Sommigen zeggen 6 maand, andere 9 maand. Kan er hier iemand me iets meer vertellen?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vanaf welke leeftijd castreren?
Moderator: moderatorteam
-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Vanaf welke leeftijd castreren?
Natuurlijk ga ik dit ook aan de dierenarts vragen! maar aangezien we daar pas binnen 2 weken moeten zijn , is nog lang en ik zou het zo ongeveer wel eens willen weten.
Sommigen zeggen 6 maand, andere 9 maand. Kan er hier iemand me iets meer vertellen?
-
Sibirianwoman
- Vaste gebruiker
-
Baily
Het liefst eigenlijk nooit.
Maar sommige mensen doen het inderdaad zomaar omdat ze denken dat het zo hoort.
In geval van medische problemen zou het een mogelijkheid kunnen zijn, of bij hele enkele gedragsproblemen.
Maar niet als standaard behandeling, hoewel dat wel kan en ook vaak gebeurt, en veel d.a. 's het ook adviseren.
In geval van medische problemen zou het een mogelijkheid kunnen zijn, of bij hele enkele gedragsproblemen.
Maar niet als standaard behandeling, hoewel dat wel kan en ook vaak gebeurt, en veel d.a. 's het ook adviseren.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Juultje
- Vaste gebruiker
Bij een teefje is het advies om voor de eerste loopsheid te steriliseren (of eigenlijk castreren) (vanaf een leeftijd van 6 maanden). Dit om gezondheidsredenen. (verminderde kans op melkkliertumoren, baarmoederontsteking enz.)
Bij een reu niet doen als het niet nodig is. Gezondheidstechnisch heeft castreren van een reu niet dezelfde voordelen als bij een teef.
Bij een reu niet doen als het niet nodig is. Gezondheidstechnisch heeft castreren van een reu niet dezelfde voordelen als bij een teef.
Groetjes Jet
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
wat is de reden?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bij een teef is het net zo goed nergens voor nodigJuultje schreef:Bij een teefje is het advies om voor de eerste loopsheid te steriliseren (of eigenlijk castreren) (vanaf een leeftijd van 6 maanden). Dit om gezondheidsredenen. (verminderde kans op melkkliertumoren, baarmoederontsteking enz.)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
estelle
- moeli
- Actief
- Contacteer:
Bij veel da is het blijkbaar gewoon routine om iedere hond reu of teef te castreren , terwijl er toch ook veel nadelen aan verbonden zijn, Ik was laatst op een braderie , waar je je hond kon laten keuren door een da, deze begon gelijk over catreren omdat de teef al 20 mnd was, toen ik aangaf met de teef te willen fokken ,maar ook als ik dit niet zou willen zou ik haar niet laten opereren, hierop keek de da heel verbaasd. Een van mijn teven is op twaalfjarige leeftijd geopereerd vanwege een baarmoederontsteking, en de vacht is een ramp geworden. een van de teven ( bijna 8) is nu met "pensioen "maar die laat ik ook niet helpen, is al een dominante teef en dit zou erger kunnen worden. groetjes annemieke
-
bianca83
- Zeer actief
-
*wendy*
- Actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Bulldog
- Contacteer:
Re: Vanaf welke leeftijd castreren?
Ligt ook aan wat je ermee wilt bereiken.Jeff schreef:Natuurlijk ga ik dit ook aan de dierenarts vragen! maar aangezien we daar pas binnen 2 weken moeten zijn , is nog lang en ik zou het zo ongeveer wel eens willen weten.
Gandor van mij gaat ook bijna zeker gecastreerd worden, alleen wanneer weet ik nog niet. Bij mij ligt dat aan de ontwikkeling van zijn "dominantie".
Als je het wil doen ivm dominantie dan word er wel gezegd dat je dit moet doen VOORDAT de reu alle reueneigenschappen al volop heeft ontwikkeld.....zo ongeveer voor de leeftijd van.......... 1 jaar ??????? Ik denk dat dit echter per reu verschilt.
Maar omdat je zegt dat je 2 weken nog lang vind duren vraag ik me af wat voor jou de reden is voor castratie, want je klinkt haast wanhopig dat je nog 2 weken moet wachten voordat je deze vraag aan je DA kan stellen.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Waarom neem je dan een reu?pippy schreef: Gandor van mij gaat ook bijna zeker gecastreerd worden, alleen wanneer weet ik nog niet. Bij mij ligt dat aan de ontwikkeling van zijn "dominantie".
Als je het wil doen ivm dominantie dan word er wel gezegd dat je dit moet doen VOORDAT de reu alle reueneigenschappen al volop heeft ontwikkeld.....zo ongeveer voor de leeftijd van.......... 1 jaar ??????? Ik denk dat dit echter per reu verschilt.
Groetjes, Marianne.

-
*wendy*
- Actief
- Contacteer:
Omdat ik met teven niet overweg kan over het algemeen en omdat teven veel dominanter zijn in mijn ogen. En drammerds. Reuen zijn bij mij in de omgang veel makkelijker en handelbaarder.
En als iedereen iedereen gewoon nou om zijn of haar eigen redenen beslissingen laat nemen zijn we al een eind verder.
En ik heb duidelijk gezegd BIJNA ZEKER.
En als iedereen iedereen gewoon nou om zijn of haar eigen redenen beslissingen laat nemen zijn we al een eind verder.
-
Jopensam
- Actief
- Contacteer:
Klopt. Wij hebben 2 intacte reuen en 1 teef. toen we met Jessy, de teef, voor haar eerste prik naar de dierenarts gingen, begon ze meteen over castreren. Ik heb er heel veel over gelezen en met heel veel mensen over gepraat en ik heb besloten om haar niet te castreren, tenzij er een medische reden voor is of ze mega last krijgt van schijnzwangerschap.moeli schreef:Bij veel da is het blijkbaar gewoon routine om iedere hond reu of teef te castreren , terwijl er toch ook veel nadelen aan verbonden zijn, Ik was laatst op een braderie , waar je je hond kon laten keuren door een da, deze begon gelijk over catreren omdat de teef al 20 mnd was, toen ik aangaf met de teef te willen fokken ,maar ook als ik dit niet zou willen zou ik haar niet laten opereren, hierop keek de da heel verbaasd. Een van mijn teven is op twaalfjarige leeftijd geopereerd vanwege een baarmoederontsteking, en de vacht is een ramp geworden. een van de teven ( bijnais nu met "pensioen "maar die laat ik ook niet helpen, is al een dominante teef en dit zou erger kunnen worden. groetjes annemieke
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
-
Suzan
- Zeer actief
Ik zie dat je een dwergkees hebt. Als je een kees laat castreren dan komt de dag dat je wenste dat je hem nooit had laten castreren. Je hebt de meeste kans dat je hondje een rot vacht krijgt en wat heb je dan aan je mooie kees. Ik begrijp niet dat er altijd zonodig in een hond gesneden moet worden. Die dierenartsen die niks anders uitkramen als steriliseren en castreren, schijt heb ik er aan. Als je een mooi keesje hebt houd hem dan mooi, dat is een lust voor het oog.Jeff schreef:Natuurlijk ga ik dit ook aan de dierenarts vragen! maar aangezien we daar pas binnen 2 weken moeten zijn , is nog lang en ik zou het zo ongeveer wel eens willen weten.
-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
hoi,
neen, ik ben helemaal niet wanhopig
maar onlangs waren we er over aan het praten wanneer we denken dat het eventueel zou mogen en daarom dacht ik: ik zal het hier eens vragen. Gewoon om te zien wie van ons beide er gelijk heeft. (ik dacht ongeveer een jaar oud) maar over de echte leeftijd zijn er blijkbaar ook maar heel weinig die daar iets over te zeggen hebben ...
waarom ik het zou laten doen?
eerst en vooral: ik ben er nog niet helemaal uit of ik het zou laten doen,
maar de redenen waarom ik het wel zou laten doen:
- jeff verkracht onze maltezer (reu, 7 jaar die ook gecastreerd is en hierdoor veel rustiger en braver geworden is)
- jeff verkracht alle voorwerpen vanaf de grootte van een kleine knuffel (knuffels, pantoffels, BEZOEK)
- ik ben helemaal niet van plan om hem als dekreu te laten gebruiken
onze dierenarts zegt helemaal niet dat we dit moeten laten doen, ik heb hem zelfs nog niet gesproken! maar ik hou gewoon rekening met beide opties. Het valt nog te zien hoe de zaken er dan voorstaan hé!
Natuurlijk, als hierdoor zijn vacht zou veranderen of andere echte nadelen aan zijn zou ik het helemaal niet doen!
Het is gewoon een idee waar ik info over zou willen krijgen, niet meer of niet minder.
neen, ik ben helemaal niet wanhopig
- jeff verkracht onze maltezer (reu, 7 jaar die ook gecastreerd is en hierdoor veel rustiger en braver geworden is)
- jeff verkracht alle voorwerpen vanaf de grootte van een kleine knuffel (knuffels, pantoffels, BEZOEK)
onze dierenarts zegt helemaal niet dat we dit moeten laten doen, ik heb hem zelfs nog niet gesproken! maar ik hou gewoon rekening met beide opties. Het valt nog te zien hoe de zaken er dan voorstaan hé!
Natuurlijk, als hierdoor zijn vacht zou veranderen of andere echte nadelen aan zijn zou ik het helemaal niet doen!
Het is gewoon een idee waar ik info over zou willen krijgen, niet meer of niet minder.
-
Suzan
- Zeer actief
[quote="Jeff"]hoi,
Wij hebben kezen gehad en we hebben ze nog, grote en kleine kezen. Een keer heb ik een keesje laten castreren, jaren en jaren lang heb ik die dag verwenst waarop ik dat had laten doen. Die vacht was een en al ellende geworden. Van mijn heel mooi keesje was niets meer over. En waarom heb ik het laten doen, ja om de zelfde reden als jij hier boven aanhaalt. Het zijn nu eenmaal drukke hondjes met veel temperament. Maar ook toen het keesje gecastreerd was bleef hij het doen. Ook van andere kezenbezitters heb ik gehoord dat de vacht een ellende wordt. Je hebt zo te zien zo'n mooi keesje, houd hem alsjeblieft zo mooi.
Wij hebben kezen gehad en we hebben ze nog, grote en kleine kezen. Een keer heb ik een keesje laten castreren, jaren en jaren lang heb ik die dag verwenst waarop ik dat had laten doen. Die vacht was een en al ellende geworden. Van mijn heel mooi keesje was niets meer over. En waarom heb ik het laten doen, ja om de zelfde reden als jij hier boven aanhaalt. Het zijn nu eenmaal drukke hondjes met veel temperament. Maar ook toen het keesje gecastreerd was bleef hij het doen. Ook van andere kezenbezitters heb ik gehoord dat de vacht een ellende wordt. Je hebt zo te zien zo'n mooi keesje, houd hem alsjeblieft zo mooi.
- tura
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Jeff schreef:hoi,
neen, ik ben helemaal niet wanhopigmaar onlangs waren we er over aan het praten wanneer we denken dat het eventueel zou mogen en daarom dacht ik: ik zal het hier eens vragen. Gewoon om te zien wie van ons beide er gelijk heeft. (ik dacht ongeveer een jaar oud) maar over de echte leeftijd zijn er blijkbaar ook maar heel weinig die daar iets over te zeggen hebben ...
![]()
- ik ben helemaal niet van plan om hem als dekreu te laten gebruiken![]()
zo te lezen is het bij jouw hond meer een uiting van dominantie en is het helemaal niet gezegd dat dat door castratie minder wordt of dat hij het niet meer doet................
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
eerst opvoedenJeff schreef:hoi,
neen, ik ben helemaal niet wanhopigmaar onlangs waren we er over aan het praten wanneer we denken dat het eventueel zou mogen en daarom dacht ik: ik zal het hier eens vragen. Gewoon om te zien wie van ons beide er gelijk heeft. (ik dacht ongeveer een jaar oud) maar over de echte leeftijd zijn er blijkbaar ook maar heel weinig die daar iets over te zeggen hebben ...
![]()
- ik ben helemaal niet van plan om hem als dekreu te laten gebruiken![]()

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
als ze zo makkelijk en handelbaar zijn hoef je ze dus ook niet te castreren!pippy schreef:Omdat ik met teven niet overweg kan over het algemeen en omdat teven veel dominanter zijn in mijn ogen. En drammerds. Reuen zijn bij mij in de omgang veel makkelijker en handelbaarder.En als iedereen iedereen gewoon nou om zijn of haar eigen redenen beslissingen laat nemen zijn we al een eind verder.
Neem dan geen hond als je hem niet op kan voeden

-
*wendy*
- Actief
- Contacteer:
malinois schreef:als ze zo makkelijk en handelbaar zijn hoef je ze dus ook niet te castreren!pippy schreef:Omdat ik met teven niet overweg kan over het algemeen en omdat teven veel dominanter zijn in mijn ogen. En drammerds. Reuen zijn bij mij in de omgang veel makkelijker en handelbaarder.En als iedereen iedereen gewoon nou om zijn of haar eigen redenen beslissingen laat nemen zijn we al een eind verder.
En ik heb duidelijk gezegd BIJNA ZEKER.![]()
Neem dan geen hond als je hem niet op kan voeden
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
pippy schreef:malinois schreef:als ze zo makkelijk en handelbaar zijn hoef je ze dus ook niet te castreren!pippy schreef:Omdat ik met teven niet overweg kan over het algemeen en omdat teven veel dominanter zijn in mijn ogen. En drammerds. Reuen zijn bij mij in de omgang veel makkelijker en handelbaarder.En als iedereen iedereen gewoon nou om zijn of haar eigen redenen beslissingen laat nemen zijn we al een eind verder.
En ik heb duidelijk gezegd BIJNA ZEKER.![]()
Neem dan geen hond als je hem niet op kan voedenff edit gedaan

-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
HET was maar een VRAAG
het is dus nog lang niet zover en het kan goed zijn dat het nooit zover komt!!!
in ieder geval, onze maltezer is na zijn castratie wel rustiger, kalmer, minder tot geen verkrachter geworden, ...
we zullen nog wel zien. in ieder geval, ik zal binnenkort toch aan de dierenarts zelf moeten vragen vanaf welke leeftijd dit (mogelijk)kan. al is het maar gewoon uit interesse.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
het zijn maar antwoorden.
als je iets vraagt krijg je daar een reactie op, positief of negatief. Beide heb je iets aan omdat je ook dingen leest die je eigenlijk (onbewust) niet wil horen.
als je iets vraagt krijg je daar een reactie op, positief of negatief. Beide heb je iets aan omdat je ook dingen leest die je eigenlijk (onbewust) niet wil horen.

-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar waarom wil je dat weten? waarom wil je (eventueel!!!) in een dier gaan snijden zonder dat je weet hoe het karakter wordt?Jeff schreef:@ malinois
ergens heb je gelijk ergens ook weer niet: ik heb nog altijd geen echt antwoord op mijn vraag: VANAF WANNEER MAG HET? die enkelen die daarop antwoorden weten het ook niet zeker. IEMAND? please ...![]()
Waarom niet afwachten en dan beslissen?

-
Jeff
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
waarom?
gewoon, omdat we daar onlangs over bezig waren over het feit: vanaf wanneer zou het mogen? omdat kenissen van ons onlangs hun hond laten castreren hebben op 6! maanden en ik dacht dat dit veel te vroeg was.
gewoon, daarom. en het vinnige karakter vind ik heel tof, liever geen passieve hond. Maar momenteel is het een geweldige bijter en als er binnen een jaartje een kindje zou komen zou ik liever mijn hondje laten castreren in de hoop dat hij kalmer zal worden (wat met onze maltezer ook gebeurd is) in plaats van hem steeds op te sluiten in zijn bench of in een andere ruimte om het kind niet te bijten. (al is het maar om te spelen maar ja, bijten doet pijn, of het nu om te spelen is of niet)
maar kijk, daarom zeg ik: we zullen dan wel zien hé! Ik vind, je mag / kan nooit NOOIT zeggen, tegen geen van beide want je weet nooit dat het toch of net niet nodig zal zijn! Maar natuurlijk, liefst niet!
gewoon, daarom. en het vinnige karakter vind ik heel tof, liever geen passieve hond. Maar momenteel is het een geweldige bijter en als er binnen een jaartje een kindje zou komen zou ik liever mijn hondje laten castreren in de hoop dat hij kalmer zal worden (wat met onze maltezer ook gebeurd is) in plaats van hem steeds op te sluiten in zijn bench of in een andere ruimte om het kind niet te bijten. (al is het maar om te spelen maar ja, bijten doet pijn, of het nu om te spelen is of niet)
maar kijk, daarom zeg ik: we zullen dan wel zien hé! Ik vind, je mag / kan nooit NOOIT zeggen, tegen geen van beide want je weet nooit dat het toch of net niet nodig zal zijn! Maar natuurlijk, liefst niet!
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
In principe kan je een pup al laten castreren, niet dat ik dit wenselijk vind, maar het gebeurt wel. (In Amerika heel vaak zelfs)Jeff schreef:waarom?gewoon, omdat we daar onlangs over bezig waren over het feit: vanaf wanneer zou het mogen? omdat kenissen van ons onlangs hun hond laten castreren hebben op 6! maanden en ik dacht dat dit veel te vroeg was.
Zelf ben ik niet tegen castreren, maar nu wel tegen castreren voordat een hond zowel lichamelijk als geestelijk uitgegroeid is.
Onze reu van 12,5 hebben wij laten castreren toen hij negen maanden was. Dat zou ik nou dus nooit meer zo vroeg laten doen.
Het is een heel erg fijne hond, hoor en ik heb ook geen spijt van die castratie. Maar je ziet aan zijn lichaamsbouw dat hij nog niet volwassen was toen dat gebeurt is.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018