Mol schreef:Stang schreef:Mol schreef:Stang schreef:
Nee nee

Jij hebt het erover dat je een Rottweiler bij de staart pakt als hij waakt of bij pakwerk, jij hebt het over dit doel van deze hond (wat overigens ook zijn oorspronkelijke doel was: veedrijver en bewaker van vee en mens).
Dus zeg ik 'en de Herder dan?', deze wordt veel meer ingezet bij pakwerk of bij de waak en die heeft gewoon een staart.
De vlieger van jou als argument dat daarom de staart eraf moet, gaat dus niet op.
is dat zijn oorspronkelijke doel? manwerk en groot vee werk?
zeg het maar?
mol

Ik denk dat we een beetje langs elkaar heen zitten te
De oorspronkelijke taak van de Rottweiler: veedrijver en waker
De oorspronkelijke taak van de Herder: schaapshoeder/drijver en waker
Maar daar gaat het niet om, want ik zeg dat bij de huidige taken van de Rottweiler ik het nut niet meer zie van het couperen, waarop jij zegt dat jij hem dan bij het waken of pakwerk zo bij de staart grijpt. Aangezien dit ook een grote taak is van de Herder (waken en daarmee ook het pak/manwerk beoefenen) en de Herder ook een staart heeft, zie ik het verschil dus niet zo.
Om dit dus als argument te gebruiken om wel te couperen.
mijn argument is dat het ras ongeacht welk ras zijn oorspronkelijke takk moet kunnen vervullen en als daar een lichamelijk gedeelte bij moet komen kijken dan is dat zo, het feit in mijn ogen is en blijft dat de rott of welk ras dan ook wat gecoupeerd dient te worden een slape aftreksel is van ht geen wat he behoort te zijn.
mol

De Rottweiler als veedrijver zie je hier volgens mij helemaal niet meer, en waarom een staart hier trouwens voor gecoupeerd moet worden?

(serieuze vraag trouwens, want ik weet echt niet waarom een veedrijvende hond last heeft van een staart).
Dan krijg je dus het gedeelte van de waker, oke op een hond met staart heb je meer grip dat ben ik met je eens. Maar dan blijft dus mijn argument staan dat de Herder ook een waker is en altijd gewoon een staart heeft gehad
Daarbij kom je ook alleen maar bij die staart als je de kop voorbij bent
Maar eerlijk, hoeveel nadeel zou de gemiddelde Rottweiler nu hebben van het feit dat hij eventueel op zijn staart gepakt zou kunnen worden?
En dat afwegend tegen het feit hoeveel hij die staart werkelijk gebruikt, want dat de staart een functie heeft dat lijkt me duidelijk.
Bij een mooie forse Rottweilerreu vind ik persoonlijk gecoupeerd ook mooier staan, veel compacter. Maar ik vind dat die voorkeur geen reden zou mogen zijn om te couperen en het nut van couperen zie ik gewoon niet bij de huidige taken van de meeste rassen (wat voor de gemiddelde Rottweiler eigenlijk gewoon huishond is met wat bewaking erbij en voor sommige dan nog wat pakwerk maar ook meer voor de lol dan voor het werk).