Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

IPO en kynologenclub

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Atilla

IPO en kynologenclub

Ongelezen bericht door Atilla »

Wie weet waarom er bij een kynologenclub geen IPO gegeven mag worden?

Ik vind het persoonlijk erg jammer, want ik zou het graag met Atilla willen doen. Maar om nou lid te worden van 2 clubs, daar heb ik (nog) geen zin in.

Groetjes Sandra
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rien »

Hallo Sandra,
Ik train bij een kynologenclub, bent bestuurslid van de rasvereniging en kynologenclub, ik train IPO en geef les VZH en ik kan je verzekeren dat er geen ene KC in staat is om IPO te geven.
Sterker nog het mag gewoon niet omdat dit onder de commissie werkhonden van de raad van beheer valt en die heeft door de FCI de honden opgekregen die tot de categorie werkhonden vallen.

Het is beslist niet toegestaan dat alle soorten honden aan IPO mogen doen, bij een kringgroep van een rasvereniging worden uitsluitend stamboomhonden toegelaten.
Bij een KC worden alle honden toegelaten met of zonder stamboom.
Bij de KNPV wordenwel kruisingen toegelaten maar dat is een geheel ander programma waar ook niet alle honden voor geschikt zijn.

Voor dat je aan IPO mag beginnen moet je het werkhonden diploma VZH hebben en de meeste KC zijn al niet in staat om deze cursus te geven.
Verder is het zo dat je heel goed moet oppassen dat je niet bij een "wilde" vereniging kom want dan heb je de kans dat de kwaliteit slecht is, NBG verenigingen, Kringgroepen zijn aangesloten en geven goed les
Het IPO is een geweldige training die behoord tot een van de moeilijkste en zwaarste hondensporten en als je een hond heb die in een van de afdelingen A,B,of C iets kan doen dan is het gewoon einde lessen, de hond moet appel lopen, speuren en manwerk verrichten.

Als je IPO wil gaan doen dan zal je lid net zoals ik van 4 vereninging moeten worden (KC, Kringgroep,Rasvereniging of NBG)

Let wel op veel mensen zien IPO als politiehonden en dat is beslist niet waar het is of IPO of KNPV 2 totaal verschillende manieren van trainen en verschillende programma's, wel 2 hele mooie programma's en voor liefhebbers.
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

IK zie dat je in Almere woont, je kan proberen of je bij de kringgroep terecht kan, NVBH Kringgroep Randmeren (is voor Belgen), is maar een tip.
Er zitten daar nog meer kringgroepen
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Rien schreef:Als je IPO wil gaan doen dan zal je lid net zoals ik van 4 vereninging moeten worden (KC, Kringgroep,Rasvereniging of NBG)
Waarom MOET je lid worden van een KC? dat hoeft helemaal niet. Alleen rasvereniging/NBG en een Kringgroep.

@Sandra.
IPO/VH is een behoorlijk zware tak van hondensport. Daar moet je je niet in vergissen.
Het is niet zoals bij een KC 1x in de week een uurtje trainen.
Je moet minimaal 2x naar de kringgroep, vaak zijn dit 1 of 2 avonden en de zondag of zaterdagochtend/middag.
Op een avond begin je om 19:00 uur en ben je om 22:00 uur klaar waarna je daarna vaak nog even wat drinkt en bespreekt.
Op de zondag beginnen wij om 8:00 uur en om 14:00 (op zijn vroegst) rij ik weer naar huis.
Het is dus erg intensief en je ziet ook erg vaak dat mensen om die reden afhaken, die komen dan na 3 weken niet meer opdagen.

Waarom het niet op een KC gegeven wordt heeft Rien denk al antwoord op gegeven. Daarbij zijn er maar weinig honden geschikt voor deze tak van hondensport, veel honden op een KC zullen dus afvallen waardoor je niks overhoudt.
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Je hoef geen lid te zijn van een KC, maar als je andere trainingen volgt wel.(deze hond doe ook breitensport en is KC gebonden)
Het beste is gewoon te stoppen bij een KC en met een kringgroep verder te gaan.
Ik train dinsdagavond tot circa 10 uur, 4 keer per week speuren en zaterdag van 7.30 uur tot 14.30 uur, en zowel voor de hond als geleider een zeer zware sport.
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hallo Estelle,

Beste honden heb je, zien er goed uit.
estelle

Waar zie jij mijn honden dan?? of bedoel je mijn onderschrift?

Ik speur met Hera hier ook nog weleens in de weilanden, niet zoveel eigelijk. Maar ik doe thuis wel e.e.a. nog aan appel e.d.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik dacht aan de honden bij het onderschrift
estelle

ohhh haha.
Dat voorste hondje, die grauwe, daar train ik mee. Die daarachter loopt heb ik mee getraind maar zij heeft zware HD.

Waar komen je honden weg? welke kennel?
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Zonde van die HD, Mijn honden komen alle 2 van off Dark Brightness.
Geweldige honden hebben ze daar.
Atilla

Ongelezen bericht door Atilla »

Geweldige foto's van het pakwerk.

En bedankt voor de antwoorden. Voorlopig ga ik nog breitensporten en behendigheid en gg1, dus ik ben wel bezig. Maar hij is nog jong, dus we zien wel hoe het loopt.

Ik was er wel benieuwd naar.

groetjes Sandra
Rien
Vaste gebruiker
Contacteer:

Graag gedaa, je mag altijd komen kijken al is het wel wat ver voor je, we zijn een kleine maar een heel gezellige groep

Kijk een op de site www.tussenrijnengouwe.nl
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”