Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Snuffelen is leuker dan baasje

Moderator: moderatorteam

Dobermannlover
Vaste gebruiker

Snuffelen is leuker dan baasje

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Hoi,hoi,

we moeten steeds de plaats van trainen gaan verleggen.Nu stuit ik op wat problemen.
Ineens is mijn Dober op gras aan het snuffelen,dan heeft het geen zin om voor mij om oefeningen te doen of commando's te geven,want dat gesnuffel is het beste wat er is op dat moment.Het ligt ook niet aan 1 grasveld.Ik ben vanmorgen naar 2 grasvelden geweest en bij beiden deed ze het en ik zag dit gedrag ook op de hondenschool afgelopen maandag.
Normaal gesproken train ik aan de bosrand of op andere plaatsen op de wandeling.Altijd wel op vlakke oppervlakten zoals bijv een rustige weg.
Ze doet het daar echt goed en met plezier.
Kan iemand me misschien wat tips geven hoe ik dit probleem met grasvelden het beste kan aanpakken?
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Dit probleem had ik ook met mijn honden toen ik begon met trainen.
Je moet iets zoeken waardoor jij veel interessanter bent dan het gras. In ieder geval niet gaan hijsen (de hond steeds omhoog trekken aan de halsband)
Je zou aandachtsoefeningen kunnen gaan doen (moet je sowieso doen aan het begin van de training) Dus naam van de hond, kijkt hij je aan of toont hij interesse in je, belonen. Zo heb ik het eigenlijk gedaan. De hond afleiden van het gras, en nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van met mijn honden tijdens de training. Succes! :ok:
Afbeelding
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Hoi Cindy,bedankt voor je tip.
Ik heb vanavond namelijk mijn hoofdje zitten breken over het feit waarom ze dit doet en wat eraan te doen. :19:
Ze deed dit voorheen namelijk niet en vorige week op training deed ze het echt heel goed.De aandachtsoefeningen doet ze normaal gesproken ook goed.
Nu heb ik ook de fokster gebeld en die zei dat het kan zijn dat ze iets op het veld gevonden heeft(maandagavond op training is het begonnen namelijk) ,waardoor ze nu in gras op zoek is naar iets(een koekje ofzo,iets wat haar aandacht getrokken heeft).
Ik ga vanaf morgen meer met haar het grasveld op,want op andere punten tijdens de wandelingen heeft ze geen problemen.
Ik ga terug naar af en ga de clicker weer eventjes hier gebruiken,en ga het meest vd tijd op het grasveld oefenen.
Ik ga het eens proberen zo en haar naam roepen zodat ze naar me kijkt en dan weer opbouwen tot ze het weer goed doet.
Bedankt voor je tips en het doet me goed om te horen dat het bij jullie ook goed is gekomen. :smile1:

(Nu snel mijn bedje in,want moet morgen weer vroeg op :slaap: )
Afbeelding
aad
nieuw lid
Contacteer:

Re: Snuffelen is leuker dan baasje

Ongelezen bericht door aad »

Dobermannlover schreef:Hoi,hoi,

we moeten steeds de plaats van trainen gaan verleggen.Nu stuit ik op wat problemen.
Ineens is mijn Dober op gras aan het snuffelen,dan heeft het geen zin om voor mij om oefeningen te doen of commando's te geven,want dat gesnuffel is het beste wat er is op dat moment.Het ligt ook niet aan 1 grasveld.Ik ben vanmorgen naar 2 grasvelden geweest en bij beiden deed ze het en ik zag dit gedrag ook op de hondenschool afgelopen maandag.
Normaal gesproken train ik aan de bosrand of op andere plaatsen op de wandeling.Altijd wel op vlakke oppervlakten zoals bijv een rustige weg.
Ze doet het daar echt goed en met plezier.
Kan iemand me misschien wat tips geven hoe ik dit probleem met grasvelden het beste kan aanpakken?
De Dobermann is een ras wat snel afgeleid is alles heeft zijn belangstelling
ik zelf heb aandachts oefeningen getraind met een clicker en een beloning
geven.
Met het volgen clik en als ze kijk wat geven werkt goed,ik doe VZH met
haar en pas het nog steeds toe.
Ook bij het loslopen en het voorroepen clickeren en HIER werkt goed.
Aad.
Afbeelding
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Hoi Aad,

ik heb vanmorgen inderdaad de clicker erbij gepakt om het moment te vangen dat ze me even aankeek.Dan moet je echt snel zijn met je timing en het woord"goed zo"schiet dan te kort en voor je het weet is dat moment voorbij dan.
Het is goed gegaan :mrgreen: ,
vanaf de eertse click had ze weer de zin om iets voor me te doen,en ik heb haar goed beloond.
Ze had weer aandacht voor me,en vanmiddag is het weer iets beter gegaan.Zometeen ga ik weer het gras op en ga de oefeningen even het meest op gras doen,zodat ze dat goed onder de knie heeft.
Ik raakte wat in de war omdat ze het allemaal wel goed deed en ineens had ik het gevoel dat ik terug bij af was als ik op een grasveld stond.
Wel leuk om te lezen dat je met je Dober VZH doet!
Trouwens als ze moet liggen,krijgt ze nog wel neiging om half kruipend te snuffelen over het gras,maar dan vang ik haar aandacht door met mijn stem te praten en haar volledige aandacht op te vragen zodat ze me alleen maar aankijkt.
Ik ga even doorzetten totdat ze alles weer net zo vlot doet als eerst :wink:

Nogmaals bedankt Cindy en Aad voor jullie tips!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”