Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opeens heel slecht horen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ikke
geregistreerd lid

opeens heel slecht horen

Ongelezen bericht door ikke »

Hallo,

Ik heb een border collie van 7 jaar die opeens (binnen een paar maanden) heel slecht is gaan horen. Bepaalde tonen hoort ze nog wel maar hier is ze nu ook heel bang van. Als je bijvoorbeeld met je bestek op je bord komt, kruipt ze met dr staart tussen dr benen de bench in. Ook gedraagt ze zich heel anders, veel onzekerder en veel aanhankelijker. Dit laatste is natuurlijk niet heel raar maar wel vreselijk om te zien!!
Ik ben bij de da geweest, doorgestuurd naar Utrecht maar ze kunnen niks vinden...alles ziet er zelfs helemaal perfect uit.
Ook sluiten ze uit dat het van ouderdom is omdat ze daar natuurlijk nog erg jong voor is en het is daarvoor ook te snel gegaan.
Ze kan al heel goed op gebaren werken...maar daarvoor moet je natuurlijk wel eerst dr aandacht krijgen, en dat is, vooral in het bos bij water :wink: nog wel eens een probleem. Hondenfluitje hoort ze wel, maar ook hier is ze nu ontzettend bang van...het riedeltje fluit-brok fluit brok heb ik al heel vaak gedaan...maar bij de 2e keer fluiten is ze weg...
Nu is mijn vraag of iemand van jullie dit ook ooit heeft gehad en of jullie misschien tips hebben om hiermee om te gaan.
Alvast bedank!
kabouter
Actief

Ongelezen bericht door kabouter »

Ikzelf heb Hyperacusis dit is een overgevoeligheid voor geluid (kan elk geluid zijn kan ook bepaalde frequenties zijn). Je kunt naast het feit dat je sommige geluiden wel goed hoort en niet verdraagt ook doof zijn. Dit is medisch ook heel slecht aan te tonen. Voor meer info:http://www.nvvs.nl of de zeer goede engelstalige site http://www.hyperacusis.net

Misschien kan een hond dit ook wel krijgen :denken: Zou eigenlijk niet weten waarom dit bij honden niet zou kunnen.

Je kan proberen het probleem aan te pakken d.m.v geluidstherapie. Pak hiervoor een geluid waar ze bang voor is en laat dit heel zachtjes horen (zo zacht dat het geen reactie oproept) en doe dat enkele minuten per dag. Daarna kun je de tijdsduur opvoeren. Na een aantal dagen zet je het geluid ietsje harder (eerst weer maar een paar minuten). Hier ga je mee door tot ze het geluid op een normaal niveau verdraagt.

Je moet er wel veel geduld voor hebben. Beslist niet te snel willen want dan bereik je alleen maar dat ze nog angstiger wordt.

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Heel veel succes met wat je ook probeert.
ikke
geregistreerd lid

Bedankt voor de tip!! Ik ga de sites helemaal uitpluizen.
Met de geluidstherapie ben ik een aantal weken geleden begonnen, zie helaas nog niet echt vorderingen. De ene keer gaat het redelijk, de andere keer is het, hoe zact het ook is, al teveel. Scheelt per dag.
Maar we blijven proberen!!!!
Super bedankt iig!
ikke
geregistreerd lid

Ik heb trouwens ergens gelezen dat er tril-halsbanden zijn. deze geven een trilling als de eigenaar op een knopje drukt. Nadeel is dat ik alleen sites van amerika kan vinden waar je ze kan bestellen en de kosten $300,- zijn :denken: Nou is mijn hond, wat zulke dingen betreft, een stresskop en ben dus bang dat ze dit ook maar nix vindt, dus om het voor die prijs en dan nog verzendkosten te proberen vind ik een beetje TE. Wel zou het, als ze het niet eng zou vinden, ideaal zijn voor buiten in het bos. Dan kan ik tenminste zorgen dat ik dr aandacht krijg als ze los rond aant banjeren is.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? hoe sterk is die trilling en zijn ze ook in nederland verkrijgbaar??
kabouter
Actief

ikke schreef:Bedankt voor de tip!! Ik ga de sites helemaal uitpluizen.
Met de geluidstherapie ben ik een aantal weken geleden begonnen, zie helaas nog niet echt vorderingen. De ene keer gaat het redelijk, de andere keer is het, hoe zact het ook is, al teveel. Scheelt per dag.
Maar we blijven proberen!!!!
Super bedankt iig!
Dat herken ik van mezelf :mrgreen: De ene dag verdraag ik alle normaal dagelijkse geluiden, de andere dag bijna niets. Wel is het zo dat ik na geluidstherapie er beter tegen kan.
Maar zoals ik al zei Er gaat heel veel tijd overheen voor je echt resultaat ziet en ze kan altijd terugvallen (meestal is dat van korte duur).
Geef het niet op! Dat je geen verbetering ziet, wil niet zeggen dat het er niet is.
Heel veel sterkte :flower:
ikke
geregistreerd lid

Ik ga zeker door!!
Gister avond waren er hier een aantal mensen, nomaal gaat ze heel de avond van die naar die om knuffels te bemachtigen...nu heeft ze heel de avond in de bench gelegen. En er met geen mogelijkheid uit te krijgen (ook niet om te wandelen) Als ze niet meteen wil laat ik dr maar gewoon liggen....ze moet dit toch op dr eigen tempo doen denk ik. Het is vreselijk om te zien dat je vrolijke hond zo veranderd naar een bang klein zielig hoopje dus ik blijf er alles aan doen om vebetering te krijgen!!!
Bedankt voor je reactie!
kabouter
Actief

Het is inderdaad het verstandigste om haar het te laten bepalen in dit specifieke geval. Wel vervelend om te zien dat ze zelfs geen zin meer had in het bezoek en de rust van de bench opzocht :jank:

Hoe ga je het met oud en nieuw doen? Dat zal wel heel moeilijk worden voor haar. En daardoor voor jou/jullie ook natuurlijk.
ikke
geregistreerd lid

met oud en nieuw blijft ze bij mijn ouders. Die blijven thuis en er komen maar 2 mensen op bezoek. Bij mij wordt het wat drukker dus lijkt me beter als ze bij mn ouders zit. En ze krijgt (zoals ieder jaar) van die relax pillen...En verder is het vooral duimen dat ze het trekt...
Bedankt weer!
kabouter
Actief

Hoi, hoe is het gegaan met oud en nieuw?
ikke
geregistreerd lid

Wat lief dat je dat vraagt!!
overdag ging het redelijk, beter dan de afgelopen jaren. De knallers hoorde ze gelukkig veel minder. De pijlen daarintegen vond ze nog erger dan de afgelopen jaren. De hoge tonen he...
We zijn haar na 12 uur een tijdje kwijt geweest! ieder hoekje in het huis gezien, maar flint was nergens te bekennen. Nou dan heb je even stress hoor!! Uiteindelijk hebben we dr natuurlijk wel gevonden. Zo klein is ze nog nooit geweest. Achter de piano in een hoekje onder mijn gitaartas lag ze te bibberen.
Ik ben blij dat we er weer voor een jaar vanaf zijn!!!! *zucht*
kabouter
Actief

[quote="ikke"]Wat lief dat je dat vraagt!!
overdag ging het redelijk, beter dan de afgelopen jaren. De knallers hoorde ze gelukkig veel minder.

Jippie, dacht ik, maar toen las ik de rest.

:jank: :jank: :jank:

Ik hoop dat ze er nu weer wat bovenop is. Blacky was niet echt bang, maar is gisteren toch ook nog ietwat verward geweest in huis en buiten.

Gelukkig zijn we er weer een jaar vanaf!
ikke
geregistreerd lid

Wat is blacky voor hond?
gelukkig was hij niet heel bang!
Nu inderdaad weer een jaar om er boven op te komen, Flint is helaas nog steeds niet de oude na haar oud en nieuw actie....
kabouter
Actief

Blacky is een dwergkees. Ik heb hem 5 maanden geleden uit de opvang gehaald. Het was voor mij spannend hoe hij op vuurwerk zou reageren. Gelukig ging het goed en heeft hij mijn onrust niet overgenomen. (Door mijn hyperacusis ben ik niet zo blij met al dat geknal) Ik had hem zijn activity-bal met brokjes erin gegeven en zo heeft hij aan de eerste knallen geen aandacht besteed. Later heeft hij wel wat geblaft, maar echt angstig is hij niet geweest.
Alleen merkte ik zondag en gisteren ook nog aan kleine dingetjes dat het wel impact heeft gehad. Totnutoe is hij wel weer de oude.

Ik hoop dat het voor Flint en jullie geen blijvende nare gevolgen heeft.
ikke
geregistreerd lid

Dat is inderdaad altijd spannend...de eerste oud en nieuw samen.
Gelukkig is het wel goed gegaan!
Flint is er al weer aardig bovenop, alleen twijfelt ze nog erg of ze nou wel of niet mee wil wandelen...maar ik denk dat dat ook wel weer over gaat, en ze snel weer (zoals voorheen) niet meer te houden is als ze de chuck it ziet :wink:
kabouter
Actief

Fijn te horen dat ze er alweer redelijk bovenop aan het komen is. Dat was denk ik voor jullie nu ook afwachten hoe snel dat zou gaan.
Regine from the Border
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Terrier

Ongelezen bericht door Regine from the Border »

Het komt best wel veel voor dat honden rond 7 jaar slechter gaan horen (lees bijvoorbeeld het boek van dierenarts Nicholas Dodman, ,de hond die te veel van zijn baas hield'), vreemd dat je DA en Utrecht dat niet noemden. Het is niet verwonderlijk dat je hond daar in eerste instantie met angst op reageert ! Ook het banger worden bij vuurwerk past in dit plaatje.

Aan de doofheid kun je wellicht weinig doen, aan de angst wel. Het is zaak haar te steunen en te laten merken dat jij de leiding hebt (dus niet zo zeer te troosten, als wel door doortastend optreden te laten merken dat jij er voor haar bent). Als ze buiten voor dingen angst toont moet je tussen haar en 'het gevaar' in gaan staan. Dit is misschien enkele maanden nodig tot ze aan de nieuwe situatie gewend is.

Wennen aan geluiden is mogelijk zinvol (misschien hoort ze steeds minder, dan is het de vraag of het nut heeft). Maar pas op: BIJNA IEDEREEN inclusief trainers doet dit onopzettelijk veel te snel. Je moet echt lang en vaak geluiden echt heel zacht laten horen voor je het langzaam opbouwt tot iets harder. In het begin SUPER langzaam opbouwen, dan gaat het op den duur steeds sneller. Dit geldt bij alle angstbehandelingen (systematische desensitisatie) op! En bij mensen evenzeer. Daardoor weten we het ook: mensen kunnen je zeggen hoe iets uitpakt. Zelfs veel hondengedragstherapeuten zijn zich hier niet voldoende van bewust, en ik moet zeggen, in de opleiding wordt het ook niet duidelijk genoeg gemaakt HOE langzaam of snel je precies kunt gaan.
Omdat mensen afgaan op het gedrag van hun hond denken ze dat het 'wel kan' zolang hij geen reactie geeft. Maar dat is helaas niet zo. De reactie komt pas als de angst al in een bepaalde mate opgebouwd is (en dan zijn we ook nog niet allemaal getraind in het oppakken van signalen van de hond...).
Als je dit dus wilt doen moet je zeer langzaam opbouwen, dagen achter elkaar het geluid regelmatig SUPER zacht laten horen, dan weer IETSJE harder etc. Je mag geen reactie bij de hond zien, dan ben je al te ver! Of het effect heeft hangt ook af van in hoeverre je kan voorkomen dat ze toch steeds schrikt van andere harde geluiden.

Succes, ik ben benieuwd hoe het verder gaat met je Border Collie.
Regine from the Border
ikke
geregistreerd lid

Bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad al flink bezig met wat je vertelt. Alleen is het vervelende dat er redelijk vaak geluiden komen waar wij geen invloed op hebben en waar ze wel erg van schrikt. Deze geluiden kunnen we dus niet doseren, laat staan weg laten. En ze valt er atijd meteen een stuk door terug. Wel merk ik dat ze me nu meer begint op te zoeken en zich, als ze bij me zit, sneller herstelt. Voorheen liep ze zonder twijfel meteen dr bench in (nu nog wel heeeeel vaak hoor) Buiten komt ze niet naar ons als ze schrikt, dan rent ze richting huis. Ze loopt bij ons in de buurt nog gewoon los. Ik kan het niet maken tegenover haar om dr altijd aan de riem te houden. Ze houdt ons ook wel goed in de gaten waardoor we gebruik kunnen maken van gebaren, en we hebben dr geleerd dat ze op ieder hoekje en voor iedere bocht moet gaan liggen.
Dit voorkomt dus dat ze te ver vooruit loopt of echt naar huis rent als ze schrikt (dat zou ze nl wel het liefst willen)
Ik zal ook eens op zoek gaan naar dat boek wat je noemde. En ik vindt het inderdaad erg gek dat de DA in Utrecht daar niets over verteld heeft.
Bedankt ik ieder geval!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”