Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

RUIME aanbevolen hoeveelheid Rodi??

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hobbes
Vaste gebruiker

RUIME aanbevolen hoeveelheid Rodi??

Ongelezen bericht door Hobbes »

Laatst een keer Rodi (volledig vers pens+lamshart) gekocht, terwijl ik normaal zelf BARF samenstel. De hoeveelheid die Rodi aanbeveelt op de verpakking is in gewicht 2 keer zoveel (!!!) als wat ik met een BARF-berekeningstabel heb uitgerekend (barfplaats.nl).

Boven de leeftijd van 18 maanden komt de Rodi-tabel meer in de buurt, maar is nog steeds 1,5 keer meer dan BARF.

Hoe ken dat?
Marieke*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marieke* »

Waarschijnlijk omdat Rodi best veel vocht bevat. Ik moet hier ook het dubbele van Rodi geven als ik dat eens voer ipv. Carnibest.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

De hoeveelheden kant en klaar voer zowel vers als brok vind ik altijd wat aan de hoge kant de producent wil ook graag wat verdienen natuurlijk :mrgreen:
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Mijn honden heb ik groot gebracht met Rodi maar ik heb de helft gegeven van wat er op de verpakking stond, doe ik trouwens met alles en aan mensen die brokjes geven geef ik ook het advies.
Gewoon op het oog voeren mijn honden zijn nu bijna 14 en 11 en het gaat prima :ok:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

een barfberekeningstabel???? :denken:
waarom zou een barfer voeding van hun hond gaan berekenen??
dat is helemaal niet het principe van barfmethode.
:19: [heb nog nooit een wolf met een rekenmachientje in het bos zien lopen :mrgreen: om maar eens op een veelroepende kreet aan te halen:roll: :mrgreen: ]

dat hoort in kvv thuis maar niet bij de barfmethode als je afwisselt krijgen ze gewoon alles binnen wat ze nodig hebben
Afbeelding
kabouter
Actief

Ongelezen bericht door kabouter »

Fabrikanten geven inderdaad vaak voor de meeste honden een te hoge hoeveelheid op. In mijn goede bedoelingen heb ik eerst de aanwijzingen op de verpakking gevolgd met als resultaat dat Blacky in 4 of 6 weken (weet het niet precies meer) ruim 3 kilo aankwam. En op dieet moest. Ik geef nu Smuldier en dan de helft van wat er staat aangegeven.
Maar kijk ook hoe actief je hond is. Voor een actieve hond zul je denk ik wl meer moeten geven dan de helft. :wink:
Blacky loopt gemiddeld 3 uur over 4 rondes verdeeld en doet thuis niet veel meer dan dutten. Het is ook al een beginnende oude heer :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

De aangegeven hoeveelheden op de Rodi-verpakking zijn voor het gros van de honden errug ruim! :mrgreen:

Nu moet je natuurlijk er ook wel even bijbedenken dat voor een kleine hond die grens van 18 maanden veel eerder is. Het gaat erom dat ze dan 'volwassen' zijn, en een kleinere hond is echt wel eerder uitgegroeid :wink:
Even ter vergelijking voor je. Pupje Saar kreeg ruim 2 plakken per dag (toen woog ze 1 kilo). Dat is totdat ze een maand of 4-5 was zo gebleven (totdat ze 3 kilo woog ). Nu is ze bijna 1 jaar, weegt 4 kilo en krijgt drie kwart plak op een dag, nog niet eens een hele dus. Volgens de verpakking, uitgegaan van boven de 18 maanden, zou ze tussen 1.5 en 2 plakken mogen. Nou, hahaha, dat zou ze wel willen, en dan kan ik haar binnen een paar maanden rollen :mrgreen:

Moos is 3 jaar, weegt 6 kilo en krijgt 1 1/4 plak op een dag.

En Moos en Saar lopen dus bijna elke dag zo'n 2.5-3 uur.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Keizer zou 1,5 plak per dag moeten krijgen.

Nou aan 2/3 van een plak heeft hij voldoende op een dag!

Dus ik geef ook gewoon minder dan aanbevolen :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik geef minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid Rodi en Buffy is bepaald niet slank.

Anne
Hobbes
Vaste gebruiker

ien schreef:een barfberekeningstabel???? :denken:
:19: [heb nog nooit een wolf met een rekenmachientje in het bos zien lopen :mrgreen: om maar eens op een veelroepende kreet aan te halen:roll: :mrgreen: ]

dat hoort in kvv thuis maar niet bij de barfmethode als je afwisselt krijgen ze gewoon alles binnen wat ze nodig hebben
Hoi Ien,

Zeker omdat ik beginnend barfer ben en snel wilde beginnen, vond ik het wel handig om houvast te hebben! Ik kan me voorstellen dat ik dat over een tijd helemaal niet meer gebruik: bij koken voor mensen reken ik ook nooit iets uit...

De tabel die ik heb gebruikt staat op:
http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... eadid=9310

Hobbes heeft trouwens vanaf het begin 'op het oog gevoerd' meer gekregen dan vlgs deze tabel, hij is/ was ook nog in de groei (is nu 13 mnd.). Maar hij kreeg zeker niet zoveel als Rodi aanraadt. Daarom vond ik de aanbevolen hoeveelheid opvallend groot. Hobbes is trouwens een klein hondje (8 kg), dus sneller uitgegroeid he. De aanbeveling voor boven de 18 mnd. komt misschien ook wel aardig in de buurt, zeker als ik alle beloninkjes met trainen mee reken (die heb ik nog nooit gewogen).
Hobbes
Vaste gebruiker

starfleet schreef:Ik geef minder dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid Rodi en Buffy is bepaald niet slank.

Anne
:offt: Nu weten we waarom die schoorstenen zo zwart zijn (je plaatje dus) haha
Hobbes
Vaste gebruiker

Maar kortom, we moeten een beetje uitkijken met die aanbevolen hoeveelheid van Rodi (en andere merken?). Er zijn al zoveel te dikke huisdieren.

Groetjes en dank voor het meerekenen.
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Hier krijgt onze kruising jack (7,5 kilo) 3 schijven Rodi per dag, hij is erg aktief buiten en ook in huis, hij is mooi slank. Onze keeshond krijgt 5 schijven Rodi op een dag en weegt 22 kilo. Hij is in huis wel rustiger dan de jack. Ook hij is niks te dik. :wink: Ze krijgen hier per dag ongeveer 2,5 uur beweging.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ben het eens met wat eerder geschreven is, fabrikanten geven te grote hoeveelheden op als richtlijnen.
Voeren 'op het oog' is denk ik de beste methode, niet zozeer de gewichten op het pak.
Afbeelding
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Ik geef mijn honden ook veel minder dan op de verpakking aangegeven staat anders zou ik ze met een paar weken echt kunnen rollen.
Willy en de meiden

Afbeelding
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Hobbes schreef:
ien schreef:een barfberekeningstabel???? :denken:

Hoi Ien,

Zeker omdat ik beginnend barfer ben en snel wilde beginnen, vond ik het wel handig om houvast te hebben! Ik kan me voorstellen dat ik dat over een tijd helemaal niet meer gebruik: bij koken voor mensen reken ik ook nooit iets uit...

De tabel die ik heb gebruikt staat op:
http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... eadid=9310

Hobbes heeft trouwens vanaf het begin 'op het oog gevoerd' meer gekregen dan vlgs deze tabel, hij is/ was ook nog in de groei (is nu 13 mnd.). Maar hij kreeg zeker niet zoveel als Rodi aanraadt. Daarom vond ik de aanbevolen hoeveelheid opvallend groot. Hobbes is trouwens een klein hondje (8 kg), dus sneller uitgegroeid he. De aanbeveling voor boven de 18 mnd. komt misschien ook wel aardig in de buurt, zeker als ik alle beloninkjes met trainen mee reken (die heb ik nog nooit gewogen).
De tabel die op Barfplaats staat is een zeer goede berekening van wat je hond nodig heeft!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”