Zoie schreef:Podenji schreef:Zoie schreef:
De rashonden zoals die van pondji, zijn dat nu de typische werkhonden, of zijn ze alleenmaar raszuiver ?
je kan ook aan mij vragen hoe het zit met mijn honden hoor, dan ben je in elk geval de eerste die daar intresse in toont ipv mijn honden af te zeiken zonder informatie over haar achterlijnen vooraf

nou, jij mag van mij ook antwoord geven hoor, het was een serieuze vraag namelijk.
solars vader en ook vele honden in moeders lijn komen uit spanje bij een fokker op mallorca die het aan het hart gaat dat andere fokkers die puur honden voor de jacht fokken en niet naar raszuiverheid of gezondheid kijken doen er alles aan de zuivere podenco in alles te behouden, en ja zij bedrijven ook nog steeds de jacht met deze honden
zo zijn er nog enkele fokkers in spanje die het ras in stand houden en ook het werk ermee, veel van deze honden worden naar scandinavie geexporteerd voor hun fokprogramma en in de directe lijnen de zuivere podencos in europa komen heel veel van deze honden voor ( en we gaan nu niet discussieren over lijnteeld want dat is een geheel ander onderwerp )
in spanje werden de konijnen schaars en de "echte"jagers zijn galgo in gaan kruizen om ze sneller te maken voor de jacht op konijnen en ze eventueel ook in te kunnen zetten voor de jacht op hazen
dogo's of bull terriers worden ingekruist voor de jacht op het zwijn
nee deze honden hebben uiteraard geen stamboom en worden vanzelfsprekend ook niet gebruikt voor de fokkerij van de podenco ibicenco.
in het boek "ca Eivissenc l'alternativa"wordt dit overigens allemaal haarfijn uitgelegd en word ook in verteld waarom men besloten heeft een rasstandaard voor de ibicenco op te stellen om het ras zuiver te houden en van ondergang te behoeden, de informatie uit dit boek word ondersteund door vele artikelen die ik heb gelezen en gesprekken die ik met fokkers van en jagers met ibicencos heb gehad
stukken tekst uit dit boek heb ik nota bene wel eens geplaatst op dit forum in dergelijke discussies
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.