Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fokker gebeld, pag 3.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

fokker gebeld, pag 3.

Ongelezen bericht door miekmiek »

Maar wat?

Ik wil haar binnekort laten onderzoeken, maar wil niet weer een operatie ingepraat worden. Dat hebben ze bij Tommie ook geprobeerd, terwijl er eigenlijk niets met hem aan de hand was. Daarom probeer ik nu al wat info in te winnen.

Het gaat om haar voorpoten, daar zit iets verkeerd. Haar voetjes staan naar buiten gedraaid. Haar ellebogen zijn zeer zwak (ze zakt er vaak doorheen) en lijken teveel in een hoek te staan.

Op deze foto zie je het een beetje;

Afbeelding

Ik kan het niet goed op de foto krijgen verder. Maar heeft er iemand een idee hoe je zo'n aandoening aan de voorpoten noemt? Dan kan ik even googlen om t zien of het overeenkomt met wat Femke heeft.
Laatst gewijzigd door miekmiek op 03 mar 2006 13:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik kan het niet goed beoordelen van zover af, maar heb eens een Corgi gezien, waarvan de twee beenderen van de onderarm( voorpoot) niet even lang waren (spaakbeen en ellepijp. Maar uitsluitsel zal denk ik alleen de dierenarts kunnen geven.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Annemieke, ik wil niet iets heel geks zeggen, maar van wat ik gezien heb bij Femke doet het me een beetje denken aan die test om te kijken of honden/katten die (eventjes) geen gevoel hebben in hun poten.

Je ziet dat weleens bij van die dierendokter programma's; om te testen of de hond nog gevoel heeft in zijn poten, en reflexen heeft, klappen ze de polsen (zijn dat de polsen?) om. Trekken ze ze dan terug, en zetten ze ze weer correct neer, dan hebben ze dus het gevoel daarin en de reflex.

Nu voelt Femke het dus ook, want ze klapt d'r voetje ook weer snel terug :wink: Maar het riep een beetje dat beeld bij me op. Alleen waarom het bij Femke dan opeens gebeurt weet ik ook niet...

Ik zou er ook even naar laten kijken denk ik :wink:
Afbeelding
miekmiek

Ja, ik ga er zeker naar laten kijken. Want de hoop dat ze er overheen gaat groeien heb ik al laten varen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Is dat wat ze op de wandeling ook deed? Dat heb ik nl ook nog nooit gezien en moet zeggen dat ik me ook niet kon voorstellen dat dat helemaal normaal is :denken:

Kan ze als ze helemaal normaal staat haar polsjes wel ver genoeg naar achter buigen? Probeer eens als ze ligt te kijken of je haar polsjes flink door kan buigen naar achter. Als dat niet kan denk ik dat ze een te steil polsje heeft wat doorknakt zoals een mens zijn handen en polsen vooral gebruikt. Ze klappen dan dus naar voren ipv naar achter bij het lopen. :19:

Of dat bestaat en hoe dat heet weet ik niet maar zo ziet het er in ieder geval wel uit :wink:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Marc, bedoel je overkoot (overknuckeld?) dit komt ook wel eens bij Corgi's voor, dan klapt het polsgewricht inderdaad naar voren toe.
miekmiek

Haar pols knakt inderdaad naar voren toe. Ik ga nog even rondzoeken. Weet iemand of hier nog iets aan te doen is?
miekmiek

Ik heb gemerkt dat het veel bij paarden voorkomt. d.m.v. speciaal hoefbeslag kunnen ze daar nog wat aan doen. Maar bij honden? Er is niet veel over te vinden.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

het zal toch geen Achondroplasie zijn..?
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Is het niet het Radius Curvus Syndroom?

Dat het kromgroeien van het spaakbeen (radius). In de onderarm, dus van elleboog tot pols, wordt de stevigheid van de voorpoot verzorgd door 2 beenderen, het spaakbeen en de ellepijp.

Bij dieren met het Radius Curvus Syndroom is er een storing opgetreden in de groei van de ellepijp, waardoor het spaakbeen, dat wel normaal doorgroeit, relatief te lang wordt. Omdat het voor die lengte geen ruimte heeft door de te korte ellepijp, gaat het spaakbeen zich krommen.

Het kan worden veroorzaakt doordat het botgedeelte, waarin de groei plaatsvindt, de zgn. groeischijf in de ellepijp, is beschadigd door bijv. een ongeval. Het kan echter ook voorkomen als erfelijk gebrek. Bij sommige rassen is een lichte vorm van dit syndroom zelfs 'normaal'. (bijv. de Bassethound).

De behandeling bestaat er uit, dat een wigvormig stuk uit het spaakbeen wordt gehaald, waarna de beide overblijvende delen weer aan elkaar worden gezet. Doordat het verwijderde deel wigvormig is, verdwijnt zo de kromming, terwijl ook de lengte wordt gecorrigeerd.
Blijvend succes heeft dit alleen maar als na de operatie het spaakbeen niet opnieuw gaat groeien.

Hoe later het syndroom optreedt, des te beter zijn de vooruitzichten.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Elmar schreef:Marc, bedoel je overkoot (overknuckeld?) dit komt ook wel eens bij Corgi's voor, dan klapt het polsgewricht inderdaad naar voren toe.
Dat denk ik ook, als ik het zo lees. Bedoel je dit:

Afbeelding

Good example of knuckling over, poor shoulder placement, and short upper arm. Pasterns too straight and weight is directly over the toes. If overworked, this dog will eventually go lame.
miekmiek

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik heb alles opgeschreven en ga nog even flink aan het zoeken.

Wat het uiteindelijk zal zijn kan alleen een dierenarts vertellen, het blijft toch giswerk. Maar ik ben dan in ieder geval voorbereid!

Bedankt.
miekmiek

bulletjebe schreef:
Afbeelding

Good example of knuckling over, poor shoulder placement, and short upper arm. Pasterns too straight and weight is directly over the toes. If overworked, this dog will eventually go lame.
Dit lijkt er sterk op en de tekst eronder zint me helemaal niet. Bij Femke knakt het namelijk ERG vaak. Ga vandaag nog even de DA bellen. :ugh:
miekmiek

Voor vrijdagmorgen heb ik een afspraak staan om 10.20.

Willen jullie duimen dat het meevalt. Mijn arme meissie.... :(:
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

De tekst onder die foto stond er nou eenmaal bij, maar misschien is dat meer bedoeld voor overbelasting :wink:

Het schijnt bij een aantal rassen vaker voor te komen, dus als de DA niet exact weet wat het is, zou je nog eens naar een RV of fokker van zo'n ras kunnen bellen om te vragen of die weten wat er meestal aan gedaan wordt.

Maar voorlopig eerst rustig afwachten of de DA het weet en natuurlijk ga ik duimen dat het meevalt!
miekmiek

We gaan in ieder geval al naar de dierenkliniek waar ze vaak net even wat meer weten van dit soort gevallen. (als de reguliere dierenarts een afwijking vind wordt je doorgestuurd naar de dierenkliniek.) Mochten ze gaan gissen, dan ga ik uiteraard doorzoeken tot ik iemand vind die het zeker weet. :wink:

Het baart mij zorgen dat ze er zovaak doorheen klapt. Wanneer ze zit, kan ze duidelijk geen steun vinden op haar voorpoot en verzet hem steeds om toch stevig te zitten. Ze heeft hele sterke achterpoten dus bij het rennen kunnen haar voorpoten het eigenlijk niet bijbenen. Waardoor ze vreemde hupsen gaat maken.

Wel is het maar 1 voorpoot die het ergste knakt. De ander schijnt wat steviger te zijn. Dat geeft me toch weer wat hoop.

Ik vraag me af of er een behandeling voor is. Daar heb ik nog niets over kunnen vinden. Als door overbelasting van het knakken de poot uiteindelijk verlamt raakt zou je nog kunnen werken met iets wat de poot recht houdt. Maarja....dan heeft ze straks een heel slap voorpootje.

Ben erg benieuwd wat de DA gaat zeggen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Sterkte meis....... ik heb absoluut geen verstand van deze aandoening, dus kan je verder niet informeren.
Maar wel veel sterkte natuurlijk en ik zal duimen!!!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben ook heel benieuwd :wink: Ik denk zelf eigenlijk niet dat ze eraan verlamd raakt, maar ik ben geen deskundige natuurlijk. Ik hoop voor je dat alles goed komt :ok:
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

ik kan je verder niet helpen, maar wilde je even sterkte wensen.....
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

He bah...wat een onrust... :19:

Ik zal er zeker voor duimen dat het meevalt..!
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ook hier wordt geduimd dat het meevalt. :ok:
Is toch naar zoiets...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Goed dat je er naar laat kijken. Ik vond het een vreemd gedoe, de manier waarop ze soms kukelde zou mij ook niet zinnen.
Ik ben erg benieuwd wat eruit gaat komen! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

He bah :(: Ga heel hard duimen dat het allemaal meevalt :ok:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Hebben haar pootjes altijd al zo gestaan? (vanaf haar geboorte) Of is het zo gegroeid?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sterkte vrijdag! Ik kan me best voorstellen dat je verontrust bent, het klinkt ook akelig.

Maar volgens mij wordt er trouwens bij de engelse tekst (het stukje dat vet gedrukt is) bedoeld dat door overbelasting de hond kreupel kan worden met het woord "lame", en niet verlamd. "Lame" betekent volgens mij eerder "lam" of "mank" (ofwel kreupel) dan "verlamd". Volgens mij wordt daarvoor in het engels het woord "paralised" gebruikt.

Hopelijk wordt je vrijdag in ieder geval wat wijzer.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Het Radius Curvus Syndroom dat Hutsje noemde, bedoelde ik dus ook in mijn eerste bericht. De corgi die ik kende, was er aan geopereerd en is daarna nog zonder veel problemen oud geworden.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Elmar schreef:Het Radius Curvus Syndroom dat Hutsje noemde, bedoelde ik dus ook in mijn eerste bericht. De corgi die ik kende, was er aan geopereerd en is daarna nog zonder veel problemen oud geworden.
Ik denk niet dat dat het is want dat is toch echt een vergroeiing ? Dan staan de poten echt altijd zo. Femke knikt echt door haar polsjes als ik het goed begrijp.
Dit lijkt me meer een pezen/banden kwestie.

Miekmiek, ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden of dat het iig niets ernstigs is. Sterkte :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hopelijk is het niet iets ernstigs en krijg je een gunstig bericht vrijdag :ok:
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

miekmiek schreef:Voor vrijdagmorgen heb ik een afspraak staan om 10.20.

Willen jullie duimen dat het meevalt. Mijn arme meissie.... :(:
Tuurlijk duim ik.. sterkte en succes vrijdag :ok:
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Hutsje schreef:Is het niet het Radius Curvus Syndroom?

Dat het kromgroeien van het spaakbeen (radius). In de onderarm, dus van elleboog tot pols, wordt de stevigheid van de voorpoot verzorgd door 2 beenderen, het spaakbeen en de ellepijp.

Bij dieren met het Radius Curvus Syndroom is er een storing opgetreden in de groei van de ellepijp, waardoor het spaakbeen, dat wel normaal doorgroeit, relatief te lang wordt. Omdat het voor die lengte geen ruimte heeft door de te korte ellepijp, gaat het spaakbeen zich krommen.

Het kan worden veroorzaakt doordat het botgedeelte, waarin de groei plaatsvindt, de zgn. groeischijf in de ellepijp, is beschadigd door bijv. een ongeval. Het kan echter ook voorkomen als erfelijk gebrek. Bij sommige rassen is een lichte vorm van dit syndroom zelfs 'normaal'. (bijv. de Bassethound).

De behandeling bestaat er uit, dat een wigvormig stuk uit het spaakbeen wordt gehaald, waarna de beide overblijvende delen weer aan elkaar worden gezet. Doordat het verwijderde deel wigvormig is, verdwijnt zo de kromming, terwijl ook de lengte wordt gecorrigeerd.
Blijvend succes heeft dit alleen maar als na de operatie het spaakbeen niet opnieuw gaat groeien.

Hoe later het syndroom optreedt, des te beter zijn de vooruitzichten.
Afbeelding

Dit is Radius Curvus, Joep met een maand of 6 nadat hij te snel gegroeid was. Dan draaien de voorvoeten naar buiten doordat een van de beenderen (het spaakbeen) in de voorpoten harder groeit dan de ellepijp.
het spaakbeen gaat zich dan krommen en de voeten draaien naar buiten. Met aangepaste voeding, minder calcium/fosfor is het bij Joep weer helemaal goedgekomen en was een operatie niet nodig. Als je er op tijd bij bent is er met aangepaste voeding vaak nog een hoop te redden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”