Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
springer, ervaringen
Moderator: moderatorteam
- Maartje & Erik
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
springer, ervaringen
Hallo allemaal,
omdat we met Xam toch straks aan zijn conditie willen gaan werken wilden we met hem gaan fietsen. Na veel te hebben na gelezen over hoe je dat het best, veiligst kan doen is ons de spinger in het oog gekomen.
Dit lijkt mij voor ons een ideale manier om met Xam aan zijn conditie te gaan werken.
Voorlopig is het een kwestie van wennen aan en pas wanneer hij één jaar is willen we daadwerkelijk met hem gaan trainen.
Maar sinds gisteren hebben we dus de springer in huis en hebben we een mooi tuig voor hem uitgezocht in de winkel welke hem goed paste.
Nu vroeg ik me af wat jullie gebruiken om de hond vast te maken aan de springer.
Het koordje van de springer met veiligheids plasticje (wat als hij zich lostrekt en dan de weg overschiet??)
Of gewoon een korte riem waarmee je de springer aan het tuig vast maakt. (die kan hij niet lostrekken)
Ik denk niet dat het snel zal gebeuren dat Xam de verkeerde kant van een boom of lantarenpaal er langsloopt aangezien ik daar niet te dichtlangs zal fietsen.
Maarja vandaar dat ik dus erg benieuwd naar jullie ervaringen.
omdat we met Xam toch straks aan zijn conditie willen gaan werken wilden we met hem gaan fietsen. Na veel te hebben na gelezen over hoe je dat het best, veiligst kan doen is ons de spinger in het oog gekomen.
Dit lijkt mij voor ons een ideale manier om met Xam aan zijn conditie te gaan werken.
Voorlopig is het een kwestie van wennen aan en pas wanneer hij één jaar is willen we daadwerkelijk met hem gaan trainen.
Maar sinds gisteren hebben we dus de springer in huis en hebben we een mooi tuig voor hem uitgezocht in de winkel welke hem goed paste.
Nu vroeg ik me af wat jullie gebruiken om de hond vast te maken aan de springer.
Het koordje van de springer met veiligheids plasticje (wat als hij zich lostrekt en dan de weg overschiet??)
Of gewoon een korte riem waarmee je de springer aan het tuig vast maakt. (die kan hij niet lostrekken)
Ik denk niet dat het snel zal gebeuren dat Xam de verkeerde kant van een boom of lantarenpaal er langsloopt aangezien ik daar niet te dichtlangs zal fietsen.
Maarja vandaar dat ik dus erg benieuwd naar jullie ervaringen.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie - Aantal honden: 3
- tapas
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Met Floor was het handig, met Job een uitkomst
Ik doe het touwtje (zonder veiligheidsding) aan een tuig en hij heeft dan nog een halsband met riem. Als ik met Floor fiets doe ik het alleen aan het tuig. Soms fiets ik ook met beide tegelijk, gaat ook prima 

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- tapas
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
link voor de springer:
http://www.natteneuzen.nl/index.html
en dan in het bovenste menu op springer klikken!! het is wel handig om je hond een tuigje te geven ipv een halsband.. dan is de spanning niet alleen op zijn nek...
ik heb een fietsmand, dat is voor luie honden......
http://www.natteneuzen.nl/index.html
en dan in het bovenste menu op springer klikken!! het is wel handig om je hond een tuigje te geven ipv een halsband.. dan is de spanning niet alleen op zijn nek...
ik heb een fietsmand, dat is voor luie honden......

- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- geregistreerd lid
Een Springer kan inderdaad heel handig zijn.
Het is dan wel belangrijk dat je hond goed kan volgen en niet als een gek naar andere honden toe wil.
Onze ene ODH deed dat dus wel, met als gevolg, veiligheidsding van de springer aan gort, fiets aan gort en nog erger, hond in de kreukels
Wij fietsen ook met een tuig vast aan het veiligheidsding en dan nog een extra riem in de hand aan het tuig vast.
Met zo'n tuig kunnen ze al hun kracht gebruiken, doordat ze met hun borst in het tuig gaan hangen. Vandaar dus dat het goed kunnen volgen belangrijk is. Oh enne, gebruik een damesfiets, zodat je snel kunt afstappen als het nodig is. Zijn ze er eenmaal aan gewend, dan werkt het prima.
Gr. Astrid
Het is dan wel belangrijk dat je hond goed kan volgen en niet als een gek naar andere honden toe wil.
Onze ene ODH deed dat dus wel, met als gevolg, veiligheidsding van de springer aan gort, fiets aan gort en nog erger, hond in de kreukels

Wij fietsen ook met een tuig vast aan het veiligheidsding en dan nog een extra riem in de hand aan het tuig vast.
Met zo'n tuig kunnen ze al hun kracht gebruiken, doordat ze met hun borst in het tuig gaan hangen. Vandaar dus dat het goed kunnen volgen belangrijk is. Oh enne, gebruik een damesfiets, zodat je snel kunt afstappen als het nodig is. Zijn ze er eenmaal aan gewend, dan werkt het prima.
Gr. Astrid
- Maartje & Erik
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Xam is nu 9,5 maand en we hebben de springer vast in huis gehaald om hem er aan te kunnen laten wennen. Met de training gaan we pas beginnen wanneer hij 1 jaar oud is maar nu doen we om de 2 dagen even twee minuten om er aan te wennen en dat gaat al bast goed (pas twee keer gedaan).
Xam is zelf 65cm hoog en weegt +/- 29 kilo dus voor hem is dit echt ideaal
Xam is zelf 65cm hoog en weegt +/- 29 kilo dus voor hem is dit echt ideaal
- Anja v.S.
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Of nog erger! Ik heb met mijn vorige hond een ongeluk gehad. Tot 2 keer toe is inderdaad het plastic houdertje afgebroken toen hond aan de ene kant om het paaltje wilde en ik om de andere kant. De 3e keer trok hond mij met fiets en al de sloot in omdat hij een waterhoentje zag! Hond verdronken en ik nu nog trauma's. Het is al 7 jaar geleden, Cas was een erg onstuimige hond, het heeft beslist niet aan de Springer gelegen maar voor hetzelfde geld was ik ook verdronken. Wees dus voorzichtig!
Ik ben Anja, 45 jaar en in het bezit van een ruby Cavalier genaamd Paddy. Ik vind het leuk om op dit forum informatie in te winnen, en te praten over mijn ervaringen e.d. m.b.t. honden. Kijk ook eens op mijn website www.vantastotglas.nl
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ik vind de springer ideaal maar je moet je hond eerst leren gewoon netjes naast de fiets te volgen en dat deed ik met een gewone leren riem en halsband om goed voeling met mijn hond te houden.
Ze hadden het allemaal zo door en toen ben ik begonnen met de springer.Veel veiliger omdat je hond dan de fiets bijna niet meer om kan trekken( het trekpunt ligt niet hoog, aan je schouder, maar heel laag, een stuk onder het deel wat je door jou gewicht ook nog eens verzwaart) en je hebt twee handen aan het stuur.
Ik heb er wel een paniekhaak (uit de paardenwereld) tussen gemonteerd omdat er nogal eens loslopende honden op ze af vlogen en ze zich dan totaal niet konden verweren. Een paniekhaak heb je juist als er spanning opstaat binnen een seconde los.
Ze hadden het allemaal zo door en toen ben ik begonnen met de springer.Veel veiliger omdat je hond dan de fiets bijna niet meer om kan trekken( het trekpunt ligt niet hoog, aan je schouder, maar heel laag, een stuk onder het deel wat je door jou gewicht ook nog eens verzwaart) en je hebt twee handen aan het stuur.
Ik heb er wel een paniekhaak (uit de paardenwereld) tussen gemonteerd omdat er nogal eens loslopende honden op ze af vlogen en ze zich dan totaal niet konden verweren. Een paniekhaak heb je juist als er spanning opstaat binnen een seconde los.
- stefanie
- Zeer actief