Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mag dit allemaal?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Mag dit allemaal?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Kan ik dit mijn honden geven en is het ook goed voor ze?

-rauwe eieren
-rauwe kipfilet
-rauw gehakt

Ik heb dit mijn honden tot nu toe nooit gegeven omdat ik teveel twijfelde door tegenstrijdige adviezen uit mijn omgeving. Maar om het nu voor eens en altijd te weten; mag dit wel of mag dit niet?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ja. Mag allemaal. En als de gehakt en kipfilet "over datum" zijn vinden de honden het helemààl geweldig :wink:
miekmiek

Marion. schreef:Ja. Mag allemaal. En als de gehakt en kipfilet "over datum" zijn vinden de honden het helemààl geweldig :wink:
Mooi. Dank je wel.
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Gewoon doen!
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Daar doet men hier een moord voor :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
miekmiek

Het voelt zo vreemd om je hond rauwe kipfilet en rauw gehakt te geven, terwijl je er zelf denkt ziek van te worden. (moet er niet aan denken om mijn tanden te zetten in een stuk rauwe kipfilet, laat staan een slokkie rauw ei. brrrrr...)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij kan het nog wel verschil maken of de honden al gewend zijn rauw te eten. Als ze normaal brokken eten zou het volgens sommigen kunnen dat ze bijvoorbeeld rauwe kip minder goed kunnen hebben qua bacterieen. Iets met de zuurgraad van het maagzuur ofzo dacht ik, maar het fijne weet ik daar ook niet van :19: (dus pin me er niet op vast :mrgreen: )

En rauw varkensvlees mag sowieso niet he? :wink:
Afbeelding
miekmiek

Moos schreef: En rauw varkensvlees mag sowieso niet he? :wink:
Moet je niet aan mij vragen, ik weet er niets van. Ik schuw al van rauw gehakt en kipfilet. :wink:

Hoewel mijn honden nu enkel brok krijgen, denk ik wel dat hun magen sterk genoeg zijn. Hun brokken worden namelijk iedere avond aangevuld met 'wat de pot schaft'. Ze zijn dus al wel iets gewent.

En de enige manier om erachter te komen of ze ertegen kunnen is door het ze te geven.
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:
Moos schreef: En rauw varkensvlees mag sowieso niet he? :wink:
Moet je niet aan mij vragen, ik weet er niets van. Ik schuw al van rauw gehakt en kipfilet. :wink:

Hoewel mijn honden nu enkel brok krijgen, denk ik wel dat hun magen sterk genoeg zijn. Hun brokken worden namelijk iedere avond aangevuld met 'wat de pot schaft'. Ze zijn dus al wel iets gewent.

En de enige manier om erachter te komen of ze ertegen kunnen is door het ze te geven.
Ik vraag het niet, ik meld het je even :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Misbruik van het vraagteken!! :mrgreen:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Misbruik van het vraagteken!! :mrgreen:
Het was een retorische vraag :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Moos schreef:
Die kun je alleen 'face to face' stellen, niet schriftelijk! Tenminste niet bij mij, want dan komt het niet over. :wink:
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:
Moos schreef:
Die kun je alleen 'face to face' stellen, niet schriftelijk! Tenminste niet bij mij, want dan komt het niet over. :wink:
hahahahahaha :smile:

Zal ik het er voortaan in hele kleine lettertjes achter zetten :mrgreen:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik geeft het hier gewoon allemaal. Alleen geen halfom maar rundergehakt, maar dat zal je wel weten.

Anne
Marion.

Moos schreef:Volgens mij kan het nog wel verschil maken of de honden al gewend zijn rauw te eten. Als ze normaal brokken eten zou het volgens sommigen kunnen dat ze bijvoorbeeld rauwe kip minder goed kunnen hebben qua bacterieen.
Ooit zijn ze hier zomaar begonnen met rauw eten. En dat hun volledige maaltijd.
Da's iets anders dan Miek die het als hapje tussendoor doet, dus ik zie geen enkel probleem. Bacteriën hoef je in elk geval niet bang voor te zijn, de zuurgraad van de hondenmaag kan daar prima mee om gaan :wink:
Marion.

miekmiek schreef:Het voelt zo vreemd om je hond rauwe kipfilet en rauw gehakt te geven, terwijl je er zelf denkt ziek van te worden. (moet er niet aan denken om mijn tanden te zetten in een stuk rauwe kipfilet, laat staan een slokkie rauw ei. brrrrr...)
Nee hoor, ik denk helemaal niet dat ik daar ziek van word. Rauwe gehakt is een delicatesse voor mij :mrgreen:
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Moos schreef:En rauw varkensvlees mag sowieso niet he? :wink:
Hoewel ik het ook niet geef (zit tussen mijn oren, schijnt dit achterhaald te zijn en kun je het best geven.

Gewoon lekker geven allemaal Miek! :ok:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Moos
Zeer actief

baloe2004 schreef:
Hoewel ik het ook niet geef (zit tussen mijn oren, schijnt dit achterhaald te zijn en kun je het best geven.

Echt waar? Ik weet het niet hoor, ik hoor en lees nog steeds overal dat je er gewoon nog een risico is. Maar goed, het zou kunnen hoor, maar ik hoor en lees nog te vaak dat het wordt afgeraden. En er zijn zat andere dingen die je kan geven toch? :wink:
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Moos schreef:
baloe2004 schreef:

Echt waar? Ik weet het niet hoor, ik hoor en lees nog steeds overal dat je er gewoon nog een risico is. Maar goed, het zou kunnen hoor, maar ik hoor en lees nog te vaak dat het wordt afgeraden. En er zijn zat andere dingen die je kan geven toch? :wink:
Ja, nou, ik doe het dus ook niet, omdat ik het toch nog wat eng vind en er alternatieven genoeg zijn, maar het schijnt dus allemaal wel mee te vallen. Als ik half om half gehakt zou hebben bv., zou ik het denk ik inmiddels wel durven geven, maar omdat ik zelf geen varkensvlees eet, gebeurt dat dus niet. :wink:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

miekmiek schreef:Het voelt zo vreemd om je hond rauwe kipfilet en rauw gehakt te geven, terwijl je er zelf denkt ziek van te worden. (moet er niet aan denken om mijn tanden te zetten in een stuk rauwe kipfilet, laat staan een slokkie rauw ei. brrrrr...)
Hoi Miekmiek,

De zuurgraad in de maag van een hond is zo dat alle eventueel aanwezige bacterien gelijk gedood worden als ze in de maag komen.
Wat dacht je dat honden vanaf de straat aan bacterieen binnen krijgen? Daar worden ze toch ook niet ziek van?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

baloe2004 schreef:Als ik half om half gehakt zou hebben bv., zou ik het denk ik inmiddels wel durven geven, maar omdat ik zelf geen varkensvlees eet, gebeurt dat dus niet. :wink:
Hoi Baloe,

Nou, half-om-half gehakt zou ik dus niet aan mijn honden geven, omdat daar dus varkensvlees in zit. Het wordt afgeraden om honden rauw varkensvlees te geven.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Scooby schreef: Het wordt afgeraden om honden rauw varkensvlees te geven.
Afgeraden is dan nog zwak uitgedrukt :wink:............ nooit varkensvlees geven.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Natas. schreef:
Scooby schreef: Het wordt afgeraden om honden rauw varkensvlees te geven.
Afgeraden is dan nog zwak uitgedrukt :wink:............ nooit varkensvlees geven.
Het risico is mij ook te groot, maar het schijnt dat Nederlands varkensvlees niet de ziekte van auzjehupsafladder overbrengt.

Hier is het gemakkelijk, wij eten geen halfom of varkensgehakt.

Anne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moos schreef:
baloe2004 schreef:

Echt waar?
Ja,dat schijnt achterhaald te zijn.Maar mijn honden krijgen gewoon geen rauw varkensvlees.Punt uit :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

je moet de afkomst van varkensvlees weten!!

de laatste jaren zijn er al meer honden doodgegaan aan stukken tennisbal en gazomaardoordingen wat niet in een hondenmaag terecht hoort.
en tot nu toe vind/lees ik [al 8 jaar!!!]nog geen enkel doodsbericht van honden door het eten van varkensvlees
en reken maar dat als mijn hond of andere "barf" honden plotsdoodvallen na eten van karbonaadje ik echt wel sectie laat doen en op alle fora's de uitslag zal doorgeven!

en nu stap ik in de auto en ga mijn honden uitlaten..op hoop van zegen : :eek:
dr ligt ook nog eens ijs op de sloten.. :evil:

maar als je gewoon niet durft /wilt of zo..gewoon niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 :wink: heel simpel!!
Afbeelding
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: Mag dit allemaal?

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

miekmiek schreef:Kan ik dit mijn honden geven en is het ook goed voor ze?

-rauwe eieren
-rauwe kipfilet
-rauw gehakt

Ik heb dit mijn honden tot nu toe nooit gegeven omdat ik teveel twijfelde door tegenstrijdige adviezen uit mijn omgeving. Maar om het nu voor eens en altijd te weten; mag dit wel of mag dit niet?
Rauwe eieren zijn niet goed. Hier zit van nature avidine in en avidine breekt biotine af. Biotine is een vitamine dat heel belangrijk is voor huid. haar, nagels, darmslijmvlies en ander epitheelweefsel.

Door de eieren te koken wordt de avidine onschadelijk.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sam&Teun »

Klopt. Ik geef af en toe een gekookt ei met schaal en al, zijn ze lekker een tijdje mee zoet :mrgreen: Verder krijgen ze hier alles rauw.
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
Maan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maan »

Gerrit de Weerd schreef:
miekmiek schreef:Kan ik dit mijn honden geven en is het ook goed voor ze?

-rauwe eieren
-rauwe kipfilet
-rauw gehakt

Rauwe eieren zijn niet goed. Hier zit van nature avidine in en avidine breekt biotine af. Biotine is een vitamine dat heel belangrijk is voor huid. haar, nagels, darmslijmvlies en ander epitheelweefsel.

Door de eieren te koken wordt de avidine onschadelijk.

Even gepikt van www.barfplaats.nl

Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Maan schreef:
Even gepikt van www.barfplaats.nl

Even wat getalletjes op een rijtje:

avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!
Ergo: rauwe eitjes kunnen dus wel?
Da's dan goed nieuws want ik wil liever niet iets geven dat gekookt is of op een andere manier gaar gemaakt.
Billy kan dus blijven genieten van twee eitjes - mét schil - per week. (Vind het een mooi ingrediënt voor een barf-maaltje met groentemix en bijvoorbeeld pens).
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Met schil?! Is dat niet veel te scherp? Ik kan met niet voorstellen dat eierschaal goed is :denken: Die scherpe stukjes kunnen volgens mij heel wat schade aanrichten, of niet? Of plet of vermaal je het?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”