little-wolf schreef:MARC_S schreef:swoeky schreef:Stang schreef:.
Ik moet er echt niet aan denken als dit hier zou gebeuren: mijn geliefde Kaya met muilkorf

en waarom? omdat wat tuig hun Rottweiler (of welk ras op de lijst) opgefokt heeft en verknald heeft.
ik ben bang dat het wel die kant op gaat, jammer genoeg
Nou is Nederland vrij nuchter dus de rotweiler met een muilkorf zie ik weer niet heel snel gebeuren. Ik denk dat een gedragstest dan zal moeten uitwijzen of het wel of niet moet.
Ik denk uberhaubt dat Nederland niet verder gaat in wetten dan het nu is, maar daar kan ik natuurlijk helemaal naast zitten. Het zal deels afhankelijk zijn van wat er gaat gebeuren kwa incidenten.

en t hangt er van af wat voor minister we krijgen in het nieuwe kabinet voor de land en tuinbouw.
zoveel hebben we niet aan veerman.
dit stond op de site van de dierenbescherming.
ons nuchteren nederland was het dus wel van plan , maar dat is tegen gehouden door de DB.
Regeling Agressieve Dieren (RAD)
Ook het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) houdt zich bezig met dit probleem. De minister van LNV maakte in december 2000 bekend dat hij de Pitbullregeling wilde uitbreiden met vier nieuwe hondenrassen. Dit hield in dat de american staffordshire terriër, de dogo argentino, de fila brasiliero en de mastino napoletano zouden worden verboden en uiteindelijk zouden moeten uitsterven. Later voegde hij de rottweiler aan dit rijtje toe.
Mening Dierenbescherming
De Dierenbescherming is steeds fel tegen dit verbod gekant geweest. Dit, omdat deze aanpak niet zal leiden tot minder bijtincidenten. Agressieve honden bestaan namelijk niet, maar worden gemaakt. Bovendien zou het stimatiseren van een aantal rassen leiden tot een toeloop op de Nederlandse asielen, die vervolgens met grote aantallen verboden honden opgescheept zouden worden. Een betere, meer verantwoorde aanpak zien wij in voorlichting, verantwoorde omgang met de hond (gedragscursussen etc.), een goed fokbeleid en algehele identificatie en registratie.
Oktober 2003: RAD van de baan?
Tot blijdschap van de Dierenbescherming en de Nederlandse asielen liet eind oktober 2003 minister Veerman van LNV weten de RAD zoals hierboven voorgesteld niet uit te zullen voeren. De enige hond die blijft vallen onder de zogenaamde ‘Regeling Agressieve Dieren’ is de Pitbull Terriër. Helaas hebben ook American Staffordshire Terriërs een aantal kenmerken van de pitbull, waardoor zij onder de pitbull-wetgeving blijven vallen. De Dierenbescherming adviseert potentiële eigenaars van dit ras alleen een hond met stamboom te kopen bij erkende fokkers.