dat ze gebruikt worden hoor en voor de honden alleen maar prettig maar dan wel veilig gebruiken en het liefste die met die brede band omdat je die goed ziet en minder in ledematen snijden

in het park is mijn dochter ook al een keer gevallen omdat een hond z'n flixi had en deze hond rende naar mij hond toe die los liep en de lijn van die andere hond kwam in mijn dochter haar knieholte terecht en dat was niet leuk kan ik je zeggen.
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Toen Noa voor het eerst loops was heb ik dankbaar gebruik gemaakt van de (koord)flexi; ze was op zijn zachtst gezegd nogal 'afwezig' als ik met haar ging wandelen en ik had geen idee hoe ze zich t.o.v. reuen zou gedragen. Met de flexi - met lang koord- had ze tenminste wat bewegingsvrijheid tijdens het wandelen.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

ik gebruik twee koord-flexi's voor de honden, omdat er bij mij geen stuk is waar ze los kunnen lopen en zo de ruimte hebben, ik loop er wel alleen mee als ik richting buitne de bebouwde kom ga, want handig zijn ze niet en zeker niet als er een hond/kat gesignaleerd wordt :roll: .
Basco kent het commando andere kant en die kan ik terug sturen als die achterlangs wil lopen Yuta niet, dus veel geklier met riemen, (maar dat heb ik ook met de korte reimen :mrgreen: )
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Dapper kan prima het verschil tussen de flex en de gewone riem onderscheiden hoor. Met de flex neemt hij de ruimte, met de gewone riem niet.
En als dapper het begrijpt begrijpen alle honden het.
Bram snapt het ook! :mrgreen:

Voor de avondrondjes is het echt ideaal. Ik hoef zelf de bosjes niet meer in te duiken om hem te laten poepen. En hij reageert prima op m'n stem.

Afgelopen zondag had ik de flexi ook bij me in een vreemd bos, voor het geval dat hij vervelend zou gaan doen (lees: weglopen). Het was totaal niet nodig, want hij was voorbeeldig, maar het voelt voor mij wel prettig dat ik de flexi achter de hand heb.

Gisteren expres een rondje aan de korte riem gedaan en hij snapte het onderscheid prima.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”