Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

artrose of verstuiking? Update naar de DA geweest

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

rianneke
Zeer actief

artrose of verstuiking? Update naar de DA geweest

Ongelezen bericht door rianneke »

Vraagje:

Hoe merk je als een hond artrose heeft?

Als Layka uit de mand komt als ze geslapen heeft. steunt ze niet meer op haar ene poot (ze houdt hem een stukje omhoog). Dit heeft ze sinds gisteren. Het is de patella luxatie poot, waar ze ook aan geopereerd is voor haar kruisband, voor de mensen die dit niet weten. Als ik dan met haar ga wandelen loopt ze een stukje op 3 poten, vervolgens is alles weer goed en loopt ze weer normaal (af en toe nog wel een hinkje, maar dat komt door haar patella)

Zou dit artrose kunnen zijn (is nu 2 jaar, en met 1 jaar geopereerd) of zou het een verstuiking of zo zijn?

Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door rianneke op 20 dec 2005 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
rianneke
Zeer actief

Re: artrose of verstuiking?

Niemand een idee?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

Ik ben geen DA maar het kan natuurlijk best wel artrose zijn hoor.
ik zou het eerst ff aankijken en als het niet over gaat toch maar ff bij de DA langs gaan.
gr.AnneMarie(die ook een hond heeft van 4 jaar met artrose)
rianneke
Zeer actief

annemarie_hond schreef:Ik ben geen DA maar het kan natuurlijk best wel artrose zijn hoor.
ik zou het eerst ff aankijken en als het niet over gaat toch maar ff bij de DA langs gaan.
gr.AnneMarie(die ook een hond heeft van 4 jaar met artrose)
wij kijken het natuurlijk even aan en gaan anders naar de Da.

Maar wat zou men doen met een hond van 2 jaar met artrose? Wat krijgt jouw hond?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
annemarie_hond
Actief

Ongelezen bericht door annemarie_hond »

ik doe niets speciaals met haar ik laat haar veel lopenzodat ze spieren blijvt houden en verder wat eten betreft ik geef barf en dat bevalt me goed.

gr.AnneMarie
rianneke
Zeer actief

annemarie_hond schreef:ik doe niets speciaals met haar ik laat haar veel lopenzodat ze spieren blijvt houden en verder wat eten betreft ik geef barf en dat bevalt me goed.

gr.AnneMarie

veel lopen is dat niet te belastend? Geen voedingssuplementen zoals visolie of zo?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

rianneke schreef:
annemarie_hond schreef:ik doe niets speciaals met haar ik laat haar veel lopenzodat ze spieren blijvt houden en verder wat eten betreft ik geef barf en dat bevalt me goed.

gr.AnneMarie

veel lopen is dat niet te belastend? Geen voedingssuplementen zoals visolie of zo?
Het beste is kleine stukjes telopen zodat ze hetniet over belast en er zijn verschillende soorten medicijnen voor arthrose en heb ergens gelezen dat er ook voedingssuplementen er voor zijn

Ashley had op de leeftyd van 5 jaar arthrose en kreeg eerst een injectie met anabolen en daar deed ze het goed op later heeft ze meerdere medicijnen gehad
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Rianneke,

De enige die kan concluderen of jouw hond arthrose heeft, is de dierenarts.
Je zou Laika heel goed een voedingssupplement kunnen geven. Dat is altijd goed bij gewrichtsproblemen. Ken je Glucobest? (Zie: www.glucobest.nl)
Regelmatig (rechtstandig) bewegen, is wel goed bij arthrose. Maar jij weet niet zeker wat jouw hond heeft waardoor ze soms niet goed op die poot steunt, dus daar zou ik eerst een dierenarts naar laten kijken en dan kun je gelijk aan hem/haar een bewegingsadvies vragen.
rianneke
Zeer actief

Hoi allemaal,

Ik denk toch dat ze haar pootje gekneusd had. Vandaag gaat het namelijk weer een stuk beter, ze staat er nu ook weer beter op. Gisteravond viel me op dat ze er ook veel minder op stond en wat stijver liep. Maar nu gaat het al een stukje beter weer, ze loopt weer normaal, af en toe zie je nog dat het nog niet helemaal over is, maar dat kan ook niet zo heel snel.

Maar het gaat weer de goede kant op :ok:
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Jacan
Zeer actief

fijn om tehoren dat het goed gaat :ok:
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

schotse collie schreef:fijn om tehoren dat het goed gaat :ok:

Iets te vroeg conclusies getrokken.. ze heeft toch nog wel last ervan. Met name als ze een hele lange tijd heeft gelegen. Met het lopen mankt ze dan ff in het begin en ze staat er niet op, alleen met haar teentjes, maar na een paar minuten loopt ze er weer gewoon op.... gek gek.. we hebben besloten het deze week even aan te kijken en anders volgende week naar de DA te gaan.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inderdaad maar richting dierenarts, die is de enige (vaak aan de hand van foto's) die kan zeggen wat het is.

Artrose heeft idd als kenmerk dat de hond na lang rusten stijf is en evt ook wat kan manken. Bij beweging gaat dit na een paar minuten weg.

Kaya van ons heeft ook artrose, in beide voorpoten, en heeft hier soms ook iets last van. Wij geven Glucobest als aanvulling.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Vind het ook klinken als artrose.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Stang schreef:Inderdaad maar richting dierenarts, die is de enige (vaak aan de hand van foto's) die kan zeggen wat het is.

Artrose heeft idd als kenmerk dat de hond na lang rusten stijf is en evt ook wat kan manken. Bij beweging gaat dit na een paar minuten weg.

Kaya van ons heeft ook artrose, in beide voorpoten, en heeft hier soms ook iets last van. Wij geven Glucobest als aanvulling.
kan artose van de een op het andere moment ontstaan? Kunnen honden daar wel gewoon oud mee worden met artrose? (ze is pas 2)

Kan je ok iets aan de knie zien of voelen met artrose?
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Jacan
Zeer actief

rianneke schreef:
Stang schreef:Inderdaad maar richting dierenarts, die is de enige (vaak aan de hand van foto's) die kan zeggen wat het is.

kan artose van de een op het andere moment ontstaan? Kunnen honden daar wel gewoon oud mee worden met artrose? (ze is pas 2)

Kan je ok iets aan de knie zien of voelen met artrose?
de arthrose kan alleen worden vast gesteld als je er foto's van laat maken
Sommige honden worden er oud mee terwijl andere honden dat niet zijn
Ashley was 9 toen we haar moesten laten inslapen zij had de artrose door haar hele lichaam (en ze werd dement).
ken ook veel honden die er wel oud om worden is per hond verschillend en hoe erge mate de artrose is
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Oke ff een update, het zal een lang verhaal worden. Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen.

Wij zijn dus vandaag met Layka toch maar naar de dierenarts geweest.
Hij ging voelen, en hij voelde wel patella luxatie maar een vrij vaste. (wat gek ik als je bedenkt dat ze best vaak hupt)

Om te kijken of het artrose is wilde hij toch graag een foto maken. Wat bleek haar gewricht was bijzonder schoon voor een hond die geopereerd is geweest aan haar knie. Er was eigenlijk zo goed als geen artrose te zien. Een heel klein beetje maar dat was echt te verwaarlozen.

Afijn, hoe kom het dan dat ze zo stijf is, waarschijnlijk dat ze last heeft van haar spieren omdat haar poot toch altijd wat zwakker zou zijn. Ze heeft voor 10 dagen rimidyl meegekregen en dat zou moeten helpen voor de stijfheid. (vooral in de wintermaanden bij de meeste honden een probleem)

Wij gingen weg en toen zag hij Layka hinken, toen kwam hij ons nog achterna gelopen en zei hij dat is geen patella hupje wat ze nu deed, maar een hupje wat vaak bij schotse terriers en jack russels voorkomt, dus een spier die af en toe beetje stram of stijf is en dan huppen ze ook een keer. Dat hupje had layka dus. Conclusie: Layka heeft wel patella luxatie maar in lichte mate, die hupjes die ze dus elke keer doet is dus waarschijnlijk dat er een spiertje klem zit. Tuurlijk af en toe zal ze best een luxatie hupje hebben want anders heeft ze geen luxatie. Maar zoals hij al kon voelen zal dat niet veel zijn, omdat de knieschijf vrij vast zit.

Al met al positief nieuws! De patella is dus helemaal niet zo ernstig en zeker niet om te opereren. Het gewricht is dus mooi schoon. (ik heb de foto ook gezien, leuk om te zien hoor)

Hebben jullie wel eens van zo'n jack russel hupje gehoord ik dacht dat dat luxatie was, maar dat schijnt dus een spier te zijn? Ik zal eens ff gaan googelen. Dit komt ook vaak bij schotse terriers voor. Interessant om te weten vond ik.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

rianneke schreef:Oke ff een update, het zal een lang verhaal worden. Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen.

Wij zijn dus vandaag met Layka toch maar naar de dierenarts geweest.
Hij ging voelen, en hij voelde wel patella luxatie maar een vrij vaste. (wat gek ik als je bedenkt dat ze best vaak hupt)

Om te kijken of het artrose is wilde hij toch graag een foto maken. Wat bleek haar gewricht was bijzonder schoon voor een hond die geopereerd is geweest aan haar knie. Er was eigenlijk zo goed als geen artrose te zien. Een heel klein beetje maar dat was echt te verwaarlozen.

Afijn, hoe kom het dan dat ze zo stijf is, waarschijnlijk dat ze last heeft van haar spieren omdat haar poot toch altijd wat zwakker zou zijn. Ze heeft voor 10 dagen rimidyl meegekregen en dat zou moeten helpen voor de stijfheid. (vooral in de wintermaanden bij de meeste honden een probleem)

Wij gingen weg en toen zag hij Layka hinken, toen kwam hij ons nog achterna gelopen en zei hij dat is geen patella hupje wat ze nu deed, maar een hupje wat vaak bij schotse terriers en jack russels voorkomt, dus een spier die af en toe beetje stram of stijf is en dan huppen ze ook een keer. Dat hupje had layka dus. Conclusie: Layka heeft wel patella luxatie maar in lichte mate, die hupjes die ze dus elke keer doet is dus waarschijnlijk dat er een spiertje klem zit. Tuurlijk af en toe zal ze best een luxatie hupje hebben want anders heeft ze geen luxatie. Maar zoals hij al kon voelen zal dat niet veel zijn, omdat de knieschijf vrij vast zit.

Al met al positief nieuws! De patella is dus helemaal niet zo ernstig en zeker niet om te opereren. Het gewricht is dus mooi schoon. (ik heb de foto ook gezien, leuk om te zien hoor)

Hebben jullie wel eens van zo'n jack russel hupje gehoord ik dacht dat dat luxatie was, maar dat schijnt dus een spier te zijn? Ik zal eens ff gaan googelen. Dit komt ook vaak bij schotse terriers voor. Interessant om te weten vond ik.
Is goed nieuws :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
rianneke
Zeer actief

Nog even een aanvulling op mijn verhaal. Dat van die jack russels en schotse terriers noemt men Scotty Cramp.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Angél
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel en onbekende mix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angél »

oeps te vlug mijn vraag gesteld geloof dat ik hier het antwoord zie. Heb net een topic geopend over onze 10 weken oude Jack Russel. Ze rent en speelt en doet het perfect. Alleen als ze langer geslapen heeft hinkt ze met haar rechter pootje na een poosje lopen rent ze weer gewoon rond. Ze heeft er geen pijn aan heb eraan gevoeld en dat laat ze zonder problemen toe.
Liefs, Trixie, Jacky, Huub en Mary
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Angél schreef:oeps te vlug mijn vraag gesteld geloof dat ik hier het antwoord zie. Heb net een topic geopend over onze 10 weken oude Jack Russel. Ze rent en speelt en doet het perfect. Alleen als ze langer geslapen heeft hinkt ze met haar rechter pootje na een poosje lopen rent ze weer gewoon rond. Ze heeft er geen pijn aan heb eraan gevoeld en dat laat ze zonder problemen toe.
Ik zou daar toch naar laten lijken als ik jou was door een da want patella komt veel voor onder russels heb ik begrepen.
Angél
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Jack Russel en onbekende mix
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angél »

Weet ik maar daar is ze nog geen week geleden op nagekeken. Bespreek het als ze 3 januari terug moet uiteraard dat ze af en toe hinkt maar dat verhaal van dat spiertje wat af en toe klem zit klinkt wel heel logisch aangezien het alleen na een langere tijd slapen doet verder helemaal niet
Liefs, Trixie, Jacky, Huub en Mary
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

rianneke schreef:Kunnen honden daar wel gewoon oud mee worden met artrose? (ze is pas 2)
Hoi Rianne,

Ja, hoor. Honden kunnen best oud worden met arthrose. Onze Lana heeft al arthrose in beide ellebogen vanaf dat ze 1,5 jaar was en zij is nu ruim 8,5 jaar en wandelt nog iedere dag de lange wandeling mee in het bos.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Rianne,

Wat fijn, dat Laika geen arthrose heeft!
Zou het misschien een idee zijn om haar fysiotherapie te geven voor die spier en het moeite met opstaan als ze gelegen heeft?
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ja ik heb ook een jack russel met een hupje, alleen het verhaal dat het een typisch jack russel loopje is trap ik niet in.
Kleinere honden hebben daar vaker last van niet alleen jack russels.
Tyson is nu 9 jaar en doet het vanaf een half jaar oud, heb hem toen hij 2 jaar was helemaal laten onderzoeken en blijkt dat hij ook een nekwervel vergroeing heeft en ook dat heeft met het hupje temaken.

Jacqueline
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”