Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Oud Duitse Herder, Australian Cattledog, Cane Corso
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
Oud Duitse Herder, Australian Cattledog, Cane Corso
Drie totaal verschillende rassen, maar ik wil graag in contact komen met mensen die deze honden hebben.
Graag wil ik alle bevindingen weten qua karakter, gezondheid. Wat doe je met de hond e.d.
Graag wil ik alle bevindingen weten qua karakter, gezondheid. Wat doe je met de hond e.d.
Laatst gewijzigd door Cody op 05 jun 2007 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- cane corso
- Zeer actief
En ik ken mensen die hebben en de cane corso EN een aust.catlledog en nog meer rassen maar die konden waarschijnlijk ook niet kiezen.
en Duvel is inderdaad een scheet, maar ik zou dus ook voor de keuze van je partner gaan en snel gaan kijken bij de kinders van Duvel dan ben je zo verkocht.
en Duvel is inderdaad een scheet, maar ik zou dus ook voor de keuze van je partner gaan en snel gaan kijken bij de kinders van Duvel dan ben je zo verkocht.
Groetjes van Deborah, Spiky en Alonso.

- hondeponnetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
- Aantal honden: 2
Ik heb een Australian Cattle Dog, voor mij dé hond. Kijk anders eens op www.australiancattledogenkelpie.nl en dan bij het forum (wel ff inschrijven) daar kun je dan je vragen stellen. 

met dank aan Twinkel
- cane corso
- Zeer actief
-
- geregistreerd lid
- cane corso
- Zeer actief
Ik zal je iets vertellen over mijn cc's.
1e is Spiky nu 5 jaar en een luie hond, die uit een herplaatsing komt.
Hij was kinderen gewent dus voor ons een voordeel omdat onze kinderen 14 en 10 waren.
Maar hij kon niets, wist niet wat spelen was maar een cc is zo slim dat hij dit wel zo door had. En een hond die zich snel aan de situatie om zich heen aanpast.
Hij is wel dominant zowel naar honden als naar kinderen die hier binnen komen toe.
2e Alonso wordt in januari 2 jaar en komt bij de fokker van Duvel vandaan, Alonso was nooit de bedoeling maar volgens Lau en Jose voor mij geboren en dit blijkt ook want wij voelen elkaar aan.
Alonso is een heel ander hond als Spiky, veel makkelijk, stabieler, maar luisterd weer veel minder dan Spiky en is strond eigenwijs maar ik hoorde dat dit bij zijn moeder terug te vinden is.
Beide zijn het honden die rustig binnen kunnen zijn als het moet en niet al te veel van mij op eisen hierbinnen.
Geef ik ze voldoende beweging dan heb je geen hond aan ze.
Het is wel een hele sterke hond die je dus ook best conseqent moet opvoeden maar ja dat is eigenlijk met elke hond.
En ik geef je wel een advies je niet alleen op Duvel te starren want Duvel is inderdaad heel lief en goed opgevoed maar er zijn er natuurlijk genoeg die gewoon anders van karakter zijn.
Duvel is super met kleine kinderen maar er zijn er natuurlijk ook die niet met kleine kinderen gaan.
Maar als je de cc als pup zou nemen (en dat zou gebeuren volgens mij) dan kan het niet mis gaan met jullie beschreven trainingen en opvoeden.
Ga inderdaad eens kijken met Lau bij de fokker en wens je veel succes en geniet er van want het is geweldig te zien hoe de cc's met de chi's daar samen gaan.
1e is Spiky nu 5 jaar en een luie hond, die uit een herplaatsing komt.
Hij was kinderen gewent dus voor ons een voordeel omdat onze kinderen 14 en 10 waren.
Maar hij kon niets, wist niet wat spelen was maar een cc is zo slim dat hij dit wel zo door had. En een hond die zich snel aan de situatie om zich heen aanpast.
Hij is wel dominant zowel naar honden als naar kinderen die hier binnen komen toe.
2e Alonso wordt in januari 2 jaar en komt bij de fokker van Duvel vandaan, Alonso was nooit de bedoeling maar volgens Lau en Jose voor mij geboren en dit blijkt ook want wij voelen elkaar aan.
Alonso is een heel ander hond als Spiky, veel makkelijk, stabieler, maar luisterd weer veel minder dan Spiky en is strond eigenwijs maar ik hoorde dat dit bij zijn moeder terug te vinden is.

Beide zijn het honden die rustig binnen kunnen zijn als het moet en niet al te veel van mij op eisen hierbinnen.
Geef ik ze voldoende beweging dan heb je geen hond aan ze.
Het is wel een hele sterke hond die je dus ook best conseqent moet opvoeden maar ja dat is eigenlijk met elke hond.
En ik geef je wel een advies je niet alleen op Duvel te starren want Duvel is inderdaad heel lief en goed opgevoed maar er zijn er natuurlijk genoeg die gewoon anders van karakter zijn.
Duvel is super met kleine kinderen maar er zijn er natuurlijk ook die niet met kleine kinderen gaan.
Maar als je de cc als pup zou nemen (en dat zou gebeuren volgens mij) dan kan het niet mis gaan met jullie beschreven trainingen en opvoeden.
Ga inderdaad eens kijken met Lau bij de fokker en wens je veel succes en geniet er van want het is geweldig te zien hoe de cc's met de chi's daar samen gaan.

-
- geregistreerd lid
Juist omdat ik me niet blind wil staren wil ik ervaringen van andere mensen horen.
En het zou inderdaad een pup worden. In het verleden heb ik altijd zelf mijn pups uit het nest gekozen en daar nooit problemen mee gehad.
Nu zou ik het liefst in combinatie met de fokker willen kiezen.
Die heeft tenslotte al een paar weken de tijd gekregen om de pups goed te observeren en een idee te hebben wat voor karaktertje er in zit.
Dan kan ik vertellen wat ik wil en hoe onze gezinssituatie is e.d.
En daar zou dan een goed passende pup bij gekozen kunnen worden.
Omdat ik twee niet zulke fijne Oud Duitse herders persoonlijk ken wil ik ook daar meer info over. Want naar mijn idee zijn die twee gewoon twee uitzonderingen.
En het zou inderdaad een pup worden. In het verleden heb ik altijd zelf mijn pups uit het nest gekozen en daar nooit problemen mee gehad.
Nu zou ik het liefst in combinatie met de fokker willen kiezen.
Die heeft tenslotte al een paar weken de tijd gekregen om de pups goed te observeren en een idee te hebben wat voor karaktertje er in zit.
Dan kan ik vertellen wat ik wil en hoe onze gezinssituatie is e.d.
En daar zou dan een goed passende pup bij gekozen kunnen worden.
Omdat ik twee niet zulke fijne Oud Duitse herders persoonlijk ken wil ik ook daar meer info over. Want naar mijn idee zijn die twee gewoon twee uitzonderingen.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Ik heb geen van drie honden zelf gehad. Ik ken wel een oudduitse herder en ik vond hem in 1 woord geweldig!
Lief, zacht, baasgericht, veel will-to-please echt alles wat er in een hond moet zitten voor mij had hij.
Ik ben echt een molossermens, maar als er iets anders kwam dan kwam er een oudduitse herder.
Carmen
Lief, zacht, baasgericht, veel will-to-please echt alles wat er in een hond moet zitten voor mij had hij.
Ik ben echt een molossermens, maar als er iets anders kwam dan kwam er een oudduitse herder.
Carmen
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
-
- geregistreerd lid
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Contacteer:
Hoi Cody, het word saai, maar hier nog een Cane Corso eigenaar die helemaal leip is van het ras.
Wij hebben er 2, Sultan, een reu van bijna 3, en een teef Irina van ruim 4.
Sultan hebben we zelf als pup uitgezocht bij onze fokker in Groningen.
Hij is een wat bovenmaatse reu, (zo'n 5cm te hoog) maar lieverd van de bovenste plank!!
Hij is nieuwsgierig, leergierig, lekker gek, superknuffel enz. Stapel gek op mens en dier, en kinderen zijn geweldig!
Irina is een teefje wat een stuk kleiner is als Sultan.Wij zijn co-ouder van haar. Zij is geÃmporteerd uit italie door onzr fokker en gaat nog 1 of 2 keer pups krijgen.Daarna komt ze volledig op onze naam. In Italie heeft ze als kennelhond gewoond en ze heeft een wat terughoudender karakter dan Sultan. Toch leert ook zij snel en is een heerlijke lieve hond voor mens en dier.
Wat algemeen kan ik je vertellen dat een CC veel beweging nodig heeft, lekker struinen door veld en bos, en als ze voldoende beweging krijgen zijn ze in huis rustig. Met trainen moeten ze regelmatig wat nieuws leren, anders gaan ze zich vervelen. Wat dat aangaat hebben ze cht uitdagingen nodig!
En velen van hen zijn echte knuffels en schoothondjes.
Klopt het dat ik je naam ook zag staan op het CC-forum? Daar kan je ook een heleboel lezen en leren over het ras, alleen zijn dat wel allemaal CC-gekken, dus bereid je daar maar op voor
Kortom, voor mij geen ander ras meer dan de CC, ben gek op alle honden, maar de CC heeft bij mij toch echt een streepje voor.
Wij hebben er 2, Sultan, een reu van bijna 3, en een teef Irina van ruim 4.
Sultan hebben we zelf als pup uitgezocht bij onze fokker in Groningen.
Hij is een wat bovenmaatse reu, (zo'n 5cm te hoog) maar lieverd van de bovenste plank!!
Hij is nieuwsgierig, leergierig, lekker gek, superknuffel enz. Stapel gek op mens en dier, en kinderen zijn geweldig!
Irina is een teefje wat een stuk kleiner is als Sultan.Wij zijn co-ouder van haar. Zij is geÃmporteerd uit italie door onzr fokker en gaat nog 1 of 2 keer pups krijgen.Daarna komt ze volledig op onze naam. In Italie heeft ze als kennelhond gewoond en ze heeft een wat terughoudender karakter dan Sultan. Toch leert ook zij snel en is een heerlijke lieve hond voor mens en dier.
Wat algemeen kan ik je vertellen dat een CC veel beweging nodig heeft, lekker struinen door veld en bos, en als ze voldoende beweging krijgen zijn ze in huis rustig. Met trainen moeten ze regelmatig wat nieuws leren, anders gaan ze zich vervelen. Wat dat aangaat hebben ze cht uitdagingen nodig!
En velen van hen zijn echte knuffels en schoothondjes.
Klopt het dat ik je naam ook zag staan op het CC-forum? Daar kan je ook een heleboel lezen en leren over het ras, alleen zijn dat wel allemaal CC-gekken, dus bereid je daar maar op voor

Kortom, voor mij geen ander ras meer dan de CC, ben gek op alle honden, maar de CC heeft bij mij toch echt een streepje voor.

Cane Corso: a love that lasts a lifetime!!
-
- geregistreerd lid
-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Het uiterlijk vind ik geweldig.Cody schreef:@Carmen: je bent echt een molossermens zeg je. Kun je uitleggen waarom? Wat is er zo speciaal aan een molosser? en waarom past dat zo goed bij jou?
Hun karakter ook. Ze zijn enorm gericht op de baas. Stoicijns, beetje pittig, goudeerlijk, enorme tolerantiedrempel, en heeeeel lief.
Ik denk voor jou dat als je houdt van werken met een snelle hond in de trant van herders en aussies. Dat een molosser wel traag kan zijn voor je. Ze willen graag maar het gaat toch echt allemaal een tandje slomer en in de top kunnen ze vaak niet meekomen.
Dus het ligt eraan wat je wilt van een hond, ik wil alleen nog maar een dog, maar ik ken veel mensen die zich irriteren aan het wat slome. Ook al zijn ze lang niet altijd zo, maar zo vlot als een aussie worden ze nooit.
Carmen
- cane corso
- Zeer actief
Ik vindt juist aan de cc zo leuk dat ze niet sloom zijn. (behalve mijn spiky danCarmen schreef:ik wil alleen nog maar een dog, maar ik ken veel mensen die zich irriteren aan het wat slome. Ook al zijn ze lang niet altijd zo, maar zo vlot als een aussie worden ze nooit.Cody schreef:@Carmen: je bent echt een molossermens zeg je. Kun je uitleggen waarom? Wat is er zo speciaal aan een molosser? en waarom past dat zo goed bij jou?
Carmen

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is grote onzin dus, van die ruggen. Wist jij dat een langharige Duitse herder als dekreu mag worden ingezet voor de ODH?? Dus de schuine ruggen zijn er toch!Cody schreef: Dan de Oud Duitse herder. Mijn keus voor een herder komt voort uit mijn verleden. Zoals ik geschreven heb, heb ik sinds mijn 19e honden. Ook een Bouvier behoort bij de herders. Met de Duitse herders en de kruisingen kon ik qua trainen mijn hart ophalen.
Maar ik vind de bouw (lees: aflopende rug) van de raszuivere Duitse Herder echt verschrikkelijk om te zien. En de problemen die daardoor kunnen onstaan vind ik ook niet echt fijn.
De Oud Duitse herder heeft naar mijn mening een wat zachter karakter als de Duitse herder, is wat minder temperamentvoller.
De rug is rechter, wat mij meer aanspreekt.
Verder ken ik maar 2 van deze honden in mijn omgeving. Van alletwee .
verder zei je dat DH terughoudend zijn. Nanni (mijn oudste teef van 9,5 jaar) moet niet zoveel van vreemde hebben. Ze heeft er gewoon niets mee. Tuana is een heeeeeeeel ander verhaal! Ik heb werkelijk nog nooit zo een vrijdoos gezien

Beide zijn dan wel kynologen. in de africhting zie je veel vierkantere duitse herders
Ikke ben ook naar de fokker van Duvel geweest en heb op ringtraining er nog een paar gezien. Maar ik ben ook helemaal weg van het ras. Alleen mijn ouders niet (ik woon nog bij mijn ouders).
De oud DH vind ik ook fantastisch, maar die neem ik niet vanwege de vaak slechte heupen bij hun (en daar heb ik al schoon genoeg van)
De oud DH vind ik ook fantastisch, maar die neem ik niet vanwege de vaak slechte heupen bij hun (en daar heb ik al schoon genoeg van)
-
- Zeer actief
Ik heb 15 jaar een cattledog gehad, een teef. Heeft me ruim 1,5 jaar gekost voor ik haar leuk vond. Echt een klein loedertje was het voor ze volwassen werd. Daarna nog 14 jaar plezier van gehad.
Wilde onwijs graag werken voor me. Ze luisterde ook abnormaal goed. Wel moest je behoorlijk consequent zijn, anders nam ze een loopje met je. Ze heeft ook mensen gebeten, meestal alleen in de broek maar ook een paar flinke blauwe plekken.
Als ze iemand niet moest dan moest die ook niet aan haar zitten want dan beet ze. Als ze iemand niet moest kwam het ook nooit meer goed, met honden hetzelfde. Ze had een heel naar schel hard hoog blafje en ze blafte veeeeel. Speeltjes liet ze niet los bij andere mensen, tenzij deze 1 keer heel duidelijk maakten dat er gelost moest worden.
Ze was ontzettend slim en leerde makkelijk. Ook de foute dingen die vervolgens dan weer moeilijk af te leren waren.
Als ze geen PRA gehad had was ik IPO met haar gaan doen.
En als mensen zeiden dat ze ook zoon hond wilden, raadde ik het af.
Ik heb ook bewust geen cattledog meer genomen toen ze dood was, geen tijd en geen zin om zo hard aan en met mijn hond te moeten werken, verplicht.
Wilde onwijs graag werken voor me. Ze luisterde ook abnormaal goed. Wel moest je behoorlijk consequent zijn, anders nam ze een loopje met je. Ze heeft ook mensen gebeten, meestal alleen in de broek maar ook een paar flinke blauwe plekken.
Als ze iemand niet moest dan moest die ook niet aan haar zitten want dan beet ze. Als ze iemand niet moest kwam het ook nooit meer goed, met honden hetzelfde. Ze had een heel naar schel hard hoog blafje en ze blafte veeeeel. Speeltjes liet ze niet los bij andere mensen, tenzij deze 1 keer heel duidelijk maakten dat er gelost moest worden.
Ze was ontzettend slim en leerde makkelijk. Ook de foute dingen die vervolgens dan weer moeilijk af te leren waren.
Als ze geen PRA gehad had was ik IPO met haar gaan doen.
En als mensen zeiden dat ze ook zoon hond wilden, raadde ik het af.
Ik heb ook bewust geen cattledog meer genomen toen ze dood was, geen tijd en geen zin om zo hard aan en met mijn hond te moeten werken, verplicht.
weg gehaald zit een virus in
- Duvel
- Actief
- Contacteer:
eh.. Duvel is alles behalve opgevoed hoor..
Maar idd is hij verder super met dochter en alle kids, muv de pestende buurkinderen. Aussie vind ik in looks super, maar net als de meeste herderachtigen mij te slim. Ik moet geen hond hebben die slimmer wordt dan de baas
ODH ken ik niet, aussie vind ik dus erg leuk.. zou idd ook leuk voor jullie zijn. Grootste nadeel aan de CC is simpelweg dat het er nooit bij 1 blijft
We gaan gewoon gezellig x langs bij Jose en als je dan een CC zou willen, gaan we ook nog x bij andere fokkers langs (Nancy bv, want dat is al weer veel te lang geleden dat ik daar geweest ben
) En ga lekker mee naar Wijchen, daar zijn ook nog wel wat andere fokkers en honden aanwezig en kun je helemaal goed kijken of de CC is wat je wil.
En voor de ODH en de aussie.. moet je toch echt anderen raadplegen

We gaan gewoon gezellig x langs bij Jose en als je dan een CC zou willen, gaan we ook nog x bij andere fokkers langs (Nancy bv, want dat is al weer veel te lang geleden dat ik daar geweest ben

En voor de ODH en de aussie.. moet je toch echt anderen raadplegen

Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
- hondeponnetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
Hebben we het nou over een aussie of over een acd? Aussies zijn australian Shepherds en dat is dus iets heel anders dan een australian cattle dog.
Ik heb dus zelf een acd maar moet zeggen dat de mijne een uitzonderlijk exemplaar is. Ik heb wel veel met haar gezondheid getobt maar op zich is het een heel vriendelijke en slimme hond. Ze blaft heel weinig, luisterd prima, en bijt en vecht met mens noch dier. Als ik dan wel eens de problemen lees op het forum van de acd en kelpie dan besef ik wel dat ik veel geluk heb met mijn acd (naja qua gezondheid is het niet alles maar karakter maakt veel goed). Maar of ik het nou aan mijn opvoeding heb te danken of dat ik gewoon geluk heb met deze acd weet ik dus niet.
Van uit mijn hond zou ik zeggen er is geen leukere hond dan een acd maar ik ken ook acd's die ik niemand aan zou raden, maar in hoe verre heeft dat ook met opvoeding te maken?
Ik heb dus zelf een acd maar moet zeggen dat de mijne een uitzonderlijk exemplaar is. Ik heb wel veel met haar gezondheid getobt maar op zich is het een heel vriendelijke en slimme hond. Ze blaft heel weinig, luisterd prima, en bijt en vecht met mens noch dier. Als ik dan wel eens de problemen lees op het forum van de acd en kelpie dan besef ik wel dat ik veel geluk heb met mijn acd (naja qua gezondheid is het niet alles maar karakter maakt veel goed). Maar of ik het nou aan mijn opvoeding heb te danken of dat ik gewoon geluk heb met deze acd weet ik dus niet.
Van uit mijn hond zou ik zeggen er is geen leukere hond dan een acd maar ik ken ook acd's die ik niemand aan zou raden, maar in hoe verre heeft dat ook met opvoeding te maken?

met dank aan Twinkel
- jemima
- Actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Het mag dan toegestaan zijn om een langharige te gebruiken (ook al is dit mij niet bekend) Maar de vraag is of het ook gebeurt. Als je je gaat orienteren voor een ODH dan kan je bij een fokker altijd de afstammingsbewijzen inzien en zien wat er in hun lijnen voorkomt. De langstockhaar word wel ingezet omdat die de goede ondervacht heeft. En ik heb nog nooit een ODH gezien met een scheve rug en ben al naar heel wat wandelingen geweest.jidde schreef:Dat is grote onzin dus, van die ruggen. Wist jij dat een langharige Duitse herder als dekreu mag worden ingezet voor de ODH?? Dus de schuine ruggen zijn er toch!Cody schreef: Dan de Oud Duitse herder. Mijn keus voor een herder komt voort uit mijn verleden. Zoals ik geschreven heb, heb ik sinds mijn 19e honden. Ook een Bouvier behoort bij de herders. Met de Duitse herders en de kruisingen kon ik qua trainen mijn hart ophalen.
Maar ik vind de bouw (lees: aflopende rug) van de raszuivere Duitse Herder echt verschrikkelijk om te zien. En de problemen die daardoor kunnen onstaan vind ik ook niet echt fijn.
De Oud Duitse herder heeft naar mijn mening een wat zachter karakter als de Duitse herder, is wat minder temperamentvoller.
De terughoudendheid herken ik ook niet in het ras, alhoewel het bij sommige inderdaad wel te zien is. Dit blijft altijd karaktergebonden maar is zeker geen geschikte omschrijving van het ras. Als je je in dit ras gaat verdiepen, vind ik zelf wel het verschil in oost en west duits belangrijk, maakt ook nog verschil in uiterlijk en karakter.

gr jemima (ik ben je ook al tegen gekomen op het ODH forum waar ik Rohan heet

-
- Vaste gebruiker
- jemima
- Actief
-
- Vaste gebruiker
- jemima
- Actief
Als je met die club de NODHV bedoelt, daar zou ik sowieso niet al teveel van aannemen. Ik laat mijn hond ook aankeuren bij een duitse vereniging. Er zitten daar wat aparte lui, simpel gezegd. Maar de ODH is wel zachter van karakter dan de DH, maar ze zijn wel echte werkhonden, en ze kunnen zeker geschikt zijn voor de africhting.
gr jemima
gr jemima
-
- Vaste gebruiker
- CarolineS
- Actief
- Contacteer:
Hallo,
Ik ben pas sinds gisteren lid van dit forum, vandaar dat ik wat laat reageer.
Ik heb zelf twee Australian Cattledogs (9 en 2 jaar oud) en een Border Collie (5 jaar oud).
Ik zag dat er eerder al een keer is verwezen naar het forum van de ACD en Kelpie vereniging. Op dat forum ben ik nu een half jaar zeer aktief en er zijn verschillende mensen geweest die daar om informatie over de Cattledog hebben gevraagd. Ik wijs ze dan, net als Sjiel, altijd op de negatieve kanten. De Cattledog is een geweldige hond, er bestaat geen trouwere vriend dan de Cattle. Door hun werklust en intelligentie zijn ze zeer geschikt voor diverse takken van hondensport (ook IPO, ik ken vooral in Duitsland vele honden die op IPO3 nivo trainen), maar tegelijkertijd zeg ik er altijd bij dat de Cattledog géén kadavergehoorzaamheid kent. Je moet zijn respekt verdienen, je kunt het niet afdwingen, en vanwege het koppige karakter (de Cattledog weet het altijd beter!) zal een ambitieuze hondensporter soms wat bedrogen uitkomen. Op traditionele trainingsmethoden reageren ze vaak niet zo goed en ik ben ook al eens IPO beoefenaars tegengekomen die op de Cattledog waren overgestapt en die me vertelden dat ze "nog nooit zo'n slechte hond hadden gehad".
De voornaamste nadelen van het ras, en daar hamer ik ook altijd flink op wanneer mensen om informatie vragen (dit om teleurstellingen te voorkomen en in de hoop dat de hond niet na een jaar op Marktplaats wordt aangeboden) zijn het niet al te verdraagzame gedrag ten opzichte van andere honden en de rastypische terughoudendheid t.o.v. van vreemden.
Wat die verdraagzaamheid tegenover honden betreft: de Cattledog is doorgaans heel correct en die van mij gedragen zich prima wanneer we met een grote groep honden gaan wandelen. Maar de Cattle is wel dominant en houdt er niet van om lastig gevallen te worden (iets wat zwaaistaartende Golden Retrievers bijvoorbeeld niet altijd begrijpen). Hij gaat graag zijn eigen gang en zolang anderen met rust laten, laat hij hen ook met rust. Wordt hij echter lastig gevallen, dan zal hij flink van zich afbijten en de Cattledog is erg sterk en hij vecht als een Terrier. Vanwege zijn kleine formaat wordt dit nogal eens onderschat, door zowel de eigenaar, als de eigenaar van de andere hond (èn diens hond) en de schrik is dan ook groot wanneer het tot een knokpartij komt. Aangezien de Cattle klein van formaat is en er daardoor onschuldig uitziet, wordt hij vaker dan ons lief is "benaderd" door andere honden en als Cattledog-eigenaar moet je hierop voorbereid zijn en je hond op tijd afleiden. Helaas nemen andere mensen mij niet altijd serieus wanneer ik zeg dat mijn honden niet van toenaderingspogingen gediend zijn en roepen zij hun hond niet altijd terug. Soms helaas met vervelende gevolgen. Hierdoor hebben Cattledogs vaak een slechte naam. Zou ik met een Rottweiler of een Tosa Inu (of een Cane Corso
) lopen, dan zou men mijn waarschuwing/verzoek wel degelijk serieus nemen. Met dit nadeel van de Cattledog valt overigens prima te leven, maar je moet er even aan wennen. De meeste "problemen" die leden van het Cattledogforum hebben, liggen dan ook op dit vlak. Verder valt het met die problemen best mee, hoor.
Wat het terughoudende karakter ten opzichte van vreemden betreft: de Cattledog hoort beslist geen agressieve hond te zijn. Wel zal hij vaak contact met vreemden vermijden door geen oogcontact te maken en een vriendelijk uitgestoken hand te ontwijken. Bijten doet hij in het uiterste geval, en ik vind het de taak van de eigenaar om te zorgen dat de hond niet in een positie terechtkomt waarin hij vindt dat hij moet bijten.
Wel maakt deze karaktereigenschap dat de Cattledog niet echt tot zijn recht komt in een omgeving waar hij veel vreemden moet dulden. Daarom vind ik hem iets minder geschikt voor gezinnen met kinderen. Immers, opgroeiende kinderen krijgen vaak vriendjes over de vloer en die vriendjes willen ook best wel eens onaangekondigd door de achterdeur naar binnen komen. De Cattledog is hier niet altijd van gediend en dit is dus een puntje van aandacht. Sommige Cattledogs zijn ook extreem beschermend ten opzichte van de eigen kinderen en ze zouden bij stoeipartijtjes het wel eens voor "hun" kind op kunnen nemen. Ik ken diverse Cattledogs die vanwege hun extreem beschermende karakter herplaatst moesten worden en op dit moment staat er op de Duitse herplaatsingslijst ook weer een Cattle-teef vanwege deze zelfde reden. Ook worden daar op het moment twee Cattle-teven aangeboden omdat zij niet met de andere hond (ook teven) in het eigen gezin overweg kunnen. Ook dit is een punt wat ik altijd in de gaten houd, en ik laat mijn jongste Cattledogteef dan ook zelden of nooit alleen met mijn Border Collie teef. Op zich gaat het goed tussen die twee, maar er is ook sprake van jaloezie (de Cattledog houdt er doorgaans niet van wanneer andere honden zich met zijn baas bemoeien) en zo af en toe worden er wel eens subtiele machtsstrijden uitgevochten. Meestal bestaat dit uit elkaar fixeren en een speeltje van de ander "gijzelen". Heel soms knokken ze wel eens, maar dit probeer ik uiteraard altijd te voorkomen.
Tenslotte dit: wanneer mensen geïnteresseerd zijn in de Cattledog, wijs ik ze ook altijd even op de Kelpie. Dit ras heeft hetzelfde formaat, een wat anders, maar ook mooi, uiterlijk, een vergelijkbare achtergrond en hetzelfde oorsprongsland. Uiteraard zijn er kwa karakter wat verschillen, waarbij het meest in het oog springende is dat de Kelpie wat minder scherpe kantjes heeft dan de Cattledog.
Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie over de Cattledog hebt en wie meer wil weten, kan me altijd een PB-tje sturen.
Ik ben pas sinds gisteren lid van dit forum, vandaar dat ik wat laat reageer.
Ik heb zelf twee Australian Cattledogs (9 en 2 jaar oud) en een Border Collie (5 jaar oud).
Ik zag dat er eerder al een keer is verwezen naar het forum van de ACD en Kelpie vereniging. Op dat forum ben ik nu een half jaar zeer aktief en er zijn verschillende mensen geweest die daar om informatie over de Cattledog hebben gevraagd. Ik wijs ze dan, net als Sjiel, altijd op de negatieve kanten. De Cattledog is een geweldige hond, er bestaat geen trouwere vriend dan de Cattle. Door hun werklust en intelligentie zijn ze zeer geschikt voor diverse takken van hondensport (ook IPO, ik ken vooral in Duitsland vele honden die op IPO3 nivo trainen), maar tegelijkertijd zeg ik er altijd bij dat de Cattledog géén kadavergehoorzaamheid kent. Je moet zijn respekt verdienen, je kunt het niet afdwingen, en vanwege het koppige karakter (de Cattledog weet het altijd beter!) zal een ambitieuze hondensporter soms wat bedrogen uitkomen. Op traditionele trainingsmethoden reageren ze vaak niet zo goed en ik ben ook al eens IPO beoefenaars tegengekomen die op de Cattledog waren overgestapt en die me vertelden dat ze "nog nooit zo'n slechte hond hadden gehad".
De voornaamste nadelen van het ras, en daar hamer ik ook altijd flink op wanneer mensen om informatie vragen (dit om teleurstellingen te voorkomen en in de hoop dat de hond niet na een jaar op Marktplaats wordt aangeboden) zijn het niet al te verdraagzame gedrag ten opzichte van andere honden en de rastypische terughoudendheid t.o.v. van vreemden.
Wat die verdraagzaamheid tegenover honden betreft: de Cattledog is doorgaans heel correct en die van mij gedragen zich prima wanneer we met een grote groep honden gaan wandelen. Maar de Cattle is wel dominant en houdt er niet van om lastig gevallen te worden (iets wat zwaaistaartende Golden Retrievers bijvoorbeeld niet altijd begrijpen). Hij gaat graag zijn eigen gang en zolang anderen met rust laten, laat hij hen ook met rust. Wordt hij echter lastig gevallen, dan zal hij flink van zich afbijten en de Cattledog is erg sterk en hij vecht als een Terrier. Vanwege zijn kleine formaat wordt dit nogal eens onderschat, door zowel de eigenaar, als de eigenaar van de andere hond (èn diens hond) en de schrik is dan ook groot wanneer het tot een knokpartij komt. Aangezien de Cattle klein van formaat is en er daardoor onschuldig uitziet, wordt hij vaker dan ons lief is "benaderd" door andere honden en als Cattledog-eigenaar moet je hierop voorbereid zijn en je hond op tijd afleiden. Helaas nemen andere mensen mij niet altijd serieus wanneer ik zeg dat mijn honden niet van toenaderingspogingen gediend zijn en roepen zij hun hond niet altijd terug. Soms helaas met vervelende gevolgen. Hierdoor hebben Cattledogs vaak een slechte naam. Zou ik met een Rottweiler of een Tosa Inu (of een Cane Corso

Wat het terughoudende karakter ten opzichte van vreemden betreft: de Cattledog hoort beslist geen agressieve hond te zijn. Wel zal hij vaak contact met vreemden vermijden door geen oogcontact te maken en een vriendelijk uitgestoken hand te ontwijken. Bijten doet hij in het uiterste geval, en ik vind het de taak van de eigenaar om te zorgen dat de hond niet in een positie terechtkomt waarin hij vindt dat hij moet bijten.
Wel maakt deze karaktereigenschap dat de Cattledog niet echt tot zijn recht komt in een omgeving waar hij veel vreemden moet dulden. Daarom vind ik hem iets minder geschikt voor gezinnen met kinderen. Immers, opgroeiende kinderen krijgen vaak vriendjes over de vloer en die vriendjes willen ook best wel eens onaangekondigd door de achterdeur naar binnen komen. De Cattledog is hier niet altijd van gediend en dit is dus een puntje van aandacht. Sommige Cattledogs zijn ook extreem beschermend ten opzichte van de eigen kinderen en ze zouden bij stoeipartijtjes het wel eens voor "hun" kind op kunnen nemen. Ik ken diverse Cattledogs die vanwege hun extreem beschermende karakter herplaatst moesten worden en op dit moment staat er op de Duitse herplaatsingslijst ook weer een Cattle-teef vanwege deze zelfde reden. Ook worden daar op het moment twee Cattle-teven aangeboden omdat zij niet met de andere hond (ook teven) in het eigen gezin overweg kunnen. Ook dit is een punt wat ik altijd in de gaten houd, en ik laat mijn jongste Cattledogteef dan ook zelden of nooit alleen met mijn Border Collie teef. Op zich gaat het goed tussen die twee, maar er is ook sprake van jaloezie (de Cattledog houdt er doorgaans niet van wanneer andere honden zich met zijn baas bemoeien) en zo af en toe worden er wel eens subtiele machtsstrijden uitgevochten. Meestal bestaat dit uit elkaar fixeren en een speeltje van de ander "gijzelen". Heel soms knokken ze wel eens, maar dit probeer ik uiteraard altijd te voorkomen.
Tenslotte dit: wanneer mensen geïnteresseerd zijn in de Cattledog, wijs ik ze ook altijd even op de Kelpie. Dit ras heeft hetzelfde formaat, een wat anders, maar ook mooi, uiterlijk, een vergelijkbare achtergrond en hetzelfde oorsprongsland. Uiteraard zijn er kwa karakter wat verschillen, waarbij het meest in het oog springende is dat de Kelpie wat minder scherpe kantjes heeft dan de Cattledog.
Ik hoop dat je hiermee voldoende informatie over de Cattledog hebt en wie meer wil weten, kan me altijd een PB-tje sturen.
groeten,
Caroline

Caroline

-
- Actief
nou het klopt welhoor van die rechte ruggen.jidde schreef:Dat is grote onzin dus, van die ruggen. Wist jij dat een langharige Duitse herder als dekreu mag worden ingezet voor de ODH?? Dus de schuine ruggen zijn er toch!Cody schreef: Dan de Oud Duitse herder. Mijn keus voor een herder komt voort uit mijn verleden. Zoals ik geschreven heb, heb ik sinds mijn 19e honden. Ook een Bouvier behoort bij de herders. Met de Duitse herders en de kruisingen kon ik qua trainen mijn hart ophalen.
verder zei je dat DH terughoudend zijn. Nanni (mijn oudste teef van 9,5 jaar) moet niet zoveel van vreemde hebben. Ze heeft er gewoon niets mee. Tuana is een heeeeeeeel ander verhaal! Ik heb werkelijk nog nooit zo een vrijdoos gezienIedereen is leuk, alles wat leeft is leuk, werken is leuk, kortom der leven is leuk
Zij staat als ze ontspannen is met een rechte rug. Als ik haar in stand zet, loopt ze wel schuin af. Nanni heeft meer hoekingen (is ook gaan zakken hihi
) en loopt schuiner af.
Beide zijn dan wel kynologen. in de africhting zie je veel vierkantere duitse herders
Ik heb zelf 6 OudDuitse Herders en die hebben allemaal een rechte rug.
ze worden namelijk niet goed gekeurd als er een schuine rug op zit.(en dus geen schuine ruggen)
dit betekend niet dat de langhaar DH niet wordt ingezet maar er gaan wel wat generaties overheen voor dat het een ODH is.
het fijne van dit ras is (en geloof me ik heb veel verschillende rassen meegemaakt) maar de ODH is zacht in karakter maar wel pittig en dat vergeten de meeste mensen. er wordt ook pakwerk, op speuren mee gedaan.
het is dus afhankelijk welke lijn je hebt.
Het verschil met de gewone DH is dat ze veel stabieler zijn en dat is fijn met een gezin.
kijk es op de website
www.nodhv.nl
of www.ODH-registratie.
daar kun je aan meer informatie
gr.AnneMarie