Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoesten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Hoesten

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas hoest sinds een paar dagen. Het lijkt sinds gister iets erger te worden. Het is niet zo dat hij continu hoest maar hij schraapt wel regelmatig zijn keel.
Gister leek het alsof er iets in zijn keel zat en toen heb ik hem water laten drinken.

Is hoesten iets om je meteen zorgen over te maken of kan ik het nog even aankijken?

Het is een 'droge' hoest.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Met zo'n droge hoest zou ik toch even uitkijken;kan kennelhoest zijn,maar natuurlijk ook iets anders.Kijk het even een dag of wat aan en neem eventueel zijn temp op.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Klinkt inderdaad als kennelhoest.
Je kunt hem wat zachte hoestdrank geven, ik gebruik zelf suikervrije tijmsiroop of dennenknoppensiroop met honing.
Als hij blijft hoesten is het wel slim om even langs de dierenarts te gaan, want een verwaarloosde kennelhoest kan in sommige gevallen leiden tot een chronisch probleem.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Klinkt als kennelhoest zeg ik als leek. Vooral dat je denkt dat er iets in zijn keel zit is heel erg typerend voor kennelhoest. Een andere omschrijving is dat ze hoesten als een verkouden zeehond :wink:
Kokhalst hij soms ook?

Moos en Saar hebben kennelhoest gehad, en zolang er geen koorts bij komt kijken hoeft er geen antibiotoca aan te pas te komen. Wat hier ontzettend goed hielp was kinderhoestdrank. Ik heb bij de drogist de allerzoetste hoestdrank gevraagd, en driemaal daags kregen ze de kinderdosering. Dat hielp echt ontzettend goed, want ze waren hier helemaal aan het spugen van het hoesten.

Ook is het verstandig om Vegas even aan een tuig uit te laten i.p.v. de halsband omdat dat de keel irriteert, en hem niet te druk te laten worden. Geen lange renwandelingen bijvoorbeeld.

Tenminste, dit is wat je kan doen bij kennelhoest, maar ik vind het wel erg zo klinken :denken:

Kan je de da niet gewoon even bellen? Heb ik ook gedaan bij Moos en Saar en die zei meteen dat kennelhoest hier heersde :wink:
Afbeelding
*tweety*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *tweety* »

Zoals je het beschrijft klinkt het als een kennelhoest. Je kan inderdaad iets van een tijmsiroopje geven of bisolvon voor kinderen (slijmoplossend).
Als hij blijft hoesten zou ik toch maar even naar de DA gaan.
Succes ermee :ok:
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

Afbeelding
gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door gz »

Onze hond heeft net kennelhoest gehad. We hebben antibiotica gehad en gaven hem zelf bisofon voor kinderen. Dit maakt de hoest los. En aan je omschrijving klinkt het inderdaard als kennelhoest. Zou voor de zekerheid even bij de dierenarts langsgaan.

p.s laat de hond eerst wel ff in de auto ofzo want het zeer besmettelijk voor andere honden. Zou sneu zijn als de hele wachtkamer starks kennelhoest heeft :wink:
Reini
Zeer actief

Vegas is 5 maanden geleden ingeent tegen kennelhoest bij de puppy-entingen. Kan hij het dan dus alsnog krijgen?

Kennelhoest is besmettelijk voor andere honden, zal ik maar niet naar het bos gaan of is het ook goed als ik andere honden gewoon ontwijk?

Ik zal de DA even bellen.

Ik wil liever niet meteen antibiotica geven. Begrijp ik goed dat het ook over kan gaan? En dat keelsiroop alleen voldoende is (mits het neit erger wordt uiteraard) of lees ik dit verkeerd?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Moos schreef:Klinkt als kennelhoest zeg ik als leek. Vooral dat je denkt dat er iets in zijn keel zit is heel erg typerend voor kennelhoest. Een andere omschrijving is dat ze hoesten als een verkouden zeehond :wink:
Kokhalst hij soms ook?
Kokhalzen deed hij gister wel een beetje. Vandaar dat ik dacht dat er iets in zijn keel zat.
Moos en Saar hebben kennelhoest gehad, en zolang er geen koorts bij komt kijken hoeft er geen antibiotoca aan te pas te komen. Wat hier ontzettend goed hielp was kinderhoestdrank. Ik heb bij de drogist de allerzoetste hoestdrank gevraagd, en driemaal daags kregen ze de kinderdosering. Dat hielp echt ontzettend goed, want ze waren hier helemaal aan het spugen van het hoesten.
Ik ga even hoestdrank halen vanmiddag en ik zal zijn koorts opmeten!
Ook is het verstandig om Vegas even aan een tuig uit te laten i.p.v. de halsband omdat dat de keel irriteert, en hem niet te druk te laten worden. Geen lange renwandelingen bijvoorbeeld.

Tenminste, dit is wat je kan doen bij kennelhoest, maar ik vind het wel erg zo klinken :denken:

Kan je de da niet gewoon even bellen? Heb ik ook gedaan bij Moos en Saar en die zei meteen dat kennelhoest hier heersde :wink:
Ik zal de DA sowieso even bellen :ok:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Reini schreef:Vegas is 5 maanden geleden ingeent tegen kennelhoest bij de puppy-entingen. Kan hij het dan dus alsnog krijgen?

Kennelhoest is besmettelijk voor andere honden, zal ik maar niet naar het bos gaan of is het ook goed als ik andere honden gewoon ontwijk?

Ik zal de DA even bellen.

Ik wil liever niet meteen antibiotica geven. Begrijp ik goed dat het ook over kan gaan? En dat keelsiroop alleen voldoende is (mits het neit erger wordt uiteraard) of lees ik dit verkeerd?
Die kennelhoest-enting is net zoiets als een griepspuit bij mensen:je wordt ge-ent voor een virus maar het kan net zo goed zijn dat dit jaar een andere variant langs komt en je dan alsnog ziek wordt, maar dan wel minder erg :mrgreen:
Dus ondanks de enting kun je het alsnog krijgen.
Als ze hier lopen te hoesten(gelukkig nog nooit echt kennelhoest gehad!) dan krijgen ze siroop of honingwater en is het zo weer over.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

marian* schreef: Die kennelhoest-enting is net zoiets als een griepspuit bij mensen:je wordt ge-ent voor een virus maar het kan net zo goed zijn dat dit jaar een andere variant langs komt en je dan alsnog ziek wordt, maar dan wel minder erg :mrgreen:
Dus ondanks de enting kun je het alsnog krijgen.
Als ze hier lopen te hoesten(gelukkig nog nooit echt kennelhoest gehad!) dan krijgen ze siroop of honingwater en is het zo weer over.
:ok:

Ik ga vanmmiddag siroop halen. Ik bel sowieso de DA even om het door te geven. Ik bel mijn holistisch DA wel want mijn reguliere wil vast meteen antibiotica geven en het is niet zo dat Vegas heel erg veel hoest maar het viel me wel op dat hij het af en toe doet. Het kan dus nog over gaan met siroop? Dan is het geen kennelhoest? Of kan kennelhoest ook vanzichzelf (ondersteund met siroop) verdwijnen?

Ik ga denk ik maar even googlen :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

INLEIDING

Kennelhoest is een besmettelijke hoest bij de hond. Het wordt veroorzaakt door een virus (Para-influenza) en een bacterie (Bordetella).
De naam wil benadrukken, dat Kennelhoest vooral een probleem is in grotere groepen honden, zoals in kennels, op shows en bij trainingen.
De besmetting vindt plaats via druppeltjes vocht die worden uitgehoest.

ZIEKTEBEELD

De ziekteverschijnselen ontstaan meestal heel acuut. Kortstondig niezen (meestal valt dat niet op) en dan uitputtende hoestbuien, vooral door opwinding. Het is een harde, veelal droge hoest. Het weinige melkwitte slijm dat wordt geproduceerd, wordt meestal doorgeslikt en zelden eruit gewerkt door kokhalzen. Er is in principe geen sprake van koorts, de eetlust is normaal en de hond veelal levendig.
In een klein deel van de gevallen echter neemt de ziekte ernstiger vormen aan. Er ontstaat koorts en er ontwikkelt zich een (soms zeer) ernstige longontsteking, die dodelijk kan zijn, ondanks de behandeling met antibiotica. In dat geval is de hond ernstig ziek en heeft geen eetlust meer.

BEHANDELING

In principe zullen verreweg de meeste honden binnen 5 – 7 dagen, ook zonder behandeling, herstellen van Kennelhoest. Nadien zal er nog 1 – 2 weken incidenteel gehoest worden. In uitzonderingsgevallen duurt het hoesten langer. Dat is dan zeker een reden om te bekijken of er geen andere oorzaak aan het hoesten ten grondslag ligt, zoals hartproblemen.

We zouden dus in principe niet hoeven te behandelen, ware het niet, dat de complicatie, longontsteking, zo levens bedreigend kan zijn. Hoe klein de kans ook is, dat er een dergelijke complicatie ontstaat, wij raden u aan in alle gevallen van Kennelhoest, zo snel mogelijk te starten met een geschikt antibioticum. Daarmee kunnen we deze gevaarlijke complicatie voorkómen. Als er eenmaal sprake is van een ernstige longontsteking is het vaak heel moeilijk om die met antibiotica te overwinnen.

VOORKÓMEN

In veel gevallen geldt, dat als een hond eenmaal een Kennelhoest infectie heeft doorgemaakt, hij of zij levenslang immuniteit heeft. Soms echter blijkt een hond het steeds weer terug te krijgen. Kennelijk is bij een dergelijke hond het immuunsysteem iets minder sterk.

Vaccinatie

Er zijn vaccins in de handel, zowel tegen het virus (o.a. nobivac DHPPi) als ook tegen de bacterie (o.a. Pneumodog).

Vandaag de dag staan de vaccinaties breed ter discussie. De voordelen van vaccineren zijn bekend, maar meer en meer zien we ook de nadelen. De conclusie is: verstandiger vaccineren, minder frequent en alleen als het echt nodig is. Is een ziekte niet echt levensgevaarlijk, kunnen we de ziekte goed behandelen en zijn er geen grote dreigingen, dan enten we er niet tegen.

Zie: Vaccinaties

Enten tegen Kennelhoest is in dat licht gezien in de meeste gevallen overbodig. Mogelijk is het alleen zinvol als honden in grote groepen bijeen gebracht worden en de controle op de gezondheid van elke hond individueel moeilijk is. Maar zeker niet routinematig enten.

Neusdruppel of Injectie?

De neusdruppel (o.a. Nobivac KC) werkt binnen 3 – 5 dagen en geeft een immuniteit van 3 – 6 maanden. Het grote voordeel van de neusdruppel is, dat het snel bescherming geeft.

De injectie werkt na een start met 2 injecties met een tussen tijd van 3 weken optimaal en behoeft slechts 1 x per jaar te worden toegediend.

In beide gevallen komen er entreacties voor en in beide gevallen hebben we gezien, dat er ondanks de enting toch nog een doorbraak was, die overigens in alle gevallen weinig problemen gaf.

De neusdruppel is duurder en wordt door de noodzaak van vaker enten, nog duurder. De injectie is goedkoper en kan jaarlijks gecombineerd worden met de andere entingen waardoor deze nog goedkoper wordt.

In het licht van de discussie over vaccinaties is er in de meeste gevallen dus geen reden om te enten tegen Kennelhoest, en zeker geen reden om het duurder te maken met de neusdruppel.

NESTINFECTIE

We zien regelmatig jonge pups, 2- 3 weken oud, besmet met Kennelhoest. Sommige fokkers kampen met een steeds terugkerende besmetting in hun kennel. Natuurlijk moeten we bij de pups zeker niet de lang wachten met het toedienen van antibiotica.
Op dit moment behandelen we enkele kennels met een kennelhoestnosode. De resultaten zijn bemoedigend.

CHRONISCHE HOEST NA KENNELHOEST

Soms zien we, dat er een chronische luchtpijp irritatie blijft bestaan na een kennelhoestinfectie. In dat geval moeten we, als de diagnose gesteld is, behandelen met het homeopathische middel MacSamuel Ademhaling.

Bron:www.uwdierenkliniek.nl
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Dankjewel Marian :ok:

Ik kijk het nog even aan want het is nog geen 5 dagen. Ik begin met de siroop en licht de DA even in.
Afbeelding
markdh
Zeer actief

Ongelezen bericht door markdh »

Hallo Reini,weet niet of je de DA al gebeld hebt en wat ie ervan zei maar Dennis(mijn Goldie) begon ook idemdito als de jouwe te hoesten(droge hoest) en braakte dan ook slijm uit.Ook ik heb eerst even via het forum een vraag gesteld en het kwam bij velen hier over dat Dennis kennelhoest heeft opgelopen. Ben toen ook n.a.v. advies van hier een hoestdrankje gaan geven aan Dennis en t resultaat was dat Dennis er toch niet helemaal ok op reageerde het verzachte wel maar de braakneigingen bleven wel bestaan.Ben uit voorzorg toch maar even bij de DA geweest en die concludeerde dat Dennis kennelhoest had.Heb toen doxycyclyne en codeine gekregen voor Dennis en na een kleine week begon het beter te gaan met Dennis en Dennis is er nu helemaal vanaf van Kennelhoest.Hoef je niet nog eens te vertellen wat je mag en niet mag wanneer je hond kennelhoest mocht hebben want dat is al door anderen al heel goed weergegeven.Wens je sterkte met Vegas en hoop dat ie snel weer de oude is.
Reini
Zeer actief

markdh schreef:Hallo Reini,weet niet of je de DA al gebeld hebt en wat ie ervan zei maar Dennis(mijn Goldie) begon ook idemdito als de jouwe te hoesten(droge hoest) en braakte dan ook slijm uit.Ook ik heb eerst even via het forum een vraag gesteld en het kwam bij velen hier over dat Dennis kennelhoest heeft opgelopen. Ben toen ook n.a.v. advies van hier een hoestdrankje gaan geven aan Dennis en t resultaat was dat Dennis er toch niet helemaal ok op reageerde het verzachte wel maar de braakneigingen bleven wel bestaan.Ben uit voorzorg toch maar even bij de DA geweest en die concludeerde dat Dennis kennelhoest had.Heb toen doxycyclyne en codeine gekregen voor Dennis en na een kleine week begon het beter te gaan met Dennis en Dennis is er nu helemaal vanaf van Kennelhoest.Hoef je niet nog eens te vertellen wat je mag en niet mag wanneer je hond kennelhoest mocht hebben want dat is al door anderen al heel goed weergegeven.Wens je sterkte met Vegas en hoop dat ie snel weer de oude is.
Bedankt voor je verhaal :ok:

Ik heb mijn DA gister gebeld en op haar advies heb ik Vegas hoestdrank gegeven en echinaforce van A. Vogel.
Hij heeft gister eigenlijk bijna niet meer gehoest en de tijmsiroop ging er in als koek :cheer:

Ik hoop dus dat het nu snel overgaat :wink: Als het in het weekend niet zo goed als weg is moet ik maandag langskomen. Ik denk dat ik er erg snel bij ben want slijm heeft hij nog niet opgehoest. Het enige wat frappant was, was het 'stikken' van eergisteravond. Ik hoop dus dat ik er op tijd bij ben geweest en dat het snel over is.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Het is vanmorgen toch wel even heel erg geweest. Hij heeft ook geroggeld en de hoestbui duurde een paar minuten.

Ik heb hem al weer wat tijmsiroop gegeven en hij heeft sindsdien niet meer gehoest.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:Het is vanmorgen toch wel even heel erg geweest. Hij heeft ook geroggeld en de hoestbui duurde een paar minuten.

Ik heb hem al weer wat tijmsiroop gegeven en hij heeft sindsdien niet meer gehoest.
Zo ging dat hier ook. Zodra ze weer heel erg begonnen te hoesten (en spugen hier dus ook) dan kregen ze wat hoestdrank. Die werkt dan zeker wel een uur of 4-5, dus 3 maal daags kwam precies goed uit. De laatste keer gaf ik dan om een uur of 22:00 zodat ze goed zouden kunnen slapen.

Ik merkte wel dat ik 2 dagen dacht dat het over was, maar als ik dan stopte met de hoestdrank begonnen ze weer. Gelukkig was het na een dag of 3-4 echt helemaal weg.

Ik hoop dat Vegas er ook snel weer vanaf is! :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Moos schreef: Zo ging dat hier ook. Zodra ze weer heel erg begonnen te hoesten (en spugen hier dus ook) dan kregen ze wat hoestdrank. Die werkt dan zeker wel een uur of 4-5, dus 3 maal daags kwam precies goed uit. De laatste keer gaf ik dan om een uur of 22:00 zodat ze goed zouden kunnen slapen.

Ik merkte wel dat ik 2 dagen dacht dat het over was, maar als ik dan stopte met de hoestdrank begonnen ze weer. Gelukkig was het na een dag of 3-4 echt helemaal weg.

Ik had hem gister voor de nacht ook al een lepeltje gegeven. Het lijkt bij honden beter te werken dan bij mensen, bij mij helpen die hoestdranken iig nooit :denken:

Als het nu over is blijf ik nog wel even doorgaan met de hoestdrank :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:
Moos schreef: Zo ging dat hier ook. Zodra ze weer heel erg begonnen te hoesten (en spugen hier dus ook) dan kregen ze wat hoestdrank. Die werkt dan zeker wel een uur of 4-5, dus 3 maal daags kwam precies goed uit. De laatste keer gaf ik dan om een uur of 22:00 zodat ze goed zouden kunnen slapen.

Ik had hem gister voor de nacht ook al een lepeltje gegeven. Het lijkt bij honden beter te werken dan bij mensen, bij mij helpen die hoestdranken iig nooit :denken:

Als het nu over is blijf ik nog wel even doorgaan met de hoestdrank :ok:
Ik was ook zeer verbaasd dat het zo geweldig werkte; bij mij werkt het ook lang niet zo goed!

Ik zal duimen dat het nu goed blijft gaan!
Afbeelding
Neve
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Neve »

Ik weet niet of je hond ondertussen al weer beter is, maar ik wilde toch even mijn bijdrage leveren.

Mijn hond is een tijdje terug ook ziek geweest. Ze had keelontsteking, waar ook hoesten een bijwerking van is. Deze had ze opgelopen door een virus dat van mij op haar is overgegaan (bij dit virus kan dat blijkbaar).
Is er iemand bij jullie ziek geweest?

Ze had daarbij ook hoge koorts en ze heeft daarvoor een spuitje gekregen. Voor de keelontsteking heeft ze een bruistablet gekregen. Het was na 1 dag al weg, gelukkig.

Succes ermee!
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Zo zie je dus....

Enten tegen kennelhoest is volkomen overbodig :wink:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Reini
Zeer actief

Neve schreef:Ik weet niet of je hond ondertussen al weer beter is, maar ik wilde toch even mijn bijdrage leveren.

Mijn hond is een tijdje terug ook ziek geweest. Ze had keelontsteking, waar ook hoesten een bijwerking van is. Deze had ze opgelopen door een virus dat van mij op haar is overgegaan (bij dit virus kan dat blijkbaar).
Is er iemand bij jullie ziek geweest?

Ze had daarbij ook hoge koorts en ze heeft daarvoor een spuitje gekregen. Voor de keelontsteking heeft ze een bruistablet gekregen. Het was na 1 dag al weg, gelukkig.

Succes ermee!
Niemand is bij ons ziek geweest gelukkig, fijn dat je hond snel beter was :ok:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:Zo zie je dus....

Enten tegen kennelhoest is volkomen overbodig :wink:
Inderdaad :wink:

Ik heb me in de afgelopen maanden meer verdiept in entingen en ik was toch al niet meer van plan hem hiervoor te laten enten.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”