Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Podenco andaluz?
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als er totaal geen spier op zit (omdat ze geen flikker met de hond doen behalve een showtje in het weekend) ben ik het met je eens over sommige showhonden maar anders zie ik dus echt liever een magere hond dan een te dikke. Ik geloof dus echt niet dat ze allemaal hun honden broodmager houden voor shows.
Heb je foto's van show ibi's van hier ? Dat ze er op Spaanse shows zo uit zien heb ik wel gezien).
Wat noem jij broodmager ?
Heb je foto's van show ibi's van hier ? Dat ze er op Spaanse shows zo uit zien heb ik wel gezien).
Wat noem jij broodmager ?
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Een *heerlijk* hondje is het! Ik wist niet dat ze zo selectief was met haar affecties, zal ik vertellen tegen dochterlief, die zal zich wel gevleid voelen.Eline* schreef:
Wat zal ik nou eens voor fatsoenlijks over Kiki schrijven?![]()
Heel lief als ze jou ook lief vindt en dan ben je ook gelijk van haar.Als ze je niet moet, moet ze je ook niet.
Het is geen echt allermansvriendje hoewel ze wel bijna altijd vriendelijk is en het is ook geen knuffelhond. Ze toont absoluut veel affectie als ze je echt graag mag. Wel hangt ze erg aan mij en als ik er ben doen anderen niet altijd mee. Verder neigt ze naar obsessief gedrag en is ze met alles wat ze doet vreselijk gedreven. Ze is altijd bezig en druk, maar zonder vervelend te zijn, want ze vermaakt zichzelf uitstekend.
Ze schat zichzelf in als enorm en ook enorm belangrijk. Grote waffel soms tegen andere honden als het haar niet zint en als ze haar zin niet krijgt is het soms net een prinses op de erwt en kan ze totaal verbouwereerd naar je kijken. Zie onderschrift!![]()
Verrekte leuk hondje is het!

Ik zou haar zelf ook zo in huis halen, maar als combi denk ik dat Jack - Lilo beter is. Kiki was nu nog vreemd en een beetje bescheiden, maar ze zou moeiteloos over Jack heen wandelen, schat ik. Nelson is wat dat betreft iets steviger, denk ik.

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Een podenco is geen ras wat ik aan iemand zou adviseren. Voor het gros van de normale hondenliefhebber is een podenco een miskleun, zeker een ibi. Er is gewoon een overschot aan Podenco's in Spanje, dat is het probleem. Het zou een ras moeten zijn voor jagers en liefhebbers, niet voor truus op de hoek met 2 kinderen en een leuke baan.Hanneke2 schreef:Ik vind dat je iets *te* negatief bent. Een podenco is inderdaad lastiger plaatsbaar dan de kleine gezelschapshondjes, en er zijn ontzettend veel organisaties voor de galgo's, dus de podenco's blijven met veel meer zitten, maar er zijn in binnen- en buitenland wel een paar goeie organisaties die zich vooral op de podenco richten. En als mensen eenmaal bewust voor een podenco hebben gekozen, wordt de volgende hond gegarandeerd weer een podenco. Kijk naar Eukalipta, die heeft er al drie.![]()
Een beagle haalde jij daarstaks aan, ook dat vind ik geen huishond. Een podenco I. vind ik eigenlijk ook geen huishond. Dat kleine spul vind ik dan net nog iets anders omdat ze hanteerbaarder zijn en wat gemakkelijker, al zijn ze wel feller.
Ik vind dat je een podenco niet moet willen promoten. Daar is het het ras niet naar. Het is absoluut erg wat er gebeurd, dat hoef ik je niet uit te leggen, maar je lost niets op door de honden hierheen te halen. Ja, voor die individuele hond, maar die blijft komen. Ik vind dat het een ras moet zijn voor liefhebbers en die weten de wegen wel te vinden, ook naar bv een pin.Ik denk dat bij de 'promotie' van Spaanse herplaatspodenco's misschien meer de nadruk zou moeten liggen op hun enorm flexibele en sociale karakter. Mensen zijn vaak bang om een 'verknipte' hond in huis te nemen, maar zelfs een podenco die compleet verrot is getrapt of nauwelijks contact met mensen heeft gehad kan met een beetje begeleiding van een fatsoenlijke baas uitgroeien tot een blije hond. Tel daarbij dat er niet of nauwelijks agressie in het ras zit, en je kan van een podenco die alleen maar ellende achter de rug heeft een supergezellige gezinshond maken.
Yep, mee eens!Podenco's zijn verrukkelijke honden, voor mij is er echt niks lievers en leukers en mooiers dan een podenco, maar ze moeten wel bij je passen.

Je missie moet zijn daar iets te veranderen en de goed plaatsbare honden een plek te bieden, ongeacht het ras. Maar goed, daarover verschillen de meningen en dat mag ook. Het zijn al met al toch allemaal druppels op een gloeiende plaat voorlopig en alle kleine beetjes helpen.
Laatst gewijzigd door Eline* op 05 nov 2005 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Kiki is redelijk selectief ja!Hanneke2 schreef:Een *heerlijk* hondje is het! Ik wist niet dat ze zo selectief was met haar affecties, zal ik vertellen tegen dochterlief, die zal zich wel gevleid voelen.Eline* schreef:
Wat zal ik nou eens voor fatsoenlijks over Kiki schrijven?![]()
Heel lief als ze jou ook lief vindt en dan ben je ook gelijk van haar.Als ze je niet moet, moet ze je ook niet.
Het is geen echt allermansvriendje hoewel ze wel bijna altijd vriendelijk is en het is ook geen knuffelhond. Ze toont absoluut veel affectie als ze je echt graag mag. Wel hangt ze erg aan mij en als ik er ben doen anderen niet altijd mee. Verder neigt ze naar obsessief gedrag en is ze met alles wat ze doet vreselijk gedreven. Ze is altijd bezig en druk, maar zonder vervelend te zijn, want ze vermaakt zichzelf uitstekend.
Ze schat zichzelf in als enorm en ook enorm belangrijk. Grote waffel soms tegen andere honden als het haar niet zint en als ze haar zin niet krijgt is het soms net een prinses op de erwt en kan ze totaal verbouwereerd naar je kijken. Zie onderschrift!![]()
Verrekte leuk hondje is het!![]()
Ik zou haar zelf ook zo in huis halen, maar als combi denk ik dat Jack - Lilo beter is. Kiki was nu nog vreemd en een beetje bescheiden, maar ze zou moeiteloos over Jack heen wandelen, schat ik. Nelson is wat dat betreft iets steviger, denk ik.

Vraag maar aan Martijn en Marc hoe beteuterd ik keek toen we terugkwamen uit Spanje en Kiki torpedeerde Nelson met grommen en grauwen!

Nu kan ze haast niet zonder hem! Dat is ook wat ik bedoel met selectief. Ze laat iedereen met rust als men haar met rust laat, maar moet je iets van haar of van mij ga je door de keuring.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Hanneke2
- Zeer actief
Ja maar...Eline* schreef:Een podenco is geen ras wat ik aan iemand zou adviseren. Voor het gros van de normale hondenliefhebber is een podenco een miskleun, zeker een ibi. Er is gewoon een overschot aan Podenco's in Spanje, dat is het probleem. Het zou een ras moeten zijn voor jagers en liefhebbers, niet voor truus op de hoek met 2 kinderen en een leuke baan.Hanneke2 schreef:Ik vind dat je iets *te* negatief bent. Een podenco is inderdaad lastiger plaatsbaar dan de kleine gezelschapshondjes, en er zijn ontzettend veel organisaties voor de galgo's, dus de podenco's blijven met veel meer zitten, maar er zijn in binnen- en buitenland wel een paar goeie organisaties die zich vooral op de podenco richten. En als mensen eenmaal bewust voor een podenco hebben gekozen, wordt de volgende hond gegarandeerd weer een podenco. Kijk naar Eukalipta, die heeft er al drie.![]()

Jack was mijn eerste hond, ik had zero ervaring met honden en ik heb wat af lopen klooien toen hij die verlate buitenlandse-honden-puberteit in dook.

Maar als 'gezinshond' is hij altijd helemaal geweldig geweest. Iedereen mag binnenkomen, want visite is leuk, kinders kunnen alles met hem doen en hij geeft eerst een miljoen signalen af als hij het niet leuk meer vindt en dan pas geeft hij een grommetje.
En dat soort verhalen hoor ik dus ook wel van andere mensen die een volwassen ibi in huis hebben. Ze hoeven niet persé achter de konijnen aan om hun energie kwijt te kunnen, ze kunnen zich ook perfect vermaken met een kind dat een balletje gooit. Ze willen aandacht en actie en daarna lekker dutten, liefst lekker bij iemand op schoot.
Maar ik vind dat voor beagles hetzelfde geldt. Vrolijke, vriendelijke sociale hondjes, vinden het alleen maar gezellig als er kinders over de vloer komen, luisteren buiten ook voor geen meterEen beagle haalde jij daarstaks aan, ook dat vind ik geen huishond. Een podenco I. vind ik eigenlijk ook geen huishond. Dat kleine spul vind ik dan net nog iets anders omdat ze hanteerbaarder zijn en wat gemakkelijker, al zijn ze wel feller.

En voor die individuele Jack en Kiki maakt het een wereld van verschil, en ze maken een plekkie vrij voor de volgende podenco die hunkert naar een eigen baas.Ik vind dat je een podenco niet moet willen promoten. Daar is het het ras niet naar. Het is absoluut erg wat er gebeurd, dat hoef ik je niet uit te leggen, maar je lost niets op door de honden hierheen te halen. Ja, voor die individuele hond, maar die blijft komen.Ik denk dat bij de 'promotie' van Spaanse herplaatspodenco's misschien meer de nadruk zou moeten liggen op hun enorm flexibele en sociale karakter. Mensen zijn vaak bang om een 'verknipte' hond in huis te nemen, maar zelfs een podenco die compleet verrot is getrapt of nauwelijks contact met mensen heeft gehad kan met een beetje begeleiding van een fatsoenlijke baas uitgroeien tot een blije hond. Tel daarbij dat er niet of nauwelijks agressie in het ras zit, en je kan van een podenco die alleen maar ellende achter de rug heeft een supergezellige gezinshond maken.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, en het laatste wat ik wil is podenco's als mode-hond zien. Maar het 'volluk' dat nu voor de broodfok-goldens en labradors gaat, gaat echt niet voor de podenco. Geen zichzelf respecterende stichting plaatst een ibi bij mensen die niet dagelijks een paar uur door de modder willen banjeren. Maar mensen die echt een leuke hond zoeken om dingen mee te doen, die willen werken aan de 'opvoeding' en die die hond op alle manieren de kans geven om deel uit te maken van hun gezin, die hebben toch een wereldhond aan een podenco?
Eens hoor, behalve het feit dat je ze niet zou moeten promoten.Yep, mee eens!Podenco's zijn verrukkelijke honden, voor mij is er echt niks lievers en leukers en mooiers dan een podenco, maar ze moeten wel bij je passen.En ik vind het dus echt geen hond voor iedereen. Geen haar op mijn hoofd die een Ibi zou aanschaffen. Niet nu in mijn situatie. Ik vind ook echt dat je ze niet moet promoten. Zolang er 1300 honden per dag worden doodgemaakt in Spanje maakt het ras niet uit.
Je missie moet zijn daar iets te veranderen en de goed plaatsbare honden een plek te bieden, ongeacht het ras. Maar goed, daarover verschillen de meningen en dat mag ook. Het zijn al met al toch allemaal druppels op een gloeiende plaat voorlopig en alle kleine beetjes helpen.

-
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:Solar is niet alle podenco's, bij elk ras kom je wel eens een moeilijke eter tegen. Maar je maakt mij niet wijs dat al die broodmagere podenco's die shows lopen allemaal moeilijke eters zijn.Angel-eyes schreef: Solar eet ook heel weinig, dat diertje is gewoon een moeilijke eter terwijl ze echt goed te eten krijgt, ligt dus gewoon aan de hond en heeft niks met dierenmishandeling te maken om ze beter te laten uitzien op shows
Ik gaf dat alleen van Solar aan omdat genoemt werd dat die ook mager is, maar ik heb toch echt jagende podencies gezien die echt broodjemager waren dat je elleen maar wervel ziet en heupen en de ribben, iedere hond is anders qua eten, dat komt bij veel dieren voor.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik persoonlijk ga wel weer helemaal voor de graatmagere honden.
Wel is dan een vereiste dat ze enorm gespierd zijn en dus niet mager en iel tegelijk.
Onze pointer vroeger was echt zo'n hond waar niks aan vet op kwam. Ze rende de hele dag en sliep nooit vanwege haar enorme drukke karakter. Joep onze tijdelijke meche/dog idem. Dat was een hond waar je elke dag 2 kilo vlees in stopte en je zag door het stokhaar iedere tussenribspier.
In mijn ogen zijn dat dus honden die echt in conditie zijn
Dit is voor mij een podenco in conditie en geen hond die te weinig voer krijgt

Wel is dan een vereiste dat ze enorm gespierd zijn en dus niet mager en iel tegelijk.
Onze pointer vroeger was echt zo'n hond waar niks aan vet op kwam. Ze rende de hele dag en sliep nooit vanwege haar enorme drukke karakter. Joep onze tijdelijke meche/dog idem. Dat was een hond waar je elke dag 2 kilo vlees in stopte en je zag door het stokhaar iedere tussenribspier.
In mijn ogen zijn dat dus honden die echt in conditie zijn

Dit is voor mij een podenco in conditie en geen hond die te weinig voer krijgt

- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Mijn Ash is inderdaad "broodmager", maar niet van het weinige eten. Het zit gewoon in de hond denk ik
Pancho daarentegen oogt veel steviger (wat voor mij typies Andaluz is).
Als ik het rennen en springen en spelen met elkaar vergelijk, is de Ibi en enorm gracieuze hond met grote sprongen en prachtige wendingen en de Andaluz moet er gewoon veel harder voor werken.
Gaia is gewoon nog steeds pup met puppyvet, dat moet er nog af groeien, dan komt de bouw van een............................... Ja wat eigenlijk?
Ik denk nog steeds dat er galgo inzit omdat de spanjolen alles maar door elkaar heen gooien.
Wat karakter aangaat; Pancho is een allemansvriend en Ashley is wat afstandelijker, ik denk ook dat het bij de *importpodo's* ook danig verschilt met wat ze hebben meegemaakt.
Maar ook de geschiedenis die ze hebben meegekregen van pup af aan als ze al hier waren speelt mee.
Maar ik heb nog nooit een hond gezien, die zo vriendelijk was voor mensen, nadat die door diezelfde mens verschrikkelijk behandeld was.
En dat vind ik een van de sterkste karaktertrekken van deze honden.

Pancho daarentegen oogt veel steviger (wat voor mij typies Andaluz is).
Als ik het rennen en springen en spelen met elkaar vergelijk, is de Ibi en enorm gracieuze hond met grote sprongen en prachtige wendingen en de Andaluz moet er gewoon veel harder voor werken.
Gaia is gewoon nog steeds pup met puppyvet, dat moet er nog af groeien, dan komt de bouw van een............................... Ja wat eigenlijk?
Ik denk nog steeds dat er galgo inzit omdat de spanjolen alles maar door elkaar heen gooien.
Sorry update; vierKijk naar Eukalipta, die heeft er al drie.
Wat karakter aangaat; Pancho is een allemansvriend en Ashley is wat afstandelijker, ik denk ook dat het bij de *importpodo's* ook danig verschilt met wat ze hebben meegemaakt.
Maar ook de geschiedenis die ze hebben meegekregen van pup af aan als ze al hier waren speelt mee.
Maar ik heb nog nooit een hond gezien, die zo vriendelijk was voor mensen, nadat die door diezelfde mens verschrikkelijk behandeld was.
En dat vind ik een van de sterkste karaktertrekken van deze honden.
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja die site ken ik ook, heb ik al 's helemaal doorgelezen, maar heb meer de indruk dat er verkocht moet worden. Zeveel nonsens als ik daar lees over de spaanse podo's.Hanneke2 schreef:Over die naar buiten draaiende voeten vond ik nog dit:
Der Podenco Ibicenco-Standard erlaubt etwas, das bei allen anderen Windhunden "verpönt" ist und als Fehler bewertet wird. Zum einen darf er die Vorderbeine "sehr eng" stellen, zum anderen darf er die Vorderpfoten sogar leicht ausdrehen. Dies ist genau die Notwendigkeit, die es ihm im unwegsamen Terrain ermöglicht, seine für andere Rassen undenkbaren Sprünge zu vollführen. Bei seinen Drehungen im Sprung überkreuzt er die Vorderbeine, was ihm nur durch seine verhältnismässig geringe Brusttiefe möglich ist.
De hele tekst staat op http://www.windhundwelt.de/ca-eivissenc.html
edit: Oh, op die site worden wel hele enge dingen gezegd.![]()
- Echte podencofokkers kunnen hun raspups niet kwijt omdat er zoveel Spaanse zwervers worden geimporteerd, en dat is een bedreiging voor het ras.
- Gezonde podenco's worden niet afgedankt door jagers, die worden per ongeluk door dierenliefhebbers meegenomen.![]()
Ik denk dat de schrijver van het stuk nog nooit foto's gezien heeft van dodingsstations of massagraven waar al die 'niet afgedankte' podenco's terechtkomen.
Goeie site die wel absolute info geeft over de oorsprong;
http://www.kelb-tal-fenek.de
-
- Zeer actief
Dit is dus geen show podenco, maar een werkpodenco, maar deze is toch echt heel mager, je hebt ook weinig aan een podenco die overgewicht zou hebben?

De foto is trouwens van een heel bekende fotograaf die een boek heeft met zwart/wit fotoos van Podencies waar de hele cultuur van het jagen met deze honden in beeld is gebracht.

De foto is trouwens van een heel bekende fotograaf die een boek heeft met zwart/wit fotoos van Podencies waar de hele cultuur van het jagen met deze honden in beeld is gebracht.
-
- Zeer actief
Ik vind deze hond helemaal niet te mager. Op de ribben is alles opgevuld tot een harde laag tussenribspieren. De billen hebben duidelijk nog structuur en de hond heeft een mooie vitale pas en ren.Angel-eyes schreef:Dit is dus geen show podenco, maar een werkpodenco, maar deze is toch echt heel mager, je hebt ook weinig aan een podenco die overgewicht zou hebben?
Het is een rommelige hond omdat hij deels ruwhaar is en zeker niet de mooiste vacht heeft. Maak hem rood, glanzend en gladharig en hij zal een plaatje zijn.
Kijk eens naar de marathonlopers hier, die zijn ook kurkdroog en kabelig bespierd. Als deze podenco wekelijks mee op jacht gaat en verder zijn beweging krijgt heb je al snel een hond die er zo uitziet omdat hij gewoon strak afgetraind is.

De hond zit dan wel op een piek die natuurlijk niet jaar in jaar uit vastgehouden moet worden. Als deze hond van een kenner is en op het hoogtepunt van een jachtseizoen zo afgetraind is vind ik dat dus persoonlijk prachtig!

-
- Zeer actief
MARC_S schreef:Ik vind deze hond helemaal niet te mager. Op de ribben is alles opgevuld tot een harde laag tussenribspieren. De billen hebben duidelijk nog structuur en de hond heeft een mooie vitale pas en ren.Angel-eyes schreef:Dit is dus geen show podenco, maar een werkpodenco, maar deze is toch echt heel mager, je hebt ook weinig aan een podenco die overgewicht zou hebben?
Het is een rommelige hond omdat hij deels ruwhaar is en zeker niet de mooiste vacht heeft. Maak hem rood, glanzend en gladharig en hij zal een plaatje zijn.
Kijk eens naar de marathonlopers hier, die zijn ook kurkdroog en kabelig bespierd. Als deze podenco wekelijks mee op jacht gaat en verder zijn beweging krijgt heb je al snel een hond die er zo uitziet omdat hij gewoon strak afgetraind is.![]()
De hond zit dan wel op een piek die natuurlijk niet jaar in jaar uit vastgehouden moet worden. Als deze hond van een kenner is en op het hoogtepunt van een jachtseizoen zo afgetraind is vind ik dat dus persoonlijk prachtig!
Dat magere heb ik geen probleem mee, het wordt gauw gezegt dat deze honden niet te vreten krijgen terwijl ze tiptop in shape zijn, Solar is echt een hele mooie Podenco en is helemaal niet te mager voor een Podenco, dat magere is meer een vergelijk met andere honden, maar dat moeten mensen gewoon niet doen, een jachtpodenco is mager maar dat magere maakt hem juist die hond die hij moet zijn, mar als je iets teveel ruggewervel ziet vind ik dat ook iets minder hoor, maar goed ben dan een boxer gewend en geen Podenco

Nog een leuke sfeerfoto voor jou Marc

-
- Zeer actief
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja net als deze werker;Angel-eyes schreef:Dit is dus geen show podenco, maar een werkpodenco, maar deze is toch echt heel mager, je hebt ook weinig aan een podenco die overgewicht zou hebben?

-
- Zeer actief
Eukalipta schreef:Ja net als deze werker;Angel-eyes schreef:Dit is dus geen show podenco, maar een werkpodenco, maar deze is toch echt heel mager, je hebt ook weinig aan een podenco die overgewicht zou hebben?
leg eens uit wat je bedoelt.
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
Deze zit nu een maand of 3 in NL, bij mij dus.
Toen ik 'm kreeg was ie vel over been, op deze foto is ie wel aangekomen maar 't is duidelijk dat deze hond gebruikt is voor de jacht.
Hij doet niet anders nml.
De andere drie zijn niet voor de jacht gebruikt, hebben wel het instinct, maar niet zo sterk als deze. Ze zouden volgens mij ook niet weten wat ze ermee zouden moeten doen....
Toen ik 'm kreeg was ie vel over been, op deze foto is ie wel aangekomen maar 't is duidelijk dat deze hond gebruikt is voor de jacht.
Hij doet niet anders nml.
De andere drie zijn niet voor de jacht gebruikt, hebben wel het instinct, maar niet zo sterk als deze. Ze zouden volgens mij ook niet weten wat ze ermee zouden moeten doen....

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, nou, dat is dus ook wat ik bedoel!MARC_S schreef:Ik persoonlijk ga wel weer helemaal voor de graatmagere honden.
]

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Problemen met je hond zit hem echt niet alleen in agressie. Ik zou gek wordne als ik een hond zou hebben die de hele dag liep te stuiteren om maar eens wat te noemen. Zonder je te willen aanvallen is Jack ook gewoon een gehandicapte hond en een gecastreerde reu. Ik denk dat een Ibi met ballen en 4 gezonde poten je toch voor andere problemen had gesteld.Hanneke2 schreef: Jack was mijn eerste hond, ik had zero ervaring met honden en ik heb wat af lopen klooien toen hij die verlate buitenlandse-honden-puberteit in dook.![]()
Maar als 'gezinshond' is hij altijd helemaal geweldig geweest. Iedereen mag binnenkomen, want visite is leuk, kinders kunnen alles met hem doen en hij geeft eerst een miljoen signalen af als hij het niet leuk meer vindt en dan pas geeft hij een grommetje.
Het zijn honden voor liefhebbers, die redelijk centraal staan in het leven van een gezin, geen hond voor erbij. Tuurlijk wisselt bv jachtgedrag van hond tot hond, maar zoals je ze nu beschrijft vind ik dat je het karakter van de hond onderschat. Een podenco ibi trekt het niet met elke dag een half uurtje/3 kwartier ballen gooien. Dat doet mijn smurf al niet.En dat soort verhalen hoor ik dus ook wel van andere mensen die een volwassen ibi in huis hebben. Ze hoeven niet persé achter de konijnen aan om hun energie kwijt te kunnen, ze kunnen zich ook perfect vermaken met een kind dat een balletje gooit. Ze willen aandacht en actie en daarna lekker dutten, liefst lekker bij iemand op schoot.
Nou, ik wil je bijna zeggen dat dit blijk geeft van het feit dat je er dan dus weinig zicht op hebt, maar waarschijnlijk word je dan kwaad en dat vind ik niet leuk, ik zal het dus wat aardiger brengen!
Maar ik vind dat voor beagles hetzelfde geldt. Vrolijke, vriendelijke sociale hondjes, vinden het alleen maar gezellig als er kinders over de vloer komen, luisteren buiten ook voor geen meter, maar als je gewoon goed inschat waar ze wel of niet los kunnen gaat het prima.

Een hond, die je huis opeet als je hem alleen laat, die zeer vaak gewoon weer moet verkassen van gezin, omdat mensen het niet trekken met hem, een meutehondje wat barst van de energie, soms niet eens loskan..wat doe je die aan? Die komt in de bench tijdens het alleen zijn om zich daar doodongelukkig te voelen. Die sluiten mensen weg, omdat de lol eraf gaat. Lees eens op het forum, zie hoe weinig beagle's er zijn en hoeveel problemen er zijn met de beagle's in gewone gezinnen.
Een beagle is geen gezinshond, het is een jachthond, die in een meute hoort te leven. Daar voelen ze zich in hun element.
Moet jij opletten. Wat denk je dat deze leuke flappiefoto's voor effect hebben? Oo , leuk en ze zijn ook nog gemakkelijk om te hebben, elke dag balletje gooien en ze kunnen bijna altijd gewoon loslopen. Dat alleen zijn leren we wel en we kopen wel een bench.Ik begrijp wel wat je bedoelt, en het laatste wat ik wil is podenco's als mode-hond zien. Maar het 'volluk' dat nu voor de broodfok-goldens en labradors gaat, gaat echt niet voor de podenco.
Zo gaat dat Hanneke.

Dat je ze niet los kan laten op een gemiddelde uitlaatplek omdat ze met 3 stappen op straat staan noemen we niet, dat ze de kat van de buren kunnen doodmaken en dat dat bij een confrontatie ook niet geheel onwaarschijnlijk is vertellen we niet. Als je denkt dat te kunnen voorkomen met een hoge schutting kan je lachen, want daar klimmen ze gewoon overheen, maar dat vertellen we niet..ga zo maar door.
Het zijn prachthonden voor liefhebbers vind ik, maar anders niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

Ik ben het deels met je eens Eline maar ook met Hanneke.
Een podenco kan prima in een gezin leven mits het baasje voorbereid is op wat ze in huis krijgen. Het is een energieke lieve vriendelijke hond met een bijzonder zacht karakter. Het is geen hond die je meeneemt om te lopen aan de fiets want daar prikkel je zijn intelligentie niet mee.
Een podenco die zich verveelt zal inderdaad je huis verbouwen, het zit hem niet alleen in de mate van beweging want een podenco in Spanje die voor de jacht gebruikt wordt zit soms twee weken drie weken opgesloten in een kleine ruimte. En inderdaad klopt het dat deze honden het verbazingwekkende vermogen hebben om te herstellen van het leed wat hun aangedaan is door de mens. Ik heb de afgelopen jaren heel veel podenco's opgevangen die voor de jacht gebruikt werden en zonder een uitzondering herstelden ze op korte tijd helemaal in een gezinssituatie en gaven ze toch hun vertrouwen.
Van al onze geplaatste podenco's is er niet een terug gekomen bij de stichting en we plaatsen gemiddeld veel meer volwassen honden dan leuke puppies
Wel ben ik het er mee eens dat dit geen hond is die je alleen moet houden tenzij je zeker weet dat je er zoveel mee bezig kan zijn dat je de "roedel" vervangt.
Een podenco kan prima in een gezin leven mits het baasje voorbereid is op wat ze in huis krijgen. Het is een energieke lieve vriendelijke hond met een bijzonder zacht karakter. Het is geen hond die je meeneemt om te lopen aan de fiets want daar prikkel je zijn intelligentie niet mee.
Een podenco die zich verveelt zal inderdaad je huis verbouwen, het zit hem niet alleen in de mate van beweging want een podenco in Spanje die voor de jacht gebruikt wordt zit soms twee weken drie weken opgesloten in een kleine ruimte. En inderdaad klopt het dat deze honden het verbazingwekkende vermogen hebben om te herstellen van het leed wat hun aangedaan is door de mens. Ik heb de afgelopen jaren heel veel podenco's opgevangen die voor de jacht gebruikt werden en zonder een uitzondering herstelden ze op korte tijd helemaal in een gezinssituatie en gaven ze toch hun vertrouwen.
Van al onze geplaatste podenco's is er niet een terug gekomen bij de stichting en we plaatsen gemiddeld veel meer volwassen honden dan leuke puppies

Wel ben ik het er mee eens dat dit geen hond is die je alleen moet houden tenzij je zeker weet dat je er zoveel mee bezig kan zijn dat je de "roedel" vervangt.
- Hanneke2
- Zeer actief
Effe terugkomend op mager en niet mager, want ik geloof dat jullie nou denken dat ik ze moddervet wil zien.

Deze hond is in mijn ogen dus een tikkie te zwaar.
Jack neigt ook naar deze bouw, en op dat moment roep ik dus dat er eigenlijk een pondje (of een kilo) af moet.
Dit vind ik mooi:

Als die ribben een beetje te zien zijn in rust dus. Ook mooi:

Dit vind ik dus veel te mager:

En deze zou van mij ook een boel koekies krijgen:

En dit is wel duidelijk, denk ik:

Deze hond is in mijn ogen dus een tikkie te zwaar.

Dit vind ik mooi:
Als die ribben een beetje te zien zijn in rust dus. Ook mooi:

Dit vind ik dus veel te mager:

En deze zou van mij ook een boel koekies krijgen:

-
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Hanneke2
- Zeer actief
Oh, vast. Met ballen had ik misschien veel meer problemen gehad met vreemde reuen. Maar met vier gezonde poten was het volgens mij niet moeilijker geweest. Nu moet ik grenzen stellen aan zijn beweging buiten, en nog gaat hij wel eens een stapje te ver. Maar in zijn kop werkt het anders, dus dan komt hij soms hinkend met een speeltje aandragenEline* schreef:Problemen met je hond zit hem echt niet alleen in agressie. Ik zou gek wordne als ik een hond zou hebben die de hele dag liep te stuiteren om maar eens wat te noemen. Zonder je te willen aanvallen is Jack ook gewoon een gehandicapte hond en een gecastreerde reu. Ik denk dat een Ibi met ballen en 4 gezonde poten je toch voor andere problemen had gesteld.Hanneke2 schreef: Jack was mijn eerste hond, ik had zero ervaring met honden en ik heb wat af lopen klooien toen hij die verlate buitenlandse-honden-puberteit in dook.![]()

Een podenco, *elke* podenco, moet kunnen rennen. Als ze niet kunnen rennen, brengen ze je thuis tot wanhoop. Lilo heeft mijn halve huis gesloopt toen ze nog niet los kon. Maar maakt die noodzaak tot beweging het moeilijke honden? In mijn ogen niet.
Maar dat zeg ik toch ook niet? Ik denk dat je met een gezonde ibi dagelijks twee tot drie uur buiten moet lopen, en tussendoor hebben ze ook regelmatig even een verzetje nodig, zoals effe met een kind en een balletje spelen. Maar laten we wel wezen: dat is toch niet meer beweging en actie dan een gezonde golden nodig heeft? Het verschil is misschien alleen dat een golden iets minder geneigd zal zijn je huis te gaan verbouwen als hij zich verveelt?Het zijn honden voor liefhebbers, die redelijk centraal staan in het leven van een gezin, geen hond voor erbij. Tuurlijk wisselt bv jachtgedrag van hond tot hond, maar zoals je ze nu beschrijft vind ik dat je het karakter van de hond onderschat. Een podenco ibi trekt het niet met elke dag een half uurtje/3 kwartier ballen gooien. Dat doet mijn smurf al niet.En dat soort verhalen hoor ik dus ook wel van andere mensen die een volwassen ibi in huis hebben. Ze hoeven niet persé achter de konijnen aan om hun energie kwijt te kunnen, ze kunnen zich ook perfect vermaken met een kind dat een balletje gooit. Ze willen aandacht en actie en daarna lekker dutten, liefst lekker bij iemand op schoot.
Nou, ik wil je bijna zeggen dat dit blijk geeft van het feit dat je er dan dus weinig zicht op hebt, maar waarschijnlijk word je dan kwaad en dat vind ik niet leuk, ik zal het dus wat aardiger brengen!Maar ik vind dat voor beagles hetzelfde geldt. Vrolijke, vriendelijke sociale hondjes, vinden het alleen maar gezellig als er kinders over de vloer komen, luisteren buiten ook voor geen meter, maar als je gewoon goed inschat waar ze wel of niet los kunnen gaat het prima.
![]()

Ja maar ik ken een paar beagles, en die slopen niet, die hoeven niet in de bench, het enige manco dat ze hebben is dat ze buiten luisteren tot ze iets heel interessants ontdekken. Heel herkenbaar, dus.Een hond, die je huis opeet als je hem alleen laat, die zeer vaak gewoon weer moet verkassen van gezin, omdat mensen het niet trekken met hem, een meutehondje wat barst van de energie, soms niet eens loskan..wat doe je die aan? Die komt in de bench tijdens het alleen zijn om zich daar doodongelukkig te voelen. Die sluiten mensen weg, omdat de lol eraf gaat. Lees eens op het forum, zie hoe weinig beagle's er zijn en hoeveel problemen er zijn met de beagle's in gewone gezinnen.
Een beagle is geen gezinshond, het is een jachthond, die in een meute hoort te leven. Daar voelen ze zich in hun element.

Maar daarom zijn het nog steeds wel hele vriendelijke en sociale hondjes, toch? Ik heb nog nooit gezien dat een beagle mot kreeg met een andere hond, en naar mensen toe zijn ze ook altijd even opgewekt.
Okee, ik begrijp echt wat je bedoelt. Het zou rampzalig zijn als podenco's echt populair werden. Ze hebben in Spanje al genoeg te lijden, ik moet er niet aan denken dat het in Nederland broodfokhonden worden. Maar mijn intentie is ook niet dat het grote publiek geinteresseerd zou moeten raken in de podenco, maar de mensen die er op zich een geweldige hond aan zouden kunnen hebben, maar die huiverig zijn voor het jachtinstinct en voor de trauma's van de Spaanse podenco's. En dan denk ik dat als je een beetje kijk hebt op honden, een beetje affiniteit of ervaring met jachthonden en iemand vertelt je heel erg goed wat je voor idiote dingen kan verwachten van een podenco, dat er misschien wat meer een goeie plek hier zouden kunnen vinden in plaats van hun leven te slijten in een asiel of erger. Ik zeg niet voor niks dat ik tegen het plaatsen van podencopups ben bij mensen die van niks weten. Maar als mensen de (volwassen) hond eerst kunnen zien in een opvanggezin en ze krijgen eerlijke info over de achtergrond, het gedrag en karakter van de hond, dan gaat het toch vaak - zie Addy's bericht - gewoon hartstikke goed?Moet jij opletten. Wat denk je dat deze leuke flappiefoto's voor effect hebben? Oo , leuk en ze zijn ook nog gemakkelijk om te hebben, elke dag balletje gooien en ze kunnen bijna altijd gewoon loslopen. Dat alleen zijn leren we wel en we kopen wel een bench.Ik begrijp wel wat je bedoelt, en het laatste wat ik wil is podenco's als mode-hond zien. Maar het 'volluk' dat nu voor de broodfok-goldens en labradors gaat, gaat echt niet voor de podenco.
Zo gaat dat Hanneke.![]()
Volgens mij vertellen we al die dingen wel.Dat je ze niet los kan laten op een gemiddelde uitlaatplek omdat ze met 3 stappen op straat staan noemen we niet, dat ze de kat van de buren kunnen doodmaken en dat dat bij een confrontatie ook niet geheel onwaarschijnlijk is vertellen we niet. Als je denkt dat te kunnen voorkomen met een hoge schutting kan je lachen, want daar klimmen ze gewoon overheen, maar dat vertellen we niet..ga zo maar door.
Het zijn prachthonden voor liefhebbers vind ik, maar anders niet.

Je kan pas liefhebber van het ras worden als er eentje door je huis loopt te stuiteren. Podenco-liefhebbers worden niet zo geboren. En wat ik probeer te zeggen is dat er hier op het forum en buiten in het park hoogstwaarschijnlijk potentiële podenco-liefhebbers rondlopen, die het zelf nog niet weten.
- Hanneke2
- Zeer actief
Als je een podenco als een huis tuin en keukenhondje ziet die je zit, af , blijf en braaf kan leren dan kan je het shaken. ja ze leren alles maar passen het alleen toe als ze er zelf het nut van inzien. Een podenco moet je als een volwaardig gezinslid zien, niet als iets wat wel leuk is voor erbij.
Ondanks dat mijn podenco's voor de jacht gebruikt zijn werk ik er niet mee in die zin maar ze gaan iedere dag mee naar het bos waar ze zich prima vermaken met uitgraven van molletjes en muisjes, waarom moeilijk doen als je toch al een gevuld buikje hebt. De toetjes zijn gitzwart en bij thuiskomst duiken ze met een diepe zucht op hun dik gevuld kleed of bank want we moeten natuurlijk wel comfortabel liggen.
Ze zijn snel gekwetst en heel gevoelig. Ooit heb ik eens een keer een gil gegeven naar Destiny en ze heeft me letterlijk de rest van de dag niet meer bekeken, behandel ze met begrip en als prinsen en prinsessen en je hebt er schitterende honden aan. Kijk naar wat ze leuk vinden, waar ze van genieten. Het zit hem niet alleen in urenlange wandelingen, het zit hem erin welke uitdaging je ze kan bieden en dat kan wel degelijk balletjes gooien zijn, of knuffelen of fietsen of denkspelletjes, zolang het maar hun intelligentie blijft prikkelen en vooral ook hun ego streelt want podo's hebben een enorm groot ego
En afgewezen adoptanten hebben me wel eens gevraagd of ik nog wel een podenco geplaatst krijg. Ik heb ze vaak heel lang aan de fone en zaag ze door met mijn ellenlange podencoverhalen en de mensen die meelachen en er de humor van inzien van bepaalde dingen, dat zijn podomensen maar degenen die gaan zeuren van hij steelt toch niet van mijn aanrecht en hij mag echt niet op de bank hoor, die schrap ik meteen. Het leven met een podo is genieten als je het unieke karakter kan waarderen.
Ondanks dat mijn podenco's voor de jacht gebruikt zijn werk ik er niet mee in die zin maar ze gaan iedere dag mee naar het bos waar ze zich prima vermaken met uitgraven van molletjes en muisjes, waarom moeilijk doen als je toch al een gevuld buikje hebt. De toetjes zijn gitzwart en bij thuiskomst duiken ze met een diepe zucht op hun dik gevuld kleed of bank want we moeten natuurlijk wel comfortabel liggen.
Ze zijn snel gekwetst en heel gevoelig. Ooit heb ik eens een keer een gil gegeven naar Destiny en ze heeft me letterlijk de rest van de dag niet meer bekeken, behandel ze met begrip en als prinsen en prinsessen en je hebt er schitterende honden aan. Kijk naar wat ze leuk vinden, waar ze van genieten. Het zit hem niet alleen in urenlange wandelingen, het zit hem erin welke uitdaging je ze kan bieden en dat kan wel degelijk balletjes gooien zijn, of knuffelen of fietsen of denkspelletjes, zolang het maar hun intelligentie blijft prikkelen en vooral ook hun ego streelt want podo's hebben een enorm groot ego

En afgewezen adoptanten hebben me wel eens gevraagd of ik nog wel een podenco geplaatst krijg. Ik heb ze vaak heel lang aan de fone en zaag ze door met mijn ellenlange podencoverhalen en de mensen die meelachen en er de humor van inzien van bepaalde dingen, dat zijn podomensen maar degenen die gaan zeuren van hij steelt toch niet van mijn aanrecht en hij mag echt niet op de bank hoor, die schrap ik meteen. Het leven met een podo is genieten als je het unieke karakter kan waarderen.
-
- Zeer actief
Hanneke2 schreef:
Tsja dat doen de jagers nu met hun podencies, en volgens mijn is dit een hondje die ook eens op een site stond die dus verwaarloosd waren.
Die jagers zijn gewoon broodfokkers, hun hondje is hun gereedschap en meer niet.
Die Podencies krijgen gewoon niet veel te eten en waarom niet, ze denken dat ze zo veel sneller zijn(wat eigenlijk onzin is) en als ze genoeg vreten zal hun drive om te jagen minder zijn of zelfs niks, een valk of buizerd waar ze mee jagen krijgt ook niks te vreten omdat ie anders niks zal doen als ie een prooi ziet, dat is met veel rovers/jagers.
Dus eigenlijk houden die boeren hun honden bewust zo mager, ze eten minder wat ook weer geld oplevert en ze blijven hongerig om te jagen.
- Mir@n
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief