Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aandachtsoefeningen

Moderator: moderatorteam

MJ&DiEv
Vaste gebruiker

Aandachtsoefeningen

Ongelezen bericht door MJ&DiEv »

Hoi Hoi!!!

Ik lees hier soms over aandachtsoefeningen, maar wat zijn dit in feite en hoe voer je ze uit? :denken:

Onze beagle heeft geen aandacht voor ons, van het moment dat haar neus de grond raakt! Als je echter een snoepje voor haar houdt, dan heeft ze onmiddelijk aandacht hoor, tot je het snoepje eraan geeft... :pffff:

Ik wil echt dat ze haar volle aandacht heeft, wie kan me helpen!? :19:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Hier: http://www.clickersolutions.com/article ... ention.htm staat heel uitgebreid beschreven (wel in het Engels) hoe je een hond kunt leren aandacht voor je te hebben. Ik vind het zelf een handige oefening.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MJ&DiEv
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MJ&DiEv »

Alvast bedankt! Morgen eens rustig lezen, nu gaan werken... :19:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb de sites die Marjolein heeft geplaatst nog niet gelezen maar ik zal even uitleggen hoe ik het met Vegas heb geoefend.

Ik heb Vegas geleerd dat hij mij aankijkt als ik 'aandacht' zeg. Om het aan te leren heb ik Vegas steeds een koekje gegeven als hij me aankeek na het commando 'aandacht'.

Tijdens het wandelen doe ik weleens wat oefeningetjes (zoals hier, zit, wacht) als hij geen aandacht voor me heeft, maar dat komt bij Vegas maar zelden voor :wink:

Succes :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Het is best moeilijk om het zo uit teleggen je zou eigenlijk iemand nodig hebben die het je voordoet.

Heel handig zijn ze wel ik doe het voor iedere trainings sessie.
Train je met klicker of stem of koekje?noem maar op.

Waar aandachtsoefening op neer komt is:

Je neemt een riem van min 2 meter je houdt de lus om je rechter hand en pakt de riem halverwegen vast met je linkerhand. Dan ga je achteruitlopen met een openhouding dit houst in dat je je handen een klein btje naar voren steek (open handpalm naar beneden) op heuphoogte. Je lichaamshouding is heel belangrijk ga niet te ver vooroverbuigen want dit is bv weer een teken van dominantie dan zal de hond niet met veel plezier komen. Je loopt dus achteruit als je hond dan naar je toe loopt beloon je hem. Als hij dus met je mee loopt jou richting op loop jij weer de andere richting om volgt ie weer beloon jij weer enzenz. Ook de snelheid van deze oefening kun je steeds aan passen als hij dit heel goed doet ga je sneller lopen je maakt snelleren hoeken enzenz zodat hij echt zijn aandacht bij jou moet houden. Uiteindelijk kun je deze oefening ook uitbreiden tot een volg oefening.( dat je de riem ook links vasthoudt is voor het effect als hij bv de andere kant oploopt als jij kun je de riem nog laten varen door met je linkerhand de riem los te laten) maar zoals ik al zei het is makkelijker als iemand het je kan laten zien

Nou weet ik dat een beagel wat moeilijker te motiveren kan zijn. Dus moet je een beloning gaan vinden waar hij echt verzot op is. Kan alles zijn ik beloon meestal met eten dus doet hij het bv niet goed voor een brokje probeer je stukjes kaas ofzo. Wel moet de beloning klein zijn zodat hij het snel opheeft en jij weer verder kan trainen.

Maar een beloning kan ook aandacht of een speeltje zijn wat voor hem de drijfveer is dus!

Ik hoop dat het een btje duidelijk is.
Dobermannlover
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Dobermannlover »

Belle schreef:Hier: http://www.clickersolutions.com/article ... ention.htm staat heel uitgebreid beschreven (wel in het Engels) hoe je een hond kunt leren aandacht voor je te hebben. Ik vind het zelf een handige oefening.
Ik zit op een hondenschool die nu met de clicker werkt.Ik heb altijd gewerkt met de slipketting en heb nu wel een goed gevoel over de clicker.
Ik ben pas begonnen en wij moesten dus eerst click>meteen erna beloning.Zo een paar keer,zodat de hond het door had dat er na de click een beloning volgt.
Daarna de volgende stap,het oogcontact hebben met je hond en dat belonen.
Hier mag ik dus niks zeggen om de aandacht te vragen,de hond moet uit zichzelf oogcontact zoeken.
Doet hij dat>meteen weer click>beloning.
Dat gaat al lekker bij mij.Zelfs buiten als ik naar een rustig stukje achteraf ga,en stop dan even ,gaat de hond meteen oogcontact zoeken.Dan doe ik weer click en krijgt hij een beloning.
Dit is ook allemaal nieuw voor mij,maar de honden vinden het echt leuk en gaan echt wel hun best doen om de click te horen.
In ieder geval,wij hebben geleerd om niet zijn naam te roepen,niks zeggen of doen,en de hond uit zichzelf het oogcontact te laten zoeken.
In dat stukje dat Belle hier heeft weggezet is het ongeveer hetzelfde als wat wij moeten doen,alleen wat uitgebreider.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”