Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wie heeft ervaring met hondenwandelwagen voor hond met HD ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

abc
Vaste gebruiker

wie heeft ervaring met hondenwandelwagen voor hond met HD ?

Ongelezen bericht door abc »

hallo

Ik weet dat het waarschijnlijk stom lijkt als je de titel leest, maar wij hebben het volgende probleem : Wij hebben 2 goldens van 6 jaar die nog heel actief zijn en dagelijks een flinke wandeling nodig hebben. We hebben ook nog een golden van bijna 10 jaar, waarbij vorig jaar ernstige HD en artrose is vastgesteld. Uiteraard zijn we vroeger (en nu nog) altijd met de 3 honden tegelijk gaan wandelen. Als we willen vertrekken, wil de oudste natuurlijk ook mee. Dus haar zomaar thuis laten is echt heel zielig, dan voelt ze zich uitgesloten en afgeschreven. Meestal maken we dan met de 3 honden een korte wandeling (voor haar artrose is het beter dat ze blijft bewegen) en daarna mogen de 2 jongste nog eens mee voor een lange wandeling. Het probleem is echter, dat Maya (de oudste) haar goede en slechte dagen heeft. De ene dag loopt ze probleemloos 3 km en de andere dag heeft ze problemen. Dan zakt ze soms bij een verkeerde beweging zachtjes door haar poot en dan gaat ze zitten. Dan is ze verschoten en ziet ze het niet meer zitten om verder te wandelen. Dat is natuurlijk heel vervelend als je dan net in het midden van de wandeling in het bos bent. Dan sta je daar met 3 honden, waar er 1 van in staking gaat. Haar dwingen om toch verder te wandelen is uiteraard zielig als je weet dat ze pijn kan hebben (ondanks dat ze al rimadyl krijgt). Haar thuis laten is even zielig. We weten dus nooit van tevoren of het wel of niet gaat gebeuren, want zoals ik al zei gaat het de ene dag super en de andere niet (typisch voor artrose en HD natuurlijk) Om haar toch niet te moeten teleurstellen dat ze niet meer mee mag met de anderen, dachten wij aan een soort wandelwagen waar we haar tijdens de wandeling in kunnen zetten als het voor haar niet meer gaat. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee ? Op de site van natteneuzen staat een fietskar (doggyride) die je kan ombouwen tot wandelwagen voor honden tot 50kg. Maar ik hoor natuurlijk eerst eens of iemand iets beter weet of hier ervaring mee heeft. Het ziet er misschien stom uit, maar misschien is het voor Maya een oplossing ? Wat denken jullie ?
Femmel
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Hoi!

Toen afgelopen zomer onze Golden van 8 jaar problemen kreeg met de langere afstanden hebben we ook een Doggyride aangeschaft. Aan de ene kant zijn we er erg tevreden mee, hij duwt licht zélfs in het bos, hij is redelijk stabiel en hij is ruim genoeg voor Joy om in te liggen.

Nadeel is dat Joy er niet graag in gaat, hij erg groot en moeilijk demontabel is (m.n. de wielen geven bij ons problemen). Wij hebben een Fiat Doblo en hij kan bij ons ingeklapt mét wielen gewoon in de achterklep en Joy ligt dan op de achterbank.

Toch heb ik geen spijt van de aankoop, op de momenten dat we hem nodig hadden was ik maar wat blij dat we de mogelijkheid hadden om Joy in de DoggyRide 'n Run te zetten!
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Wij hebben voor onze bull van bijna 14 een Bolderkar kan helemaal uitelkaar en past prima op de achterbank :ok:
Afbeelding
abc
Vaste gebruiker

Femmel

Dus blijkbaar rijdt de doggyride toch licht, dat is al een voordeel. Wat ik mij nog afvraag : kan de hond er eenvoudig zelf in en uit stappen ? Hoe hoog is het ongeveer om er in en uit te stappen ?

Persoonlijk geef ik eerder de voorkeur aan een doggyride dan aan een bolderkar, omdat het me makkelijker lijkt om een hond van 35 kg voort te duwen dan voort te trekken.
Sylvie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sylvie »

Je kan het ook zelf maken hee, dan kan alles zoals je het zelf wenst. Toen onze vorige hond op z'n laatste benen liep, hebben we zelf een buggy gemaakt. Hij kon er zelf in en uitstappen, er lag een dik kussen in en wij konden hem zowel voortduwen als voorttrekken. Je kan het dan ook zo groot maken als je zelf wil.

Wij hadden geen andere honden, maar meegaan naar de paarden was zijn leven (de korrels die de paardjes lieten vallen tijdens het eten, ving hij zo graag op) en we zetten hem gewoon in de buggy, reden hem mee naar de paardenstallen waar hij dan rustig nog wat kon rondlopen.

Veel succes
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

abc schreef:Femmel

Dus blijkbaar rijdt de doggyride toch licht, dat is al een voordeel. Wat ik mij nog afvraag : kan de hond er eenvoudig zelf in en uit stappen ? Hoe hoog is het ongeveer om er in en uit te stappen ?

Persoonlijk geef ik eerder de voorkeur aan een doggyride dan aan een bolderkar, omdat het me makkelijker lijkt om een hond van 35 kg voort te duwen dan voort te trekken.
In principe kan Joy er langs de achterkant gewoon zelf instappen, maar dat vertikt ze dus. :boos: Of ik moet heel boos worden en haar dwingen er in te gaan en daar heb ik meestal geen zin in.

We tillen haar er dus meestal in, maar dat gaat niet echt gemakkelijk. Eén persoon moet dan wel zorgen dat de Doggyride niet omkiepert vanwege het gewicht wat dan in 1e instantie op 1 kant terecht komt.

We laten meestal het bovenklepje open, maar de rest van de kar sluiten we af zodat ze er niet uit kan. En als Joy niet in de kar zit dan doen we er onze tassen e.d. in, lekker gemakkelijk!

Bolderkar heb ik ook aan gedacht, maar geloof niet dat Joy er in zou blijven zitten en daarnaast is de vering van een bolderkar niet zo prettig denk ik? :19:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

abc
Vaste gebruiker

Ja, de vering is inderdaad ook wel belangrijk voor een hond met hd en artrose. Anders denk ik ook dat ze teveel schokken moet opvangen, wat waarschijnlijk pijn gaat doen. Dan zal ze het ook niet meer leuk vinden.

De doggyride is wel duur, maar ik denk dan maar dat we het later voor de 2 andere misschien ook nog kunnen gebruiken. En als we later nieuwe pups hebben, dan kunnen we ook langer wandelen omdat we ze in de kar kunnen zetten om uit te rusten ...
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

abc schreef:De doggyride is wel duur, maar ik denk dan maar dat we het later voor de 2 andere misschien ook nog kunnen gebruiken. En als we later nieuwe pups hebben, dan kunnen we ook langer wandelen omdat we ze in de kar kunnen zetten om uit te rusten ...
Helemaal ons idee! :ok: Hij staat nu op zolder omdat Joy hem gelukkig niet nodig heeft, maar het eet geen brood toch?

Een eventuele toekomstige pup gaan we er van het begin af aan, aan laten wennen en dan wellicht ook nog lekker mee fietsen. Weggegooid geld is het voor ons zeker niet.
Groetjes,

Femke

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”