Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

PennHIP in plaats van de huidige, achterhaalde HD-keuring

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

PennHIPpie schreef:Als er reden is om aan te nemen dat een hond HD gaat vererven, dus aanleg voor HD heeft (stel bijv. dat het een 'foute HD A' is, waarvan er beduidend meer rondlopen dan foute geweldige PennHIP DI's) waarom is ie dan als huishond wel perfect? Dat is dan voor een gewoon hondenbaasje toch ook een risicohond die niet alleen HD kan vererven maar het zelf ook kan ontwikkelen... dus het is eigenlijk een hond met gebruiksaanwijzing of je nu fokker of eigenaar bent.
Ik lig een beetje achter op dit forum. Maar een hond met een goede PennHIP score zou toch geen last krijgen van HD. Maar het is niet helemaal onmogelijk dat zo'n hond toch slecht vererft. Je kent mijn voorbeeld van de goede PennHIP uit matige tot slechte ouders en slechte nestgenoten. Als huishond is hij prima. In de vererving zou ik niet dezelfde goede score als hem durven verwachten. Een goede PennHIP score zegt nog niet dat hij geen schadelijke recessieve genen kan hebben. Maar als hij die heeft dan kan hij die wel vererven......... PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen. Het blijft belangrijk dat er zoveel mogelijk nazaten ook gerontgend worden om te zien hoe de vererving daadwerkelijk is.
Maar dat is weer een oude discussie die we al eens gehad hebben. Ik ben toch voorstander van PennHIP hoor. De traditionele methode is al lang achterhaald. PennHIP zegt alvast veel meer dan een traditionele uitslag. Maar DNA onderzoek zou pas echt alles over de erfelijkheid zeggen. Tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben. En dan is PennHIP op dit moment de beste manier. :ok:
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door PennHIPpie »

canecorsonancy schreef:
PennHIPpie schreef:Als er reden is om aan te nemen dat een hond HD gaat vererven, dus aanleg voor HD heeft (stel bijv. dat het een 'foute HD A' is, waarvan er beduidend meer rondlopen dan foute geweldige PennHIP DI's) waarom is ie dan als huishond wel perfect? Dat is dan voor een gewoon hondenbaasje toch ook een risicohond die niet alleen HD kan vererven maar het zelf ook kan ontwikkelen... dus het is eigenlijk een hond met gebruiksaanwijzing of je nu fokker of eigenaar bent.
Ik lig een beetje achter op dit forum. Maar een hond met een goede PennHIP score zou toch geen last krijgen van HD. Maar het is niet helemaal onmogelijk dat zo'n hond toch slecht vererft. Je kent mijn voorbeeld van de goede PennHIP uit matige tot slechte ouders en slechte nestgenoten. Als huishond is hij prima. In de vererving zou ik niet dezelfde goede score als hem durven verwachten. Een goede PennHIP score zegt nog niet dat hij geen schadelijke recessieve genen kan hebben. Maar als hij die heeft dan kan hij die wel vererven......... PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen. Het blijft belangrijk dat er zoveel mogelijk nazaten ook gerontgend worden om te zien hoe de vererving daadwerkelijk is.
Maar dat is weer een oude discussie die we al eens gehad hebben. Ik ben toch voorstander van PennHIP hoor. De traditionele methode is al lang achterhaald. PennHIP zegt alvast veel meer dan een traditionele uitslag. Maar DNA onderzoek zou pas echt alles over de erfelijkheid zeggen. Tot die tijd moeten we roeien met de riemen die we hebben. En dan is PennHIP op dit moment de beste manier. :ok:
Ik heb hierboven een zin rood gemaakt omdat wat je daar zegt niet klopt. Daar kom ik zo meteen op terug.

En je zegt: "Maar een hond met een goede PennHIP score zou toch geen last krijgen van HD." Ik begrijp de bedoeling van deze zin hier niet zo, maar wat je zegt klopt ongeveer; bij een goede DI (< 0.3) is er volgens PennHIP weinig risico dat deze hond HD gaat ontwikkelen en het feit dat de kritische adviesfokgrens is gesteld op 0.3 geeft al aan dat men er vanuit gaat dat die hond dan ook zijn goede heupen gaat vererven. Dat sluit ook aan bij wat een van de PennHIP-dierenartsen waarvan ik toevallig onlangs in deze topic nog een antwoord op een PH-vraag heb geplaatst waarin deze niet voor niks zegt: "Het PennHip onderzoek is in eerste instantie bedoeld om honden te kunnen selecteren voor de fokkerij die minder aanleg hebben voor HD dan de meeste rasgenoten." En dat strookt niet met jouw bewering van hierboven (in rood): "PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen."

Over die goede DI die misschien toch slecht vererft... Er bestaat geen DNA test voor de heupen en dus is het wat dat betreft altijd slim om ook naar nestgenoten, voorouders en nazaten te kijken.... tenminste ALS dat mogelijk is, maar dat is niet zo, ook nu niet, want je hebt op dit moment ook alleen maar traditionele uitslagen waarvan de A's en de B's niet betrouwbaar zijn.

Maar ben jij de vraag aan Fred Lanting vergeten over of en hoe PennHIP naar het genotype kijkt?

Als het zou kloppen wat jij hierboven zegt: "PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen.", dan zou PH nauwelijks meer dan die meerwaarde hebben dat het een voorspelling geeft voor die hond zijn leven. Dat doet het inderdaad en dat is op zich al heel bijzonder, maar je mag dan ook aannemen dat je daar informatie over het genotype door krijgt. Dat is weliswaar geen exacte informatie en verkregen via een omweg, maar het wordt door Fred Lanting niet voor niets "revolutionary" genoemd. Exacter dan dat kun je het op dit moment niet krijgen, behalve door inderdaad de nestgenoten e.d. ook te PennHIPpen, want dat brengt je nog dichter in de buurt van de exacte kennis die jij wilt. Zoals je je misschien nog herinnert werd in die oude discussie op de vraag aan Fred Lanting: "Does PennHIP show us more than traditional ratings + breedvaluecalculations?" oftewel "Laat PennHIP ons meer zien dan traditionele uitslagen + fokwaardeberekeningen?" door Fred geantwoord met: "Yes. I think it does. But the important thing is, when combined with BV, it gives the very best guess as to genotype that is economically viable."

Dus ja, hoe meer informatie over nestgenoten hoe liever, maar bij gebrek aan die gegevens is volgens Fred Lanting PennHIP zonder fokwaarde wel meer waard dan traditioneel met fokwaarde. Hij zegt over die recessieve genen ook: "PennHIP gives you the best picture of such unwanted recessives likely to be unseen in a particular dog's phenotype, this picture being especially magnified when using Zuchtwert/BV in conjunction with P-H."

Nog een uitspraak van Fred Lanting: "What I keep telling people is that the PennHIP diagnostic method gives one the closest peek at genotype of all such radiographic tools. Combine it with the statistical tool used by half-a-dozen clubs, called Zuchtwert (breed value), and you have the best and closest look at the likely genotype." En v.w.b. het alleen met info over nestgenoten kunnen kijken naar het genotype zegt Fred letterlijk: "I would not say "only"... you also get a closer, more focused look at genotype if you greatly improve the phenotype diagnostic methodology... such as DI in the flexed position that PH uses.", m.a.w. het is ook mogelijk zonder info over nestgenoten in te zoomen op het genotype als je de fenotypisch diagnostische methodiek sterk verbetert.... zoals PennHIP dat heeft gedaan... en ook hier komt inderdaad weer die fokwaarde erbij die er volgens Fred Lanting een ideale combinatie van maakt.

Ik ben het met je eens als je zegt: "Het blijft belangrijk dat er zoveel mogelijk nazaten ook gerontgend worden." Maar pas op: een verkeerd beeld te schetsen van wat PennHIP te bieden heeft, kan het nadelige effect hebben dat je langer op de gewenste informatie moet wachten, want mensen gaan pas PennHIPpen als zij van het nut ervan zijn overtuigd. We leven niet in een ideale wereld waar iedereen netjes de heupen zal rontgenen omwille van fokwaardeberekeningen. Maar daar biedt de PennHIP-methode juist een oplossing voor met de DI (de 'PennHIP-HD-risico-uitslag') waarmee je goede resultaten kunt bereiken, de beste tot nu toe, ook al beschik je niet over alle informatie van nestgenoten e.d.

P.S. De quotes van Fred Lanting zijn gedaan met zijn toestemming.

En voor wie zich nu afvraagt wat die Fred Lanting plotseling in deze discussie doet. Als je even in Google zoekt op zijn naam, krijg je daar vast een idee van.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
Het doel van HD-onderzoek is niet een goede uitslag, maar goede heupen!
----------
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Eigenlijk jammer dat de prijs van het PENhippen niet gelijk ligt aan de prijs van de traditionele methode. Ik begrijp dat dat zal komen doordat er meer foto's worden gemaakt, maar als het meer gelijk zou liggen en er meer dierenartsen zouden zijn die het kunnen dan zou dat denk ik wel meer mensen over de streep trekken.
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

Dibbes schreef:Eigenlijk jammer dat de prijs van het PENhippen niet gelijk ligt aan de prijs van de traditionele methode. Ik begrijp dat dat zal komen doordat er meer foto's worden gemaakt, maar als het meer gelijk zou liggen en er meer dierenartsen zouden zijn die het kunnen dan zou dat denk ik wel meer mensen over de streep trekken.
Daar zeg je wat. Ja, dat is inderdaad heel erg jammer, hoewel, als je gaat bekijken wat er allemaal mee gemoeid is, met zo'n PennHIP-onderzoek, de prijs vergeleken met een traditioneel onderzoek zeker niet te duur is. Dan vind ik eerder dat een traditioneel onderzoek te duur is.

Persoonlijk heb ik er altijd een hekel aan om een kat in de zak te kopen en dat gevoel heb ik dus echt bij de traditionele methode. Die is dan wel ruim de helft goedkoper, maar wat krijg je er eigenlijk voor: onzekerheid! Ik neem aan dat iedereen er graag al heel vroeg zo zeker mogelijk van wil zijn dat een goede uitslag ook goede heupen betekent, zodat je weet wat de hond wel of niet aankan en of hij wel of niet geschikt is om ermee te fokken. PennHIP mag dan ruim twee keer zo duur zijn, maar je krijgt er veel meer dan twee keer zoveel voor terug. Misschien toch iets om eens over na te denken?

Overigens is het aantal PennHIP-dierenartsen vorig jaar wel explosief toegenomen. In januari 2005 verbaasde ik me erover dat er na 12-15 jaar PennHIP (o.a. Maarten Kappen is al gecertificeerd vanaf 1993) nog maar 6 Nederlandse PH-dierenartsen waren en nu zijn het er in 1 jaar tijd plotseling 19! Dus er is wel degelijk iets aan het veranderen.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

HD-foto's en narcose

Voor een ander forum schreef ik een reactie die ik de geïnteresseerden hier niet wil onthouden:

HD-foto's en narcose

Ik heb me in het afgelopen jaar verdiept in HD-onderzoek en dan met name de PennHIP-methode en hoe dit verschilt van traditioneel onderzoek. Daarom weet ik nu dat narcose, ook bij de traditionele methode, eigenlijk een must is, ook al wordt het vaak zonder gedaan. HD is een complex probleem. Wat men nu inmiddels weet, is dat de losheid/laxiteit van de heupen een grote, zo niet de grootste risicofactor is die leidt tot de ontwikkeling van HD (-artrose). De laxiteit, ook wel "speling" genoemd, is dus heel belangrijk om te weten en dat liefst zo vroeg mogelijk. Bij traditioneel onderzoek (via de normale heupfoto) wordt die laxiteit niet of nauwelijks zichtbaar, nog erger: die positie spant de heupen juist strakker op dan ze zijn. Een HD-A-heup kan "compleet los" zijn terwijl dat op de normale foto (die van de gestrekte heup) niet te zien is. Een hond met losse heupen loopt risico HD te ontwikkelen en geeft deze eigenschap ook door aan zijn nazaten. Een hond met losse heupen ontwikkelt echter niet altijd zelf HD, omdat wanneer omgevingsfactoren gunstig zijn de HD-verschijnselen (artrose) niet altijd tot uiting komen. De losse heupen echter worden ondertussen wel vererfd!

Nu terug naar de narcose. Om die belangrijke informatie over de laxiteit oftewel "losheid" te krijgen MOET de hond tijdens het röntgenen volledig ontspannen zijn. Dat geldt ook voor de traditionele manier van röntgenen. Maar omdat die methode eigenlijk niet geschikt is om de laxiteit te ontdekken zou je PennHIP-foto's moeten laten maken (ook onder narcose!), want die zijn speciaal daarvoor ontwikkeld. Met PennHIP kun je vanaf een leeftijd van 16 weken al betrouwbare informatie krijgen over de laxiteit van de heupen van de pup!

Wel of geen narcose is niet alleen een kwestie van wat is wel of niet leuk of veilig voor de hond. Je hebt als het goed is een groter doel voor ogen, waar of niet? Je gaat namelijk de heupen onderzoeken omdat je wilt weten hoe het bij de hond zit met HD. De laxiteit (PennHIP dus) geeft je informatie over wat je te verwachten hebt en dat kan al voordat zich artrose (HD) heeft ontwikkeld. Artrose op een foto is een bewijs achteraf en leidt tot de conclusie "HD". Laxiteit is een aanwijzing die je al VOORaf kunt krijgen en die dus een voorspelling mogelijk maakt over het risico tot het (later) ontwikkelen van HD. Dat geeft de mogelijkheid op tijd maatregelen te nemen, voor de hond zelf d.m.v. een aangepaste leefstijl en door deze hond uit te sluiten van de fokkerij.

En om te laten zien dat ik dit allemaal niet verzin, volgen hier drie paragrafen uit een brief van Dr. Frank Coopman van de universiteit van Gent en coördinator/adviseur van de Belgische HD-commissie, waaruit heel duidelijk het belang van narcose bij traditioneel HD-onderzoek blijkt. Deze man zit dus zelf in het 'traditionele kamp' en kondigt in die brief aan de dierenartsen de strengere regels van de Belgische HD-commissie aan. Waarom? Omdat hij een einde wil maken aan sjoemel-praktijken (en die heb je niet alleen in Belgie!) en het HD-probleem beter wil aanpakken dan nu gebeurt. Dat het probleem ernstig is, blijkt uit zijn waarschuwing dat dierenartsen die liegen dat de hond onder narcose was, hun recht om officieel te mogen röntgenen kunnen verliezen. Lees de tekst eens goed en bedenk wat dit betekent. Deze man is overigens zelf ook gecertificeerd PennHIP-dierenarts en noemt PennHIP, ook al lost het nog niet alles op, als methode "geniaal" en "een goed voorbeeld voor de juiste aanpak van bestrijding van HD".

"4. it is strongly recommended to sedate the dogs. Non-sedated dogs can apparently be considered as non-dysplastic while in fact, they are dysplastic (loose hips). On the certificates, it will be mentioned whether a dog was sedated or not. Veterinarians that declare that unsedated dogs were sedated, can be excluded from the official screening. Breeders and dog owners will be warned that unsedated dogs might appear to have better hips then they really have. Using these dogs might give unwanted results in the breedingprogram of the breeder.

5. it is strongly recommended to inform the breeders and dog owners to screen their dogs at the age of 2 year or more. At this age, there is a greater chance of less false negatives. The age of the dog at time of making X-rays will be mentioned on the certificate. It is clear that sedation and screening at 2 years is recommendable to decrease the amount of false negative results. Breeders that want to prevent breeding dysplastic puppies should take this in account."

Als laatste voegt Coopman nog toe:

"Veterinarian should be aware that the eradication of inherited disorders starts with a correct diagnosis. A bad diagnosis gives a false sense of security to breeders and owners. Veterinarians helping to diagnose dysplastic dogs correctly, help also many dogs and dog owners on a short term and the breeders on a long term. Everyone working in this branch should be aware that breeders can be forced to pay back costs made to cure inherited disorders or pay back the money received for a diseased dog. Be careful that no one can blame you for the problems they have.....Times are changing!!!!!"

De complete brief staat op: http://www.aandeheikant.centerall.com/gallery2.php

Bovenstaand verhaal betreft Belgie, maar het slaat evengoed op de Nederlandse situatie. De FCI HD-beoordelingsmethode is namelijk overal gebaseerd op de foto van de gestrekte heup en daar kun je nu eenmaal niet meer uithalen dan er in zit. Coopman doet met die brief een poging om er tenminste nog het maximale uit te halen. Maar het gevolg is dat men de foto dan wel in een ander land laat beoordelen, want het gaat velen niet om te weten hoe het werkelijk zit, maar om een goede uitslag want dat betekent dat je mag gaan fokken! Dat een HD A (of B) zo verraderlijk is, wil blijkbaar niemand horen. Ik vind dat fout! Iedereen die fokt, heeft de verantwoordelijke taak dat te doen m.b.v. de beste methoden en middelen en dat gebeurt op dit moment op het gebied van HD echt niet! Voor een deel is het om dat mensen het niet weten, maar voor een deel ook omdat men het niet wil weten. "Fokken is gokken", wordt vaak gezegd. Voor een groot deel is dat waar, maar dat mag geen smoesje zijn om zich aan bepaalde verantwoordelijkheden te onttrekken.

Dit is overigens niet bedoeld als een persoonlijke aanval, maar als een poging om de mensen te informeren en aan het denken te zetten.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
*wendy*
Actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door *wendy* »

Even een vraag (ik beken gelijk dat ik niet dit hele topic heb gelezen)....ik heb gehoord dat je voor het exacte en meest betrouwbare resultaat je hond 4 keer op bepaalde leeftijden moet laten pennhippen.
Is dit zo???
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

pippy schreef:Even een vraag (ik beken gelijk dat ik niet dit hele topic heb gelezen)....ik heb gehoord dat je voor het exacte en meest betrouwbare resultaat je hond 4 keer op bepaalde leeftijden moet laten pennhippen.
Is dit zo???
Nee dat is niet zo! Dat zou ook niet logisch zijn, de uitslag is immers al "betrouwbaar" vanaf 16 weken. Maar om even op het woord "exact" in te gaan. Dat zou een dna-test inhouden en die is er (nog lang) niet. Geen enkele methode is 100% betrouwbaar. Met PennHIP heb je het hoogst haalbare op dit moment. De betrouwbaarheid van PennHIP neemt iets toe met de leeftijd. Je moet dan denken aan percentages van bijv. 90%/95-98%* (16 wkn/8-12mnd). Dus bij een hond getest met 16 wkn, zou je voor optimale zekerheid het onderzoek tussen 8-12 mnd evt. nog eens kunnen herhalen. Een hond getest met 12 mnd hoeft niet nog een keer gepennhipt te worden voor een betrouwbaarder resultaat.

Nog even voor wie dit gemist heeft: Met de PennHIP DI (laxiteit meten) bepaal je het risico tot het ontwikkelen van HD (artrose). Het is dus een voorspelling, de laxiteit is er immers eerder dan de artrose (HD). Hoe hoger de DI (dus hoe losser de heupen) hoe meer risico op het later ontwikkelen van HD.
Laatst gewijzigd door PennHIPpie op 23 jan 2006 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ken de quotes van Fred. Die mails waar je ze uit gehaald hebt waren zelfs aan mij gericht :mrgreen:
Maar het is gewoon niet onmogelijk dat een hond met een goede PennHIP uitslag helaas toch slechter vererft. De kans dat dit met een goede PennHIP gebeurd is aanzienlijk kleiner dan dat het met een traditionele A gebeurd. Maar het kan gewoon gebeuren. Ik herinnerde niet voor niets aan mijn voorbeeld. Slechte ouders, slechte nestgenoten en toch 1 goede individuele hond........... En dan zeg ik alleen dat als blijkt dat een hond met een goede uitslag toch slecht vererft, hij beter alsnog uitgeschakeld kan worden. Als huishond is hij prima, omdat die goede PennHIP zegt dat hij als individu geen last van HD krijgt. Dat zei ik. En als je dat wilt tegenspreken............ Wat moet ik als fokker dan doen? Toch die hond maar blijven gebruiken? :denken:
Groetjes,
Nancy Koper
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

canecorsonancy schreef:Ik ken de quotes van Fred. Die mails waar je ze uit gehaald hebt waren zelfs aan mij gericht :mrgreen:
Ja, en laat ik je daar nu op een discrete manier aan hebben willen herinneren. :wink:
canecorsonancy schreef:En dan zeg ik alleen dat als blijkt dat een hond met een goede uitslag toch slecht vererft, hij beter alsnog uitgeschakeld kan worden.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Niemand beweert dat het bij PennHIP niet ook belangrijk blijft om zoveel mogelijk over nestgenoten e.d te weten. Ik heb bezwaar gemaakt tegen wat je zei: "PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen." omdat dit een verkeerde indruk geeft van juist de meerwaare van PennHIP, waarvan het zo belangrijk is dat mensen het gaan beseffen. Degenen die zich nog niet in PennHIP verdiept hebben en bij wie het kwartje dus nog niet gevallen is, krijgen door het lezen van zoiets niet de indruk dat PennHIP zoveel verbetering brengt. Wij hebben die hele discussie al gehad, maar daar weten anderen die dit lezen het fijne niet van. En ik haal Fred erbij om dezelfde reden als dat jij hem destijds die vragen hebt gesteld, omdat ik waarde hecht aan zijn mening en oordeel en dat zegt meer dan wat ik ervan vind. Jouw bezwaar destijds was dat je met PennHIP (nog) niet genoeg info over nestgenoten hebt om aan fokwaarschatting te kunnen doen. En toen bleek dat Fred Lanting zelfs meer vertrouwt op PennHIP zonder al die extra info, dan op de traditionele methode MET al die informatie (die immers toch niet betrouwbaar is), maar hij zegt inderdaad ook dat PennHIP in combinatie met fokwaarde de ideale combinatie is om tot de best mogelijke resulaten te komen.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het ging mij even niet om die fokwaarde. Ik zei alleen dat een hond met een goede PennHIP, die toch slecht vererft, alsnog een goede huishond zou zijn. Dat sprak jij tegen............
Let wel. Ik stelde dus al dat deze hond een goede DI heeft. Waarom hij dan als huishond wel perfect is? Heel simpel. Hij heeft een goede DI, dus zal hij geen HD krijgen.
Ik zei nergens dat hij aanleg had om HD te krijgen. Dat heb jij ervan gemaakt :wink:
Groetjes,
Nancy Koper
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

Ja dat klopt. Dat was niet terecht. Zo zie je maar dat ik ook wel eens te snel ergens overheen lees en dan de verkeerde conclusies trek. :wink: Bij een goede PennHIP-DI (onder 0.3) is er nauwelijks risico dat de hond HD gaat ontwikkelen. Je hebt gelijk dat die hond als huishond dan perfect is, ook al blijken er nestgenoten met slechte DI's rond te lopen. Maar wat je later zei: "PennHIP geeft alleen maar aan of de individuele hond aanleg heeft om zelf HD te ontwikkelen." is niet waar, in welke context je het ook plaatst. PennHIP geeft juist ook aan of er al dan niet aanwezige aanleg voor HD is die kan worden doorgegeven aan de nazaten, al doet het dat niet precies door direct naar de DNA te kijken, maar wel zo nauwkeurig dat zo iemand als Fred Lanting meer vertrouwt op PennHIP zonder fokwaarde dan op traditioneel met fokwaarde.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hmmmm, dat het niet waar is wat ik zei, zo zie ik het niet. PennHIP geeft 60-65% van de erfelijkheid weer, waar het traditionele maar 30% weer geeft. Dus PennHIP geeft veel meer weer. Het meest mogelijke op dit moment. Maar een lage DI kan in sommige uitzonderlijke gevallen helaas toch wat minder goed vererven. Het individu zal geen HD ontwikkelen. Maar net die rottige recessieve genen kan PennHIP ook niet altijd onderscheppen.
Maar het zijn uitzonderlijke gevallen. Over het algemeen klopt het wel wat je zegt. Maar uitzonderingen heb je altijd tot we DNA kunnen gaan testen. Maar tot die tijd....... Let's do the PennHIP :ok:
Groetjes,
Nancy Koper
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

uitslagen van Ace en Delwyn waren vandaag binnen

Delwyn Left 0.17 Right 0.26 en beide zijden DJD None, cavitation No, Other findings Not Applicable

Ace Left 0.19 Right 0.23 en beide zijden DJD None, cavitation No, Other findings Not Applicable

ikke ben HAPPY :ok:
calina
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door calina »

Het verschil bij Delwyn is relatief groot of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook, de scores van beide honden zijn super zeg!
Kan me voorstellen dat je happy bent!

Gr. Astrid
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

crutz schreef:uitslagen van Ace en Delwyn waren vandaag binnen

Delwyn Left 0.17 Right 0.26 en beide zijden DJD None, cavitation No, Other findings Not Applicable

Ace Left 0.19 Right 0.23 en beide zijden DJD None, cavitation No, Other findings Not Applicable

Heb jij de ellebogen er ook gelijk bij laten doen?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Dibbes schreef:

ellebogen waren bij alle honden al bij t traditioneel rontgenen al gedaan....en in orde.....dus vrij....
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

Wauw wat goed zeg :ok: kan me heel goed voorstellen dat je happy bent.
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

calina schreef:Het verschil bij Delwyn is relatief groot of zie ik dat verkeerd?
Hoe dan ook, de scores van beide honden zijn super zeg!
Kan me voorstellen dat je happy bent!

Gr. Astrid
Het zijn inderdaad mooie scores, proficiat Crutz! :ok:

Het is niet abnormaal dat beide heupen niet exact dezelfde uitslag hebben. Milieufactoren kunnen daarbij een rol spelen. Als het verschil opvallend groot is, kan dat veroorzaakt worden door cavitatie, dan zit er lucht in het gewrichtsvocht. Daarom wordt er bij de PennHIP-beoordeling ook naar cavitatie gekeken en dat hadden Delwyn en Ace niet. De PennHIP DI geeft niet alleen aan wat het risico is dat de hond zelf HD gaat ontwikkelen, het is ook een indicatie van de slechte genen die de hond v.w.b. HD al dan niet bij zich draagt en kan vererven. Om safe te gaan wordt daarom de DI van de slechtste heup genomen om het percentiel te bepalen waarmee de hond vervolgens kan worden vergeleken met de rest van het ras. Zit de hond in het 80ste percentiel, dan betekent dit dat de heupen beter zijn dan 80% van de rest van het ras. Het 50ste percentiel is gemiddeld. De bedoeling van PennHIP is om met honden te fokken met bovengemiddelde heupen, dus vanaf het 60ste percentiel, omdat je daarmee de gemiddelde DI van het ras gaat verbeteren. Die moet namelijk zakken naar de niet of nauwelijks HD-ontvankelijke DI van 0.3 of lager. Dat is de veilige DI-grens die voor alle rassen geldt en dat is het uiteindelijke doel. De honden van Crutz zitten daar ruim onder, dat zijn voorbeeldige heupen en de honden zijn v.w.b. HD in elk geval een aanwinst voor het ras.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
irmaLeo
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhond

Ongelezen bericht door irmaLeo »

crutz schreef:
Dibbes schreef:

ellebogen waren bij alle honden al bij t traditioneel rontgenen al gedaan....en in orde.....dus vrij....
Gefeliciteerd een super uitslag!!
irma
PennHIPpie
Actief
Contacteer:

Wat voorspelt de PennHIP DI (Distractie Index) eigenlijk?

Weer een PennHIP FAQ vertaald, voor geinteresseerden...

Q. Wat voorspelt de DI (Distractie Index) eigenlijk?

A. De DI vertelt je of een hond risico loopt om HD te ontwikkelen. Een hond met een DI beneden 0.3, gebaseerd op ons onderzoek voor alle rassen in het algemeen, loopt nauwelijks risico om HD (artrose) in de betreffende heup te ontwikkelen. Er kunnen binnen elk ras apart verschillende grenzen liggen. De Duitse herders bijvoorbeeld zijn ontvankelijker voor HD dan andere gangbare hondenrassen en kan dus een lagere grens hebben dan 0.3 om vrij te zijn van de ontvankelijkheid voor artrose. Een hogere DI duidt op meer heuplaxiteit. Omdat heuplaxiteit (zoals gemeten volgens de PennHIP-methode) een risicofactor is gebleken voor heupdysplasie, betekent dit dat hoe hoger de DI, boven de 0.3, hoe hoger het risico om heupdysplasie te ontwikkelen. Dat houdt in dat een hond met een DI van 0.8 veel meer risico loopt om heupdysplasie te ontwikkelen dan een hond met een DI van 0.46. Een DI van 0.8 betekent ook dat de heupkop 80 procent loskomt uit de kom en bij een DI van 0.46 is dat 46 procent. NB: dit zijn niet de percentages die worden gebruikt voor de percentiel rangorde hieronder.

Percentielen zijn een kwantificering die gebruikt word om de betreffende hond te vergelijken met de rest van het ras en zijn gebaseerd op slechtste van de twee heupen. Voor wat betreft percentielen is 50% gemiddeld en 60-100% bovengemiddeld. Een hond met een DI in het 50ste percentiel heeft een heuplaxiteit die ongeveer gelijk staat aan het gemiddelde van het gehele ras. Een hond met een DI in het 70ste percentiel heeft heupen die beter zijn dan 70% van de rest van het ras. Hoe hoger het percentiel, hoe lager de DI, wat betekent dat de heupen minder aanleg hebben om heupdysplasie te ontwikkelen. Dus voor wat betreft HD zou het beter zijn een hond uit het 70ste percentiel te gebruiken dan een uit het 50ste. Honden met een DI in het 60ste-100ste percentiel representeren goede fokdieren, die voor een positieve genetische verandering zullen zorgen in volgende generaties omdat zij meer genen bij zich dragen die zorgen voor goede heupen. Bij sommige rassen zijn honden met een DI van 0.3 of lager moeilijk te vinden, maar vergeet niet dat hoe strakker de heupen hoe beter, dus probeer een hond aan te schaffen met de strakste heupen die je kunt vinden.

Gebaseerd op onze studies, kan het meest nauwkeurige PennHIP-resultaat worden verkregen op 1-jarige leeftijd. Pups kunnen vanaf 16 weken al beoordeeld worden om een idee te krijgen van hoe de heupstatus is als fokkers hun eerste fokselectie maken. Maar we raden een vervolgonderzoek aan met 6 maanden tot een jaar of later. Als de hond met 16 weken in het 70ste percentiel zat, kan de DI iets veranderen met de leeftijd, omdat pups op die leeftijd nog snel groeien.

Voor wie overweegt een hond te nemen van een HD-gevoelig ras, onderzoeken hebben aangetoond dat het op een laag gewicht houden van de hond de beste manier is om de vorming van artrose te vertragen of misschien zelfs te voorkomen. Slanke honden leven ook langer. Dat betekent dus dat honden, ook al zitten zij binnen het HD-ontvankelijke bereik (DI > 0.3), er zeker van zullen profiteren als zij hun leven lang dun worden gehouden.

Copyright 2005 University of Pennsylvania School of Veterinary Medicine
Advisor: Gail Smith, VMD, PhD
Students: Amy Will, V’06 & Jennifer Miller, V’08
http://caltest.vet.upenn.edu/pennhip/to ... #dipredict
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”