Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schimmelinfectie
Moderator: moderatorteam
- Maartje & Erik
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Schimmelinfectie
Sinds een aantal weken heeft onze Xam een kale plek met bultjes op zn kont. We zijn er mee naar de DA geweest, helaas niet de dierenarts waar we altijd gaan.
De dierenarts vertelde dat het een schimmelinfectie zou kunnen zijn. We kregen een zalfje om in te smeren, maar verder wisten we niet helang dat moest. Na 4 weken zijn we maar terug gegaan. De bulten waren weg, maar de plek was alleen maar groter geworden. Helaas weer niet onze eigen DA.
Weer een ander zalfje gekregen, nu Daktarin. Maar weer zijn wij aan het smeren, maar lijkt het alleen maar erger te worden. Ik wordt hier echt wanhopig van, want die kale plek is echt groot geworden en op zijn achter onderbeen beginnen nu ook plekken te komen.
AS dinsdag kunnen wij terecht bij onze eigen DA (ik wil niet meer naar die ander) en hoop dat we dan wel goed geholpen worden.
Iemand nog tips voor in de tussentijd?
De dierenarts vertelde dat het een schimmelinfectie zou kunnen zijn. We kregen een zalfje om in te smeren, maar verder wisten we niet helang dat moest. Na 4 weken zijn we maar terug gegaan. De bulten waren weg, maar de plek was alleen maar groter geworden. Helaas weer niet onze eigen DA.
Weer een ander zalfje gekregen, nu Daktarin. Maar weer zijn wij aan het smeren, maar lijkt het alleen maar erger te worden. Ik wordt hier echt wanhopig van, want die kale plek is echt groot geworden en op zijn achter onderbeen beginnen nu ook plekken te komen.
AS dinsdag kunnen wij terecht bij onze eigen DA (ik wil niet meer naar die ander) en hoop dat we dan wel goed geholpen worden.
Iemand nog tips voor in de tussentijd?
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- mister
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
- Aantal honden: 2
Helaas ervaring met schimmel. Toen ik nog bij m'n ouders woonde kregen hun 5 katten het heeft 1,5 jr geduurd voordat ze schimmel vrij waren. heeft bloed zweet en tranen gekost.
Maar goed, Schimmel kun je vast stellen door een schimmelkweek in te zetten. In sommige gevallen is schimmel ook onder een woodse lamp zichtbaar (blauw licht schimmel licht groen op) niet in alle gevallen.
En de hond met een nieuwe tandenborstel borstelen en deze dan voor schimmel onderzoek op te sturen.
Het is belangrijk eerst een goede diagnose te stellen voordat je begint te smeren of wassen met middeltjes.
LET OP!!! als je zelf plekken krijgt, schimmel is een zoönose en is dus van dier op mens overdraagbaar.
Ik heb het nooit gekregen mijn moeder toen der tijd wel!
Maar goed, Schimmel kun je vast stellen door een schimmelkweek in te zetten. In sommige gevallen is schimmel ook onder een woodse lamp zichtbaar (blauw licht schimmel licht groen op) niet in alle gevallen.
En de hond met een nieuwe tandenborstel borstelen en deze dan voor schimmel onderzoek op te sturen.
Het is belangrijk eerst een goede diagnose te stellen voordat je begint te smeren of wassen met middeltjes.
LET OP!!! als je zelf plekken krijgt, schimmel is een zoönose en is dus van dier op mens overdraagbaar.
Ik heb het nooit gekregen mijn moeder toen der tijd wel!
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
- Femmel
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jammer dat de dierenarts bij het eerste bezoek niet meteen een afkrabsel op kweek heeft gezet. Door het gebruik van de zalf kan dat nu niet meer en zou je (bij schimmel) een fout-negatieve uitslag krijgen..
Toch doen met name de bultjes me niet direct aan schimmel denken. Na 4 weken zalven zouden de kale plekken toch moeten verbeteren?
Gelukkig is schimmel bij honden niet zo besmettelijk en bewerkelijk als bij katten. Katten verliezen namelijk erg veel sporen waardoor je het hele huis "spoorvrij" moet maken. Honden en mensen verliezen veel minder besmettelijke sporen.
Ik zou wel de ligplekken van de hond dagelijks verschonen en uitwassen met een scheutje Imaverol (verkrijgbaar bij de Boerenbond) in het laatste spoelwater. Je kunt eventueel ook de hond wassen met Imaverolwater en met dat water kun je ook weer de ligplekken dweilen. (Het is nogal duur spul vandaar het hergebruik!
)
Maar allereerst zou ik er toch nog eens naar laten kijken, misschien door je eigen DA?
Toch doen met name de bultjes me niet direct aan schimmel denken. Na 4 weken zalven zouden de kale plekken toch moeten verbeteren?
Gelukkig is schimmel bij honden niet zo besmettelijk en bewerkelijk als bij katten. Katten verliezen namelijk erg veel sporen waardoor je het hele huis "spoorvrij" moet maken. Honden en mensen verliezen veel minder besmettelijke sporen.
Ik zou wel de ligplekken van de hond dagelijks verschonen en uitwassen met een scheutje Imaverol (verkrijgbaar bij de Boerenbond) in het laatste spoelwater. Je kunt eventueel ook de hond wassen met Imaverolwater en met dat water kun je ook weer de ligplekken dweilen. (Het is nogal duur spul vandaar het hergebruik!
Maar allereerst zou ik er toch nog eens naar laten kijken, misschien door je eigen DA?
Groetjes,
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
Femke

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
- Maartje & Erik
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties.
Een schimmel afkrabsel is er helaas nooit genomen. Ik snap ook niet waarom niet.
Toen we voor het eerst kwamen zei de DA, o, ik zie niets....
Sorry hoor, maar dat moet je als dierenarts toch meteen opvallen....
Maar ja, we gaan iig binnenkort naar onze eigen dierenarts, en ik hoop dat die ons verder kan helpen.
We houden het tot die tijd maar bij wassen en smeren....
Oja, de huid is droog.
Een schimmel afkrabsel is er helaas nooit genomen. Ik snap ook niet waarom niet.
Toen we voor het eerst kwamen zei de DA, o, ik zie niets....
Sorry hoor, maar dat moet je als dierenarts toch meteen opvallen....
Maar ja, we gaan iig binnenkort naar onze eigen dierenarts, en ik hoop dat die ons verder kan helpen.
We houden het tot die tijd maar bij wassen en smeren....
Oja, de huid is droog.
-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij zijn van de week met Baloe bij de dierenarts geweest, omdat hij kale plekken kreeg her en der. In de plekken zaten een soort zwarte dingetjes, waardoor wij direct aan een parasiet dachten. De dierenarts heeft hem meteen helemaal onderzocht en onder de blauwe lamp gezet en voor zover ze kon beoordelen, heeft hij geen parasiet, maar is hij te kort of te hardhandig geplukt een paar weken geleden, waardoor zijn huid geirriteerd is geraakt. We hebben Dermapet mee gekregen en smeren de plekken nu twee keer per dag in. Het wordt nu al een stuk beter. De dierenarts heeft gezegd dat we een week moeten smeren en als het niet verbeterd was, moesten we terug komen.
Persoonlijk zou ik tot je naar je eigen dierenarts gaat, er even niets meer aan doen, behalve voorkomen dat Xam er aan kan gaan krabben en bijten als hij die neiging heeft. En een schimmelkweekje laten maken en onder de blauwe lamp als dat nog niet gebeurd is bij de andere dierenartsen. Succes ermee.
Persoonlijk zou ik tot je naar je eigen dierenarts gaat, er even niets meer aan doen, behalve voorkomen dat Xam er aan kan gaan krabben en bijten als hij die neiging heeft. En een schimmelkweekje laten maken en onder de blauwe lamp als dat nog niet gebeurd is bij de andere dierenartsen. Succes ermee.
Groetjes, Nina en Baloe