Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Aan poten likken
Moderator: moderatorteam
-
joline
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Aan poten likken
Onze keeshond likt sinds een paar weken aan zijn poten, en dan met name aan 1 achterpoot, en 1 voorpoot, en dan vooral aan de onderkant van zijn poten. Sinds gister heeft hij ook een klein gedeelte van zijn vacht op de voorpoot eraf gelikt/gebeten? Ik heb een paar keer een soort zalf er op gesmeert wat zou helpen bij irritaties aan de huid, het lijkt iets te helpen, maar zodra ik stop met de zalf smeren, begint hij weer te likken. Ik kan niks vinden onder zijn poten, het enige wat me opvalt, is dat de haren van de poten waar hij aan likt, een bruinachtige kleur krijgen.
Ik ga over een paar dagen met hem naar de dierenarts voor zijn enting, maar ben toch benieuwd of alvast iemand weet wat dit kan zijn?
Ik ga over een paar dagen met hem naar de dierenarts voor zijn enting, maar ben toch benieuwd of alvast iemand weet wat dit kan zijn?
- Takkie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond
- Aantal honden: 1
-
joline
- Zeer actief
-
Melanie 74
Het kan ook komen door sterss, is er iets verandert in de levenssituatie??
Of verveelt hij zich?
Je kan het zien als een soort zenuwentik, net zoals mensen met hun haar spelen likt de hond aan zijn poot om zichzelf rustig te maken.
Probeer een oude sok erom heen te doen en probeer het gedrag te doorbreken want het gaat niet vanzelf over en ze kunnen de huid/vacht helemaal stuk likken wat kan ontaarden in een likgranoloom.
Op het moment dat de hond gaat likken laat je hem een opdracht doen, bv hier en zit en dan belonen of doe een spelletje met hem.
Observeer wanneer hij dat doet zodat je meer inzicht krijgt wat hem onrustig maakt. Is bv het moment dat hij even alleen moet zijn of dat iemand thuis komt, dat soort dingen.
Succes !
O, en wees zeker dat hij geen pijn heeft aan zijn pootje dat het bv een verstapping is?
Of verveelt hij zich?
Je kan het zien als een soort zenuwentik, net zoals mensen met hun haar spelen likt de hond aan zijn poot om zichzelf rustig te maken.
Probeer een oude sok erom heen te doen en probeer het gedrag te doorbreken want het gaat niet vanzelf over en ze kunnen de huid/vacht helemaal stuk likken wat kan ontaarden in een likgranoloom.
Op het moment dat de hond gaat likken laat je hem een opdracht doen, bv hier en zit en dan belonen of doe een spelletje met hem.
Observeer wanneer hij dat doet zodat je meer inzicht krijgt wat hem onrustig maakt. Is bv het moment dat hij even alleen moet zijn of dat iemand thuis komt, dat soort dingen.
Succes !
O, en wees zeker dat hij geen pijn heeft aan zijn pootje dat het bv een verstapping is?
-
joline
- Zeer actief
We zijn wel 2 maanden geleden verhuisd, maar ik merk niet dat hij er moeite mee heeft, hij eet goed, is verder vrolijk, en is zichzelf. Verveling is het niet denk ik, ze krijgen hier zat beweging (Ongeveer 2,5 uur per dag) Ik zal het eens in de gaten houden wanneer hij het doet, een verstapping of zo is het ook niet denk ik, hij heeft het aan 2 poten.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- nanni
- Actief
-
jidde
-
patricia20
- Vaste gebruiker
goede verklaringen weer !
chicka doet het ook,maar dan vreselijk erg, ook onder haar staart zeg maar(nu moet ik ook wel om de 2 weken haar anaalklieren legen) maar de haren zijn er ook echt vreselijk rood/bruin :S
chicka heeft een voedselallergie, wat ook nog steeds niet onder controle is!
ik hoop dat het minder zal worden bij jou hond, en wat er al gezegt werd,proberen de circel te verbreken...
chicka doet het ook,maar dan vreselijk erg, ook onder haar staart zeg maar(nu moet ik ook wel om de 2 weken haar anaalklieren legen) maar de haren zijn er ook echt vreselijk rood/bruin :S
chicka heeft een voedselallergie, wat ook nog steeds niet onder controle is!
ik hoop dat het minder zal worden bij jou hond, en wat er al gezegt werd,proberen de circel te verbreken...
-
kim bloemen
- Actief
- Contacteer:
onze maltezer kruising likt ook heel veel aan z'n voetjes. zijn ook warm en rood. ik dnek dat het van het zout op de weg is. nu er weer minder gestrooid word op de wegen en ik de voeten van mijn hondje afspoel als we thuis komen van wandelen is het likken een stuk minder geworden.
groetjes kim & kenai
groetjes kim & kenai
- kaatje v/d labjes
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Labradors & Poedels
nee zeker geen Doodles
ja denk ik ook, Onze kooiker likt ook veel aan zijn voetjes sinds kort, hij krijgt sinds 3 weken kivo te eten, dus dat gaan we veranderenHutsje schreef:Het kan ook een gevolg zijn van (beginnende) voedselallergie.
hij krijgt nu weer Carnibest en even niks anders
verder was ik zijn voetjes 2 keer per dag met verdunde Ti Tree ollie ik heb hem niet meer zien likken en knagen er aan
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
joline
- Zeer actief
Ik kom net van de dierenarts af, ik heb mijn honden laten inenten, en hij heeft meteen gekeken naar de poten. Volgens hem is het dus stres, hij vroeg ook nog of ik pas van voedsel ben veranderd. Mijn honden staan nu een jaar helemaal op Rodi, daarvoor kregen ze 2 keer per week Rodi, dus ik neem aan dat het niet door de Rodi komt.
Dus inderdaad hem proberen af te leiden. Hij doet het gelukkig al wel minder.
Dus inderdaad hem proberen af te leiden. Hij doet het gelukkig al wel minder.
- Anja v.S.
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Likgranuloom
Een likgranuloom is een huidverandering op het onderste deel van de poten, die ontstaat als gevolg van likken en bijten door de hond zelf.
De oorzaak:
De aanleiding om op zo'n plaats te gaan likken is niet altijd duidelijk, maar waarschijnlijk gaat het vooral om psychische redenen, nervositeit, stress door allleen thuis zijn, angst ergens voor en een enkele keer als reactie op een onbehaaglijk gevoel elders in het lichaam. Als regel is een hond met een likgranuloom verder volledig gezond.
Net als bij nagelbijten mensen is misschien aan het begin nog wel een oorzaak aan te wijzen, maar na verloop van tijd wordt het een gewoonte die zichzelf onderhoudt.
Het verloop:
Door voortdurend likken wordt de huid dikker en verdwijnen de haren. Als de hond er erg heftig aan likt en bijt ontstaat een oppervakkige ontsteking waarbij de huidverandering lijkt op die bij de hot spot. In ernstiger gevallen is er een diepere ontsteking, waarbij uit kleine wondjes steeds ontstekingsvocht komt.
Dat is voor de hond een reden om steeds opnieuw de betreffende plek door likken schoon te maken en zo onderhoudt het verschijnsel zichzelf.
De behandeling:
Uiteraard moet een ontsteking als zodanig behandeld worden. Het likgranuloom kan echter alleen echt overgaan als de hond stopt met eraan te likken.
Verband of een sok is de eerste mogelijkheid. Een ontstoken plek mag daarbij niet langdurig opgesloten zitten onder een vochtig verband.
De tweede mogelijkheid is een kraag die verhindert dat de hond de plek met de bek kan bereiken.
Het effect van jeukstillende middelen of middeltjes die zo vies zijn dat de hond er niet meer aan wil likken, valt nogal eens tegen. In enkele gevallen kan een injectie op de betreffende plek de irritatie doen verminderen.
En als een likgranuloom op de ene poot dan helemaal genezen is, beginnen sommige honden aan een van de andere poten opnieuw. Bij een aantal dieren is het onmogelijk het verschijnsel volledig te bestrijden.
(Dierenkliniek Duurstede).
Een likgranuloom is een huidverandering op het onderste deel van de poten, die ontstaat als gevolg van likken en bijten door de hond zelf.
De oorzaak:
De aanleiding om op zo'n plaats te gaan likken is niet altijd duidelijk, maar waarschijnlijk gaat het vooral om psychische redenen, nervositeit, stress door allleen thuis zijn, angst ergens voor en een enkele keer als reactie op een onbehaaglijk gevoel elders in het lichaam. Als regel is een hond met een likgranuloom verder volledig gezond.
Net als bij nagelbijten mensen is misschien aan het begin nog wel een oorzaak aan te wijzen, maar na verloop van tijd wordt het een gewoonte die zichzelf onderhoudt.
Het verloop:
Door voortdurend likken wordt de huid dikker en verdwijnen de haren. Als de hond er erg heftig aan likt en bijt ontstaat een oppervakkige ontsteking waarbij de huidverandering lijkt op die bij de hot spot. In ernstiger gevallen is er een diepere ontsteking, waarbij uit kleine wondjes steeds ontstekingsvocht komt.
Dat is voor de hond een reden om steeds opnieuw de betreffende plek door likken schoon te maken en zo onderhoudt het verschijnsel zichzelf.
De behandeling:
Uiteraard moet een ontsteking als zodanig behandeld worden. Het likgranuloom kan echter alleen echt overgaan als de hond stopt met eraan te likken.
Verband of een sok is de eerste mogelijkheid. Een ontstoken plek mag daarbij niet langdurig opgesloten zitten onder een vochtig verband.
De tweede mogelijkheid is een kraag die verhindert dat de hond de plek met de bek kan bereiken.
Het effect van jeukstillende middelen of middeltjes die zo vies zijn dat de hond er niet meer aan wil likken, valt nogal eens tegen. In enkele gevallen kan een injectie op de betreffende plek de irritatie doen verminderen.
En als een likgranuloom op de ene poot dan helemaal genezen is, beginnen sommige honden aan een van de andere poten opnieuw. Bij een aantal dieren is het onmogelijk het verschijnsel volledig te bestrijden.
(Dierenkliniek Duurstede).
Ik ben Anja, 45 jaar en in het bezit van een ruby Cavalier genaamd Paddy. Ik vind het leuk om op dit forum informatie in te winnen, en te praten over mijn ervaringen e.d. m.b.t. honden. Kijk ook eens op mijn website www.vantastotglas.nl
-
joline
- Zeer actief
Bedankt voor je tekst!
Gelukkig likt onze hond al minder aan zijn poten. Als we het zien, proberen we zijn aandacht te trekken waardoor hij ermee ophoudt, en dat lukt goed. Hij krijgt verder genoeg beweging, en er heerst hier regelmaat in huis, dus op tijd uit, en op tijd eten. Ook is het hier rustig in huis. Ik werk zelf vanuit huis, dus alleen zit hij niet veel, en als hij alleen zit, niet langer dan een halve dag. Sowieso met maatje erbij. Ik denk dat het puur door de 2 verhuizingen is gekomen.
Gelukkig likt onze hond al minder aan zijn poten. Als we het zien, proberen we zijn aandacht te trekken waardoor hij ermee ophoudt, en dat lukt goed. Hij krijgt verder genoeg beweging, en er heerst hier regelmaat in huis, dus op tijd uit, en op tijd eten. Ook is het hier rustig in huis. Ik werk zelf vanuit huis, dus alleen zit hij niet veel, en als hij alleen zit, niet langer dan een halve dag. Sowieso met maatje erbij. Ik denk dat het puur door de 2 verhuizingen is gekomen.