Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
allergie ... UPDATE bij DA geweest
Moderator: moderatorteam
- rianneke
- Zeer actief
allergie ... UPDATE bij DA geweest
Vraagje:
Komt het vaak voor dat honden niet tegen wasmiddel kunnen?
Komt het vaak voor dat honden niet tegen wasmiddel kunnen?
Laatst gewijzigd door rianneke op 26 jan 2006 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Rianne en Layka
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Rianneke,
Dat heb ik wel eens gehoord, ja. Honden kunnen, net als mensen, ook overal allergisch op reageren.
Dat heb ik wel eens gehoord, ja. Honden kunnen, net als mensen, ook overal allergisch op reageren.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- mercedes2803
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
- Aantal honden: 1
Ja dat kan, ik heb het ook weleens gehoord.
Ik ben in verband met de allergieen van Rimpel ook overgestapt op ...hoe heet dat spul nou
Het zekere voor het onzekere!
Alleen die wasverzachter ruikt dus niet en de poeder ook niet...
Echt missen doe ik het nog niet...maar onze machine begint wat te meuren..dus er moet maar eens een monteur naar komen kijken want met wasverzachter kan ik het dus niet meer verbloemen.
NEUTRAL ! zo heet het!
Ik ben in verband met de allergieen van Rimpel ook overgestapt op ...hoe heet dat spul nou
Het zekere voor het onzekere!
Alleen die wasverzachter ruikt dus niet en de poeder ook niet...
Echt missen doe ik het nog niet...maar onze machine begint wat te meuren..dus er moet maar eens een monteur naar komen kijken want met wasverzachter kan ik het dus niet meer verbloemen.
NEUTRAL ! zo heet het!
- Gerd@
- Vaste gebruiker
Probeer eens de wasmachine een paar keer leeg (dus zonder poeder en was) op kookwas te draaien. Helpt wel bij mijn machine.mercedes2803 schreef: onze machine begint wat te meuren..dus er moet maar eens een monteur naar komen kijken want met wasverzachter kan ik het dus niet meer verbloemen.
Groetjes Gerd@
en een poot van Spikey & Kastor
en een poot van Spikey & Kastor
- rianneke
- Zeer actief
Oke een update.. ik vroeg dit natuurlijk niet voor niets. Een tijdje geleden heeft layka last gehad van extreme jeuk. Wij zijn toen naar de DA gegaan en ze kreeg een spuit (prednison dus), die hielp. Maar na de uitwerkingstermijn van de spuit kwamen de klachten niet terug.
Omdat wij op ander voer waren overgestapt dachten wij dus dat het daar aan lag.
Helaas ze begon de afgelopen twee weken weer meer te krabben en vandaag heeft ze een hele kale plek gekregen die er best lelijk uit ziet.
Wij zijn net terug van het spreekuur bij de DA. Hij heeft een afkrabsel gemaakt en dat zag er goed uit, geen mijten of andere gekke dingen. Ook zag de huid er op andere plaatsen goed uit. De oren waren schoon en ook de poten zagen er goed uit. De vacht was wel wat minder maar dat wisten wij ook. Hebben daarvoor Vivavet meegekregen, gebruikt iemand dit hier?
Afijn hij denkt dus wederom aan een allergie. Hebben nu prednisolon meegekregen dat we volgens een vast schema moeten geven en als het werkt is het een allergie en dan moeten we dus de oorzaak gaan vinden d.m.v een bloedtest. We gaan de malle molen dus weer in.
Maar we kunnen Layka ook niet met die jeuk rond laten lopen.
Ow ja de anaalklieren zaten wel overvol en deze heeft hij uitgeknepen. Maar daar kwamen deze klachten niet van volgens hem.
Nog een vraagje: wie heeft dit ook meegemaakt? En wie heeft er een bloedtest laten doen bij zijn/haar hond. Wat kost zo'n bloedtest en komt die test in aanmerking voor de vergoeding van Dier & Zorg.
Helaas ze begon de afgelopen twee weken weer meer te krabben en vandaag heeft ze een hele kale plek gekregen die er best lelijk uit ziet.
Wij zijn net terug van het spreekuur bij de DA. Hij heeft een afkrabsel gemaakt en dat zag er goed uit, geen mijten of andere gekke dingen. Ook zag de huid er op andere plaatsen goed uit. De oren waren schoon en ook de poten zagen er goed uit. De vacht was wel wat minder maar dat wisten wij ook. Hebben daarvoor Vivavet meegekregen, gebruikt iemand dit hier?
Afijn hij denkt dus wederom aan een allergie. Hebben nu prednisolon meegekregen dat we volgens een vast schema moeten geven en als het werkt is het een allergie en dan moeten we dus de oorzaak gaan vinden d.m.v een bloedtest. We gaan de malle molen dus weer in.
Ow ja de anaalklieren zaten wel overvol en deze heeft hij uitgeknepen. Maar daar kwamen deze klachten niet van volgens hem.
Nog een vraagje: wie heeft dit ook meegemaakt? En wie heeft er een bloedtest laten doen bij zijn/haar hond. Wat kost zo'n bloedtest en komt die test in aanmerking voor de vergoeding van Dier & Zorg.
Groetjes,
Rianne en Layka
- starfleet
- Erelid
Mijn buurvrouw heeft een Cairn met dezelfde problemen. Hij heeft heel lang lam/rijst gegeten maar af en toe steekt het toch de kop nog op. Ook hele kale plekken en heel erge jeuk. Je komt er soms niet achter wat het is.rianneke schreef:
Ze heeft geen bloedtest laten doen omdat de dierenarts een eliminatiedieet effectiever vond. Hij kan in ieder geval niet tegen kip, dan gaat het geheid mis.
Anne
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
heb een bloedtest enkele jaren geleden laten uitvoeren. was toen rond de 160 euro uit, alleen de test. dus geen consult of de bloedafname.
maar om die test te doen moet je hond van de prednisolon af voor een periode van 6 weken.
dus handiger is nu laten bloedprikken en dan pas prednisolon.
Gr. Maria.
maar om die test te doen moet je hond van de prednisolon af voor een periode van 6 weken.
Gr. Maria.
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dier en zorg heeft die bloedtest bij de kooiker van mijn zus vergoed.Ook heeft zij zo'n eliminatiedieet gehad.Ze is allergisch voor stofmijten en hooimijten en ze moet eigenlijk voorgoed aan de cortisonen,maar ze probeert het toch nog met iets natuurlijks.Ze heeft ook een sensibilisatiekuur gehad,ook dat heeft niet geholpen.

- rianneke
- Zeer actief
hoi maria,Maria schreef:heb een bloedtest enkele jaren geleden laten uitvoeren. was toen rond de 160 euro uit, alleen de test. dus geen consult of de bloedafname.
Gr. Maria.
de Da gaf prednisolon omdat hij zeker wilde weten dat het een allergie was en daarna pas de oorzaak gaan vinden. ( de rest van haar huid zag er namelijk super goed uit)
Groetjes,
Rianne en Layka
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
- rianneke
- Zeer actief
Maria schreef:vind dat vreemd. om eerst alleen jeuk te bestrijden voordat je weet wat er aan de hand is.
met prednisolon sluit je niets uit maar bestrijd je niet de oorzaak laat staan dat je aan het onderzoeken bent wat de oorzaak is.
Gr. Maria.
hij wilde kijken of het wel zeker een allergie was en vandaar dat hij de jeuk ging bestrijden. Bovendien is het ook wel fijn voor Layka want ze krabte elke seconde van de dag. ( de laatste paar dagen) Nu geven we 6 weken prednisolon en vervolgens 6 weken niets en dan een bloedtest doen. Ff afwachten wat daar uit gaat komen en of ze er iets aan kunnen doen.
Groetjes,
Rianne en Layka
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- rianneke
- Zeer actief
en layka kon het dus niet meer uithouden van de jeuk, krabte om de 10 seconde en haar vacht was er erg slecht aan toe, vandaar denk ik dat hij deze kuur heeft gegeven om haar weer een beetje tot rust te laten komen. 6 weken prednisolon en dan 6 weken niets en dan gaan we uiteraard een bloedtest doen.. ben benieuwd wat eruit komtSennaruby schreef:Het lijkt mij logischer om een allergietest te doen, maar ja, wie ben ik![]()
Ik snap wel dat als een hond het niet meer uithoudt van de jeuk dat er dan prednisolon gebruikt wordt, maar om te kijken of het om een allergie gaat, vind ik een beetje raar
Groetjes,
Rianne en Layka
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
met prednison los je het probleem niet op. het is tijdelijk en voor langere tijd zelfs schadelijk. de klachten komen na verloop van tijd weer terug.
maar , hoe zag de huid eruit ,rood of alleen op bepaalde plaatsen geiriteerd?
voeding, als je brokken voert kan het zijn dat ze jeuk heeft van de granen , gluten en plantaardige eiwitten die in brok zitten. maar ook de toevoeging voor de houdbaarheid. waaronder ook bietenpulp allergie kan veroorzaken.
verandering van shampoo kunnen ze jeuk van krijgen.
maar ooit iemand bij stil gestaan dat er een hoop rotzooi uit de lucht komt die jeuk veroorzaakt?
zure regen bevat nogal wat schadelijke stoffen.
zit ze rond de loopsheid? hormonen kunnen ook jeuk veroorzaken.
en al die allergietesten testen dus niet op deze dingen.
voeding, als je brokken voert kan het zijn dat ze jeuk heeft van de granen , gluten en plantaardige eiwitten die in brok zitten. maar ook de toevoeging voor de houdbaarheid. waaronder ook bietenpulp allergie kan veroorzaken.
maar ooit iemand bij stil gestaan dat er een hoop rotzooi uit de lucht komt die jeuk veroorzaakt?
- rianneke
- Zeer actief
tja medicijnen zijn nooit goed maar ik neem aan dat de dierenarts weet waar hij mee bezig is. De huid was maar op 1 plaats geirriteerd en daar dus ook helemaal kaal. Verder zag de huid er goed uit. Loops wordt ze niet meer want ze is gesteriliseerd. Ik denk dat het gewoon ff afwachten is op de bloedtest maar dat het een allergie is dat is zeker.amiwoods schreef:met prednison los je het probleem niet op. het is tijdelijk en voor langere tijd zelfs schadelijk. de klachten komen na verloop van tijd weer terug.
Groetjes,
Rianne en Layka
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
tsja mijn ervaring is dat DA's te snel naar de prednison grijpen. en op die manier je hond tot een goede klant maken.rianneke schreef:tja medicijnen zijn nooit goed maar ik neem aan dat de dierenarts weet waar hij mee bezig is. De huid was maar op 1 plaats geirriteerd en daar dus ook helemaal kaal. Verder zag de huid er goed uit. Loops wordt ze niet meer want ze is gesteriliseerd. Ik denk dat het gewoon ff afwachten is op de bloedtest maar dat het een allergie is dat is zeker.amiwoods schreef:met prednison los je het probleem niet op. het is tijdelijk en voor langere tijd zelfs schadelijk. de klachten komen na verloop van tijd weer terug.
want als alle honden zo gezond zouden zijn hebben ze niets meer te doen
maar goed ieder voor zich.
wel kan je concluderen dat huid problemen meer meer bij gestereliseerde en gecastreede honden voor komt. een optimale huid en vacht wordt gereguleerd door hormonen. door die stil te leggen. kan je dus allerlei andere problemen krijgen. ik ben persoonlijk ook tegen het niet om medische reden steriliseren en castreren. gewoon omdat het meer nadelen als voordelen heeft.
maar laten we afwachten wat het onderzoek van de DA oplevert.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Volgens mij reageert een voedselallergie niet op prednison. Wanneer deze pillenkuur van 6 weken dus helpt kun je concluderen (?) dat het om een contact- of inhalatieallergie gaat.
Voor die contactallergiën kun je een prikkentest doen (gedeelte van de hond kaalscheren en daar kleine prikjes allergene stoffen toedienen).
Maar of het wel of geen voedingsallergie is, ik zou ervoor zorgen dat zeker dit hondje een zo optimaal mogelijke weerstand heeft. Je flesje vivavet zorgt voor wat extra Omega 3 en 6 en dat is niet verkeerd. Vooral blijven voeren maar je kunt het gerust opvolgen met andere plantaardige oliën (gewoon van AH, wel de koude persing nemen) en visolie capsules van het kruidvat ofzo.
Daarnaast zou ik de hond versvlees in plaats van brokjes gaan voeren. Dit is ten alle tijden makkelijker te verteren en op te nemen en vergt dus minder inspanning van de hond.
Regelmatig in bad is ook géén probleem.
Knuffel voor Layka!
Voor die contactallergiën kun je een prikkentest doen (gedeelte van de hond kaalscheren en daar kleine prikjes allergene stoffen toedienen).
Maar of het wel of geen voedingsallergie is, ik zou ervoor zorgen dat zeker dit hondje een zo optimaal mogelijke weerstand heeft. Je flesje vivavet zorgt voor wat extra Omega 3 en 6 en dat is niet verkeerd. Vooral blijven voeren maar je kunt het gerust opvolgen met andere plantaardige oliën (gewoon van AH, wel de koude persing nemen) en visolie capsules van het kruidvat ofzo.
Daarnaast zou ik de hond versvlees in plaats van brokjes gaan voeren. Dit is ten alle tijden makkelijker te verteren en op te nemen en vergt dus minder inspanning van de hond.
Knuffel voor Layka!
- rianneke
- Zeer actief
tja dat zou kunnen hoor.. hoewel die prednisolon niet eens zo duur is. Wij hebben layka wel om medische redenen laten steriliseren, nou ja meer om gedragsredenen. Ze was meteen al schijnzwanger en ze draaide helemaal door tijdens de loopsheid.. ze heeft de hele deur kabot gekrabd en het bloed zat zelfs in de gordijnen, ze wilde niet meer alleen thuisblijven.. afijn het was een grote ramp.. voor layka zelf ook.amiwoods schreef:tsja mijn ervaring is dat DA's te snel naar de prednison grijpen. en op die manier je hond tot een goede klant maken.rianneke schreef:tja medicijnen zijn nooit goed maar ik neem aan dat de dierenarts weet waar hij mee bezig is. De huid was maar op 1 plaats geirriteerd en daar dus ook helemaal kaal. Verder zag de huid er goed uit. Loops wordt ze niet meer want ze is gesteriliseerd. Ik denk dat het gewoon ff afwachten is op de bloedtest maar dat het een allergie is dat is zeker.amiwoods schreef:met prednison los je het probleem niet op. het is tijdelijk en voor langere tijd zelfs schadelijk. de klachten komen na verloop van tijd weer terug.
want als alle honden zo gezond zouden zijn hebben ze niets meer te doen![]()
maar goed ieder voor zich.
wel kan je concluderen dat huid problemen meer meer bij gestereliseerde en gecastreede honden voor komt. een optimale huid en vacht wordt gereguleerd door hormonen. door die stil te leggen. kan je dus allerlei andere problemen krijgen. ik ben persoonlijk ook tegen het niet om medische reden steriliseren en castreren. gewoon omdat het meer nadelen als voordelen heeft.
maar laten we afwachten wat het onderzoek van de DA oplevert.
Groetjes,
Rianne en Layka
- rianneke
- Zeer actief
Maar een contactallergie kun je dat niet uit een bloedtest halen? De DA had het namelijk over een bloedtest. Layka gaat ook regelmatig in bad.. zo 1 keer ind e maand en ze wordt ook om de dag gekamd.Rosita Compagner schreef:Volgens mij reageert een voedselallergie niet op prednison. Wanneer deze pillenkuur van 6 weken dus helpt kun je concluderen (?) dat het om een contact- of inhalatieallergie gaat.
Knuffel voor Layka!
Groetjes,
Rianne en Layka
-
Golden Stanley
Even hoor. Je hondje heeft jeukproblemen waarschijnlijk veroorzaakt door een allergie. Je moet er achter komen wat voor allergie en het hondje wordt nu meteen op Prednisolon gezet nog voordat er een allergietest plaatsvindt??rianneke schreef:Oke een update.. ik vroeg dit natuurlijk niet voor niets. Een tijdje geleden heeft layka last gehad van extreme jeuk. Wij zijn toen naar de DA gegaan en ze kreeg een spuit (prednison dus), die hielp. Maar na de uitwerkingstermijn van de spuit kwamen de klachten niet terug.
Geen DA die mijn honden zonder aantoonbaar bewijs Prednisolon in hun mik dauwt. Zo kom je er nooit achter wat het is en is voor een DA wel kiezen voor de makkelijkste weg. EERST een allergietest, dan kijken naar behandelingswijzen die minder schadelijk zijn. Nu is het de omgekeerde wereld. Op welk voer staat je hondje nu? Volle anaalklieren is een reactie op het voer en hangt zeker wel samen met jeukklachten. Misschien een overweging om KVV te geven ipv brok en Vivavet wat elkaar zal tegenwerken? Sterkte hoor.
- rianneke
- Zeer actief
nou ja afijn.. wij hebben wel vertrouwen in onze dierenarts en wederom ik neem aan dat hij weet wat hij doet. Tuurlijk gaan wij een bloedtest doen om te kijken wat de allergie is. Volle anaalklieren hoeven zeker niet de oorzaak te zijn van voer hoor. En omdat layka overal jeuk heeft en niet alleen bij haar kontje is die jeuk dus niet alleen daarvan.Golden Stanley schreef:Even hoor. Je hondje heeft jeukproblemen waarschijnlijk veroorzaakt door een allergie. Je moet er achter komen wat voor allergie en het hondje wordt nu meteen op Prednisolon gezet nog voordat er een allergietest plaatsvindt??rianneke schreef:Oke een update.. ik vroeg dit natuurlijk niet voor niets. Een tijdje geleden heeft layka last gehad van extreme jeuk. Wij zijn toen naar de DA gegaan en ze kreeg een spuit (prednison dus), die hielp. Maar na de uitwerkingstermijn van de spuit kwamen de klachten niet terug.
Nog een vraagje: wie heeft dit ook meegemaakt? En wie heeft er een bloedtest laten doen bij zijn/haar hond. Wat kost zo'n bloedtest en komt die test in aanmerking voor de vergoeding van Dier & Zorg.Fijne dierenarts.
Geen DA die mijn honden zonder aantoonbaar bewijs Prednisolon in hun mik dauwt. Zo kom je er nooit achter wat het is en is voor een DA wel kiezen voor de makkelijkste weg. EERST een allergietest, dan kijken naar behandelingswijzen die minder schadelijk zijn. Nu is het de omgekeerde wereld. Op welk voer staat je hondje nu? Volle anaalklieren is een reactie op het voer en hangt zeker wel samen met jeukklachten. Misschien een overweging om KVV te geven ipv brok en Vivavet wat elkaar zal tegenwerken? Sterkte hoor.
Groetjes,
Rianne en Layka
- rianneke
- Zeer actief
Ach ja misschien had de dierenarts het anders moeten doen maar hij koos nu eenmaal voor deze methode. Wie ben ik om te zeggen wat er verkeerd aan is. Ik zal hem de volgende keer wel vragen waarom hij niet meteen een allergietest heeft gedaan, want eerlijk is eerlijk daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Toch bedankt voor al jullie reacties. Over 12 weken gaan we dus een test doen en uiteraard zal ik daarna vertellen waar ze allergisch voor is.
Toch bedankt voor al jullie reacties. Over 12 weken gaan we dus een test doen en uiteraard zal ik daarna vertellen waar ze allergisch voor is.
Groetjes,
Rianne en Layka
- rianneke
- Zeer actief
nog 1 vraagje?
Als de anaalklieren van de hond vol waren kan layka daar zo'n jeuk van hebben gekregen? Die plek die ze kaal heeft gebeten zit op haar rug, maar nog wel een stukje van haar staart af.
Ook krabde ze regelmatig aan haar oren en eigenlijk overal over haar hele lichaam.. zou dit allemaal met die volle anaalklieren te maken kunnen hebben?
Als de anaalklieren van de hond vol waren kan layka daar zo'n jeuk van hebben gekregen? Die plek die ze kaal heeft gebeten zit op haar rug, maar nog wel een stukje van haar staart af.
Ook krabde ze regelmatig aan haar oren en eigenlijk overal over haar hele lichaam.. zou dit allemaal met die volle anaalklieren te maken kunnen hebben?
Groetjes,
Rianne en Layka
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
rianneke schreef:nog 1 vraagje?
dat zou best eens kunnen
kapot bijten boven de staart is 9 van de 10x volle anaalklieren enof vlooien. hoe vaak ik dat al niet heb geconstateerd in de salon terwijl ze net van de DA kwamen en die had er dan net pednison in gestopt.
- Sennaruby
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je mag best kritisch zijn ten opzichte van je dierenarts vind ik. Ze staan naar mijn mening (soms) veel te snel klaar met hun antibioticakuurtjes en prednisolonspuiten. Diaree? Ok, zal wel een ontsteking zijn. Hup, antibiotica erin. Terwijl dat met diarree juist heel slecht is om meteen antibiotica te geven. Je mag dus best af en toe wat vraagtekens zetten bij je dierenarts en overleggen met hem of haar waarom hij of zij dat doet en overleggen of dat wel het beste is. Dat is helemaal niet erg en soms zelfs wel verstandig.