Mag ik ook antwoorden? Omdat de driften die bij een herder die op werklijnen gefokt is velen malen hoger is dan jouw kooiker bij "het spelletje". Ook niet om te zeiken, want ik begrijp dat je de vraag serieus steltstarfleet schreef: Dat zo geoefend en op een gegeven moment toen dat goed ging, het woordje "los" eraan gekoppeld. Nou snap ik dat ik een heel ander type hond heb dan jij, maar kun je me dan uitleggen waarom zoiets bij mij mijn hond wel werkt en bij een hond in de africhting niet? En niet om te zeiken, want ik bedoel het als een serieuse vraag.
Anne

Misschien een vergelijking om het wat te verduidelijken (gaat niet helemaal op, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel): je kind weet dat hij/zij naar beneden moet komen als je roept dat jullie gaan eten. Kind gaat helemaal op in zijn/haar favoriete tv serie/computerspelletje/spel etc. In eerste instantie zal je kind (veelal) geen gehoor geven, want hij/zij is druk bezig/geconcentreerd bezig met iets wat hij/zij heel leuk vindt. Om door te dringen dat je geroepen hebt, loop je naar (uiteindelijk) boven om je kind te halen of nogmaals te zeggen dat t eten klaar is. Dan zal je vaak te horen krijgen dat kindlief je simpelweg niet gehoord heeft omdat het zwaar geconcenteerd bezig was