Hier wordt Ella ook een dame op leeftijd (lees: oud wijf)...ze wordt begin mei 9 jaar en zit niet zo stevig in elkaar als Nanni, maar als zij opstaat uit haar mandje loopt ze de eerste paar passen een beetje strammetjes. Niet overdreven, maar toch. Vorige weeknog heeft ze een paar daagjes gekreupeld, niet erg maar wel voor haar opvallend. (o.a. symptoom van artritis, naast opgezette gewrichten en moeite met lopen; aldus Toepoels Hondendokter

). Verder is ze sowieso liever lui dan moe, maar ze is dit najaar dan ook snel gaar... Verder twijfel ik of ze wat slechter hoort, ik heb af en toe het idee dat ze me echt niet hoort, maar ze is er ook zo een die zwaar Oost-Indisch is

. Ach, ik laat haar maar een beetje trutten, vindt ze wel lekker

Ik zie verder wel hoe het gaat....
Maar even over jouw vraag, naast "problemen" met het bewegingsapparaat, kan je ook denken aan slechter zien, slechter horen, er mentaal niet meer helemaal bij zijn, meer en dieper slapen, minder eetlust (ze verbranden minder en hebben minder nodig, tenzij je een wandelende kliko hebt, dan moet je oppassen dat ze niet te dik worden).
Zoiets?