Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rauw gehakt

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Rauw gehakt

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mag een hond rauw rundergehakt eten? Als ik vlees voor ons koop, koop ik altijd wat extra voor Bram dat hij dan rauw krijgt als ik sta te koken. Gehakt durf ik niet aan, maar misschien onzin?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Gehakt kan wel hoor. Alleen halfomhalfgehakt zou ik niet doen omdat rauw varkensvlees afgeraden wordt ivm de ziekte van Aujezski (als je dat zo schrijft...). Maar rundergehakt is in principe geen probleem.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij was een tijdje terug bij een programma op tv (iets van Kassa ofzo geloof ik) dat rundergehakt vaak heel sneeky niet alleen rund is, dat er vaak toch iets van varken doorheen zit, en soms ook paard.

Tenminste, volgens mij zat er vaak ook toch iets van varken in, want ik weet nog dat ik dacht, dan geef ik toch maar geen rauw gehakt.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Even opgezocht:

Kassa kocht het gehakt bij 70 verschillende supermarkten en 34 maal bij de slager (lokale slagers, Keurslagers, biologische slagers).

Vervolgens is het onderzoek uitgevoerd door het IRAS (Institute Risk Assessment Studies) verbonden aan de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Onder leiding van Prof. dr. Aldert A. Bergwerff (ook hoogleraar in Gent) zijn alle monsters op genetisch materiaal onderzocht. Daarna zijn alle verdachte monsters vervolgens nog aan een tweede, andere test onderworpen.

Een zelfde soort steekproef heeft Kassa al eens eerder gedaan in 1996. Toen bevatten er van de 120 monsters 21 varkensvlees en/of paard dus 25 procent had een afwijking, waarvan 16 stuks meer dan 5 procent ander soort vlees. In vergelijking daarmee is er nu sprake van een verbetering.

Nu is bij 12 van de 102 monsters namelijk een afwijking gevonden. Bij 6 van de 12 afwijkingen gaat het om een gering percentage varkensvlees (minder dan 5 procent). Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de gehaktmolen niet helemaal goed schoon is gemaakt. Of door een lepel waar nog een restje varkensgehakt aan zat. Bij de slager is het draaien van gehakt vaak kleinschalig handwerk en daar liggen menselijke fouten weer eerder op de loer. Maar volgens de Warenwet mag er in rundergehakt echt alleen maar rundvlees zitten. In de praktijk wordt een hele kleine afwijking van hooguit 2 procent echter wel getolereerd.

Bij de 6 andere monsters gaat het om een grotere substantiële afwijking (meer dan 5 procent). In 5 gevallen is er varkensvlees aangetroffen (1x bij de supermarkt en 4x bij de slager) en in 1 geval bij een biologische slager van de Groene Weg zelfs paardenvlees.

Bron: Kassa

Het is wel erg minimaal het risico, maar ik neem het toch liever niet dan :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Weet je wat nou het stomme is, jij, en ik ook geven KVV, is ook rauw vlees. Maar laatst had ik stukjes biefstuk over van het gourmetten, en ik twijfelde gewoon of ik dat kon geven :roll: Heb het uiteindelijk wel gedaan, maar ik twijfelde wel even :wink:
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Moos schreef:Volgens mij was een tijdje terug bij een programma op tv (iets van Kassa ofzo geloof ik) dat rundergehakt vaak heel sneeky niet alleen rund is, dat er vaak toch iets van varken doorheen zit, en soms ook paard.

Tenminste, volgens mij zat er vaak ook toch iets van varken in, want ik weet nog dat ik dacht, dan geef ik toch maar geen rauw gehakt.
wat denk je dat ze in kip spuiten om die mooi kleurtje te geven en zo mooi vol eruit te laten zien??
:roll: :denken:
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

ik geef geen rauw vlees (barf of Kvv) als hoofdbestandeel,gewoon een goede kwaliteit geperste brok, maar ik gaf de biefstuk die over was wel gewoon :wink: :pffff: :mrgreen: Sardientjes doen ze trouwens ook een moord voor.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Tamara.
Zeer actief

Selena schreef:ik geef geen rauw vlees (barf of Kvv) als hoofdbestandeel,gewoon een goede kwaliteit geperste brok, maar ik gaf de biefstuk die over was wel gewoon :wink: :pffff: :mrgreen: Sardientjes doen ze trouwens ook een moord voor.
maar dat is toch stom van mezelf? Geef je al rauw vlees, en dan ga twijfelen over biefstuk :roll: :mrgreen:

Maar euh, sardientjes? Uit een blikje? Eet ze zelf niet maar lijkt me wel leuk om een keer aan Bowie te geven.
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Sardientjes uit een blikje vinden ze heerlijk! Vers ook trouwens
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Sennaruby schreef:Sardientjes uit een blikje vinden ze heerlijk! Vers ook trouwens
Dan ga ik dat vanmiddag maar eens halen, ben benieuwd hoe ze het vindt :cheer: Moet er nog iets mee gedaan worden of is het gewoon in de bak gooien en eet smakelijk?
Selena
Zeer actief

Ja ik geef ze uit zo´n blikje, tonijn op waterbasis ook uit een blikje. Rauw schijnen sommige honden ook dol te zijn op vis...dat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar omdat ze zo dol zijn op sardientjes ga ik t toch een keer proberen :ok: Verder krijgen ze hier af en toe verse, nog redelijk vieze, pens of roodkopvlees.

Waarschijnlijk weet Ien nog wel meer ideetjes?

Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Hangt ervan af of ze gewend zijn om botten en dergelijke te knauwen, anders zou ik ze gewoon in stukjes knippen ofzo, anders slurpt ie ze misschien zo naar binnen!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

ien schreef:
Moos schreef:Volgens mij was een tijdje terug bij een programma op tv (iets van Kassa ofzo geloof ik) dat rundergehakt vaak heel sneeky niet alleen rund is, dat er vaak toch iets van varken doorheen zit, en soms ook paard.

wat denk je dat ze in kip spuiten om die mooi kleurtje te geven en zo mooi vol eruit te laten zien??
:roll: :denken:
Geen flauw idee, maar dat weet jij vast wel.
Laatst gewijzigd door Moos op 27 jan 2006 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Bowie krijgt regelmatig kippennekjes/karkas of kalfsstaart dus ze is al wel iets gewend.
Selena
Zeer actief

Sennaruby schreef:Hangt ervan af of ze gewend zijn om botten en dergelijke te knauwen, anders zou ik ze gewoon in stukjes knippen ofzo, anders slurpt ie ze misschien zo naar binnen!
bij mij zijn ze niet gewend om rauw te eten, dus de sardientjes uit blik maak ik zelf grof stuk mbv een vork. Bij mij krijgen ze het als extra bij hun brokken. 1 blikje (2 of 3 sardines) per hond.

Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Het is wel erg minimaal het risico, maar ik neem het toch liever niet dan :wink:
Da's lekker dan als je als mens allergisch bent voor varkensvlees!

Overigens heb ik laatst een artikel gelezen (weet niet meer waar) dat varkensvlees niet meer gevaarlijk is voor honden. De kans dat het die ziekte overbrengt is bijna te verwaarlozen. Niet dat ik Bram stukken varkensvlees geef, want ik eet zelf ook bijna nooit varkensvlees omdat het vet is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Weet je wat nou het stomme is, jij, en ik ook geven KVV, is ook rauw vlees. Maar laatst had ik stukjes biefstuk over van het gourmetten, en ik twijfelde gewoon of ik dat kon geven :roll: Heb het uiteindelijk wel gedaan, maar ik twijfelde wel even :wink:
Haha, dat is grappig! Bram krijgt dus standaard een stuk van ons vlees rauw. Alleen rundergehakt vond ik link omdat daar iets mee gebeurd is (en ik weet eigenlijk niet precies wat). Vandaar mijn vraag.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
cane corso
Zeer actief

Ongelezen bericht door cane corso »

Ik hoef mij geen zorgen te maken over het feit of er varkensvlees in ons rundergehakt zit want ik koop bij de islamiet en meestal draaien ze het van vlees recht voor mijn ogen en dit is dus enkel rund.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Tamara en Bowie schreef:
Selena schreef:ik geef geen rauw vlees (barf of Kvv) als hoofdbestandeel,gewoon een goede kwaliteit geperste brok, maar ik gaf de biefstuk die over was wel gewoon :wink: :pffff: :mrgreen: Sardientjes doen ze trouwens ook een moord voor.
maar dat is toch stom van mezelf? Geef je al rauw vlees, en dan ga twijfelen over biefstuk :roll: :mrgreen:

Maar euh, sardientjes? Uit een blikje? Eet ze zelf niet maar lijkt me wel leuk om een keer aan Bowie te geven.
Haha dit heb ik dus ook, was met kerst, en ook biefstuk over van het gourmetten, en ook wat kip. Ik zat gewoon te twijfelen of ik het wel zou geven, terwijl ik kvv voer :mrgreen:
Mijn vriend zei dat ik het beter niet kon geven, maar heb het toch gedaan :mrgreen:
Selena
Zeer actief

een beetje raar is t wel ja :mrgreen: :mrgreen: vooral omdat jullie KVV/barf voeren :wink: En ik niet... trouwens niet omdat ik niet zou willen maar omdat t financieel niet haalbaar is en ik mijn vent niet zo ver krijg omdan maar 1 of 2 versdagen in te voeren. Wel krijgen ze dus extra´s in de vorm van overgebleven biefstuk, kipfilet etc of pens of roodkopvlees of sardientjes.

Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Overigens heb ik laatst een artikel gelezen (weet niet meer waar) dat varkensvlees niet meer gevaarlijk is voor honden. De kans dat het die ziekte overbrengt is bijna te verwaarlozen. Niet dat ik Bram stukken varkensvlees geef, want ik eet zelf ook bijna nooit varkensvlees omdat het vet is.
Ja, dat begreep ik ook inderdaad. Maar ik begreep ook dat sommige een wat andere mening daarover hebben. Ik heb voor nu iig nog zoiets van, er zijn zoveel andere soorten vlees, waarom dan varken voeren, ook al is het risico bijna te verwaarlozen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Ja, dat begreep ik ook inderdaad. Maar ik begreep ook dat sommige een wat andere mening daarover hebben. Ik heb voor nu iig nog zoiets van, er zijn zoveel andere soorten vlees, waarom dan varken voeren, ook al is het risico bijna te verwaarlozen.
Yep, en omdat het toch al vet vlees is, heb ik het er niet zo op. Maar als ik een tosti eet, krijgt Bram weleens een stukje :N:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Als ik vlees voor ons koop, koop ik altijd wat extra voor Bram dat hij dan rauw krijgt als ik sta te koken
Noa krijgt van mij af en toe ook wat rundergehakt en het smaakt haar prima! Ik ga er maar vanuit dat hier niets 'onzuivers' in zit, net als bij kvv...
Dat 'biefstukfenomeen'....grappig, dat had ik dus ook.
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

De enige reden om niet te veel varkensvlees en kip te geven is dat de eiwitsamenstelling niet optimaal is - maar als afwisseling en variatie zijn beide prima (rauwe) voeding voor je hond! :ok:

Dat honden ziek worden van varkensvlees is een Hollandse internetmythe die niet is gebaseerd op feiten en onderzoeken van de afgelopen 6-7 jaar - zolang ben ik al bezig om bewijsmateriaal te zoeken, zolang voeren heel wat mensen ook al rauw varkensvlees zonder dat hun hond dood neervalt. :denken:

Vettig rauw vlees is prima voeding voor honden, die rauwe voeding eten. Honden zijn carnivoren - geen apen zoals wij mensen - en carnivoren gaan op een heel andere manier om met vetten in de voeding dan wij.
Een carnivoor slaat vet op om te gebruiken als energie die snel beschikbaar kan komen indien nodig - bij apen blijft het vet zitten en worden eerder eiwitten uit spierweefsels benut voor dit doel. :mrgreen:

Mogens Eliasen kan je daar alles over vertellen op een van zijn lezingen over voeding en voeren van de hond. :wink:

Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Zoek stok!
Zeer actief

ignit schreef: Vettig rauw vlees is prima voeding voor honden, die rauwe voeding eten. Honden zijn carnivoren - geen apen zoals wij mensen - en carnivoren gaan op een heel andere manier om met vetten in de voeding dan wij.
Een carnivoor slaat vet op om te gebruiken als energie die snel beschikbaar kan komen indien nodig - bij apen blijft het vet zitten en worden eerder eiwitten uit spierweefsels benut voor dit doel. :mrgreen:
Da's interessant, dankje!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

die ziekte van ajunogwat wordt vrijwel nooit aangetroffen.

als je richting het oosten gaat geeft iedereen daar varkensvlees aan zijn honden.

Ik geef het ook niet vaak aan mijn honden, afvalvlees van varkens is hier amper te krijgen. De barf-verkoop punten hebben het ook niet.
Ik denk dat het niet slechter is gekke koeienvlees :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”