Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Trimmen ruwharige Jack Russels?
Moderator: moderatorteam
- mitmig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Trimmen ruwharige Jack Russels?
Normaal gesproken werden mijn twee ruwharige JRT's tweemaal per jaar getrimd. Nu we echter zijn verhuisd, is dit niet meer mogelijk omdat de 'hondensalons' hier niet weten wat trimmen is. Gelukkig heb ik van mijn trimster een speciale kam meegekregen waar ik het grootste deel van de haren mee kan verwijderen, maar niet alles. Heb nu de indruk dat ze jeuk krijgen van de bovenvacht die ik niet krijg verwijderd met deze kam. Kan dit mogelijk zijn? En hoe kan ik de rest van de bovenvacht het beste verwijderen? Bedankt voor suggesties!!!
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- Bowie
- Actief
Ik heb geen ervaring met JR, maar lukt het je niet met de hand eruit te plukken? Chanti (onderschrift) zou ik zelf kunnen plukken met de hand, alleen doet de trimster er niet zo lang over dan ik, dus mag zij het doen
Laatst las ik iets over de Coat King, misschien is dat iets

Laatst las ik iets over de Coat King, misschien is dat iets

Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als jezelf weet hoe een jack getrimd moet worden... ik neem iig aan uit je verhaal dat ze dat bij de vorige trimsalon gewoon goed konden, kun jezelf ook trimmen, een ruwhaar vacht ( mits uiteraard altijd goed getrimd en verzorgt) is niet moeilijk om te trimmen en het modelletje van een jack is ook geen hoge school werk
gewoon met je vingers plukken, zodra ze trim rijp zijn de stugge lange bovenvacht eraf plukken, wat baard en wenkbrauw laten staan... eventueel kun je "vingerhoedjes" gebruiken, of een vingercondoom zodat je wat meer grip hebt... niet met een scherp trimmes gaan klooien, daar snij je de vacht erg snel mee en dan gaat de rijpe vacht er dus niet voldoende uit en verpest je de vacht..

gewoon met je vingers plukken, zodra ze trim rijp zijn de stugge lange bovenvacht eraf plukken, wat baard en wenkbrauw laten staan... eventueel kun je "vingerhoedjes" gebruiken, of een vingercondoom zodat je wat meer grip hebt... niet met een scherp trimmes gaan klooien, daar snij je de vacht erg snel mee en dan gaat de rijpe vacht er dus niet voldoende uit en verpest je de vacht..
Laatst gewijzigd door yamie op 21 sep 2005 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- mitmig
- Zeer actief
- Contacteer:
- mitmig
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit kwam ik tegen op internet (dacht trouwens ook dat 't hetzelfde was):yamie schreef:trimmen is ook plukken...twinkeltje schreef:de mijne werd ook nooit getrimt alleen geplukt
Plukken = met duim en wijsvinger de oude haren er met wortel en al uittrekken.
Trimmen = is met behulp van een trimmes oud haar er uit halen en door afsnijden tevens te modelleren.
Strippen= echt alles wat los wil laten er uittrekken zodat de hond uiteindelijk in z'n ondergoedje rondkuiert.
Groetjes, Monique

- twizzle
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 4 Dashond langhaar standaard (3 ex broodfokteefjes), 1 Jack Russel Terrier, 2 Australian Cattle Dogs (1 blauwe en 1 rode).
-
Plukken = de bovenvacht eruit halen of dit nu met trimmes is of met de vingers, plukken is plukken..
Trimmen = is met behulp van een trimmes oud haar er uit halen en door afsnijden tevens te modelleren.
Is niet waar, trimmen is alleen maar en verzamelnaam, voor knippen, plukken, scheren, strippen.
Strippen= echt alles wat los wil laten er uittrekken zodat de hond uiteindelijk in z'n ondergoedje rondkuiert.
Met alle respect, maar deze is helemaal niets van waar.
Strippen is iets wat niet veel trimmers kunnen, en gebruik je om een plukhond langer in vacht te laten staan, kan even niet zo snel uitleggen hoe het werkt, maar ik doe het zelf met regelmaat, helaas ontleent niet iedere plukvacht zich hiervoor
Het doen van een Jack R is eigenlijk heel makkelijk.
Zelf werk ik zelden met een trimmes, met de vingers haal je er het beste de vacht uit
Plukken = de bovenvacht eruit halen of dit nu met trimmes is of met de vingers, plukken is plukken..
Is niet waar, trimmen is alleen maar en verzamelnaam, voor knippen, plukken, scheren, strippen.
Met alle respect, maar deze is helemaal niets van waar.
Strippen is iets wat niet veel trimmers kunnen, en gebruik je om een plukhond langer in vacht te laten staan, kan even niet zo snel uitleggen hoe het werkt, maar ik doe het zelf met regelmaat, helaas ontleent niet iedere plukvacht zich hiervoor
Het doen van een Jack R is eigenlijk heel makkelijk.
Zelf werk ik zelden met een trimmes, met de vingers haal je er het beste de vacht uit
- twizzle
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): 4 Dashond langhaar standaard (3 ex broodfokteefjes), 1 Jack Russel Terrier, 2 Australian Cattle Dogs (1 blauwe en 1 rode).
- Kaat
- Actief
De meeste honden die geplukt worden, hebben twee vachten: onderwol en dekharen. Die honden die gestript worden, hebben drie vachten, waarvan je de bovenste dekharen verwijdert bij het strippen.
Met 'n coat king zou ik iig niet aan de slag gaan bij 'n JRT.
Mss is je "oude" trimster bereid om je de kneepjes van 't plukken te leren, zodat je je JRT'tjes zelf kunt doen?
Nog 'n aanvullende tip: als de vacht nog wat vast zit, is deze nog niet rijp genoeg en kun je er 't beste nog even mee wachten. Zet er dus niet te veel kracht op, maar volgens mij is dat wel logisch
Succes ermee!
Mss is je "oude" trimster bereid om je de kneepjes van 't plukken te leren, zodat je je JRT'tjes zelf kunt doen?
Nog 'n aanvullende tip: als de vacht nog wat vast zit, is deze nog niet rijp genoeg en kun je er 't beste nog even mee wachten. Zet er dus niet te veel kracht op, maar volgens mij is dat wel logisch

Succes ermee!

**Agility Addict**
~*trimster in spe*~
- *Linda*
- Zeer actief
Precies. Als het weer tijd is, laat de vacht ook fijn los. Ik heb mijn ruwharige Juul toevallig eergisteren weer geplukt. Kleine plukjes tegelijk en een beetje tempo maken, moet lukken
Ik was met Juul eigenlijk een beetje aan de late kant dus heb nu ineens weer een keurig dametje in plaats van zo'n enorm warhoofd 

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nou nee.. een strip vacht creeer je zelf, door de hond met meer regelmaat te plukken... niet alleen wanneer de bovenvacht echt trimrijp is, maar ook tussendoor..zo creeer je dus een vacht die je kunt bijwerken zonder dat de hond in zijn of haar ondervacht staat, het is dus niet zo dat er strip vacht honden zijn (hoewel het ene ras zich er makkelijker voor leent als het andere) en trim vacht honden zijn... de meeste trim vachten kun je maken tot strip vacht...Kaat schreef:De meeste honden die geplukt worden, hebben twee vachten: onderwol en dekharen. Die honden die gestript worden, hebben drie vachten, waarvan je de bovenste dekharen verwijdert bij het strippen.
Nog 'n aanvullende tip: als de vacht nog wat vast zit, is deze nog niet rijp genoeg en kun je er 't beste nog even mee wachten. Zet er dus niet te veel kracht op, maar volgens mij is dat wel logisch![]()
Succes ermee!
- mitmig
- Zeer actief
- Contacteer:
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Heel herkenbaarirstas schreef:ik krijg altijd jeuk aan mijn vingers als ik een hele rijpe ruwhaar zie
oja de huid goed strak trekken en niet te grote plukken ineens, succes ermee