Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tsjechie
Moderator: moderatorteam
- Milou85
- Zeer actief
met hoeveel mensen gaan jullie, en waar willen jullie zitten in tsjechie? Kijk anders eens op www.tsjechoreizen.nl
Je kan als je gaat zoeken naar een huis/appartement/hotel noem maar op de optie huisdier kiezen. Dus er zijn huizen waar je met honden mag komen.
Ben je wel eens in tsjechie geweest? Ik weet niet hoe het daar zit met regels m.b.t. muilforfen, loslopen en dergelijke.
Want ik moet zeggen daar is de hond nog meer voor veiligheid/bewaking dan als huisdier
Ik geloof wel dat je honden bepaalde entingen moeten hebben gehad, maar daar weet ik ook het fijne niet van.
Je kan als je gaat zoeken naar een huis/appartement/hotel noem maar op de optie huisdier kiezen. Dus er zijn huizen waar je met honden mag komen.

Ben je wel eens in tsjechie geweest? Ik weet niet hoe het daar zit met regels m.b.t. muilforfen, loslopen en dergelijke.
Want ik moet zeggen daar is de hond nog meer voor veiligheid/bewaking dan als huisdier

Ik geloof wel dat je honden bepaalde entingen moeten hebben gehad, maar daar weet ik ook het fijne niet van.
- Milou85
- Zeer actief
Of kijk even op www.eurorelais.com
IK weet niet wat je wil gaan doen. Of je sportieve vakantie wil met lekker wandelen fietsen en zwemmen. Of wil je meer genieten van je geld an ooit en lekker goedkoop shoppen en heerlijk uit eten?
Ik ben 4 keer op vakantie geweest naar tsjechie en als je in west tsjechie zit lijkt alles verdacht veel op duitsland. En daar is het ook duur.
Oost tsjechie ben ik nog nooit geweest maar het schijnt dat je voor de natuur daar prima zit
(hoewel je dat in tsjechie toch nog wel heel erg veel ziet hoor natuur), maar dat is wel echt ver reizen over waardeloze weggetjes.
Wil je mooie plaatsen bezoeken zoals praag, brno of ceske budejovice?
Het zuiden en het zuid oosten vind ik mooi. Daar heb je van alles wat. Natuur, het is daar (nog!) niet zo duur en je kan vanuit daar wel naar leuke plaatsen toe zoals ceske budejovice of brno. En daar heb je nog een beetje begaanbare wegen
Dus ik raad aan (uit mijn ervaring) zuid bohemen (zuiden), oost bohemen (beetje midden tot noord) of moravie (midden tot oost).
IK weet niet wat je wil gaan doen. Of je sportieve vakantie wil met lekker wandelen fietsen en zwemmen. Of wil je meer genieten van je geld an ooit en lekker goedkoop shoppen en heerlijk uit eten?
Ik ben 4 keer op vakantie geweest naar tsjechie en als je in west tsjechie zit lijkt alles verdacht veel op duitsland. En daar is het ook duur.
Oost tsjechie ben ik nog nooit geweest maar het schijnt dat je voor de natuur daar prima zit

Wil je mooie plaatsen bezoeken zoals praag, brno of ceske budejovice?
Het zuiden en het zuid oosten vind ik mooi. Daar heb je van alles wat. Natuur, het is daar (nog!) niet zo duur en je kan vanuit daar wel naar leuke plaatsen toe zoals ceske budejovice of brno. En daar heb je nog een beetje begaanbare wegen

Dus ik raad aan (uit mijn ervaring) zuid bohemen (zuiden), oost bohemen (beetje midden tot noord) of moravie (midden tot oost).
- jemima
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Is dat pas veranderd dan ? Vorig jaar ben ik geweest en toen moest je wel een muilkorf bij je hebben. Verder niets. In het openbaar vervoer is een muilkorf verplicht.jemima schreef:Over huisjes ed weet ik niets, maar ben er zelf sinds kort achter dat ze gemuilkorfd moeten zijn en geloof ook aangelijnd. Wij wilden nl ook door tsjechie trekken, maar hebben onze plannen gewijzigd.
gr jemima
Het land is erg hondvriendelijk en je kan er heerlijk wandelen!
Edit* even opgezocht. Het is nog steeds hetzelfde hoor. Je moet een muilkorf kunnen laten zien en in het openbaar vervoer moet hij hem dragen.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
- Aantal honden: 3
Wij zjin vorig jaar met 2 gezinnen in 1 huisje geweest (met vrienden van ons) in tsjechie... aangezien wij ook nog eens een omheind huis moesten hebben ivm met een jagertje (basset griffon vendeen) zijn we specifiek gaan zoeken via www.dogsincluded.nl ik vind hun service erg goed. Elke keer als jij een huisje ziet, gaan zij bellen met de eigenaren, om alles na tevragen wat jij aan vragen hebt, en koppelen weer terug naar jou. Is echt super! En je kan in elke prijsklasse zoeken..
Overigens is Tsjechie vooral mooi om veel te lopen, en het hangt er ook vanaf waar je zit. Wij zaten tegen oostenrijk aan. Is leuk, maar erg veel 'doe dingen' zijn er niet. Het is lastig om je honden te laten zwemmen, want veel meren zijn prive meren. Net als kinderen laten zwemmen. Zwembaden kennen ze bijna niet.. dat is wel lastig voor kids, maar goed.. daar en tegen de natuur is erg mooi, mooie kastelen, en geweldig voor honden om lekker te lopen! Let er wel op, dat in de bossen je daar nog regelmatig wild tegen komt,... bij ons staken de reeen voor de neuzen van onze honden over... dus aanlijnen als je een jachthond hebt is wel vereist
...
Heel veel plezier.
Groeten Suuz
Overigens is Tsjechie vooral mooi om veel te lopen, en het hangt er ook vanaf waar je zit. Wij zaten tegen oostenrijk aan. Is leuk, maar erg veel 'doe dingen' zijn er niet. Het is lastig om je honden te laten zwemmen, want veel meren zijn prive meren. Net als kinderen laten zwemmen. Zwembaden kennen ze bijna niet.. dat is wel lastig voor kids, maar goed.. daar en tegen de natuur is erg mooi, mooie kastelen, en geweldig voor honden om lekker te lopen! Let er wel op, dat in de bossen je daar nog regelmatig wild tegen komt,... bij ons staken de reeen voor de neuzen van onze honden over... dus aanlijnen als je een jachthond hebt is wel vereist

Heel veel plezier.
Groeten Suuz
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Suuz!
- Zeer actief
Ps muilkorven is niet verplicht hoor. Wij dachten het eerst ook, en namen ze dus eerst niet mee steden in. Want die muilkorf plicht zou in grote steden zijn, maar in Cesky Budejovic en dergelijke, liepen alle honden gewoon zonder muilkorf. Dus wij hebben de volgende keer onze honden mee genomen, en was geen probleem!
Dit was overigens afgelopen zomer
.... Rabies enting is wel verplicht. En minimaal 2 weken van te voren de gewone entingen geloof ik. 

Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
-
- Zeer actief
- Suuz!
- Zeer actief
Het is absoluut een mooi landbianca83 schreef:Ik moet een muilkorf kunnen laten zien dan is het goedWe gaan met 2 personen en het liefst vanaf hier gezien een beetje in het begin van Tsjechie. We zijn er nog nooit geweest maar heb begrepen dat het een heel mooi land is dus dat wil ik dan ook weleens zien.

- Suuz!
- Zeer actief
oh en btw...volgens mij hebben ze in tsjechie een tik met cocker spaniels hahahahahahaha of in ieder geval iets wat er ernstig op lijkt ... *grin* in elke stad waar je komt ... zeg maar 90 procent van de honden die je tegen komt zijn cocker spaniel achtige honden
(behalve de waakhonden natuurlijk haha)

-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoi Bianca,
Wij zijn twee keer naar Tsjechie op vakantie geweest met Lana en als de maagtorsie van Lana vorig jaar geen roet in het eten gooide, waren we er een derde keer heen gegaan met de dogjes. Ik vind Tsjechie een schitterend land en erg hondvriendelijk.
De eerste twee keer hebben we een huisje gehuurd via Belvilla. Dat is erg goed bevallen.
Wij zijn twee keer naar Tsjechie op vakantie geweest met Lana en als de maagtorsie van Lana vorig jaar geen roet in het eten gooide, waren we er een derde keer heen gegaan met de dogjes. Ik vind Tsjechie een schitterend land en erg hondvriendelijk.
De eerste twee keer hebben we een huisje gehuurd via Belvilla. Dat is erg goed bevallen.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,pasja85 schreef:Ben je wel eens in tsjechie geweest? Ik weet niet hoe het daar zit met regels m.b.t. muilforfen, loslopen en dergelijke.
Want ik moet zeggen daar is de hond nog meer voor veiligheid/bewaking dan als huisdier![]()
Dat valt best mee, hoor. Tsjechie is erg hondvriendelijk. De honden mogen in de bossen overal loslopen en hoeven alleen in het openbaar vervoer gemuilkorfd te zijn.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Bianca,bianca83 schreef:Ik moet een muilkorf kunnen laten zien dan is het goedWe gaan met 2 personen en het liefst vanaf hier gezien een beetje in het begin van Tsjechie. We zijn er nog nooit geweest maar heb begrepen dat het een heel mooi land is dus dat wil ik dan ook weleens zien.
Tsjechie is inderdaad erg mooi, maar persoonlijk vind ik de westkant van Tsjechie het minst. Helemaal het gedeelte wat aan Duitsland grenst. Dat is bijna allemaal industriegebied. Het gedeelte wat aan Oostenrijk grenst (de Midden Bohemen) is wel groener en een beetje glooiend, maar niet echt heuvelachtig. Als je iets oostelijker gaat, wordt het een stuk mooier en heuvelachtiger.
Aanraders vind ik de Zuid-Bohemen (rond het Lipnomeer) en het Rotsgebergte (tegen de poolse/slowaakse grens.)
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, dat was vijf jaar geleden al zo inderdaad.P!nki schreef:oh en btw...volgens mij hebben ze in tsjechie een tik met cocker spaniels hahahahahahaha of in ieder geval iets wat er ernstig op lijkt ... *grin* in elke stad waar je komt ... zeg maar 90 procent van de honden die je tegen komt zijn cocker spaniel achtige honden(behalve de waakhonden natuurlijk haha)

Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Milou85
- Zeer actief
Oke, leuk dat tsjechie zo'n hond vriendelijk land is. Ik ben nog nooit met de hond naar tsjechie geweest. En zag er ook weinig honden
alleen de waak honden. Dus daarom had ik eigenlijk geen idee hoe dat zat daar.
De oost kan op is een erg ruim begrip hoor bianca.
Dat kun je zien als oost moravie (beetje noord oost) dit is vanaf utrecht ongeveer (optimaal dus zo snel mogelijk) 9 en een half uur rijden en het is ongeveer 960 km.
Dan heb je het boheems / moravies hoogland (onder oost moravie) dat is vanaf utrecht ongeveer 11 uur rijden en het is ongeveer 1000 km.
Dan heb je zuid moravie (rechts van het boheems / moravies hoogland) en dat is ongeveer 1135 km en 12 uur rijden.
Als laatste heb je noord moravie. Dit is 1121 km en ongeveer 12 uur rijden. Maar dan stuurt de route planner me wel door polen heen. En of dat nou zo lekker rijden is weet ik niet
Deze tijden en km moet je een beetje met een korretje zout (kunnen meer of minder zijn) nemen, want het zijn provicies die ik aan geef. En heb dus een willekeurig plaats uit die provincie gepakt.
Maar zo heb je in ieder geval een idee.
Het westen (het begin van tsjechie vanuit hier gezien) raadt ik je af. Daar is het heel erg duits. Als je daar heen wil denk ik dat je het best gewoon in duitsland op vakantie kunt gaan. Inderdaad veel industrie. Veel 'westerse' dingen als mac donalds, hotels, pizza hutten, en het is in vergelijking tot de rest van tsjechie erg duur.
Waar je richting het oosten met 4 man voor 30 a 40 euro uitgebreid uit eten gaat. Betaal je in het westen al zo 130 euro. En daar heb je weinig groen / bossen en lekkere wandel gebieden.
Dingen als meertjes, bossen, zwembaden, restaurants en dergelijke staat vaak aan gegeven bij het huisje waar je naar kijkt op een site. bijv. meer op 5 km ofzo.
Zwembaden kennen ze er trouwens steeds meer
Krijg ook alweer helemaal zin om naar tsjechie te gaan. Lijkt me erg leuk met de hond op vakantie daar

De oost kan op is een erg ruim begrip hoor bianca.
Dat kun je zien als oost moravie (beetje noord oost) dit is vanaf utrecht ongeveer (optimaal dus zo snel mogelijk) 9 en een half uur rijden en het is ongeveer 960 km.
Dan heb je het boheems / moravies hoogland (onder oost moravie) dat is vanaf utrecht ongeveer 11 uur rijden en het is ongeveer 1000 km.
Dan heb je zuid moravie (rechts van het boheems / moravies hoogland) en dat is ongeveer 1135 km en 12 uur rijden.
Als laatste heb je noord moravie. Dit is 1121 km en ongeveer 12 uur rijden. Maar dan stuurt de route planner me wel door polen heen. En of dat nou zo lekker rijden is weet ik niet

Deze tijden en km moet je een beetje met een korretje zout (kunnen meer of minder zijn) nemen, want het zijn provicies die ik aan geef. En heb dus een willekeurig plaats uit die provincie gepakt.
Maar zo heb je in ieder geval een idee.
Het westen (het begin van tsjechie vanuit hier gezien) raadt ik je af. Daar is het heel erg duits. Als je daar heen wil denk ik dat je het best gewoon in duitsland op vakantie kunt gaan. Inderdaad veel industrie. Veel 'westerse' dingen als mac donalds, hotels, pizza hutten, en het is in vergelijking tot de rest van tsjechie erg duur.
Waar je richting het oosten met 4 man voor 30 a 40 euro uitgebreid uit eten gaat. Betaal je in het westen al zo 130 euro. En daar heb je weinig groen / bossen en lekkere wandel gebieden.
Dingen als meertjes, bossen, zwembaden, restaurants en dergelijke staat vaak aan gegeven bij het huisje waar je naar kijkt op een site. bijv. meer op 5 km ofzo.
Zwembaden kennen ze er trouwens steeds meer

Krijg ook alweer helemaal zin om naar tsjechie te gaan. Lijkt me erg leuk met de hond op vakantie daar

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Bianca,bianca83 schreef:Dank je KarenZal eens gaan kijken aan de Oostkant. Hoe lang is dat rijden ongeveer
Weet je dat nog?
Je hoeft niet helemaal naar de oostkant te gaan. Dat is namelijk wel een aardig eindje weg (ik dacht een uur of 15/16 rijden). Maar in de Zuid-Bohemen is het ook al erg mooi. Dat ligt dus in het zuiden van Tsjechie en is ongeveer 11 uur rijden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,pasja85 schreef:Krijg ook alweer helemaal zin om naar tsjechie te gaan. Lijkt me erg leuk met de hond op vakantie daar
Dat is het ook zeker!

Groetjes, Karen
-
- Zeer actief

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Bianca,bianca83 schreef:12 uur rijden. Tjee dat is wel een hele lange rit (wij zijn nooit met de auto op vakantie geweest, altijd met het vliegtuig). Ga maar eens goed kijken en dan overnacht ik wel ergens want ik kan het Quasar niet aandoen om zo lang rustig te blijven zitten op de achterbank, ook niet met lange wandelingen tussen door
De tijden die ik aangegeven had, waren inclusief de stops. Wij stoppen altijd om de twee uur een half uur om de honden er even uit te laten (en zelf ook even de benen te strekken.

Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
Ah oke dat wist ik niet. Dan klinkt het al weer een stuk beter
Als je overnacht zit je inderdaad 2 dagen in de auto maar heb je wel het voordeel dat je gewoon lekker rustig aan kunt doen en een flinke stop hebt. We kunnen wel afwisselen met rijden maar vind het ook wel fijn als ik niet gelijk helemaal kapot ben als we aankomen 

- Milou85
- Zeer actief

Wij overnachten meestal in motel one bij schweinfurd.
Dat is super goedkoop, je zit vlak aan de snel weg dus je kan snel weer je reis vervolgen. Je zit naast de burger king of mac dus je doet makkelijk een snelle hap (want na in de auto hebben gereisd is een hele maaltijd toch niks) en je krijgt er 's morgens een leuk simpel ontbijtje in het motel (buffet vorm).
O, ja en je kan er aan komen wanneer je wil. Al is het om 1 uur 's nachts. Je drukt je credit card of pin pas geloof ik in de muur en dan krijg je je sleutel van de kamer

Maar weet dus niet of je daar met je hond kan slapen

- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,pasja85 schreef:weet niet waar je terecht zou kunnen met de hond om te overnachten.
Er zijn vast zat plaatsen waar je met de hond kunt overnachten in Duitsland, denk ik hoor. Hoewel dat in het geval van Quasar, qua ras, in Duitsland misschien wel weer moeilijker wordt? Duitsland kan erg moeilijk doen over bepaalde rassen. Ik denk dat ik met een Dogo Argentino niet in Duitsland zou willen overnachten om gezeur te voorkomen (dan begin je je vakantie gelijk zo vervelend).
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Bianca,
Als jullie willen overnachten net over de grens van Tsjechie, kun je de volgende dag wel helemaal doorrijden naar de oostgrens van Tsjechie. Als je dan naar noord-oost Tsjechie rijdt, zit je op de grens van het Reuzengebergte. Dat vind ik echt het mooiste (en ruigste) gedeelte van Tsjechie!
Als jullie willen overnachten net over de grens van Tsjechie, kun je de volgende dag wel helemaal doorrijden naar de oostgrens van Tsjechie. Als je dan naar noord-oost Tsjechie rijdt, zit je op de grens van het Reuzengebergte. Dat vind ik echt het mooiste (en ruigste) gedeelte van Tsjechie!
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Bianca,bianca83 schreef:Ja inderdaad en dan ben je ook niet helemaal gaar door het autorijden, tenministe volgens mij is het dan niet zo heel veel uren rijden meer
Jawel, het is dan nog zeker wel een uur of zeven rijden naar de andere kant van Tsjechie. De wegen in Tsjechie zijn lang niet allemaal vergelijkbaar met hier, dus kun je niet overal even goed doorrijden en er zijn nog niet zoveel snelwegen in Tsjechie.
Groetjes, Karen
-
- Zeer actief
- Milou85
- Zeer actief
Wij hebben wel eens gehad dat je een bord tegen kwam dat je nog 50 km moest naar de plaats van bestemming.
Kom je een half uur later weer een bord tegen en daar staat in eens op dat het nog 60 km is bijvoorbeeld. En nee we waren niet fout gereden

Als je op de grens zit van duitsland tjechie zit je zeker op de helft van je reis maar nederland en duitsland rijdt wel een stuk fijner als tjechie

Het eerste stuk tsjechie wil nog wel, dat is snelweg, maar voorbij praag houden de snelwegen vrij snel op. Als je niet helemaal in het oosten gaat zitten is het best te doen hoor.