Hieronder volgt een bericht dat ik vandaag op een ander forum heb gepost n.a.v. een reactie daar op mijn stuk over PennHIP...
"Dat is ook het probleem. Ik heb het idee dat de meeste mensen gewoon doen wat gangbaar is, in goed vertrouwen. Want laten we wel wezen: niemand gaat bewust iets doen wat weinig zin heeft, tenzij hij daarmee bepaalde bedoelingen heeft die misschien niet erg fris zijn. Voor de meesten zal gelden: het is op een bepaalde manier geregeld en iedereen doet het, dus het zal zo wel goed zijn.
Helaas is het inderdaad zo dat je wat zult moeten gaan lezen om op de hoogte te blijven. En in het geval van PennHIP is Nederlandstalige informatie tot nu toe zeer beperkt geweest. Maarten Kappen, die zich zo'n 12 jaar geleden als eerste Nederlandse DA voor de toen helemaal nieuwe PennHIP-methode is gaan inzetten, heeft er wel een aantal artikelen over gepubliceerd en die zijn ook veelvuldig via internet verspreid, maar dat is niet genoeg gebleken. Er zijn nog altijd heel veel mensen die nooit van de term PennHIP gehoord hebben. En als men wel weet dat het bestaat, weet men er meestal niet het fijne van. Het is ook een beetje ingewikkeld om te vatten voor een leek, daar heb ik zelf in het begin ook moeite mee gehad. Maar als het kwartje eenmaal is gevallen... Als nooit iemand de moeite neemt om de zaak duidelijk te maken, verandert er niks aan de situatie. En zolang je het niet weet, deert het niet... zo gaat het meestal. Dus nu weet je het, hoop ik, en deert het wel
Je moet natuurlijk zelf weten wat je met de informatie aanvangt. Je kunt inderdaad je DA gaan inlichten bijvoorbeeld, want die zijn ook niet altijd van alles helemaal op de hoogte. En vraagt de klant ernaar, dan wordt het misschien toch interessant om er werk van te maken! Je kunt ook je 'buurman' inlichten of je vereniging. En je kunt zelfs zeggen: laat alles bij het oude blijven. Niemand moet zich gedwongen voelen. Maar ik heb nog altijd genoeg vertrouwen in de mens om te durven hopen, dat als men de juiste informatie krijgt, men er ook de zin van in zal zien en tevens de onzin van de nu gangbare methode. Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat de traditionele HD-foto helemaal geen waarde heeft. Die zal ook met PennHIP nog ingezet kunnen worden, puur voor het kunnen bekijken van de toestand van de heupen. Echter, om te bepalen met welke honden je wel of niet moet gaan fokken (zoals nu nog gebeurt), is de huidige methode minder geschikt. Maar ook als je geen fokplannen hebt en gewoon eigenaar bent, is PennHIP een zeer waardevol instrument omdat je met PennHIP al heel vroeg kunt bepalen welk risico jouw pup loopt om later HD-verschijnselen te ontwikkelen zodat je ook al vroeg de keuze hebt om dat met een aangepaste leefstijl zo veel mogelijk te voorkomen. Je kunt er dan als het ware alsnog een HD-A hond van maken die geen last krijgt van HD, maar fok daar dan niet mee want hij geeft zijn aanleg wel door!!

Ik lees hier regelmatig over problemen met honden op dat gebied... pijn door artrose etc: HD. Als je dit voorkomt door in de eerste plaats als fokker niet met honden met aanleg te fokken en in de tweede plaats als eigenaar de leefstijl van de hond zo nodig aan te passen, kun je jezelf en je hond, maar uiteindelijk ook een compleet ras, veel ellende besparen.
Ik weet dat het invoeren van zo´n nieuwe methode praktische problemen met zich meebrengt die moeten worden opgelost. En degenen die graag misbruik maken, vinden misschien ook bij PennHIP daarvoor een mogelijkheid. Daarom is het ook bij PennHIP, net als bij de traditionele methode, belangrijk om zaken goed te regelen. PennHIP is een instrument dat de meest betrouwbare informatie levert. Zij gaan niet zover dat ze verder nog gaan verplichten wat wij met de verkregen informatie moeten doen. Zij geven een advies, namelijk v.w.b. de heupen te fokken met de betere helft van een populatie, maar hoe wij de zaken regelen is verder aan ons.
Het door mij geposte stuk (hierboven) heb ik geschreven voor PennHIP Forum Nederland, omdat het mij zinvol leek dat iemand anders dan een DA of een wetenschapper het eens verwoordt. Ik ga dat stuk nog uitbreiden, zodra ik er tijd voor heb, want ik ben er nog niet over uitgepraat. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee, want ook al ontkom je er niet aan om wat leeswerk te doen als je je kennis wilt verbreden, het kan je heel wat meer leeswerk besparen, mocht je daar geen trek in hebben.
Voor wie nieuwsgierig is geworden: Kom gerust eens langs op
www.pennhipforum.nl . Het loopt er nog niet storm, maar er worden al dagelijks interessante discussies gevoerd die een flink gebied rondom de heupen en PennHIP bestrijken, van zeg maar ''wat is PennHIP'' tot aan fokwaardeschatting toe. Of je nou leek bent, eigenaar, fokker of zelfs DA, je kunt er zeker zinvolle informatie oppikken als je geïnteresseerd bent in het onderwerp en de problematiek eromheen.
Dan wil ik tot slot nog een ding kwijt: bedenk dat het systeem er voor jou, jouw hond, het ras en de hond als diersoort moet zijn en niet jullie voor het systeem!"