Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zou een hond gelukkiger zijn met een leuk maatje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

zou een hond gelukkiger zijn met een leuk maatje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik denk dat mijn hond het hartstikke leuk zou vinden om een speelkameraadje te hebben
maar ik ken ook honden die samenwonen en elkaar hooguit tolereren of zelfs soms naar het leven staan.

Toch vind ik het ook sneu dat mijn hond zo weinig kan spelen, er zijn niet veel goede speelkameraadjes voor hem in de buurt

maar twee is toch wel heel anders dan één VOOR MIJ

jullie mening/idee?
gerritte
Actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door gerritte »

Ga er niet vanuit dat als je twee honden hebt, dat ze ook daadwerkelijk met elkaar spelen! Ik heb er twee, maar binnen wordt er niet dagelijks met z'n tweeen gespeeld.
Ik denk dat het mee onze eigen gedachten is , leuk een speelkameraatje voor hem/haar erbij. Terwijl als je het je hond kan vragen, hij/zij het eigenlijk prettiger vind om al de aandacht van het baasje voor zichzelf te hebben.
Tuurlijk als ik naar het bos ga,dan lopen ze eerst met z'n tweeen te dollen,maar daarna gaat mijn teefje haar eigen gang die heeft het veelste druk met speuren door de bossen, terwijl mijn reu altijd bij mij in de buurt loopt :wink:
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

hier in de buurt lopen twee van die dweiltjes zonder stok (shih tzu mixjes)
lieve dingen, die heerlijk met elkaar spelen, achter elkaar aan rennen en als bazin geen zin heeft om te spelen gaat die kleine gewoon naar haar broertje of zij naar haar zusje toe
heerlijk toch
:cheer:
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Hier 2 reuen, ik heb ze allebei vanaf pup af aan, en hier wordt er dagelijks gespeelt met elkaar :mrgreen:
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Mirri »

Max kan heel goed zich zelf vermaken de speeltjes vliegen hier door het huis en speel zelf ook veel met een bal samen met hem.
Zijn vriendjes en vriendinnetjes ziet hij in het bos, daar kan hij zich heerlijk uitleven :cheer:
Szandor

Ongelezen bericht door Szandor »

Hier slapen ze samen, verbouwen ze de tent samen en buiten is het duo list en bedrog.
Heel af en toe laat ik ze apart uit maar dan willen ze geen van beide lopen en sleuren mij echt naar huis toe (is met een dog niet zo moeilijk) en als we dan thuis komen, moet de hond die mee was eerst naar de ander toe en dan zijn ze heel aanhalig naar elkaar toe. :mrgreen:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Buiten word er hier smamen gespeeld maar binnen word er niet gespeeld.
Ik geloof niet dat Tyson gelukkiger is met Samara erbij hij vond het aleeen ook prima e n er waren altijd wel honden om meestespelen buiten.
Samara is wel erg blij met een maatje die kan niet zonder is daar veels te onzeker voor.

Jacqueline
Afbeelding
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sam&Teun »

Wat voor hond heb je nu? Een teef of een reu en hoe oud? Ik had eerst mijn teefje Sam. Een pittige dame die erg op mij gericht is. Ik woon alleen en behalve de poes was er geen concurrentie voor haar. Ze kon nog weleens erg bitcherig worden als een andere hond te dicht bij mij in de buurt kwam, zeker als er wat lekkers in het spel was. Toen ze 3 was heb ik er een niet dominante reu bij genomen. Dit is in nauw overleg met de fokker gegaan. Sam komt van dezelfde fokker en ze kent haar karakter dus goed. Ze heeft voor mij de reu uitgezocht die het best bij Sam en mij zou passen en dat is prima gelukt! Ze hebben heel veel aan elkaar, spelen en rennen met elkaar en Sam is veel socialer geworden en toleranter. Ze weet nu dat ze mij moet delen.
Dit verhaal gaat echter niet altijd op en overleg het met de fokker. Hij/zij kent de karaktertjes van de pups en kan je het beste adviseren.
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier spelen ze ook allemaal samen :cheer:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Loddie en Ollie spelen veel samen en Ollie is daar ook voor gekomen, als speelmaatje voor Loddie.
Roula en Rambo spelen nooit, niet met elkaar en niet met t grut...
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Hier spelen ze ook niet met elkaar, binnen niet en buiten niet :jank:
Bij elkaar liggen doen ze ook niet.

Zara wil dolgraag spelen met Stapper maar Stapper vermoeid zich niet graag :mrgreen:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dapper en Cleo zijn duidelijk een paartje. Dapper is wel erg vaak de pineut maar ik denk dat hij dat juist fijn vindt. Hij heeft immers een eigen teefje helemaal van hem zelf. Haal je ze uit mekaar dan merk je direct dat ze anders worden, allerter en zeker Cleo gaat buiten met alleen wandelen steeds weer even kijken of Dapper nergens is.
Het voordeel is in mijn ogen dat ze nooit alleen hoeven zijn. Gaan wij weg dan zijn ze gewoon samen en een hond als roedeldier is natuurlijk niets dan gebaat bij het hebben van non-stop gezelschap.

Vanaf nu ga ik persoonlijk altijd voor 2 honden maar dan wel alleen een reu-teef combi omdat de honden daar het meest aan hebben verwacht ik.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk van wel ja... tuurlijk ligt het eraan wat voor een combi, bv een oudere hond die al vele jaren alleen is, daar weet ik het niet van of je hem/haar een groot plezier doet, zeker als er een jong exemplaar naast gezet word.. dus altijd goed naar je eigen hond kijken..

de combi reu teef is ws in de meeste gevallen het "makkelijkst", maar dat wil niet zeggen dat teef/ teef of reu/reu, niet kan of niet leuk is, ik ken er genoeg :wink:
doesje
Zeer actief

Ongelezen bericht door doesje »

ik heb drie reuen byelkaar, ze spelen binnen en buiten met elkaar. s'avonds kruipen ze by elkaar in de mand. :ok:
groetjes wendy, tjaboo, jip en djaff
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ja, ik vind van wel :wink: Een reu/teef combi gaat bijna altijd goed. Ik heb in mijn omgeving echt nog nooit gehoord dat dat niet goed ging. Nog nooit. Ik heb zelf jarenlang teef/teef gehad en dat ging ook prima maar dat zou ik niet doen als je de keuze hebt, je weet maar nooit :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

AnneMarie schreef:hier in de buurt lopen twee van die dweiltjes zonder stok (shih tzu mixjes)
lieve dingen, die heerlijk met elkaar spelen, achter elkaar aan rennen en als bazin geen zin heeft om te spelen gaat die kleine gewoon naar haar broertje of zij naar haar zusje toe
heerlijk toch
:cheer:
Hier ook twee dweiltjes die zich exact hetzelfde gedragen. Buiten heerlijk achter elkaar aanrennen, binnen ravotten, oren uitsoppen en samen slapen. Ze liggen een deel van de nacht op bed, en dan liggen ze bijna altijd lepeltje-lepeltje :mrgreen: :wink: (tewijl ik een tweepersoonsbed heb, dus ze kunnen veeeel ruimer liggen als ze willen)

Ik denk dat heel veel honden gelukkiger zijn met een maatje erbij, maar ik denk ook wel dat de combi moet kloppen en dat je daar vantevoren heel goed over na moet denken om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken.

Sowieso heeft de combi reu-teef de meeste kans op slagen.
Moos was hier eerst, een zelfverzekerde stoere reu, die duidelijke leiding nodig heeft. Ik merkte dat Moos andere Maltezers heel leuk vond om mee te spelen, dus vandaar ook nog een Maltezer erbij. Daarnaast wilde ik dat het voor mezelf ook nog leuk bleef, en bij stoere Moos een stoer teefje dan vrees ik dat ze samen lekker de hort op zouden gaan buiten, mij roepend achterlatend :mrgreen:
Verder merkte ik buiten in het bos dat Moos heel erg goed was/is met onderdanige rustige teefjes. Die benadert hij heel voorzichtig, en die teefjes voelen zich heel snel vertrouwd bij hem. Ik merkte ook dat opdringerige teven-pupjes hem ongelukkig maakten; hij houdt er niet van als ze in zijn oren gaan hangen en tegen hem aan gaan duwen.
Kortom, ik wilde een rustig onderdanig teefje erbij, vanwege Moos. Zo kwam Saar en het was vanaf dag 1 dikke mik. Op dag 2 laag Saar al helemaal tegen Moos aangeschurkt te slapen. Dat mocht van Moos omdat ze dat heel rustig en bescheiden deed. Had ze zich aan hem opgedrongen dan was het een grote snauwpartij geworden vrees ik.

Nu vullen ze elkaar perfect aan. Moos trekt Saar uit haar schulp van onzekerheid, trekt haar mee in zijn stoere snode plannen die ze alleen nooit gedurft zou hebben. En Saar op haar beurt zorgt ervoor dat Moos zich naar mij toe nog precies hetzelfde gedraagt als voordat zij kwam, omdat ze altijd goed bij mij in de buurt blijft, en Moos zodoende dus ook meestal.

Ik denk alleen wel dat een tweede hond ook iets is wat je als baas echt moet willen. Ik heb een heel klein ras, 1 of 2 maakt niet zo heel bar veel uit qua ruimte die ze innemen, en bovendien vinden mensen het nog heel leuk als ik met 2 mini's op bezoek kom.
Ik kan me voorstellen dat het met 2 grote honden een iets ander verhaal wordt. Ook qua meenemen op bezoek e.d.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik denk dat het er ook erg mee te maken heeft welk ras iemand heeft, of een reu teef combi alleen de beste combi is... :wink:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Belle en Catootje spelen buiten met elkaar, maar ook met andere honden. Chiva speelt niet meer, is ze nu echt te oud voor.
Binnen wordt er zelden gespeeld, maar dat moedig ik ook niet aan. Twee van die groten die door het huis rennen vind ik geen geweldig idee.
Of ze er nou echt gelukkiger mee zijn? Belle had het voor Catootje kwam ook naar zin, denk ik. Maar wij komen hier ook regelmatig honden tegen waar ze mee kon spelen.
Ik heb Catootje er dan ook niet voor Belle bij genomen, maar omdat ik zelf nog een hond wilde. Ik zou het alleen doen als je zelf ook echt nog een tweede hond erbij wilt, want twee is inderdaad anders dan een, het is toch meer werk, helemaal als je er een pup bij neemt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jelka is erbij gekomen voor Jurek. Ze is een herplaatser en schelen nog geen jaar in leeftijd.
Als we niet met een groepje wandelen dan spelen en ravotten ze wel met elkaar, als er andere honden bij zijn dan niet. Jurek heeft het dan te druk met andere dingen en Jelka houdt alleen mij in de gaten. :19:

Het is niet zo dat wanneer we een uur wandelen, ze een uur aan het rausen zijn. Dat gaat in etappes maar ze kunnen wel altijd lekker hond zijn en zich uitleven. :ok:
Binnen in huis liggen ze ook dagelijks te spelen. Geen geren dus maar gewoon een beetje flikflooien met elkaar. :mrgreen:

Wij hebben mazzel gehad dat het zo klikt met elkaar. Mochten deze twee er niet meer zijn en we zijn toe aan een andere hond, dan zullen het er absoluut weer twee worden. :wink:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

In principe vind ik dat elk sociaal dier (dus ook een hond) niet zonder soortgenoten zou moeten leven. Nou komt een hond ook buitenshuis nog wel eens andere honden tegen, maar mijn voorkeur zou toch altijd zijn om er zelf meerdere te hebben.
Op het moment dat je een hond hebt die door een gebrekkige sociale ontwikkeling echt geen andere hond verdraagt in de buurt zul je je daar natuurlijk aan moeten aanpassen...

Natuurlijk is het het leukst voor de baas als er veel gespeeld wordt denk ik, maar dat wil voor mij niet zeggend at de combinatie mislukt is als dat niét gebeurt. Er is nog wel meer sociaal gedrag dan dat alleen.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Saar zou het heerlijk vinden, een reutje er bij. Niet om de te spelen, want daar is ze net even te rustige voor, maar wel om zich een beetje aan op te trekken en omdat elke aanvulling van de roedel door haar als heerlijk ervaren wordt.
Maar voorlopig zit het er gewoon niet in. Tegen de tijd dat ons leven weer een beetje op orde is gaan we wellicht nadenken over een tweede hond, bij voorkeur een bullterrier, een am. staff. of een am. bull. en als het even mogelijk is een herplaatser.
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Ik heb Terra eigenlijk wel op zien knappen sinds Joep er bij is gekomen. Niet dat ze daarvoor maar een hoopje hond was, maar ik zie wel dat ze nu meer in haar element is. Ik ga mee in de bewoordingen van Marc en Jelle; het niet meer alleen zijn maar altijd een soortgenoot in de buurt te hebben is erg belangrijk voor haar. En het samen kunnen spelen, want dat doen ze wel, maar ook het tegen elkaar aan liggen, gewoon het contact. Het zijn twee heel verschillende hondjes die ook heerlijk hun eigen gang kunnen gaan, maar ze zijn wel vreselijk aan elkaar verknocht.

Wij hebben lang getwijfeld over een tweede hond erbij, ook met het argument dat het veel meer werk zou zijn. Maar eigenlijk valt het me heel erg mee, tuurlijk heb je meer werk, zeker met een pup, maar met sommige dingen heb je ook weer minder werk. Ik kan wel minder vaak de oppas aanspreken omdat twee honden nogal een invasie is, maar ik heb ook minder vaak een oppas nodig omdat ze niet alleen zijn. Nou ja ik ben in ieder geval erg blij met ons koppeltje, en ons koppeltje zelf ook... :ok:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie was in zijn eentje ook erg gelukkig, maar Femke brengt toch net dat beetje extra in huis. Tegen elkaar aan liggen, nooit meer alleen thuis zijn, de interactie tussen die twee....ik zou het niet willen missen.
a3
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door a3 »

Ik heb 2 teven en er zit een jaar verschil in leeftijd tussen.Zij zijn een echte
2 - eenheid. Ze spelen samen, zowel buiten als binnen, liggen veel bijelkaar.
En slapen altijd tegenelkaar aan, is echt heerlijk om te zien.
Verder denk ik dat het niet uitmaakt of je 2 reuen of 2 teven of een teef
en een reu hebt.
Het ligt aan de karakters van de honden hoe ze met elkaar omgaan is mijn
mening.. :wink:

Reason is the shepherd trying to corral life's vast flock of wild irrationalities.

hildaroelaarts
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door hildaroelaarts »

Ik denk ook dat het per hond verschilt, bij ons heeft het heel goed uitgepakt.
Jessie was 8 maanden oud en een heel rustig (bijna saai :wink: )hondje, toen we Roxy( toen 5 jaar ) erbij kregen.Vanaf de eerste dag waren het maatjes en werd Jes de ontdeugende hond die ze nu is.
Wat erg leuk was, was dat Jes een heleboel dingen afkeek van Roxy, bijkomend voordeel was dat ze een heleboel dingen leerde op die manier.
We hebben Rox toen ook de bijnaam Proffessor gegeven :idea:
Maar ik denk wel dat we erg veel mazzel hebben gehad dat het zo,n goede combi is geworden, want hiervoor had ik twee zusjes Bora en Sheba die eigenlijk nooit samen speelden, lekker tegen elkaar aan lagen of elkaar eens flink pesten.

groetjes Hilda
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Ja, hier hebben we 3 honden.
de 2 jongte (6 en 3 jaar) spelen dagelijk met elkaar. Bijna de hele dag door.. (niet dat dat ook super positief is voor t baasje :wink: )
Maar ze vinden t hier erg gezellig bij elkaar
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

een hond is een roedeldier.
zijn uitzonderlijke rassen die graag alleen zijn maar dan nog meestal wel met een soortgenoot van het tegenovergestelde ras opschieten ,maar algemeen zitten ze liever in een roedel.
uizonderingen zijn die te vroeg bij de moeder weg gehaald zijn en meer/te mensgericht zijn en niet meer weten hoe met hun soort om te gaan.
een beetje leeftijd verschil natuurlijk en temperament bij elkaar passen.
Maar algemeen kan je stellen JA liever met twee dan alleen zeker als je zelf niet hele dagen thuis bent.
uitzondering zijn er altijd maar die zijn :denken: minder normaal en heeft zijn oorspong ergens anders.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maxensammie »

Sammie en Max zijn twee reuen en dit gaat ook prima met elkaar. Ze spelen in huis en buiten samen en ze slapen lekker dicht tegen elkaar aan. Sammie heeft zijn eigen mandje maar 's nachts of als wij weggaan duikt hij altijd lekker tegen Max aan. Ze kunnen heel goed met elkaar overweg maar er is enigzins ook wel een concurrentie en dan met name w.b. de aandacht als er mensen op bezoek komen, dan duwen ze elkaar weg om aandacht te krijgen. Max is ook meer gaan blaffen sinds Sam er is, als er iemand aan de deur is.
Ook toen Sammie nog pup was en wij Max hadden en onze teef Lady, die al wat ouder was. Sam heeft heel veel geleerd van Lady en Max. Opvoedkundig gaat het dan toch makkelijker als je een pup in huis hebt en 1 of meerder volwassen honden...

Groetjes Karin

Afbeelding

Afbeelding
bike
Zeer actief

Ongelezen bericht door bike »

Mijn oudste teckeltjes (nu ruim 6 1/2 jaar) vond het nooit erg als hij bij mijn schoonouders bleef als wij onverhoopt een hele dag weg moesten, hij was dan veel rustiger dan als hij een ochtend of avond alleen in huis moest blijven (hij had verlatingsangst). Na zo'n vierenhalf jaar hebben wij toen de beslissing genomen om er een kleine 'broer' voor hem bij te nemen (let wel wij wilden dit zelf ook heel graag) en hij is van zijn verlatingsangst af en hij is veel ontspannener. :mrgreen:
Afbeelding

Gr.Bianca, Rico en Dribbel
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik ben het met Jelle eens, er is meer sociale interaktie dan alleen maar spelen.
Bij elkaar liggen doen ze hier niet, of soms een beetje, spelen elke dag wel, maar ik vind het vooral een prettig idee dat ze samen hondendingen kunnen doen, al is het maar buiten samen de buurt besnuffelen.

Ik denk dat Diesel net zo blij zou zijn als hij alleen in huis zou zijn.
Puck misschien ook wel.
Wat mij opvalt is dat Diesel sinds Puck hier is buiten meer zijn eigen gang gaat, met Puck in zijn kielzog en meer op mij gericht is, ipv dat zoeken naar andere honden om mee te spelen.
Vroeger kreeg ik hem gewoon niet mee , nu wel, hij gelooft het wel.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”