En bij het orienteren heb je de rasvereniging overgeslagen?twinmamasilvia schreef:overhaast?? niemand heeft me gevraagd hoe lang ik al aan het orienteren ben. lang dus en nu wordthet tijd voor aanschaf
Anne
Moderator: moderatorteam
Sorry, maar je bent m.i. toch wel enigszins bevooroordeeld. Want er zijn genoeg mensen op het forum zonder hond. Ikzelf heb (zoals ik het noem) parttime honden: ze waren er al toen ik nog thuis woonde, de jongste heeft mij gekozen als leukste persoon op aarde, maar ze wonen bij mijn ouders en ik heb zelf geen hond omdat ik een fulltime baan heb en mijn woning niet geschikt vind.twinmamasilvia schreef:ik denk dat ik maar ergens anders advies ga vragen want ik heb echt het idee dat jullie alleen maar kunnen kletsen met mensen die al een hond hebben.
alle orienterende mensen word hier alles afgeraden. vandaar dat ik dat stukje al schreeft dat ik niet afgekat wilde worden zoals bij mijn vorige vragen.
ik wil gewoon een leuk hondje van bijvoorbeeld mensen die thuis twee shih tzus hebben en af en to een nestje hebben.
ik zou als ik jou was contact op nemen met de rasvereniging, die weten je meer te vertellen over diverse fokkers en de specifieke shih tzu "problemen"twinmamasilvia schreef:oke overnieuw.
Weet iemand een adres waar ik een shih tzu pup kan halen en waar ik op moet letten bij de aanschaf. dus dan bedoel ik zaken wat de fokker of ouders van de pup.
http://www.shih-tzuclub.nl/teksten/club.php#informatietwinmamasilvia schreef:oke overnieuw.
Weet iemand een adres waar ik een shih tzu pup kan halen en waar ik op moet letten bij de aanschaf. dus dan bedoel ik zaken wat de fokker of ouders van de pup.
twinmamasilvia schreef:oke overnieuw.
nee opzich niets raars alleen kun je van een pup foto gewoon zo weinig zeggen, wie zijn de fokkers? wie zijn de ouders? ( namen, foto's?) daar kunnen de shih tzu kenners misschien wat meer meetwinmamasilvia schreef:ik heb een foto van een pup die wil graag zou hebben(gebaseerd op keuren vooralsnog) is het een idee dat ik die plaats en de shih tzu kenners even kunnen kijken of de pup op zich iets is en dan ga ik vrijdag zelf kijken naar de ouders en haar zusjes en broertjes. haar ouders zijn raszuiver en gezond (wat me verteld is)
of vraag ik nu iets raars.
Nee dat is niet raar. Ik lees dat m.n. oogproblemen en ook wel ademhalingsproblemen voorkomen binnen het ras. Ik zou dan zeker willen weten of ze getest zijn en dat niet zomaar aannemen omdat dat gezegd wordt.twinmamasilvia schreef:ik heb een foto van een pup die wil graag zou hebben(gebaseerd op keuren vooralsnog) is het een idee dat ik die plaats en de shih tzu kenners even kunnen kijken of de pup op zich iets is en dan ga ik vrijdag zelf kijken naar de ouders en haar zusjes en broertjes. haar ouders zijn raszuiver en gezond (wat me verteld is)
of vraag ik nu iets raars.
wanneer een fokker bewust en goed bezig is zijn de ouderdieren getest op de dingen waar het betreffende ras op getest moet zijn, ook zeker wanneer ze via de regels van de rasvereniging fokken... en ja om die verklaringen kun je vragentwinmamasilvia schreef:anne: dus als ik het goed begrijp kan ik de fokker of kennel of hoe ze ookallemaal heten een verklaring van gezondheid vand e ouders vragen?
zijn ze verplicht dat te hebben als ze met de honden fokken?
en wat wil de garantie zeggen die sommige fokkers je geven?
Ik weet niet precies hoe de richtlijnen van de vereniging zijn. In de meeste gevallen mag je enkel via de vereniging fokken als de honden getest zijn op een paar afwijkingen, welke dat zijn ligt voor elk ras anders. Bij de shi tzu zal geen HD voorkomen wel oogproblemen (ingegroeide haren). Maar zoals gezegd de preciese richtlijnen van de vereniging weet ik niet. Op de site die ik je doorgaf staat wel een telefoonnummer waar je alles kunt vragen over ras en pups, die lichten je daar ook graag over voor.twinmamasilvia schreef:anne: dus als ik het goed begrijp kan ik de fokker of kennel of hoe ze ookallemaal heten een verklaring van gezondheid vand e ouders vragen?
zijn ze verplicht dat te hebben als ze met de honden fokken?
en wat wil de garantie zeggen die sommige fokkers je geven?