Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vanaf wanneer trimmen en wassen bij pup?
Moderator: moderatorteam
- kezmaster
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Vanaf wanneer trimmen en wassen bij pup?
Ik heb eigenlijk een simpel vraagje.
Ik heb ergens gelezen dat je een pup nog niet mag wassen ivm zijn beschermende laag. Vanaf wanneer mag dat dan wel??
En dezelfde vraag met het trimmen. Het is nu nog niet nodig, maar zit daar ook een bepaalde leeftijd aan verbonden??
Ik heb ergens gelezen dat je een pup nog niet mag wassen ivm zijn beschermende laag. Vanaf wanneer mag dat dan wel??
En dezelfde vraag met het trimmen. Het is nu nog niet nodig, maar zit daar ook een bepaalde leeftijd aan verbonden??

- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Als een pups vies is kun je 'm gewoon wassen, milde shampoo, goed uitspoelen. Zorg wel dat hij/zij goed droog is voordat die weer naar buiten gaat anders kan er kou gevat worden. Geldt overigens ook voor een volwassen hond.
Afhankelijk van het ras kun je 'm vanaf een maand of 3/4 al laten trimmen. Van het pupje van jou zie ik de de meeste verschijnen zo rond een maand of 5, sommigen hebben dan al een vacht waar ze over struikelen. Moeten is natuurlijk niks met deze vachten, maar als je de hond in de toekomst wil laten trimmen, dan is vroeg naar de trimmer brengen een stukje opvoeding wat ze niet mogen missen.
Afhankelijk van het ras kun je 'm vanaf een maand of 3/4 al laten trimmen. Van het pupje van jou zie ik de de meeste verschijnen zo rond een maand of 5, sommigen hebben dan al een vacht waar ze over struikelen. Moeten is natuurlijk niks met deze vachten, maar als je de hond in de toekomst wil laten trimmen, dan is vroeg naar de trimmer brengen een stukje opvoeding wat ze niet mogen missen.
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb geen trimhonden,maar heb mijn honden als pup zijnde wel altijd een of twee keer mee onder de douche genomen om te laten zien dat er niks engs aan is.
Gewoon onder de lauwe douche gaan staan en zonder shampoo even "spoelen".Niet lang (hooguit een minuutje of zo) en intussen maar vertellen hoe fijn douchen is
Ik heb daardoor nog nooit een hond gehad die echt moeilijk deed onder de douche.
Gewoon onder de lauwe douche gaan staan en zonder shampoo even "spoelen".Niet lang (hooguit een minuutje of zo) en intussen maar vertellen hoe fijn douchen is

Ik heb daardoor nog nooit een hond gehad die echt moeilijk deed onder de douche.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
-
- Actief
de eerste puppietrim kun je doen als bij plukhonden kun je al bij een maand of 4/6 en daarna als de vacht rijp is dat wil zeggen dat als je een plukje vast pakt en het laat gemakkelijk los is de vacht rijp en moet die door een trimster geplukt worden.
bij kniphonden is het zo dat het al kan vanaf een maand of 4/5 en ook dat is belangrijk dat je zelf de vacht bijhoudt ivm klitten. en als je een pup vroeg heen brengt went de pup er aan dat die getrimd moet worden en dan hebben (wij als trimsters) minder problemen met een hond die vervelend is omdat de eigenaar te lang gewacht heeft met naar de trimsalon komen.
gr.AnneMarie
bij kniphonden is het zo dat het al kan vanaf een maand of 4/5 en ook dat is belangrijk dat je zelf de vacht bijhoudt ivm klitten. en als je een pup vroeg heen brengt went de pup er aan dat die getrimd moet worden en dan hebben (wij als trimsters) minder problemen met een hond die vervelend is omdat de eigenaar te lang gewacht heeft met naar de trimsalon komen.
gr.AnneMarie
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Als ik een trimhond had zou ik er ook zo vroeg mogelijk mee naar de trimsalon gaan.annemarie_hond schreef:de eerste puppietrim kun je doen als bij plukhonden kun je al bij een maand of 4/6 en daarna als de vacht rijp is dat wil zeggen dat als je een plukje vast pakt en het laat gemakkelijk los is de vacht rijp en moet die door een trimster geplukt worden.
gr.AnneMarie
Gewoon om te wennen

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Dat vind ik ook,maar het is wél zo makkelijk als je hond die keren dat ie gewassen moet worden een beetje meewerktmagda schreef:ik vind dat je een hond pup of groot zo min mogelijk moet wassen

De mijne worden normaal gesproken 2 keer per jaar of zo gewassen.

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Mijn tekkel is in haar ruim 12-jarige leven hooguit vier keer gewassen.marian* schreef:De mijne worden normaal gesproken 2 keer per jaar of zo gewassen.
Ze wordt wel vaak geborsteld, en twee keer per jaar helemaal getrimd. Ze stinkt alleen een beetje als ze met andere honden heeft gespeeld, maar na het borstelen is dat weer over.
Het zou denk ik anders zijn als ze vaak zwom, of in viezigheid rolde, maar dat doet ons tutje niet

Toen ze een pup was is ze na een maand of 7 voor het eerst getrimd, toen was ze voor het eerst in de rui.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Daar zeg je wat:ik heb 2 rollers,waarvan er ééntje ook een zwemmer istekkel schreef:honden heeft gespeeld, maar na het borstelen is dat weer over.
Het zou denk ik anders zijn als ze vaak zwom, of in viezigheid rolde, maar dat doet ons tutje niet

- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Dat bedoel ik dusmarian* schreef:Daar zeg je wat:ik heb 2 rollers,waarvan er ééntje ook een zwemmer istekkel schreef:honden heeft gespeeld, maar na het borstelen is dat weer over.

Ik benijd je niet: ik ben daar te klein behuisd voor, voor zo'n hondenwasinrichting

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
De douche is groot genoegtekkel schreef:Dat bedoel ik dusmarian* schreef:Daar zeg je wat:ik heb 2 rollers,waarvan er ééntje ook een zwemmer istekkel schreef:honden heeft gespeeld, maar na het borstelen is dat weer over.
![]()
Ik benijd je niet: ik ben daar te klein behuisd voor, voor zo'n hondenwasinrichting![]()

- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
op de site van mijn dierenarts meen ik te hebben gelezen dat het niet goed is... En lijkt mij ook niet goed, tenzij je je hond altijd maar een jasje aan wil doen, omdat je zn natuurlijke vetlaag eraf gewassen hebt...
Bij Jamey heb ik nog geen idee of ze uiteindelijk getrimd gaat moeten worden... Ik vrees dat ze een plukvacht gaat krijgen,maar weet het nog niet zeker...
Bij Jamey heb ik nog geen idee of ze uiteindelijk getrimd gaat moeten worden... Ik vrees dat ze een plukvacht gaat krijgen,maar weet het nog niet zeker...

You'll be in my heart... Always...
- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb een hond met langere vacht en ik neem aan dat die zicht wel warm houd. mijn vriending heeft dezelfde hond als ik en wast hem om de anderste week .
maar ik lees echt overal iets anders en dat maakt het vaak moeilijk maar een jasje nee dat was ik niet van plan haha
vind ik er altijd zo tuttig uitzien. Of zou het merk Diesel een stoer leren honden jack verkopen want dan ga ik twijfelen hoor haha
maar ik lees echt overal iets anders en dat maakt het vaak moeilijk maar een jasje nee dat was ik niet van plan haha
vind ik er altijd zo tuttig uitzien. Of zou het merk Diesel een stoer leren honden jack verkopen want dan ga ik twijfelen hoor haha
Groetjes Silvia en Diesel
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
Jacksel schreef:op de site van mijn dierenarts meen ik te hebben gelezen dat het niet goed is... En lijkt mij ook niet goed, tenzij je je hond altijd maar een jasje aan wil doen, omdat je zn natuurlijke vetlaag eraf gewassen hebt...
het is echt komplete onzin dat je een hond niet vaak mag wassen.
als je een goed product gebruikt en daarbij ook conditioner. tast dit de natuurlijke vetlaag van je hond niet aan.
in de perioden dat mijn honden veel showden werden ze wel eens 2x per week gewassen. om hun vacht in optimale conditie te houden.
en dan hebben ze nog steeds hun vetlaagje.
het ligt er heel veel aan welke shampoo je gebruikt. de shampoo's die ik gebruik zijn niet verkrijgbaar bij een dierenarts en dierenwinkel maar die zijn speciaal ontwikkeld voor honden die vaak gewassen worden.
een goede hondenshampoo was de natuurlijke vetlaag niet weg.
en over het algemeen hebben trimmers/sters meer verstand van huid en vacht dan menig dierenarts.

- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer: