Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jeuk, allergie? en douche

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Jeuk, allergie? en douche

Ongelezen bericht door Asterix »

Gisteravond met Q naar DA geweest omdat hij de ca. de laatste 4 weken overal aan het krabben is. Bijna tot bloedens aan toe.
Getest op mijt; negatief. (schimmel heeft hij niet, ook geen vlooien)

Q heeft een anti-jeukmiddel- injectie gehad.

Stap 1: ik moet hem geheel wassen en hij is bang voor water. 60 mg valium mee gekregen, toedienen 1 uur voor het wassen.
Ik ben benieuwd! :N:
Iemand nog suggesties hoe ik dit in de beste banen kan leiden voor een hond die bang is voor water?

Stap 2: als hij na de antijeukprik over een week weer gaat krabben heeft hij volgens de DA een voedselallergie. Dan moet ik hem op lam en rijst zetten.

Stel dat Q allergisch reageert op een één of ander voedselprodukt, wil dit toch niet zeggen dat hij overal allergisch op reageert? Bestaan er voor honden geen allergie-testen zoals die ook wel worden toegepast op mensen?

Q heeft geen verandering in voer gehad.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

anti jeukmiddel prik is dus een doodordinaire prednison prik...
Dierenartsten zijn er zo gemakkelijk mee...
Ik weet dat er een punt komt waarop geen zalfje meer helpt en zo'n spuit een redding is...
Een rustpunt voor de hond, de huid en de baas...

Maar ik vond het verschirkkelijk om hem die prik te laten geven...
Daarna heeft hij maar kort prednison gehad minimaal met tabletjes maar je merkt het aan alles nog steeds nu hij er al ruim twee maanden vanaf is..overal zwarte moedervlekjes, zweterig op zijn kop, dunne huid, etc.

Misschien is hij ergens allergisch voor?
Er is niks ergers dan een allergie en die opsporen..
We izjn met Rimpel al een heel eind in de goede richting...maar wat een gedoe..Ik doe het met alle liefde, maar het vergt enorm veel denk en peinswerk...

Het water probleem is niet leuk...Rimpel is ook niet blij van water en het was een hel om hem in de douche te krijgen..
Dus een hoop geworstel. halsband om...
En als hij eenmaal staat ging het wel...
Ik heb verder niet veel tips voor je..

Wil wel even zeggen dat ik met je meeleef...Een hond die zich kapot krabt of bijt is echt heel sneu

succes :ok:
mercedes2803
Zeer actief

Oh nog even antwoorden op je vragen...

Ja, er bestaan allergietesten voor honden.
Maar bij voeding is het vaak lastig opsporen dus ga je een scala aan eliminatie dieeeten proberen...ik ben er zelf nooit aan begonnen omdat ik het helemaal niet zie zitten 6 weken lang hem op de ene brok te zetten en dan weer 6 weken op een rijst met kip en allerlei ander apart vlees...werkt dat ook niet, dan weer 6 weken dieetvoer brokken en werkt dat ook niet...tja...dan weten we het niet meer...

Wij zijn bioresonantie therapie gaan doen en daarmee hebben we kunnen achterhalen dat hij allergisch is voor graan-tarwe-gras en kip.
Met eten is dat dus hartstikke lastig...omdat bijna overal wel kip en granen inzitten.
Maar er zijn zeker optie;s hoor.
En de combinatie kip-granen zie je niet zo gek vaak (nog niet gelukkig)
Mocht hij bijvoorbeeld allergisch zijn voor rund, dan kun je nog heel veel kanten op met versvlees en ook wel met brok.

Mijn ervaring is wel dat veel allerische honden het heel goed gaan doen op versvoer.
In Duck zitten veel granen...niet geschikt voor honden met een allergie daarvooor..
Ik voer nu Carnibest.
ProPlan heeft nu een zalm variant zonder kip en zonder granen...sinds een paar weken op de markt.

maar ga niet van alles door elkaar proberen.
Als je hem op vers wilt zetten, begin dan meteen met een goede zoals bijvoorbeeld Energique of Carnibest of een ander merk.

Tik hier bij zoektermen eens in allergie en er komt veel uitrollen waar je wel wta aan hebt...

Ik vind de conclusie van de dierenartst wel heel voorbarig trouwens..
De kans dat de jeuk terugkomt..en dat is niet om je verdrietig te maken hoor...is erg groot.
Zo'n prik onderdrukt alleen het jeuken en geneest niets..het lost niets op...
JE neemt alleen de jeukprikkel weg.
Het kan veel meer oorzaken hebben...allergisch voor vlooien, allergisch voor huisstof mijt, pollen, etc.

Mocht het een eenmalige allergische reactie zijn geweest...wat je hopen mag....dan kan het prima zijn dat hij vanaf volgende week geen jeuk meer heeft,

Ook geen verandering van kleedjes, wasmiddel of schoonmaakmiddelne?

Een hond over het algemeen niet overal allergisch op als hij bijvoorbeeld allergisch is voor gras...
wel is het zo dat als de balans verstoord is en je het niet aanpakt bij de bron een hond meerder allergieen gaat ontwikkelen...
Rimpel is nu vier en had tot vorig jaar eigenlijk nergens last van...het ontwikkelt zich en het kan dat een hond dan ook allergisch wordt voor pollen en tarwesoorten...dat in combinaite met het gras bijvoorbeeld.
Ik ken zelfs verhalen van honden die allergisch bleken voor kraanwater...dat is echt niet lachen
Asterix
Zeer actief

Dank voor je reaktie. Ik schrik behoorlijk van de prednison-injectie. Ik ga het morgen even navragen bij mijn DA.

Zoals gister verteld door de DA, drinkt en plast hij veel meer door deze injectie; man Rob zei al: "Wat voor goedje is dat?!" Omdat hij idd veel meer plast dan voorheen.

Moet ineens aan een ander topic denken. Daar ging het over dat de DA je hond inspuit en men zich niet afvroeg WAT de DA inspuit. Daar kan ik mij nu alles bij voorstellen maar ben er te laat mee....
Afbeelding Afbeelding

Asterix
Zeer actief

Dank voor je 2e reaktie!
Afbeelding Afbeelding

mercedes2803
Zeer actief

Cleo schreef:Dank voor je reaktie. Ik schrik behoorlijk van de prednison-injectie. Ik ga het morgen even navragen bij mijn DA.

Zoals gister verteld door de DA, drinkt en plast hij veel meer door deze injectie; man Rob zei al: "Wat voor goedje is dat?!" Omdat hij idd veel meer plast dan voorheen.

Moet ineens aan een ander topic denken. Daar ging het over dat de DA je hond inspuit en men zich niet afvroeg WAT de DA inspuit. Daar kan ik mij nu alles bij voorstellen maar ben er te laat mee....
De DA rommelt wat in zijn laatje..pakt een spuitje en verteld alleraardigst.."ik geef hem even wat tegen de jeuk"
Veel mensen vragen zich niet af wat het dan is...je bent allang blij dat er iets is wat je hond van de jeuk afhelpt..
Ik kan me de hopeloosheid goed voorstellen als je met je kapot gekrabte hond in de wachtkamer zit. Ik voelde me hopeloos, hulpeloos en verdrietig...
Ik heb me er redelijk in verdiept omdat Sharpei;s nogal heftig kunnen reageren op prednison en steroiden...hun volume neemt af en het lichaam ontrekt vocht waardoor ze heel smalletjes kunnen worden. vandaar dat ik altijd allert was..

Toen Rimpel wat lichte jeuk had en ik kwam voor een potje zalf...waarmee het toen prima onder controle te houden was...kwam hij ook al rommelend met een doosje en een spuitje aanzetten.
"Ho ho...wat wou je doen" vroeg ik..
Even een spuitje tegen de jeuk..
"dat dacht ik niet he?!" Dat is prednison...ik ga geen paardenmiddelen inzetten die niets aan de oorzaak doen..

Maar maak je nou niet te druk Cleo...
Het is gebeurd en ergens ben je gewoon blij dat de jeuk even voorbij is..
Ik vond het een verademing!! Eerlijk...
Maar de gedachte erachter vond ik heel rot.
Hetzlelfde met zijn eetlust...hij kreeg van die prednison ontzettende eetlust en hij kon wel wat kilootjes gebruiken dus ik heb er massa's burgers ingeschoven...wat was ik blij als hij zo lekker stond te schrokken maar in mijn hart wel verdrietig omdat ik wist dta het kwam van de prednison..
Het plassen net zo...
Hij pieste veel meer dan voorheen.

Het is een leermeester voor de volgende keer.
En hoewel het rommel is...is er gewoon een punt waarop zo'n spuitje het engiste is wat rust biedt op dat moment..
ALs het met zalfjes op te lossen was dan was dat mooi...maar als eenhond zich echt kapot krabt danhoudt het wel een keer op hoor...
Jeuk kan erger zijn dan pijn.

En ook al is het rot...als je hem de komende dagen op ziet knappen dan ben je ergens gewoon best blij met dat spuitje.
maar laat je niet aanpraten dat hij de rest van zijn leven maar om de zoveel weken even zo'n spuitje op kan komen halen..
Het is gewoon prut...en het helpt geen zier om de oorzaak aan tepakken.
Je creeert even een rustpauze voor jezelf, de huid en de hond...zo'n rustpauze is echt wel even nodig hoor..

Dus voel je niet te schuldig...kan gebeuren...
En het was nodig...
Maar dat je dierenarst het allemaal zo gemakkelijk verteld en geeft en geen toelichting geeft...dat vind ik echt zo ergerlijk..
Omdat ik weet dat ze er hier ook een handje van hadden ben ik me zelf maar eens gaan verdiepen en ik accepteer nooit meer zomaar iets...
Vage verhalen, vage spuitjes...
nee dank je.
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Ik sluit me aan bij Hilje en vind dat je dierenarts wel héél erg kort door de bocht gaat zeg :denken: ik geef hem een prikje tegen de jeuk en als de jeuk terugkomt is het een voedselallergie :roll:
Als het zo simpel was waren er geen dermatologen meer nodig :19:
Huidproblemen en jeuk zijn zo ontzettend moeilijk te diagnostiseren en vragen veel geduld, doorzettingsvermogen en geld. soms heb je geluk en is de oorzaak snel gevonden bijv. dmv een eliminatiedieet, veel vaker is de oorzaak niet zo één twee drie te vinden :jank:
Je kan tegenwoordig een bloedonderzoek laten doen om te kijken of en waarvoor je hond allergisch is, het kan je een eind opweg helpen. Het klopt idd wel dat de meeste dierenartsen en dermatologen eerst een voedselallergie uit willen sluiten (danwel aantonen) maar dat kost tijd(minimaal 6 weken) en gebeurd dmv een eliminatiedieet (meestal geen lam omdat het een eiwitbron moet zijn welke je hond niet eerder heeft gekregen)
Ik hoop uiteraard voor je dat al deze stappen niet nodig zijn, niet elke hond met jeuk is meteen een probleemgeval, mss valt het mee en is het slechts een eenmalige reactie op iets :19:
Sterkte ermee!
mercedes2803
Zeer actief

Inderdaad wat Son Pei zegt...
Wie weet is het wel iets eenmaligs...dat zou het mooist zijn.

Juist om de redenen die Son Pei noemt zijn wij het gangbare circuit niet doorgegaan,
Hij zat al op vers en ik persoonlijk zag die dieeten niet zitten omdat het een moeilijke eter is...daarbij duurde het me te lang en die tijd heb ik niet en Rimpel al helemaal niet..
Ik moest vlot aan de gang want het voorjaar komt er straks weer aan en dan zit ik straks weer met een hond die zijn poten 1 keer zo dik heeft als normaal en zich helemaal wezenloos en kapot krabt...
vandaar mijn keuze...

Ik zou op zoek gaan naar een Da die EN verstand heeft van je ras EN wat thuis is in allergieen. Want mijn inziens is hij veel te kort door de bocht mijn zijn voedesel verhaal...
Hij zal wel een lucratief contractje hebben met een fabrikant van dieetvoer...en dat dieeetvoer zal hij zelf wel verkopen in zijn praktijk....
Lam en Rijst had altijd een goede naam....maar bij allergieen is zo;n brok niet ideaal omdat daar weer granen in verwerkt zitten om die brok samen te houden en op te vullen zeg maar. En om de reden die Son pei noemt.

Succes hoor!
Miranda*
Actief
Mijn ras(sen): Mezclar de Basura
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miranda* »

Hond wassen
Bij ons vinden ze de badkamer ook een nare kamer om binnen te gaan.
Daarom ben ik blij dat ik ze niet al te vaak hoef te wassen.

Wat al minder stress mee zou brengen is dat je een grote teil buiten met lekker warm water vult en je gooit er een bakje/klein emmertje in.
Je zorgt dat je met zijn tweeen bent.

Hond naar buiten roept, de shampoo in zijn vacht smeert (hoeft niet veel, hij hoeft niet te schuimen. en daarna lekker met dat warme water d.m.v. dat bakje/klein emmertje de hond afspoelen.
Ik denk dat dat minder stress geeft als hem in de badkamer krijgen.

En dan (zeker met dit weer) zo snel mogelijk naar binnen, daar lekker afdrogen en laten drogen.
Un buen día, atentamente y una pierna de nuestros perros;
Afbeelding
kevin4096
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Jeuk, allergie? en douche

Ongelezen bericht door kevin4096 »

Cleo schreef:Gisteravond met Q naar DA geweest omdat hij de ca. de laatste 4 weken overal aan het krabben is. Bijna tot bloedens aan toe.
Getest op mijt; negatief. (schimmel heeft hij niet, ook geen vlooien)

Q heeft een anti-jeukmiddel- injectie gehad.

Stap 1: ik moet hem geheel wassen en hij is bang voor water. 60 mg valium mee gekregen, toedienen 1 uur voor het wassen.
Ik ben benieuwd! :N:
Iemand nog suggesties hoe ik dit in de beste banen kan leiden voor een hond die bang is voor water?

Stap 2: als hij na de antijeukprik over een week weer gaat krabben heeft hij volgens de DA een voedselallergie. Dan moet ik hem op lam en rijst zetten.

Stel dat Q allergisch reageert op een één of ander voedselprodukt, wil dit toch niet zeggen dat hij overal allergisch op reageert? Bestaan er voor honden geen allergie-testen zoals die ook wel worden toegepast op mensen?

Q heeft geen verandering in voer gehad.
Denk direct aan schurft of exzeem

Kan je spuit tegen gaan halen!
Zeker je hond dan niet wassen wan t als er shampoo blijft hangen kan ze daar ook nog eens allergisch op reageren.

Voeding? eukenuba lam en rijst aangepaste voeding
Klik op onderstaande banner om de website te bekijken!

Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Ik zou inderdaad niet te veel met ander voer gaan rommelen (en zeker NIET overstappen op Eukanuba!!!). Mijn dierenarts is helaas ook zo kort door de bocht. Het broertje van mijn jongste hond had ook jeuk. Helemaal een rode buik en maar krabben.... Naar de dierenarts, die kijkt even, neemt geen huidafkrabsel of zo, maar stelt meteen de 'diagnose' mijt! De hond krijgt ook een shot prednison (wat de eigenaar ook niet verteld werd, zij zei ook gewoon: zo, en ik geef je hond ook even 'iets' tegen de jeuk) en ook nog een hydrocortidermzalf (nog meer prednisonbende). De jeuk ging over, maar nu, zes maanden later, heeft hij het weer. Er werd weer aan mijt gedacht, maar nu werd er wel een huidafkrabsel genomen: geen mijt. Dus dan moet het wel een voedselallergie zijn. :denken: :boos:
Zonder verder onderzoek werd gesteld dat het een voedingsallergie zou zijn, dus een proefzak Royal Canin Hypoallergeen mee... Hoezo kort door de bocht :boos: :roll:
Die hond krijgt nu op mijn aanraden ook Carnibest en het gaat super met hem. Ik vind het zo jammer dat dierenartsen soms zo snel hun 'diagnose' stellen, je hond volpompen met troep en tot overmaat van ramp een of ander achterlijk duur dieetvoer 'aansmeren'. BAH!
Afbeelding
Asterix
Zeer actief

Even wat rechtzetten over aansmeren van dieetvoer van, in dit geval, mijn DA. Dat klopt niet.
Hij zei letterlijk: ik kan je vanaf hier wel een dure zak verkopen maar het is veel goedkoper om het zelf klaar te maken :wink:

Heb mij vandaag laten vertellen dat zo'n éénmalige prik niet kwaad kan en dat een DA niet verteld dat er prednison in zit komt vaak voort omdat mensen daar heel erg van kunnen schrikken.

Wassen doe ik hem niet, teveel stress voor Q. Valium onderdrukt dat dan wel een beetje maar de stress blijft er wel.

Mee eens dat het nogal kort door de bocht is om, als hij volgende week weer jeuk krijgt, meteen te stellen dat het om een voedselallergie gaat.
Afbeelding Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik heb ook een hond met een allergie, en gelukkig is mijn dierenartse niet zo dat ze wat geeft zonder dat ze zegt wat het is.
En heeft ze dus geen prik gehad, we hebben wel besproken over een allergietest.

Maar de week dat ik bij mijn zus was is het zoveel beter geworden. Ze had geen jeuk en haar vacht kwam ook weer redelijk terug!

Ik heb met mijn zus besproken wat ik wel heb en zij niet en ik heb vanavond met mijn vriend al onze planten de kamer uitgeband.
Want mijn zus heeft geen planten in huis en wij hier heel veel en heel veel orchideen. We wachten af of dat het kan zijn.

Maar ik heb nog een vraagje aan mercedes2803, kun je wat meer vertellen over bioresonantie therapie ??
Misschien heb ik daar ook wat aan voor mijn lieveling.

Alvast bedankt!

Groetjes Melanie
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Al een Tea tree shampoo geprobeert? Nanni is allergies voor bepaald (zwem)water. Ze heeft dan giga last van jeuk. een keer wassen met die Tea Tree shampoo en de jeuk verdween!

Ook Nanni heeft een prikje gehad en pillen voor de nieren. Dat hielp wel, maar dan zou ze dat jaarlijks moeten krijgen. Ik laat haar niet altijd overal zwemmen en als het per ongeluk toch een keer voorkomt, was ik haar met die shampoo
mercedes2803
Zeer actief

Melanie 74 schreef:Ik heb ook een hond met een allergie, en gelukkig is mijn dierenartse niet zo dat ze wat geeft zonder dat ze zegt wat het is.
En heeft ze dus geen prik gehad, we hebben wel besproken over een allergietest.

Maar de week dat ik bij mijn zus was is het zoveel beter geworden. Ze had geen jeuk en haar vacht kwam ook weer redelijk terug!

Ik heb met mijn zus besproken wat ik wel heb en zij niet en ik heb vanavond met mijn vriend al onze planten de kamer uitgeband.
Want mijn zus heeft geen planten in huis en wij hier heel veel en heel veel orchideen. We wachten af of dat het kan zijn.

Maar ik heb nog een vraagje aan mercedes2803, kun je wat meer vertellen over bioresonantie therapie ??
Misschien heb ik daar ook wat aan voor mijn lieveling.

Alvast bedankt!

Groetjes Melanie
Bioresonantietherapie is een Alternatieve geneeswijze.
Ik ben zelf helemaal niet zweverig en had voorheen ook niet veel met homeopathie en alt. geneeswijzen..maar ik ben daar toch wel aardig van teruggekomen..voor zowel Rimpel als voor mezelf.

Pin me er niet helelmaal op vast...ik geef je even een link..
Maar kort door de bocht gaat Bior.therapie ervanuit dat er in het lichaam trillingen zijn die door invloeden zoals eten en andere dingen verstoord kunnen raken.
Door middel van een apparaat zijn de vestoorde signalen op te pikken en door daar weer een therapie op los te laten zeg maar...dat wil zeggen, Rimpel kreegn een vestje om met daaraan elektroden bevestigd, gaan ze tegentrillingen geven die dat weer recht moeten trekken.
Bior.therapie gaat ook uit van een hoofdallergie zeg maar...
Vaak ligt een voedselallergie aan de basis en doordat de hond dus dagelijks deze stoffen krijgt waar hij niet tegen kan bouwt de allergie zich op en op en op...waardoor ie een keer uitbarts. plus dat een hond meer allergieen kan gaan ontwikkelen naar gelang de tijd...

alles staat in vehrouding met elkaar.
Ik ga even zoeken naar het topic wat ik hier twee weken terug ove geopend heb..daar heb ik de links ook staan.
mercedes2803
Zeer actief

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... resonantie

we zijn net 1 keer geweest en ik merk wel dat Rimpel minder aan zijn poten likt...
Echt veel kan ik er nog niet over zeggen dus.
Ik ken mensen die er bij zweren en super tevreden zijn maar ik ken ook mensen die het niets hielp...
De meeste mensen doen dit voor en bij mensen, er zijn er maar weinig die met dieren werken.
Waar wij heen gaan doet ook voornamelijk mensen, maar maakt af en toe een uitzondering voor dieren.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Cleo,

Een allergie kan worden opgebouwd. Het zou dus wel zo kunnen zijn dat Q toch allergisch is voor iets in zijn voer wat hij voorheen nog niet was. Het kan ook nog zo zijn dat de fabrikant de samenstelling van het voer heeft gewijzigd, waardoor er nu iets in zit waar Q allergisch op reageert.

Zoals hierboven al staat, doen heel veel honden met een voedselallergie het erg goed op de Carnibest.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Heb hier ook een hondje met een zware allergie.

(flanken tot bloedens toe bijten, pootjes slikken en echt op kluiven).

Hebben in het begin echt alles gedaan. Versvlees, uitsluitingsdieeten noem het maar op.

Maar helaas van Versvlees loopt hij na een uur paars aan en dan komt alles er letter onverteerd weer uitgespuigd.

We hebben toen een bloedtest laten doen voor allergie en daar kwamen alle voedingsstoffen uit waarvoor hij allergisch voor was. Nou kan je verzekeren dan hij alleen dan nog maar KIP en ZALM kan eten, zonder rijst, granen, gerst of andere vulmiddelen.

Kortom om een hond in leven te houden moet hij echt eten en hebben wij hem op de corticosterioden (en daar zit ook prednisolon in). Het enigste waar hij het op kan uithouden.

Wij zijn ook uiteindelijk naar een dierenarts gegaan die gespecialiseerd is in allergieen maar ze kunnen veel als een hond voor enkele kleine dingen allergies is maar niet als het lijstje meer dan 20 voedingsmiddelen bevat en dan nog maar te zwijgen op pollen.

Het is dus mogelijk om je hond te laten testen waarvoor hij zo krapt en misschien is een huidafkrabsel en op te laten sturen ook geen slecht idee om zeker te weten dat er geen bacterie of ander ongedierte het veroorzaakt. Voor pollen kan je ene huidtest laten doen en volgens mij tegenwoordig ook met een bloedtest.

Maria.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”