Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Controle verlies

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Brigitte
Zeer actief

Controle verlies

Ongelezen bericht door Brigitte »

Morgen moet ik met Tank naar de dierenarts, hij sleept al een paar dagen regelmatig met zijn achterpoten, je hoort dan zijn nagels over de grond gaan net alsof hij zijn poten niet kan optillen. Sinds vanmorgen heeft hij moeite om zijn achterhand mee te krijgen en tis net alsof hij dronken is en er mee zwapt. Hij kan nauwelijks de bank op springen en heeft voor de 3de keer in korte tijd in huis geplast.

Bij Tank is Epileptie vastgesteld maar zelf heb ik eigenlijk altijd in mijn achterhoofd gehouden dat hij iets anders heeft maar wat tja, dat weet niemand. Zoals ik hem nu zie lijkt het alsof langzaam alles begint 'uit te vallen'.
Zijn medicatie is al maanden dezelfde hoeveelheid en dat gaat prima, daar is geen verandering in gekomen.

Komt iemand dit bekend voor?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Controle verlies

Ongelezen bericht door Tamara. »

Brigitte schreef:Morgen moet ik met Tank naar de dierenarts, hij sleept al een paar dagen regelmatig met zijn achterpoten, je hoort dan zijn nagels over de grond gaan net alsof hij zijn poten niet kan optillen. Sinds vanmorgen heeft hij moeite om zijn achterhand mee te krijgen en tis net alsof hij dronken is en er mee zwapt. Hij kan nauwelijks de bank op springen en heeft voor de 3de keer in korte tijd in huis geplast.

Bij Tank is Epileptie vastgesteld maar zelf heb ik eigenlijk altijd in mijn achterhoofd gehouden dat hij iets anders heeft maar wat tja, dat weet niemand. Zoals ik hem nu zie lijkt het alsof langzaam alles begint 'uit te vallen'.
Zijn medicatie is al maanden dezelfde hoeveelheid en dat gaat prima, daar is geen verandering in gekomen.

Jeetje zeg, dat is schrikken. Zelf heb ik er ( gelukkig ) geen ervaring mee, maar misschien heeft het toch met de epileptie te maken? Of een andere neurologische aandoening of iets met z'n zenuwen?? Is er een scan of iets dergelijks gemaakt van z'n hoofd??

Sterkte ermee! :ok:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Jeetje Bri, daar schik ik van.. ik heb er geen ervaring mee, ja 1x maar dat werd door enorme buikpijn veroorzaakt.. ik hoop dat er niet iets aan de hand is met hem hoor..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Brigitte
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Jeetje zeg, dat is schrikken. Zelf heb ik er ( gelukkig ) geen ervaring mee, maar misschien heeft het toch met de epileptie te maken? Of een andere neurologische aandoening of iets met z'n zenuwen?? Is er een scan of iets dergelijks gemaakt van z'n hoofd??

Sterkte ermee! :ok:
Ik wilde wel een scan maar we hebben toen weer lopen twijfelen omdat het door mijn dierenarts en een Neuroloog in Utrecht werd afgeraden. Een scan is niet goedkoop (a 500-600 euro) nu is dat niet zo'n punt, ik kan er wel aankomen maar het is zo dat als we wel een scan laten maken en er zit iets dat ze er toch niets aan kunnen doen want opereren doen ze het niet. het enigste is dat ik dan weet dat het daar zit, nu is dat ook wel fijn natuurlijk maar ja op dit moment is het ook even een hoop geld helaas.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Brigitte schreef:Morgen moet ik met Tank naar de dierenarts, hij sleept al een paar dagen regelmatig met zijn achterpoten, je hoort dan zijn nagels over de grond gaan net alsof hij zijn poten niet kan optillen. Sinds vanmorgen heeft hij moeite om zijn achterhand mee te krijgen en tis net alsof hij dronken is en er mee zwapt. Hij kan nauwelijks de bank op springen en heeft voor de 3de keer in korte tijd in huis geplast.

Mijn oude buurjongen had een staffie met hetzlefde probleem, maar die was verkeerd terrecht gekomen na een sprong op zijn achterpootjkes en was een zenuw die beschadigt was.Heeft Tank misschien iets raars gedaan met spelen of springen?
Brigitte
Zeer actief

Angel-eyes schreef:

Mijn oude buurjongen had een staffie met hetzlefde probleem, maar die was verkeerd terrecht gekomen na een sprong op zijn achterpootjkes en was een zenuw die beschadigt was.Heeft Tank misschien iets raars gedaan met spelen of springen?
Hmm daar zeg je wat. Ik ben sinds een week weer aan het trainen met ze (Tank 3 weken rust gehad ivm met zijn castratie) en dus weer erg vroeg op pad. Het is dan ook nog vrij donker en omdat ik eerst altijd op de Waalsdorpervlakte liep (echt stikdonker) en ik later bij de auto pas zag dat Tank mank liep (voorpoot) ga ik nu naar Scheveningen. Dat is vrij goed verlicht maar het zou kunnen dat hij op de vlakte (veel heuvels) wellicht een verkeerde sprong heeft gemaakt of gevallen is wat ik niet heb gezien maar daar merkte ik verder niets van. Tis eigenlijk pas sinds 2 dagen en dan vandaag het in huis plassen en echt omvallen en niet kunnen springen.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Brigitte schreef:
Angel-eyes schreef:

Hmm daar zeg je wat. Ik ben sinds een week weer aan het trainen met ze (Tank 3 weken rust gehad ivm met zijn castratie) en dus weer erg vroeg op pad. Het is dan ook nog vrij donker en omdat ik eerst altijd op de Waalsdorpervlakte liep (echt stikdonker) en ik later bij de auto pas zag dat Tank mank liep (voorpoot) ga ik nu naar Scheveningen. Dat is vrij goed verlicht maar het zou kunnen dat hij op de vlakte (veel heuvels) wellicht een verkeerde sprong heeft gemaakt of gevallen is wat ik niet heb gezien maar daar merkte ik verder niets van. Tis eigenlijk pas sinds 2 dagen en dan vandaag het in huis plassen en echt omvallen en niet kunnen springen.

Misschien is het dat dan wel, die staff kwam eigenlijk maar heel lullig neer, niks bijzonders maar de volgende dag ofzo sleepte hij wel met zijn ene poot en kon ook zijn plas niet ophouden, hij had nog wel mazzel dat ie nog op zijn linker achterpoot kon lopen, maar dat ene been was lam en plas was ook niet meer op te houden.

Mijn oude pekingeesje heeft het ook gehad, maar dan aan 2 ppotjes en ook plas laten lopen, maar die ging ineens na een paar weken weer lopen nadat mijn pa hem vanalles had toegestopt zoals injecteerbaar vitamine b12 en steroide en levertabletten, wat het was weten we nog niet, de DA kon niks vinden op het moment en mijn pa wilde dat nog proberen dus en ineens ging hij weer lopen en heeft nog 5 jaar normaal geleefd en nooit meer last.

Maar dat van het springen zo best een optie zijn en dat er daardoor een zenuw is beschadigt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Is Tank eigenlijk ooit romdom geröntgend? Dus naast heupen ook zijn rug?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Jeetje, ik kan je niet helpen, maar wil je wel beterschap wensen!
De optie van een beknelde zenuw klinkt mij iig wel logisch als ik het verhaal zo lees. Sterkte met je mannetje :knuffel:
Brigitte
Zeer actief

Inge schreef:Is Tank eigenlijk ooit romdom geröntgend? Dus naast heupen ook zijn rug?
Nee, hij is met 6 maanden en met 2 jaar gerontgend op heupen, ellebogen en de hakken maar niet zijn rug :wink: Wat gerondgent is was allemaal dik in orde.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:
Inge schreef:Is Tank eigenlijk ooit romdom geröntgend? Dus naast heupen ook zijn rug?
Nee, hij is met 6 maanden en met 2 jaar gerontgend op heupen, ellebogen en de hakken maar niet zijn rug :wink: Wat gerondgent is was allemaal dik in orde.
Misschien toch verstandig dan om ook zijn rug eens te laten röntgenen, misschien is dat wel niet helemaal in orde. :wink:
Mensen met een hernia kunnen controleverlies en uitval in hun been krijgen bv., wellicht kunnen rugproblemen bij honden ook dergelijke klachten tot gevolg hebben?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

Inge schreef:
Brigitte schreef:
Misschien toch verstandig dan om ook zijn rug eens te laten röntgenen, misschien is dat wel niet helemaal in orde. :wink:
Mensen met een hernia kunnen controleverlies en uitval in hun been krijgen bv., wellicht kunnen rugproblemen bij honden ook dergelijke klachten tot gevolg hebben?
Klopt,wij hebben een keeshondje gehad die ook steeds meer uitval kreeg en sleepte ook met zijn achterpoten ook kon hij zijn urine op het laatst niet meer ophouden.Wij hadden al foto's laten maken en we wisten dat het aan zijn rug lag,maar met de medicijnen die hij had kon hij nog aardig lang mee.
Maar in dit alles zat best een lange tijdsbestek en het lijkt me dan ook sterk dat hij daar nu ineens last van zou hebben.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Inge
Zeer actief
Contacteer:

greatdane schreef:
Inge schreef:
Brigitte schreef:
Klopt,wij hebben een keeshondje gehad die ook steeds meer uitval kreeg en sleepte ook met zijn achterpoten ook kon hij zijn urine op het laatst niet meer ophouden.Wij hadden al foto's laten maken en we wisten dat het aan zijn rug lag,maar met de medicijnen die hij had kon hij nog aardig lang mee.
Maar in dit alles zat best een lange tijdsbestek en het lijkt me dan ook sterk dat hij daar nu ineens last van zou hebben.
Het kàn wel helaas. Snoepie lag ooit van de ene op de andere dag verlamd in de stoel 's ochtends, bleek een hernia. Is wel weer goed gekomen hoor, hoewel ze altijd wat gevoelig is gebleven op haar rug.
En Nika lag 2,5 jaar geleden 's ochtends ook verlamd in haar mand, kon d'r achterkant niet meer bewegen. Bij haar was de oorzaak haar slechte heupen waar ze blijkbaar pijn aan had (dat gaf en geeft ze nauwelijks aan). Ze had waarschijnlijk de boel zo geforceerd dat er een zenuw bekneld was geraakt.
Bij Tank zijn de heupen ok, maar het kan dus wel een rugprobleem zijn. Ik zou dat althans eerst uitsluiten. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Inge schreef:
greatdane schreef:
Inge schreef:
Brigitte schreef: Nee, hij is met 6 maanden en met 2 jaar gerontgend op heupen, ellebogen en de hakken maar niet zijn rug :wink: Wat gerondgent is was allemaal dik in orde.
Het kàn wel helaas. Snoepie lag ooit van de ene op de andere dag verlamd in de stoel 's ochtends, bleek een hernia. Is wel weer goed gekomen hoor, hoewel ze altijd wat gevoelig is gebleven op haar rug.
En Nika lag 2,5 jaar geleden 's ochtends ook verlamd in haar mand, kon d'r achterkant niet meer bewegen. Bij haar was de oorzaak haar slechte heupen waar ze blijkbaar pijn aan had (dat gaf en geeft ze nauwelijks aan). Ze had waarschijnlijk de boel zo geforceerd dat er een zenuw bekneld was geraakt.
Bij Tank zijn de heupen ok, maar het kan dus wel een rugprobleem zijn. Ik zou dat althans eerst uitsluiten. :wink:
lancelot had ook van de een op de andere dag een hernia , had af en toe ook uitval van 1 achterpoot , en ook liet hij soms zijn urine lopen.Maar die gilde het uit van de pijn , en dat doet tank niet.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Dat deed Snoepie ook niet :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jeetje Bri, we hebben het zaterdag nog over hem gehad! Ben je vandaag nog geweest?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Brigitte, we hebben niets meer van je gehoord, gaat het wel goed daar?
Hoe is het met Tank gegaan?
Brigitte
Zeer actief

Ze hebben niets kunnen vinden en ik was eigenlijk een beetje over mijn toeren naar huis gegaan. Ik zag het even niet meer zitten, het gaat weer zo klote met de honden.

Na enig speurwerk op internet de afgelopen dagen kwam ik dit tegen.

Vertaald

De beschrijving van een onlangs beschreven geërfte neurodegenerative ziekte van Amerikaanse Buldoggen zal in het Dagboek van Veterinaire Interne Geneeskunde begin 2005 verschijnen. De technische termijn voor de ziekte is "neuronenceroidlipofuscinosis" of NCL. De beïnvloede Amerikaanse Buldoggen schijnen normaal voor het eerste jaar of twee van hun leven te zijn, maar ooit tussen 1-1/2 en 3 jaar oud zijn begonnen die zij symptomen te hebben die omvatten geleidelijk verlies van coördinatie en geleidelijk aan stijgende zwakheid. Uiteindelijk niet kunnen zij zich bevinden en hun levenskwaliteit vermindert aan het punt dat zij moeten zijn euthanized. Bij de Universiteit van Missouri hebben wij DNA van een paar beïnvloede Amerikaanse Buldoggen bestudeerd. Wij geloven dat wij de verandering verantwoordelijk voor de ziekte hebben geïdentificeerd; nochtans, moeten wij extra honden testen alvorens wij zeker kunnen zijn. Om onze het vinden te bevestigen bieden wij een vrije test van DNA aan want alle Amerikaanse steekproeven van de Buldog die in 2005. Januari de Geinteresseerde Amerikaanse eigenaars van de Buldog worden ontvangen worden gevraagd om een bloedsteekproef, een rasinformatie en een vragenlijst met informatie voor te leggen over de medische geschiedenis van de hond. Om onze meer over de ziekte te vinden en hoe u uw hond geteste kostenloos vrij kunt krijgen, te controleren gelieve onze website bij: http://www.caninegeneticdiseases.net/CL_site/mainCL.htm Als u vragen hebt of extra informatie nodig hebt, de coördinator Liz Hansen van het contactproject per e-mail bij HansenL@missouri.edu.

Kortom, NCL is het gevolg van een aangeboren gestoorde stofwisseling in de lichaamscellen. Door de stofwisselingsstoornis stapelen zich bepaalde stoffen in de cel waardoor het functioneren van de cellen achteruit gaat. Dit geldt voor alle lichaamscellen, maar manifesteert zich het sterkst in de zenuwcellen van de hersenen en het ruggenmerg

1000% dat hij dit heeft. Ik voel het gewoon. Dindag gaan we weer naar de dierenarts en ga ik het hier over hebben.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Jeetje Bri, ik kan me voorstellen dat je even geen puf had om op het forum te zijn.
Heel veel sterkte, ik weet niet goed wat verder te schrijven op dit moment.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Brigitte,

Als Tank die ziekte mocht hebben (of iets anders wat die uitvalsverschijnselen veroorzaakt), is het misschien een idee om met hem naar Dorith Aaharon te gaan. Zij is orthomanueel therapeut en orthopedisch dierenarts in Amsterdam en heeft veel ervaring met allerlei soorten verlammingen en uitvalsverschijnselen. (zie: www.kreupeldier.nl) Ik denk dat zij nog wel wat voor Tank zou kunnen betekenen!
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Bri wat erg voor jou en Tankie :jank: Ik kan je niet helpen of adviseren, maar ik wil je sterkte en beterschap wensen met je mannetje :knuffel:
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Het zal toch niet Bri... :jank:
Pff ben benieuwd wat je d.a. hierover kan zeggen..
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Brigitte
Zeer actief

Scooby schreef:Hoi Brigitte,

Als Tank die ziekte mocht hebben (of iets anders wat die uitvalsverschijnselen veroorzaakt), is het misschien een idee om met hem naar Dorith Aaharon te gaan. Zij is orthomanueel therapeut en orthopedisch dierenarts in Amsterdam en heeft veel ervaring met allerlei soorten verlammingen en uitvalsverschijnselen. (zie: www.kreupeldier.nl) Ik denk dat zij nog wel wat voor Tank zou kunnen betekenen!
Bedankt voor de link, ik heb hem van iemand anders ook al een keer gehad voor Alano. Ik zal haar eens een mailtje sturen.
Brigitte
Zeer actief

Ik heb via mail nu contact met iemand in Duitsland die de testen doet want in Nederland zijn ze nog niet zover. Mijn dierenarts zal Dinsdag bloed afnemen voor DNA wat ook naar de USA zal gaan want daar willen ze ook graag een databank aanleggen. Ik denk bijna zeker dat Tank dit heeft maar wil eerst zekerheid hebben dus ik wacht even dit af.

We zijn ook even gestopt met de Luminal waarvan hij eerst zo loom werd maar ik weet zeker dat mijn gedachten dat dit geen Epileptie is juist zijn.

Maar we zullen zien.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Brigitte kijk eens op deze site:

http://www.optigen.com/opt9_cltest4collies.html

Sinds kort is er een DNA-test voor CL voor de border collie. Optigen is de firma in Amerika die deze test uitvoert. Bij de border collie komt CL in (zeer) geringe mate voor, ik hoop echt dat het bij Tank iets anders is. Niet om je bang te maken, maar border collies die deze ziekte hebben halen Tank's leeftijd meestal niet eens. Hetzij omdat hun lichaam het begeeft, hetzij omdat ze qua gedrag zo onvoorspelbaar en agressief worden dat ze moeten worden ingeslapen. Afgaande op Tank's leeftijd zou ik dus bijna denken dat het juist geen CL is, maar wat ik ook begrepen heb is dat de ziekte zich bij ieder ras anders ontwikkelt.

Ik zou me nu niet gaan blindstaren op die CL, voor hetzelfde geld is het iets heel anders wat goed te verhelpen valt. Al kan ik me voorstellen dat je inmiddels behoorlijk wanhopig bent door zo veel onduidelijkheid en onzekerheid :(:
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 24 dec 2005 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Brigitte
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:Brigitte kijk eens op deze site:

http://www.optigen.com/opt9_cltest4collies.html

Sinds kort is er een DNA-test voor CL voor de border collie. Optigen is de firma in Amerika die deze test uitvoert. Bij de border collie komt CL in (zeer) geringe mate voor, ik hoop echt dat het bij Tank iets anders is. Niet om je bang te maken, maar border collies die deze ziekte hebben halen Tank's leeftijd meestal niet eens. Hetzij omdat hun lichaam het begeeft, hetzij omdat ze qua gedrag zo onvoorspelbaar en agressief worden dat ze moeten worden ingeslapen. Afgaande op Tank's leeftijd zou ik dus bijna denken dat het juist geen CL is, maar wat ik ook begrepen heb is dat de ziekte zich bij ieder ras anders ontwikkelt.

Ik zou me nu niet gaan blindstaren op die CL, voor hetzelfde geld is het iets heel anders wat goed te verhelpen valt. Al kan ik me voorstellen dat je inmiddels behoorlijk wanhopig bent door zo veel onduidelijkheid en onzekerheid :(:
Bedankt voor de link :ok: Ik ga het eens even doorlezen.

In Amerika is de Universiteit van Missouri bezig die gratis honden test van eigenaren. In Duitsland kan ik het nu laten doen voor 45 euro dus dat gaan we zeker laten doen.

De Amerikaanse Bulldoggen die positief zijn bevonden zijn/waren tussen de 1 1/2 en 3 jaar oud toen het begon, de honden die tot nu toe zijn overleden of geeuthaniseerd zijn niet ouder dan 5,5 jaar geworden.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”