Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onderbeet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Onderbeet

Ongelezen bericht door sirene »

Iemand vertelde mij ooit eens dat een onderbeet geen gebitsfout is maar een skeletafwijking.
Ook heb ik begrepen dat de boven- en onderkaak onafhankelijk van elkaar overerven. Daar moest je rekening mee houden als je twee honden met zeer verschillende kaaklengte met elkaar zou paren.

Nu zat ik daar net eens over na te denken (ik heb hier een hondje met een onderbeet te logeren vandaar :wink: ) maar voor mijn gevoel klopt het ene helemaal niet met het ander.
Het eerste klinkt mij als iets erfelijks en ernstigs voor eventueel nageslacht maar bij het tweede juist weer niet.

Kan iemand mij uitleggen hoe het zit ?
Kloppen bovenstaande dingen wel ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik heb geen verstand van hondenfokken, maar ik ken een mensenfamilie waar alle drie de kinderen de centenbak van Pa hebben geërfd :smile:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hmm, je zou het idd een skeletafwijking kennen noemen, of eerder een kaakafwijking, dus nee gebitsfout is het niet direct, maar de kaak is natuurlijk wel onderdeel van het gebit..

ik weet niet zo goed wat je bedoeld met, twee honden met verschillende kaaklengte, het gaat er nl om, de hond die gebruikt word, dat die een normale kaak heeft, in verhouding dus, geen overbeet( te lange bovenkaak, of te korte onder kaak) onder beet, de lange onderkaak of te korte bovenkaak)

dat honden die je bruikt niet exact hetzelfde zijn in kaak lengte dat kan, maar neem toch aan dat als we het over rashonden hebben dat ze aan de standaard moeten voldoen en dus een corecte kaak hebben, wel uitkijken bij bv honden die krap scharen, opzich niet erg,. maar in combi met een andere hond beter niet een hond met hetzelfde "probleem", dan vergroot je natuurlijk wel een risico..

het is gewoon erfelijk. punt. of je het no0u een gebitsfout noemt, een skeletfout, een kaakfout, maakt niet uit, dieren met een onder of overbeet moeten niet gebruikt worden voor de fok ( jaja oke er zijn uitzonderingen in rassen, daar moet of mag het zelfs :wink: )
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chello van mij heeft ook een behoorlijke onderbeet.
Chello was bedoeld om uiteindelijk dekreu te worden maar ja dat ging met die onderbeet niet meer door....wij hebben hem toen gekregen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb het eens beleefd dat een puppy op acht weken een kleine inderbeet had en dat is later helemaal goedgekomen!!
Zelfs nog succesvol shows gelopen!
MastiffStorm
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MastiffStorm »

Een kennis van ons fokt labrador alle 3 de kleuren.
Ze fokt via de club.
Ze had een nestje met een pup er in met over beet.
Deze gaat dan weg zonder stamboom.
En met de prijs van de pup wordt ook wat gedaan.
Er wordt tegen de nieuwe eigenaar goed uitgelegd dat er niet mee gefokt mag worden.
Het is erfelijk.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:Ik heb het eens beleefd dat een puppy op acht weken een kleine inderbeet had en dat is later helemaal goedgekomen!!
dat kan hoor, de onder en boven kaak groeien afzonderlijk van elkaar, en soms blijft de een ff iets achter of juist voor wat later gewoon helemaal goed komt :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:hmm, je zou het idd een skeletafwijking kennen noemen, of eerder een kaakafwijking, dus nee gebitsfout is het niet direct, maar de kaak is natuurlijk wel onderdeel van het gebit..

ik weet niet zo goed wat je bedoeld met, twee honden met verschillende kaaklengte, het gaat er nl om, de hond die gebruikt word, dat die een normale kaak heeft, in verhouding dus, geen overbeet( te lange bovenkaak, of te korte onder kaak) onder beet, de lange onderkaak of te korte bovenkaak)

dat honden die je bruikt niet exact hetzelfde zijn in kaak lengte dat kan, maar neem toch aan dat als we het over rashonden hebben dat ze aan de standaard moeten voldoen en dus een corecte kaak hebben, wel uitkijken bij bv honden die krap scharen, opzich niet erg,. maar in combi met een andere hond beter niet een hond met hetzelfde "probleem", dan vergroot je natuurlijk wel een risico..

het is gewoon erfelijk. punt. of je het no0u een gebitsfout noemt, een skeletfout, een kaakfout, maakt niet uit, dieren met een onder of overbeet moeten niet gebruikt worden voor de fok ( jaja oke er zijn uitzonderingen in rassen, daar moet of mag het zelfs :wink: )
Ik vraag het niet omdat ik met een onderbeet wil fokken hoor :N:
Ik vroeg het me gewoon af hoe het nou zat.

Want als het een skeletfout is hoe moet ik dat dan zien ? Kan deze skeletfout ook op andere plaatsen dan terecht komen als men er mee zou fokken (net als bij de knikstaart bv) ?

In een ras kan een reu en een teef best veel van elkaar schelen. In een ras waar nog heel veel verschillende types in voorkomen ook. Daarom mijn vraag over dat onafhankelijk overerven.
Bij mijn ras kun je dus toestemming krijgen om de verschillende maten door elkaar heen te fokken. Hierbij kun je je voorstellen dat de kaken heel wat kunnen schelen tov elkaar.
Ik zou me ook voor kunnen stellen dat er twee verschillende onderbeten zijn. De "skeletfout onderbeet" en die veroorzaakt door het onder-en bovenkaak verschil van beide ouders.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ja ik snap wel dat er ook variatie in een ras kan zitten, maar waar het vooral om gaat is dat de hond, zelf goed in verhouding is, dus zelf genetisch in orde is op de kaak ( klinkt een beetje vaag, maar weet even niet hoe anders uit te leggen) anders zou je het bv ook erg veel moeten zien bij allerlei kruisingen, en dat valt wel mee dacht ik zo...

mm nee ik link een kaakfout ( vind een skeletfout een te groot woord) niet aan knikstaart oid, dat zijn afwijkingen waar er iets echt fout gaat tijdens de groei/dracht... een verkeerde kaak vind ik op zich zelf staan, of iemand anders moet andere ervaringen hebben, maar fout gebit of dus kaak zie ik niet in relatie tot fundamentele, levensbedreigende afwijkingen..

en ik snap wel dat jij er niet mee wou fokken hoor :mrgreen:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

het sckelet staat los van de schedel het wordt een skeletfout genoemt maar is het eigelijk niet, omdat dit in het proses van de embrio afwijkend groeit van de rest van het lichaam vandaar dat je dus groote honden kan fokken met korte koppen en visa vursa

mol :8):
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Melanie 74 schreef:Ik heb het eens beleefd dat een puppy op acht weken een kleine inderbeet had en dat is later helemaal goedgekomen!!
De fokker heeft hetbij Chello tot 5 maanden aangekeken maar het werd er niet beter op.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
De fokker heeft hetbij Chello tot 5 maanden aangekeken maar het werd er niet beter op.
dat kan ook, het gaat niet altijd goed nee... vaker niet dan wel :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:het sckelet staat los van de schedel het wordt een skeletfout genoemt maar is het eigelijk niet, omdat dit in het proses van de embrio afwijkend groeit van de rest van het lichaam vandaar dat je dus groote honden kan fokken met korte koppen en visa vursa

Dus het kan iig niet op een andere plaats terugkomen.
Maar wat heb ik eraan om te weten dat de bovenkaak en onderkaak onafhankelijk van elkaar overerven ? (als dat zo is) Heb ik dan een hele grote kans op over- of onderbeet als ik een middenmaat reu met een grote teef zou kruisen bv ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

yamie schreef:
estelle schreef:
dat kan ook, het gaat niet altijd goed nee... vaker niet dan wel :wink:
Dat puppy was ook de enige die ik meegmaakt hebt, maar de groei gaat idd ook in etappes....vooral bij grotere honden.
Dan hebben ze hele grote oren dan weer een megastaart..hihi
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Mol schreef:het sckelet staat los van de schedel het wordt een skeletfout genoemt maar is het eigelijk niet, omdat dit in het proses van de embrio afwijkend groeit van de rest van het lichaam vandaar dat je dus groote honden kan fokken met korte koppen en visa vursa

Maar wat heb ik eraan om te weten dat de bovenkaak en onderkaak onafhankelijk van elkaar overerven ? (als dat zo is) Heb ik dan een hele grote kans op over- of onderbeet als ik een middenmaat reu met een grote teef zou kruisen bv ?
ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met de onder en bovenkaak onafhankelijk overerven... :denken:
wanneer je met een hond fokt die een correcte kaakstand heeft, dus geen over of onder beet... en dat dus van beide kanten en voorzover je weet zit het niet in de voorouders... loop je niet zoveel risico ( tuurlijk alles kan .) en wat ik al eerder zei, een hond kan wel oke zijn om mee te fokken, maar kan wel krap scharend zijn of tang oid... dan is het natuurlijk wel uitkijken met de partner..

het kan wel dat als je twee totaal verschillende rassen, bv een whippet met een mops ( ik noem ff twee uiterste) met elkaar kruist dat je dan rare koppen krijgt en daardoor verkeerde kaakstanden.. maar zelfs dat hoeft niet...

het gaat om de genetische aanleg die de fokhond heeft.. of het nou een middelmaat of een grote is... heeft de middelmaat een goed hoofd/kaak en de grote ook, dan is dat oke, het is niet zo dat iets elkaar opheft ofzo, dat er een middenweg gezocht word tussen de twee kaakmaten

ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, ook omdat ik niet zo heel goed snap wat je nu bedoeld... de boven en onderkaak groeien onafhankelijk van elkaar.. soms kan dat resulteren in een te lange, te korte boven of onderkaak... soms groeit de een wat sneller en heeft een pup een overbeet, maar met een paar maanden een keurig schaargebit. maar in mijn ogen en naar mijn weten is er niet een gen voor de bovenkaak, en een apart gen voor de onder kaak.. het werkt allemaal samen....
sirene
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
sirene schreef:

ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met de onder en bovenkaak onafhankelijk overerven... :denken:
wanneer je met een hond fokt die een correcte kaakstand heeft, dus geen over of onder beet... en dat dus van beide kanten en voorzover je weet zit het niet in de voorouders... loop je niet zoveel risico ( tuurlijk alles kan .) en wat ik al eerder zei, een hond kan wel oke zijn om mee te fokken, maar kan wel krap scharend zijn of tang oid... dan is het natuurlijk wel uitkijken met de partner..

het kan wel dat als je twee totaal verschillende rassen, bv een whippet met een mops ( ik noem ff twee uiterste) met elkaar kruist dat je dan rare koppen krijgt en daardoor verkeerde kaakstanden.. maar zelfs dat hoeft niet...

het gaat om de genetische aanleg die de fokhond heeft.. of het nou een middelmaat of een grote is... heeft de middelmaat een goed hoofd/kaak en de grote ook, dan is dat oke, het is niet zo dat iets elkaar opheft ofzo, dat er een middenweg gezocht word tussen de twee kaakmaten

ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, ook omdat ik niet zo heel goed snap wat je nu bedoeld... de boven en onderkaak groeien onafhankelijk van elkaar.. soms kan dat resulteren in een te lange, te korte boven of onderkaak... soms groeit de een wat sneller en heeft een pup een overbeet, maar met een paar maanden een keurig schaargebit. maar in mijn ogen en naar mijn weten is er niet een gen voor de bovenkaak, en een apart gen voor de onder kaak.. het werkt allemaal samen....
Hahaha, ja hoe moet ik het anders uitleggen.
De bovenkaak en de onderkaak zijn niet één geheel, ook genetisch niet. Het kan dus zijn dat de pup de bovenkaak van ma erft en de onderkaak van pa (en andersom natuurlijk). Dat is dus wat ik bedoel met onafhankelijk van elkaar overerven. En dan heb je dus (lijkt me) een probleem als je twee correcte kaken van twee honden van een verschillend formaat of type met elkaar kruist. Dan krijg je foute beten.
Als het waar is tenminste :denken:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fayckalynn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door fayckalynn »

mijn duitse herder lynn heeft een behoorlijke boven beet,ze is volgens de fokker de enige uit een nest van 3 pups,welke deze afwijking heeft,lynn komt uit pure werklijnen en is vrij nouw ingeteeld op een bepaalde bloedlijn.dit gebeurd vrij regelmatig en niet alleen bij de duitse herder,maar ook bij andere rassen.misschien zou je de stamboom van je eigen hond eens na kunnen kijken of dit het geval is.
een hondenleven duurt maar even
Mol
Zeer actief

sirene schreef:
yamie schreef:
sirene schreef:

De bovenkaak en de onderkaak zijn niet één geheel, ook genetisch niet. Het kan dus zijn dat de pup de bovenkaak van ma erft en de onderkaak van pa (en andersom natuurlijk). Dat is dus wat ik bedoel met onafhankelijk van elkaar overerven. En dan heb je dus (lijkt me) een probleem als je twee correcte kaken van twee honden van een verschillend formaat of type met elkaar kruist. Dan krijg je foute beten.
hier heb ik werkelijk nog nooit van gehoord

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
sirene schreef:

Nou, ik kan me ook heel goed voorstellen dat het niet waar is.
Dan zou een onderbeet eigenlijk ook niet erfelijk zijn. Want dan zou je gewoon de onderbeet met een overbeet kunnen kruisen en dan maar hopen dat het precies de goede kant uitpakt :mrgreen: Zo werkt dat natuurlijk niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
yamie
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Mol schreef:
sirene schreef:

Nou, ik kan me ook heel goed voorstellen dat het niet waar is.
Dan zou een onderbeet eigenlijk ook niet erfelijk zijn. Want dan zou je gewoon de onderbeet met een overbeet kunnen kruisen en dan maar hopen dat het precies de goede kant uitpakt :mrgreen: Zo werkt dat natuurlijk niet.
ja idd, dat bedoelde ik ook met dit zinnetje "het is niet zo dat iets elkaar opheft ofzo, dat er een middenweg gezocht word tussen de twee kaakmaten " :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Hoe kan het dan dat met knikstaarten een verband wordt gelegd met scheve kaken, open verhemelte en dergelijke ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Mol
Zeer actief

sirene schreef:

Hoe kan het dan dat met knikstaarten een verband wordt gelegd met scheve kaken, open verhemelte en dergelijke ?
door dat de mutatie waar van uit gegaan wordt, bij een knikstaart onstaat in het kiemblad, en als je er dan mee door fokt er een deffect gen in zit waardoor afwijkingen onstaan.

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
sirene schreef:

door dat de mutatie waar van uit gegaan wordt, bij een knikstaart onstaat in het kiemblad, en als je er dan mee door fokt er een deffect gen in zit waardoor afwijkingen onstaan.

Ja, nu je het zegt.
Volgens mij moet de knikstaart ook helemaal geen skeletfout worden genoemd maar echt een fout van het mesoderm. Het gaat veel verder dan een skeletfout.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

EEn tibetaanse spaniel moet ondervoorbijtend zijn. Wij hebben hier dus ook alleen maar honden met een "centenbakje".

Het is niet zo dat als je twee ondervoorbijtend op elkaar zet dat je enorme centenbakken krijgt. We hebben ze zelf al gezien van krap ondervoorbijtend.

In ons ras is het zelf dat sommige met 12 weken oud de stand van de kaak zo hebben en zo laten en in sommige gevallen groeit het nog door tot 9 maanden.

Het klopt ook dat de boven en onder kaak apart van elkaar groeien en ook apart van elkaar vererfd worden.

Dat is ook lastig om naar te kijken als je een combinatie maakt. Want je kijkt altijd naar het totaal en niet apart van elkaar.

Gr. Maria.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

tekkel schreef:Ik heb geen verstand van hondenfokken, maar ik ken een mensenfamilie waar alle drie de kinderen de centenbak van Pa hebben geërfd :smile:
oh ik wist niet dat je mijn buurman kende! :smile:
Groetjes Silvia en Diesel
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Diesel heeft ipv de onderbeet die hij zou moeten hebben een overbeet.
zou dat nog rechttrekken dan?
ik vind het niet storen hoor maar een shih tzu hoort eigenlijk wel een centen bak te hebben.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

een shih tzu moet schaargebit of licht ondervoorbijtend zijn.
maar geen centenbak......

een bovenbijt is trouwens wel een hele grove fout maar het kan nog wel iets bij groeien.

Maar je hoeft toch een shih tzu met stamboom?
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Maria schreef:een shih tzu moet schaargebit of licht ondervoorbijtend zijn.

een bovenbijt is trouwens wel een hele grove fout maar het kan nog wel iets bij groeien.

nee geen stamboom en ik wist van de rasverenigng dat een shih tzu geen centenbak mag hebben en geen overbeet.
ik hoop dat het een beetje recht trekt al is het maar voor het lekken met drinken. want ik vind het er best mooi uitzien zo al hij nu is.
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

twinmamasilvia schreef:

nee geen stamboom en ik wist van de rasverenigng dat een shih tzu geen centenbak mag hebben en geen overbeet.
ik hoop dat het een beetje recht trekt al is het maar voor het lekken met drinken. want ik vind het er best mooi uitzien zo al hij nu is.
Op de foto van je avatar lijkt het erop dat Diesel niet zo'n platte snuit heeft als een Shih-Tzu, misschien dat hij daarom geen onderbeet heeft.
Afbeelding
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Djinny schreef:
twinmamasilvia schreef:

Op de foto van je avatar lijkt het erop dat Diesel niet zo'n platte snuit heeft als een Shih-Tzu, misschien dat hij daarom geen onderbeet heeft.
Een tibetaanse spaniel heeft ook geen platte snuit en een lhasa ook niet en zijn allemaal ondervoorbijtend.

Dus dat is niet een juiste conclusie.

Een bovenbijt zit in de lijnen en omdat het geen stamboom shih tzu is weet je nooit precies wat er voor zit. Misschien zijn er wel honden in gekruist die een tanggebit hebben. Dan heb je sneller kans bij dit soort rassen om een bovenbeet.

Het komt eigenlijk nooit voor dat een shih tzu een bovenbijt heeft.

Gr. Maria.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”