Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe verder na Kynotrain?

Moderator: moderatorteam

J
geregistreerd lid

Hoe verder na Kynotrain?

Ongelezen bericht door J »

Onze weimaraner is nu een jaar oud en luistert goed, is sociaal en zolang ze lekker uit kan razen bij ons in het bos eigenlijk een ontzettend gemakkelijke en lieve hond. Wij hebben puppycursus en gevorderdencursus gevolg bij een Kynotrain hondenschool en zijn daar erg tevreden over. Je leert veel over het gedrag van je hond en ik heb een hele blije vrolijke hond. Het commando 'af' doet ze bijvoorbeeld heel enthousiast: ze ploft direct neer en ze vindt het heerlijk als je met haar bezig bent. Ook zelf heb ik daar plezier in. Nu houdt het voor haar bij Kynotrain op: er is niet echt een vervolg op. Ik zit na te denken wat voor onze hond leuk zou zijn en wil in de toekomst met haar behendigheid of flyball gaan doen, vooral omdat ze zo graag met de baas bezig is. Alleen: daarvoor heeft ze een EGdiploma nodig. Nu zijn we gestart bij KC Zoetermeer en daar gillend weggelopen want dat vond ik geen training. Er werd niet gekeken naar haar vaardigheden, belonen mocht niet (alleen even spelen na een kwartier) en honden mochten een half uur met elkaar los spelen. Als dit niet goed ging (en dat ging het niet want de honden kregen mot) moest de baas de hond maar een schop geven. Mijn hond gaat regelmatig mee met een uitlaatservice en heeft inmiddels wel geleerd bij vechtende honden uit de buurt te blijven: ze stond dus gewoon naast me. En dan krijg ik te horen dat ik een slome hond heb! Tja...Bij Kynotrain gaat het heel erg om hoe de baas met de hond omgaat en dat de hond aandacht heeft voor jou. Spelen met andere honden gebeurt daar dan ook niet. Ik zit nu een beetje te twijfelen of ik door moet met trainen met haar, eigenlijk wil ik het alleen maar als we er allebei plezier in hebben. Ik heb bij verschillende hondenscholen in de omgeving van Zoetermeer gekeken maar zie daar steeds slipkettingen en hoor alleen maar over correcties terwijl de Kynotrainmethode zich richt op negeren van onwenselijk gedrag, dat duurt langer om aan te leren maar is wel effectiever. Voor Kynotrain hadden we trouwens een pup voor de KNGF en ook zij trainen hun blindegeleidenhonden op deze manier: dat kan dan toch niet slecht zijn. Waarom zijn die hondenscholen dan allemaal nog zo van de oude stempel: de hond moet luisteren, jij bent de baas etc.? Terwijl veel honden daar juist agressief van worden en niet begrijpen wat hun baas wil. Als ik mensen hoor die 'ga zitten' schreeuwen en verwachten dat een hond hier het command 'zit' uithaalt (want zo is het hem wel aangeleerd) dan heb ik medelijden met die hond. Maar goed, ik zoek dus een hondenschool in de buurt van Den Haag e.o. waar vooral wordt gespeeld, niet gecorrigeerd maar waar je dus wel verder kunt dan een gehoorzame huishond. Of kan dat niet met de Kynotrainmethode? Is een hond zonder te corrigeren bijvoorbeeld tot GG niveau te brengen? En hoe zit dat met jacht want van de groepjes die ik hier in het bos tegenkom zit de helft ook alleen maar tegen zijn of haar hond te schreeuwen, dat moet toch ook anders kunnen?
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Re: Hoe verder na Kynotrain?

Ongelezen bericht door pooh »

J schreef: Is een hond zonder te corrigeren bijvoorbeeld tot GG niveau te brengen?
Mij is het wel gelukt in ieder geval. En dan bedoel ik dus belonen bij goed gedrag en negeren bij slecht gedrag. Maar ik heb wel een makkelijke hond overigens. Als ik mijn stem verhef dan is ze daar al van onder de indruk en in haar belevingswereld is het dus wel een correctie.
Ik heb ook wel honden gezien waarbij het zonder fysiek corrigeren gewoon niet werkt.
Op zich is corrigeren niet erg, maar als je het doet moet je het wel goed doen en op het juiste moment.
Schoppen van een hond valt daar nooit onder.
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Ik loop nu gg 1 met mijn jongste tervuur ( 20 mnd) het GG B heeft met 278 pnt ( uitmuntend ) gehaald, met haar heb ik eerst een aantal opvoedcursussen met de clicker gedaan en het gg oefen ik ook met de clicker ( nieuwe dingen) , hond nooit gecorrigeerd ( Ze kent wel nee) , maar een öpletten"is genoeg bij haar. groetjes annemieke
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Wat gek dat ze bij de KC in Zoetermeer mensen leren op zo'n negatieve manier om te gaan met honden!
Ik train al een een hele tijd met mijn honden bij KC Arnhem e.o. en daar hebben ze een heel andere manier die erg lijkt op Kynotrain (daar heb ik met mijn jongste hond de puppietraining gevolgd): positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren. Corrigeren mag, maar beter is zelf goed op te letten en negatief gedrag voorkomen.

En de honden (behalve de puppies aan het eind van de les) mogen niet los om met elkaar te spelen. Spelen doe je aan het eind van een serie oefeningen met je eigen hond. En fysiek geweld tegen honden is helemáál uit den boze!!!! :evil:
Afbeelding
Laurie en Denis
Actief
Mijn ras(sen): Betyar - Magyar Vizsla Draadhaar
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laurie en Denis »

Dit is inderdaad een negatieve manier van trainen.

Ik zelf train in Rotterdam, bij deze hondenschool heb ik mijn beagle getraind en nu mijn Weimaraner. Deze training is gebaseerd op handgebaren dus geen gebrul naar de hond maar overal een handgebaar voor, behalve natuurlijk het hierkomen dat ziet de hond zo lastig als hij wegrend! :wink: Alles is gebaseerd op de clickertraining en altijd positief belonen! Alleen kan ik hier alleen de basiscursus volgen (puppycursus is er wel, en heb ik met mijn beagle gedaan, alleen onze weimaraner is 6) Gisteren was les 2, les 1 was theorie, wat houdt de cursus in, en hebben we een gedragstest gedaan bij elke hond die in de groep komt. Eerst individueel en daarna hoe reageren de honden op elkaar. Onze trainster is ook een gedragstherapeut, en kijkt op die manier naar de honden aangezien er in onze groep wat moeilijke honden zitten. Een hond is gevraagd om prive-training te doen, omdat hij echt niet samen in de groep kon en die mensen alles al hadden geprobeerd.
Na de basiscursus is er een vervolgcursus deze wordt gegeven in het Kralingse Bos. Hier ga je al het geleerde in de basiscursus uitbreiden ook kun je dan extra werken aan gedragingen van je hond die je anders of verbeterd wilt zien. Bijvoorbeeld niet meteen het water inrennen zodra de hond het water ziet. En dan is er na een half jaar de mogelijkheid om een follow-up te doen. Dit houdt in: voorbereiding op jachttraining, doggy-dance, agility of fly-bal. Maar dan houdt het op. Dus ik ben ook al aan het kijken voor iets erna. Maar daar heb ik nog wel een jaar de tijd voor.
Groetjes Laurie & Betyar.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”