Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Commando "Af"
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Commando "Af"
hallo,
ik heb een vraagje...
als ik mijn hond "af' wil hebben, laat ik hem eerst zitten, dus eerst commando "zit"en daarna zeg ik het commando "af". maar nu zit ik met het volgende, mijn hond gaat niet uitzich zelf "af" (liggen dus). ik moet hem blijven helpen doormiddel van mijn hand op de grond te leggen. ik ben hier nu inmiddels zo'n 5 maanden mee bezig, dus opzich zit het commando "af" er wel goed in, alleen blijft hij hulp nodig hebben, hij doet het niet uit zichzelf, wie weet hoe ik dit kan leren aan hem? zodat hij gewoon bij het commando zelf gaat liggen ( en blijft liggen), zonder dat ik hem hoef te helpen?
ik heb een vraagje...
als ik mijn hond "af' wil hebben, laat ik hem eerst zitten, dus eerst commando "zit"en daarna zeg ik het commando "af". maar nu zit ik met het volgende, mijn hond gaat niet uitzich zelf "af" (liggen dus). ik moet hem blijven helpen doormiddel van mijn hand op de grond te leggen. ik ben hier nu inmiddels zo'n 5 maanden mee bezig, dus opzich zit het commando "af" er wel goed in, alleen blijft hij hulp nodig hebben, hij doet het niet uit zichzelf, wie weet hoe ik dit kan leren aan hem? zodat hij gewoon bij het commando zelf gaat liggen ( en blijft liggen), zonder dat ik hem hoef te helpen?
- starfleet
- Erelid
Re: Commando "Af"
Hij werkt op gebaar en niet op stem. Je kan het gebaar langzaam wegtrainen door steeds minder hulp te geven. Wij trainen zelf gebaar niet helemaal weg, maar als je bepaalde diploma's wil halen moet dat alleen op stem.Lavandula schreef:ik ben hier nu inmiddels zo'n 5 maanden mee bezig, dus opzich zit het commando "af" er wel goed in, alleen blijft hij hulp nodig hebben, hij doet het niet uit zichzelf, wie weet hoe ik dit kan leren aan hem? zodat hij gewoon bij het commando zelf gaat liggen ( en blijft liggen), zonder dat ik hem hoef te helpen?
Je kunt denk ik het best de hond op gebaar af laten liggen en pas als hij ligt het "commando" af gebruiken. Hij beheerst het nog niet, dus heeft het geen zin om van te voren "af" te zeggen, dat zegt hem (nog) niks.
Of je begin helemaal opnieuw van voren af aan en verbindt er op den duur een ander woord aan bijvoorbeeld "down". Ook als hij uit zichzelf eens gaat liggen hem prijzen en wat lekkers erin en het woord "down" noemen, als hij ligt dus, niet voordat hij ligt.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Een van mijn honden had hier ook moeite mee. Wat hier erg goed gewerkt heeft is het gebaar steeds iets korter maken. Ik bedoel hiermee dat ik i.p.v. mijn hand helemaal naar de grond, mijn hand tot net boven de grond deed. Hij ging dan toch liggen, want daar was hij al mee bezig, en dan zei ik "AF" en jubelde als een gek "goedzooooooooooo"
Op een gegeven moment ging hij liggen als ik alleen maar even heel snel met mijn hand richting de grond wiebelde, en nu doet hij het al jaren zonder gebaar.
Misschien is de methode niet helemaal correct, maar het werkte hier wel
Op een gegeven moment ging hij liggen als ik alleen maar even heel snel met mijn hand richting de grond wiebelde, en nu doet hij het al jaren zonder gebaar.
Misschien is de methode niet helemaal correct, maar het werkte hier wel

-
- nieuw lid
- Contacteer:
Het eerste wat een hond moet leren is volgen zit en af,het is wel erg langLavandula schreef:hallo,
ik heb een vraagje...
5 maanden.
Wat je kan proberen is laten zitten en dan met iets lekkers je hand naar
de grond brengen met het commando af.
Ik doe zelf IPO met mijn hond en daar zit de af oefening in op afstand af
laten gaan zo'n 40 meter.
Aad.

- Moos
- Zeer actief
Nou, nou. Een hond 'hoeft' niks te leren hoor. Iedereen bepaald nog altijd voor zichzelf wat hij zijn hond wel of niet leert. Ik persoonlijk leer mijn honden liever eerst hierkomen op commando en loslaten op commando voordat ik ze op commando ga leren liggenaad schreef:Het eerste wat een hond moet leren is volgen zit en af,het is wel erg langLavandula schreef:hallo,
ik heb een vraagje...
5 maanden.
Wat je kan proberen is laten zitten en dan met iets lekkers je hand naar
de grond brengen met het commando af.
Ik doe zelf IPO met mijn hond en daar zit de af oefening in op afstand af
laten gaan zo'n 40 meter.
Aad.

En al doet een hond er een jaar over om zonder gebaar af te gaan; is dat zo'n ramp?

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Waar train je mee belonen met stem koekjes clicker ........
Je moet idd de hand beweging langzaam wegtrainen. Mijn ervaring is dat dit soort dingen met de clicker toch een stuk sneller gaan maar als je dienog niet gebruikt moet je je wel eerst goe dinformeren hoe je hem gebruiken moet want je hebt er niks aan als je hem verkeerd gebruikt.
Het kan ook zeker zonder clicker gewoon heel goed belonen als je hem steeds een koekje geeft als hij ligt en je herhaald dit steeds achter elkaar zal hij (denk ik) wel door gaan krijgen dat je wil dat hij gaat liggen dan zou ik even niks doen en als hij dan uitzichzelf gaa liggen het commando af erbij zeggen en heeel goed belonen!
Let op train nooit te lang! een paar keer op een dag 5 tot 10 min en probeer te stoppen op het moment dat de hond het heel goed doet!
Je moet idd de hand beweging langzaam wegtrainen. Mijn ervaring is dat dit soort dingen met de clicker toch een stuk sneller gaan maar als je dienog niet gebruikt moet je je wel eerst goe dinformeren hoe je hem gebruiken moet want je hebt er niks aan als je hem verkeerd gebruikt.
Het kan ook zeker zonder clicker gewoon heel goed belonen als je hem steeds een koekje geeft als hij ligt en je herhaald dit steeds achter elkaar zal hij (denk ik) wel door gaan krijgen dat je wil dat hij gaat liggen dan zou ik even niks doen en als hij dan uitzichzelf gaa liggen het commando af erbij zeggen en heeel goed belonen!
Let op train nooit te lang! een paar keer op een dag 5 tot 10 min en probeer te stoppen op het moment dat de hond het heel goed doet!
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:

af is af en zit is zit
velen leren hun hond de af vanuit de zit

in het begin zal ik nooit de af vanuit de zit doen maar vanuit sta
spelend met balletje dan tussen hun voorpoten en als ze af gaan yeas
trekspeletje dan meegeven en tussen de poten door de druk die wegvalt gaan ze al bijna zelf in af.
snoepje hand omlaag tussen de voorpoten.
in het alleereerst stadia 8 weken dus alleen nog snoepje en naargelang de hond onder het been.
Maar vrij vlug de ander manieren dan blijft het leuk voor de hond en
krijgt hij ook snelheid.Dan stilletjes de handsignalen afbouwen.
alhoewel de mijne zowel het handsingnaal al het commando moeten kennen.vind ik toch handig.
een andere manier is volledig opperant dus met de clicker en totaal geen lok.
Wel nooit een commando in het begin .
wanner de hond het echt kent hangt een beetje van je eigen en het ras af.
bv heb in mijn puppy les een westy van 6 maand die het nu net voor het examen onder de knie heeft
een dober pup van 4 maand doet het al een tijdje perfeckt.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Mee eens, 'zit' = zit en 'af' = af. Twee verschillende commando's die je niet aan elkaar moet koppelen eigenlijk.
Ik heb het Kaya geleerd door zelf op de grond te gaan zitten, mijn ene been gebogen te houden en een koekje onder het been door te doen, zodat zij wel moet gaan liggen om bij het koekje te kunnen.
Exact op het moment dat je hond dan gaat liggen, zeg je meteen 'af, goed zooo braaf'. Dit herhaal je een paar keer per dag gedurende een bepaalde periode totdat je hond het snapt.
Wil je dat je hond blijft liggen waar hij ligt, dan heb je weer een apart commando en dat is 'blijf'. Dus krijg je 'af en blijf'. Dit kan je in beginsel combineren met een handbeweging (een soort stopbeweging). Je neemt een hele kleine afstand in het begin, bv een halve meter. Zodra je hond wil opstaan zeg je weer 'af en blijf' met de handbeweging.
De afstand ga je vergroten zodra hij doet wat jij wilt.
Gebruik dus voor de duidelijkheid van je hond verschillende commando's en wacht met opbouwen totdat hij het ene goed snapt (dus 'blijf' ga je pas oefenen als hij 'af' goed begrijpt, en afstand pas vergroten als hij de kortere afstand goed begrijpt).
Ik heb het Kaya geleerd door zelf op de grond te gaan zitten, mijn ene been gebogen te houden en een koekje onder het been door te doen, zodat zij wel moet gaan liggen om bij het koekje te kunnen.
Exact op het moment dat je hond dan gaat liggen, zeg je meteen 'af, goed zooo braaf'. Dit herhaal je een paar keer per dag gedurende een bepaalde periode totdat je hond het snapt.
Wil je dat je hond blijft liggen waar hij ligt, dan heb je weer een apart commando en dat is 'blijf'. Dus krijg je 'af en blijf'. Dit kan je in beginsel combineren met een handbeweging (een soort stopbeweging). Je neemt een hele kleine afstand in het begin, bv een halve meter. Zodra je hond wil opstaan zeg je weer 'af en blijf' met de handbeweging.
De afstand ga je vergroten zodra hij doet wat jij wilt.
Gebruik dus voor de duidelijkheid van je hond verschillende commando's en wacht met opbouwen totdat hij het ene goed snapt (dus 'blijf' ga je pas oefenen als hij 'af' goed begrijpt, en afstand pas vergroten als hij de kortere afstand goed begrijpt).
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
voor dit gebruik ik geen blijf hihihi blijf is blijf tot het baasje terug komt
blijf gebruik ik alleen in een blijfoefening.
ik gebruik wel het commando vrij voor elke oefening die gedaan is.
dus zo lang ik niet vrij heb gezegd moet de hond wachten op vrij of ander commando.
uiteraard bouw je dit ook weer op. bij een pup ben je al blij dat ze af gaan he.
maar ben van het principe dat je hond als hij een commando heeft gekregen zelf niet mag beslissen om iets anders te gaan doen. dus in principe moet je zelfs voor een blijf oefening er geen blijf bij zeggen maar dat is de enigste oefening aar ik WEL blijf bij zeg omdat het niet voldoende is dat ze blijven zitten of liggen ze moeten ook onbeweeglijk zijn.dus niet in pup zit vallen , niet van de ene heup op de andere enz;;;
mijn hand gebruik in niet ook geen vingertje om te verwittigen zo van pas op he. WEL als ik merk als ze in de fout willen gaan zal ik een extra handsignaal geven. gewoon omdat als je al begint met die extra signalen en je hond gaat of wil in de fout gaan je niks meer hebt behalve echt fysiek dan en dat haat ik.
blijf gebruik ik alleen in een blijfoefening.
ik gebruik wel het commando vrij voor elke oefening die gedaan is.
dus zo lang ik niet vrij heb gezegd moet de hond wachten op vrij of ander commando.
uiteraard bouw je dit ook weer op. bij een pup ben je al blij dat ze af gaan he.
maar ben van het principe dat je hond als hij een commando heeft gekregen zelf niet mag beslissen om iets anders te gaan doen. dus in principe moet je zelfs voor een blijf oefening er geen blijf bij zeggen maar dat is de enigste oefening aar ik WEL blijf bij zeg omdat het niet voldoende is dat ze blijven zitten of liggen ze moeten ook onbeweeglijk zijn.dus niet in pup zit vallen , niet van de ene heup op de andere enz;;;
mijn hand gebruik in niet ook geen vingertje om te verwittigen zo van pas op he. WEL als ik merk als ze in de fout willen gaan zal ik een extra handsignaal geven. gewoon omdat als je al begint met die extra signalen en je hond gaat of wil in de fout gaan je niks meer hebt behalve echt fysiek dan en dat haat ik.
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
- Vaste gebruiker
hallo allemaal!!
Bedankt voor jullie reacties! echt super!
Zoals ik al zei, het commando af zit er opzich wel in, dat snapt ie perfect en gaat ook braaf liggen, maar niet zonder hulp van mijn hand richting de grond, de ene keer zit er iets lekkers in en de andere keer niet, ik heb het commando zegmaar aangeleerd met wat lekkers dus wat lekkers naar de grond brengen, en als hij ligt commando af geven.
ik zit nu 3 weken met hem op cursus en daar trainen we inderdaad ook met de clicker. maar wij zijn eigenlijk nog meer in het stadium van de clicker betekent áltijd wat lekkers. dus als hij moet liggen doe ik wat ik hierboven zij, en als hij ligt dan de clicker dán de beloning.. misschien doe ik het hier in wel fout?
Bedankt voor jullie reacties! echt super!
Zoals ik al zei, het commando af zit er opzich wel in, dat snapt ie perfect en gaat ook braaf liggen, maar niet zonder hulp van mijn hand richting de grond, de ene keer zit er iets lekkers in en de andere keer niet, ik heb het commando zegmaar aangeleerd met wat lekkers dus wat lekkers naar de grond brengen, en als hij ligt commando af geven.
ik zit nu 3 weken met hem op cursus en daar trainen we inderdaad ook met de clicker. maar wij zijn eigenlijk nog meer in het stadium van de clicker betekent áltijd wat lekkers. dus als hij moet liggen doe ik wat ik hierboven zij, en als hij ligt dan de clicker dán de beloning.. misschien doe ik het hier in wel fout?
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
is juist in het beginstadia dus je bent goed bezig.
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com