Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gentle leader

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Gentle leader

Ongelezen bericht door Belle »

Catootje bakte er niks van vanavond op cursus en had meer belangstelling voor de grond dan voor mij, zij liep bijna de hele les te snuffelen en was oostindisch doof voor mijn commando's. De trainster begon toen over een gentle leader, maar dat wil ik eigenlijk niet. Meer dan de helft van de honden loopt daar met een gentle leader, maar de meeste vinden het niet prettig en zijn steeds bezig dat ding van hun neus te krijgen zodra ze stil zitten of staan (bij de af-oefening moet iedereen dan ook weer de GL afdoen). Bovendien vraag ik me af of de hond er wat van leert. Ik ben bang dat de hond netjes opkijkt zolang hij die gentle leader om heeft, maar weer terugvalt in het oude gedrag zodra je hem af doet.
Catootje trekt niet aan de lijn, loopt redelijk netjes naast me en kan bij tijd en wijle ook keurig volgen. Alleen als ze moet zitten of af, gaat ze staan snuffelen en lijkt me niet te horen. Wat vinden jullie, is een gentle leader hier een goed trainingsmiddel voor of niet. Zelf denk ik dat het vanzelf wel goed komt als ze wat ouder wordt (Belle heeft ook zo'n periode gehad en dat is ook helemaal goed gekomen). Verder was ik van plan om nog wat meer op aandachtsoefeningen te gaan trainen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

hoe oud is catootje? ik vind een gentle leader niet op training thuis horen.
heb je al geprobeerd met een balletje of koekje om haar aandacht te krijgen? zodra je haar aandacht heb belonen met bal/koekje dit verder uitbouwen.
Belle
Zeer actief

Catootje is 7 maanden, daarom maak ik me er eigenlijk ook niet zo druk over. Belle was op die leeftijd ook een ramp met trainen.
Met een balletje of speeltje aandacht vragen doe ik liever niet, omdat ze dan nog weleens doorslaat in hyper gedrag.
Aandacht vragen met een koekje mag niet op de cursus, belonen met een koekje wel.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Belle
Zeer actief

Martijn schreef:Wat een vreemde cursus.

Ik zou het niet doen. Een hond die overdreven gefixeerd op de grond is is of op zoek naar kruimel of buitengewoon gespannen. Wat denk je zelf, in jouw geval?

Een gentle leader is op zich een prima manier om de aandacht naar je toe te trekken, letterlijk, maar eem hondje van 7 maanden en dan al hulpmiddelen? Nee..dat zou ik niet doen.

Misschien een andere cursus?
En laat je niet te veel op je kop zitten over wat wel en niet Mag he? Het is dus jouw hond..jij bepaalt wat er allemaal mag.
:ok:
Met Belle was ik zeer tevreden over de school. Nu met Catootje heb ik een andere trainster en die vind ik wat minder. Belle was ook ouder toen ik deze cursus met haar deed. Zelf heb ik zoiets van het komt wel als Catootje ook wat ouder is. Catootje is gewoon heel snel afgeleid en inderdaad ook wel wat snel wat gespannen als je iets van haar vraagt. Ze heeft de neiging om na een paar oefeningen in de riem te bijten om af te reageren. Ook als ze het heel goed heeft gedaan en daarvoor dan ook ruimschoots beloond is. Ik wist niet dat snuffelen ook een teken van spanning kon zijn. Ik zal daar eens op letten.
Als ik tijdens het uitlaatrondje wat oefeningen met haar doe, gaat het wel goed en heeft ze wel aandacht.
Belle
Zeer actief

Martijn schreef: Een gentle leader is op zich een prima manier om de aandacht naar je toe te trekken, letterlijk, maar eem hondje van 7 maanden en dan al hulpmiddelen? Nee..dat zou ik niet doen.
Ik zie inderdaad al die hondjes met die gentle leader keurig naar de baas opkijken, maar vraag me dan altijd af of ze dat ook nog blijven doen als de gentle leader weer af is. Ze worden wel beloond voor aandacht voor de baas, maar leren ze er ook van die aandacht ook te hebben zonder GL? Ik heb eigenlijk nooit gezien dat de GL weer afgebouwd wordt op die hondenschool, honden die hem eenmaal hebben, blijven er volgens mij altijd mee lopen in elke vervolgcursus weer.
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Als Catootje wel aandacht voor je heeft tijdens de gewone wandelingen prima toch. Daar gaat het om. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.

Ongelezen bericht door chaos »

Gentle leader met zeven maanden zou ik niet doen, je bent toch immers haar nog vanalles aan het leren?, en ze is nog zo jong.
En wat Martijn zegt zit wel wat in.. Overdreven snuffelen en aandacht voor andere zaken hebben kan een teken van spanning zijn.
Persoonlijk vind ik het niet verkeerd om de aandacht te vragen met een koekje of een lekker stukje kaas.
Je weet toch zelf waar je hond het best op reageert?.

Een dog van zeven maanden, 1 en al poten zeker? :wink:
Afbeelding
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Het kan zelfs zo zijn dat je hond zich tijdens de cursus anders gedraagd (door lekker met zijn neus over de grond te gaan, in plaats van aandacht voor jou) omdat JIJ je anders gedraagd. Dat is heel normaal hoor, jij hebt zoiets van zo nu gaan we trainen en nu heb je aandacht voor mij. Voor de hond is dat natuurlijk een beetje 'raar'. Ja, hoe moet ik dat nou verder uitleggen.....

Ik zou gewoon beginnen met de oefening 'kijk is'. En als hij kijkt, belonen.
Langzaam opbouwen. Het is een jonge hond, misschien nu beetje aan het puberen, maar ik zou me niet heel druk maken hoor.
Toen luca die leefttijd had had ik na afloop van de training helemaal rode en schrale handen omdat luca iedere keer naar de buurhond wou om te spelen en als die hond er dan niet meer was verzon hij wel weer een grassprietje ofzo een meter verderop. Zo ging het dus een uur lang! Als je luca nu ziet.... Wereld van verschil, en ik heb niet overdreven getraind. Gewoon normaal. Dus er is hoop voor je :smile: .
Gewoon geduld.

Succes!
Yvonne
Afbeelding
Belle
Zeer actief

DoberLuca schreef:Het kan zelfs zo zijn dat je hond zich tijdens de cursus anders gedraagd (door lekker met zijn neus over de grond te gaan, in plaats van aandacht voor jou) omdat JIJ je anders gedraagd. Dat is heel normaal hoor, jij hebt zoiets van zo nu gaan we trainen en nu heb je aandacht voor mij. Voor de hond is dat natuurlijk een beetje 'raar'. Ja, hoe moet ik dat nou verder uitleggen.....
Ja, ik begrijp wel wat je bedoelt. In het begin ging het best goed op de cursus, maar de laatste paar lessen niet zo, dus dan ga ik er ook al heen met het idee dat het wel weer niks zal worden.
Alles moet ook in dat uurtje en normaal lopen we een stuk en doen af en toe een oefeningetje. Ze hoeft zich dan dus niet een uur achter elkaar te concentreren.
Ik zou gewoon beginnen met de oefening 'kijk is'. En als hij kijkt, belonen.
Langzaam opbouwen. Het is een jonge hond, misschien nu beetje aan het puberen, maar ik zou me niet heel druk maken hoor.
Toen luca die leefttijd had had ik na afloop van de training helemaal rode en schrale handen omdat luca iedere keer naar de buurhond wou om te spelen en als die hond er dan niet meer was verzon hij wel weer een grassprietje ofzo een meter verderop. Zo ging het dus een uur lang! Als je luca nu ziet.... Wereld van verschil, en ik heb niet overdreven getraind. Gewoon normaal. Dus er is hoop voor je :smile: .
Gewoon geduld.

Succes!
Yvonne
Ik maak me ook niet echt druk eigenlijk. Belle was net zo op die leeftijd en is nu best goed gehoorzaam. Het is meer de trainster die zich druk maakt. En ik vroeg me gewoon af of ik nou te makkelijk ben en te weinig van mijn honden vraag.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Een cursus moet leuk zijn voor baas en hond en als je je er niet prettig bij voelt zoek je een ander. Barf vond het heerlijk op cursus en had ook niet altijd aandacht want alles was spannend en leuk :wink:
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Martijn schreef:
Misschien een andere cursus?
En laat je niet te veel op je kop zitten over wat wel en niet Mag he? Het is dus jouw hond..jij bepaalt wat er allemaal mag.
:ok:
En het blijft mij verbazen dat andere zo snel adviezen van vreemde daarover aannemen. Het is toch JOUW hond? Je kent je eigen hond het beste, als jij er geen problemen mee hebt, waarom zou je dat veranderen?
Niemand die mij gaat vertellen hoe ik me hond moet belonen of corrigeren, dat doe ik zelf wel :19:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Belle schreef:
Martijn schreef: Een gentle leader is op zich een prima manier om de aandacht naar je toe te trekken, letterlijk, maar eem hondje van 7 maanden en dan al hulpmiddelen? Nee..dat zou ik niet doen.
Ik zie inderdaad al die hondjes met die gentle leader keurig naar de baas opkijken, maar vraag me dan altijd af of ze dat ook nog blijven doen als de gentle leader weer af is. Ze worden wel beloond voor aandacht voor de baas, maar leren ze er ook van die aandacht ook te hebben zonder GL? Ik heb eigenlijk nooit gezien dat de GL weer afgebouwd wordt op die hondenschool, honden die hem eenmaal hebben, blijven er volgens mij altijd mee lopen in elke vervolgcursus weer.
Het is inderdaad niet de bedoeling dat een GL voor altijd om blijft.
Het is een hulpmiddel die je altijd in combinatie met trainen moet gebruiken en het liefst zo snel mogelijk weer moet afbouwen.
Bij Sandro heeft de GL prima geholpen en heb hem nu ook niet meer nodig.

Als je het op de juiste manier aanleert dan heeft je hond ook aandacht als de GL uiteindelijk weer afgaat.
Ik vind het een fijn hulpmiddel als je echt heel moeilijk contact kunt krijgen met je hond (als deze aan de lijn loopt) Zo'n GL kan dan net het zetje zijn om wel die aandacht af te dwingen en later om te zetten tot "vrijwillige"aandacht.

Als het eenmaal goed gaat dan kun je de onderste ring van de GL tezamen met de riem aan de halsband klikken en als dat goed gaat kun je hem afdoen.

Ik vind 7 maanden persoonlijk veel te vroeg voor een GL. Ook omdat jou hond alleen op het trainings veld moeite heeft met aandacht. (vind ik ook niet zo gek met 7 maanden, ze is nog jong en dan is het extra moeilijk om lang te concentreren)

Veel succes met trainen!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

niet doen, een GL helpt alleen tegen het trekken aan de riem. niets meer niets minder.
het is een geweldige uitvinden voor honden die trekken aan de riem dan ben ik er erg voor om een GL te gebruiken maar niet voor andere doeleinden.
bij sommige Martin Gaus scholen zijn mensen verplicht om een pup van 8 weken al een GL te kopen en die om te doen, ik vindt het belachelijk
daar is het ook niet voor bedoelt (als je de boeken van J. Fisscher leest)
gr.AnneMarie
annemarie_hond
Actief

niet doen, een GL helpt alleen tegen het trekken aan de riem. niets meer niets minder.
het is een geweldige uitvinden voor honden die trekken aan de riem dan ben ik er erg voor om een GL te gebruiken maar niet voor andere doeleinden.
bij sommige Martin Gaus scholen zijn mensen verplicht om een pup van 8 weken al een GL te kopen en die om te doen, ik vindt het belachelijk
daar is het ook niet voor bedoelt (als je de boeken van J. Fisscher leest)
gr.AnneMarie
annemarie_hond
Actief

ohdit is balen zeg mijn bericht komt er steeds 2x op sorry ik zal porberen het te verhelpen.
gr.AnneMarie
aad
nieuw lid
Contacteer:

Gehoorzaamheid.

Ongelezen bericht door aad »

Vreemde hondenschool op deze manier krijg je geen aandacht van de
hond,dat doe je met je stem(overdreven met een hoog stemmetje praaten).
Mijn hond had ook alleen belangstelling voor anderen honden of een
blaadje of een vogeltje op het veld.
Op het ogenblik doet zij VZH dat zijn oefeningen los.
Dus geen GL maar met je stem.
Aad.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Catootje deed het vanavond op de les hartstikke goed. Ik heb de hele week bijna alleen maar op aandacht getraind en dat heeft goed geholpen. Bij het wachten in een kring, terwijl de andere honden tussen de kring door moesten volgen, heeft ze bijna de hele tijd naar mij opgekeken, ook als er een blaffende hond voorbij kwam. Volgen (links en rechts) ging keurig, zit en af ging redelijk.
Blij dat ik me niet heb laten overhalen tot het gebruik van een gentle leader, met een beetje meer geduld komen wij er ook wel.
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Tja ik zou het niet doen. Je hondje is nog zoooo jong. Toen ik met Quasar de basiscursus deed hebben ze me ook zo'n ding gegeven. Ik moest hem om doen. Dacht nog nou oke ik probeer het wel maar Quasar trek een paar keer en heel z'n neusje lag open :jank: Heb toen 's avonds gelijk dat ding weg gegooid en weer z'n gewone halsband omgegaan en dat werkte veel beter. Ik vind als je hond wat trekt of gewoon op een andere manier even geen aandacht voor je heeft je zo'n ding niet moet gebruiken. Het mag (vind ik) geen correctiemiddel zijn op die manier.
Afbeelding
Saremi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Saremi »

Ik ben het er helemaal mee eens dat een gl niet bij een jonge hond hoort en ook geen hulpmiddel is om de aandacht te krijgen maar ik denk dat er toch weinig bekend is over de gl of halti.

Ik merk een hoop negatieviteit over de gl en dat is onterecht omdat de gl vaak verkeerd wordt gebruikt en ook voor het verkeerde wordt gebruikt.

Een gl is gewoon een hulpmiddel zoals elke halsband, tuigje en voorheen slipketting.
Dus het maakt geen fluit uit of je een halti of een halsband gebruikt maar als het niet nodig is kun je gewoon een halsband gebruiken omdat de meeste een gl verkeerd gebruiken.

Een gl wordt gebruikt bij honden die extreem druk zijn of erg trekken, als je bij zo'n hond probeert om iets te leren kun je het vergeten want die krijg je niet onder controle laat staan dat je ze wat kan leren.

Al een hond een gl om heeft kun je hem beter onder controle houden en kun je gaan werken aan de aandacht.
Als je je hond uiteindelijk onder controle hebt dan kun je het gaan proberen zonder gl.

De grootste fout om aan een gl te beginnen is dat mensen hem gelijk om doen en dan ook nog verwachten dat een hond dat leuk vind.
Een hond moet wennen aan een gl en dat kan alleen door het op te bouwen.
Eerst alleen ff los om doen en dan uitbundig belonen en gelijk er weer afhalen dan weer om doen en het herhalen en dan steeds wat langer en vooral niet vergeten te vertellen hoe geweldig de hond is met dat ding om zijn snuit.
Als de hond er aan gewend is dan kun je hem gewoon los omdoen en een tijdje laten zitten in huis.
Als de hond er aan gewend is begin je opnieuw maar dan doe je de lijn er aan en bouwd dat ook weer langzaam op.
uiteindelijk ga je dit buiten ook allemaal proberen.
Al met al staat er toch wel zo'n twee weken voor om een hond er aan te laten wennen.

Deze methode gebruik je tenslotte ook om een puppie aan een hals band te laten wennen want dat vinden ze in het begin ook vreselijk en zitten er ook steeds aan te krabben.

Ik plaats dit bericht niet om de gl te promoten want zeker bij jonge honden is dat helemaal nog niet nodig.
Maar hellaas grijpen nog steeds een hoop mensen naar een slipketting en die zijn dus echt gevaarlijk want bij heftige correcties trek je heel het stroothoofd kapot.

Mijn cursisten mogen met een gl geen examen doen maar het helpt ze wel met het onder controle houden van de hond tijdens de training.
Maar het belangrijkste is om aandacht van je hond te krijgen en dat is bij elke hond verschillend waar hij goed op reageerd.

de optie om je hond op te laten kijken en daar gelijk een beloning voor te geven is ook een hele goede, dat zou ik ook zeker proberen.

Maar vergeet niet dat er maar weinig honden van 7 maanden al volop aandacht hebben voor de baas hoor ze zijn dan nog lekker speels en alles aanhet ontdekken en dat is ook wel zo gezond.

Dus mocht een gl of een halti echt nodig zijn doe het dan op de goede manier en dan is het ook een ideaal hulpmiddel maar ga niet massaaal aan de gl maar probeer het eerst met een gewone halsband.

Groetjes,

saremi

Sorry voor het lange verhaal !!!!!!
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Ik train op dezelfde school als Belle (Catootje), en het was mij ook weleens opgevallen dat veel honden een GL aangemeten krijgen, dus ik lees mee met interesse.

Wij hebben les van allebei de trainsters gehad, zij hebben het Hobbes nog nooit aangeraden, terwijl hij toch flink kan trekken. Wordt het (op onze school) niet vooral ingezet als honden snuffelen? Dat doet Hobbes op de les nl. vrijwel nooit aan de lijn. Of bestaan er soms geen mini-GL's voor kleine bastaarden met een iets te korte snuit :smile:

Is een GL niet te vergelijken met een halster voor paarden? Ik heb begrepen dat het meer indruk maakt op de hond, omdat het op de neus drukt. Maar is dat zo'n zwaar middel, als je de hond er met veel geduld aan laat wennen? En moet je het afbouwen? Paarden raken er ook goed aan gewend. (Ik heb onze trainsters trouwens enkele keren horen vertellen dat je langzaam moet laten wennen aan de GL.) Misschien krijgen we nog eens een bitje voor honden (zoals bij paarden)? Nee, dat zal wel niet, want honden hebben kiezen tot achterin hun kaken(?) en paarden hebben een handig tandloos kaakgedeelte.

Ik kan me vanwege mijn paardenverleden wel voorstellen dat het heel belangrijk is dat de GL goed is afgesteld, niet drukt op de verkeerde plek bv.

En dan is er nog een verschil tussen halti en GL, is dat nog van belang?

Ik weet te weinig van GL/ halti en ben dus niet op voorhand tegen.

Ik heb wel nog 1 voorzichtige opmerking over het Martin Gaus-instituut, ook al ben ik tevreden over onze school. Ik ben nu eenmaal wantrouwig als het om big business gaat: zou niet meespelen dat de GL's worden aangemeten en verkocht in het winkeltje op de school? En in dat winkeltje is geloof ik alles veel duurder dan in de dierenwinkel.. Misschien worden de trainers dus gestimuleerd om de GL's flink te verkopen? Zo'n nieuwe vondst is natuurlijk goed aan de man te brengen, zeker als het bij goed gebruik vooral voordelen heeft.

Misschien is het voor Catootje nuttig om je hand als 'target' te gebruiken? Ik heb het Hobbes ooit geleerd en gebruik het soms voor 'los' volgen. (los volgen heb ik nog niet geleerd omdat Gev.2-cursus vol zat) Het staat ergens achterin de basiscursusmap, en ik heb ooit de losse folder 'therapie' over targettraining besteld. Misschien werkt het dit commando ('hand') te gebruiken als 'volg' niet interessant meer is.

Succes, Hobbes en het vrouwtje
Belle
Zeer actief

Hoi Hobbes,

Misschien hebben we elkaar dan weleens gezien bij de school. Welke dag heb jij les?
Volgen is het probleem niet bij Catootje, dat doet ze eigenlijk best goed over het algemeen. Het is meer het zit en af. Bij die commando's krijg ik haar aandacht niet. Volgens mij heeft ze daar ook gewoon geen zin in buiten (want binnen kan ze het wel als de beste). Ik ben veel gaan werken met het commando "kijk eens" en dat gaat nu wel redelijk.
Vanavond mogen we weer. Ik ben benieuwd, want we hebben niet echt hard geoefend de laatse twee weken. Met die sneeuw heb ik haar niet laten zitten en liggen buiten.
Hobbes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hobbes »

Belle schreef:Hoi Hobbes,

Misschien hebben we elkaar dan weleens gezien bij de school. Welke dag heb jij les?
Volgen is het probleem niet bij Catootje, dat doet ze eigenlijk best goed over het algemeen. Het is meer het zit en af. Bij die commando's krijg ik haar aandacht niet. Volgens mij heeft ze daar ook gewoon geen zin in buiten (want binnen kan ze het wel als de beste). Ik ben veel gaan werken met het commando "kijk eens" en dat gaat nu wel redelijk.
Vanavond mogen we weer. Ik ben benieuwd, want we hebben niet echt hard geoefend de laatse twee weken. Met die sneeuw heb ik haar niet laten zitten en liggen buiten.
Ik zit nu even niet op les, omdat Gev.2 vol zat, in februari geloof ik weer.

Dat buiten AF gaan is bij Hobbes ook een groot probleem. Ik heb hem een maand of 2 alleen eten gegeven als hij buiten in de tuin ging liggen en dat werkte wel wat. Het examen Gev.1 was binnen, ik weet niet of we het anders hadden gehaald..! Ik heb 2 lessen een kussentje gebruikt buiten. Dat werkte, maar trainster Angela vond daarna dat het ook zonder moest lukken en dat vond meneer Hobbes maar niks.

Laatste weken heb ik hem buiten niet meer laten liggen, moet ik toch weer eens mee beginnen. Ligt Catootje dan ook zielig te bibberen, en houdt ze haar buik net een paar centimeter boven de grond?[/quote]
Belle
Zeer actief

Hobbes schreef:Ligt Catootje dan ook zielig te bibberen, en houdt ze haar buik net een paar centimeter boven de grond?
[/quote]

Catootje ligt niet zielig te bibberen, maar haar buik raakt bijna nooit de grond. Zitten is bij haar ook vaak meer hurken dan zitten.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”