Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoelang uit? Pup 5 maanden.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Eukalipta schreef:Heb me ook nog nooit aan de 5 minuten regeling gestoord en altijd gewoon goed naar de hond gekeken. Die geeft 't nml zelf aan, wanneer ze er mee klaar zijn.
Hoi Eukalipta,

Dat ben ik dus niet met je eens. Een jonge hond kent zijn eigen grenzen absoluut niet en gaat daar veel te ver overheen. Als je als eigenaar gaat zien dat je hond moe wordt, is je hond die grens namelijk al heel lang geleden over gegaan!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:ben nl van mening dat wat er niet in zit (qua slechte gewrichten) er ook niet uit komt..........
Hoe verklaar je dan het gegeven dat slechts 35% van de HD-gevallen erfelijk is...?
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Scooby schreef:
crutz schreef:ben nl van mening dat wat er niet in zit (qua slechte gewrichten) er ook niet uit komt..........
Hoe verklaar je dan het gegeven dat slechts 35% van de HD-gevallen erfelijk is...?
kan ik niet echt verklaren, maar weet wel dat ze hier alles doen wat alle regeltjes verbieden (Damien is bv bij de fokker op een gladde vloer opgegroeid (werpkist betonplex, daarbuiten zeil) en liep op 8 weken al de trap op (als ik het goed heb, weet dat niet zeker meer) durfde er alleen niet meer af......) en zoals ik al aangaf de heupen gewoon goed zijn (en blijven),
t enige wat ik wel doe is ze als jonge hond heel schraal op laten groeien, ze zijn hier dan ook heel jong al heel behoorlijk gespierd..........

die 35% is denk ik ook niet een heel vast gegeven, daar om te beginnen niet alle honden gerontgend worden en niet alle foto's opgestuurd worden (slechte resultaten laat men vaak niet opsturen.......)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:die 35% is denk ik ook niet een heel vast gegeven, daar om te beginnen niet alle honden gerontgend worden en niet alle foto's opgestuurd worden (slechte resultaten laat men vaak niet opsturen.......)
Hoi,

Het gaat om 35% van de HD-gevallen, dus honden die lijden aan HD. Dat hoeven geen honden te zijn waarbij dat tot uiting is gekomen toen er officiele HD-foto's gemaakt zijn. Ik denk dat het grootste aantal HD-gevallen gewoon honden zijn van mensen die geen officiele HD-foto's wilden laten maken, maar bij de dierenarts kwamen, omdat hun hond niet goed meer liep...
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
crutz schreef:die 35% is denk ik ook niet een heel vast gegeven, daar om te beginnen niet alle honden gerontgend worden en niet alle foto's opgestuurd worden (slechte resultaten laat men vaak niet opsturen.......)
Hoi,

Het gaat om 35% van de HD-gevallen, dus honden die lijden aan HD. Dat hoeven geen honden te zijn waarbij dat tot uiting is gekomen toen er officiele HD-foto's gemaakt zijn. Ik denk dat het grootste aantal HD-gevallen gewoon honden zijn van mensen die geen officiele HD-foto's wilden laten maken, maar bij de dierenarts kwamen, omdat hun hond niet goed meer liep...
maar dat geeft dus niet aan hoeveel honden met gewone belasting toch gewoon HD vrij zijn gebleven.........
en hoe wordt genetisch in dit geval bepaald, alleen adhv de ouders, of wordt er ook (veel) verder terug gekeken, dat zal moeilijk worden aangezien t rontgenen nog niet zo lang "in" is

t enige wat ik van het type mechel waar mijn voorkeur naar uit gaat weet is dat ze jaren lang geselecteerd zijn op athletisch vermogen/sprongkracht/belastbaarheid, dus ook in de tijd dat er nog helemaal niet gerontgend werd, als je naar de springoefeningen in t belgische en franse programma kijkt komen honden met mindere heupen daar echt niet in mee (klimsprong van destijds 2,5 m, breedte sprong van tussen de 4,5 en de 6,5 m etc) en daar werd dan dus ook niet mee gefokt, denk dat dat wel iets is waar we nu binnen die lijnen een heel groot voordeel mee hebben (itt lijnen/rassen waarbij men pas de afgelopen tijd naar de heupen is gaan kijken.........)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Scooby schreef:Huh? Hier lees ik toch echt heel iets anders uit:
Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
:denken:
25 minuten rennen en springen. Rob vindt dat teveel voor een Molosser. Volgens mij denken jullie hetzelfde :wink:

Anne
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Eukalipta schreef:
Heb me ook nog nooit aan de 5 minuten regeling gestoord en altijd gewoon goed naar de hond gekeken. Die geeft 't nml zelf aan, wanneer ze er mee klaar zijn.

Hoi Eukalipta,

Dat ben ik dus niet met je eens. Een jonge hond kent zijn eigen grenzen absoluut niet en gaat daar veel te ver overheen. Als je als eigenaar gaat zien dat je hond moe wordt, is je hond die grens namelijk al heel lang geleden over gegaan!
Als ik Diesel los laat op een veld en wacht tot hij moe is kan ik denk ik een uur of 2/3 wachten. Hij 9 maanden en niet kapot te krijgen! Ik wil het toch rustig aan doen met hem dus doe ik ook vaak geestelijk vermoeiende spelletjes. Ik verstop dan zijn speeltje en hij moet dan zoeken. Ik het begin vond hij dat niets maar hij begint het te snappen :idea:
Verder wandel ik normaal gesproken 1 keer een half uurtje met hem en de voor de rest korte wandelingen van een kwartiertje. Afwisselend los en aangelijnd.
Niet elke hond laat merken dat het genoeg is. Als ik dat aan Diesel zou merken ben ik al ver over zijn grens gegaan.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Youp schreef: Verder wandel ik normaal gesproken 1 keer een half uurtje met hem en de voor de rest korte wandelingen van een kwartiertje. Afwisselend los en aangelijnd.
Niet elke hond laat merken dat het genoeg is. Als ik dat aan Diesel zou merken ben ik al ver over zijn grens gegaan.
Is dat ook een Dog?

Anne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Angel-eyes schreef:
Scooby schreef:
Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Hoi,

Ik ben blij dat ik toch naar alle fokkers van onze doggen heb geluisterd en dat ik me keurig aan die 5-minuten regeling heb gehouden met mijn dogjes. Op Max na zijn hier geen knie- en heupproblemen geweest de afgelopen 8,5 jaar.

Ik heb Blisje ook aan die regel gehouden.....resultaat 2 kunstknietjes, je kan gewoon niet dit als standaard houden, een boxer is compleet anders als een herder of ander ras, een boxer explodeert als ze jong zijn en nee hun weten niet te doseren, ze lopen hun eigen gewrichten verrot, daarom vind ik het larie, maar dat is dan wel gericht op wat ik weet bij de boxertjes. :wink:
Nika heb ik juist ook meer aan die regel gehouden en zij heeft HD :wink:
Bij Marouck heb ik me er niet meer mee bezig gehouden, bij haar was het ook geen doen om haar rustig te houden, zonder flinke wandelingen was ze nauwelijks te handhaven thuis. Zij heeft HD-A :wink:
Zolang ze zich niet té moe maken laat ik ze nu maar doen, ook Biène dus.
Dat betekent dat ze bv. niet een kwartier maar een half uur á 3 kwartier meeloopt in het bos.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Youp schreef:

Verder wandel ik normaal gesproken 1 keer een half uurtje met hem en de voor de rest korte wandelingen van een kwartiertje. Afwisselend los en aangelijnd.

Is dat ook een Dog?

Anne
Ja, Diesel is een Dog.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

De meningen zijn nogal verdeeld hierover, ook onder dierenartsen. Als ik naar mijn dierenarts had geluisterd, had Belle nooit langer dan een kwartier achter elkaar mogen lopen. Dit omdat uit de foto's gemaakt met 8 maanden bleek dat de aansluiting van de heupen niet goed was. De dierenarts sprak van behoorlijk ernstige HD. Ik heb me nooit aan dat kwartier gehouden, want ik vond dat geen leven voor een jonge hond. Toen Belle twee was heb ik bij Maarten Kappen nieuwe foto's laten maken en van hem hoorde ik dat het maar goed was dat ik Belle gewoon heb laten lopen, omdat dit de bespiering ten goede komt. De HD op deze foto's viel trouwens reuze mee, hooguit een B.
Met Catootje (bijna 6 mnd.) houd ik me min of meer aan de 5 minuten regel. We lopen nu ongeveer een half uurtje, dan ga ik ergens een half uurtje zitten en mag ze wat rondscharrelen en dan lopen we weer een half uurtje terug. Maar Catootje is geen hond die in dat half uurtje rustpauze ook nog heel druk gaat doen. Rondscharrelen is bij haar ook echt scharrelen en snuffelen en niet rennen en vliegen.
Wel pas ik op met het spelen met andere honden (dat mag niet te lang en niet te wild) en gooi ik geen balletjes en doe niet te vaak trekspelletjes.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
vandeweek ff na gevraagd op een forum waar ook DAsen komen en die geven ook aan dat als t er echt niet in zit t er ook door milieu factoren niet uitkomt (hooguit "normale" slijtage op oudere leeftijd, maar geen echte HD)
kijk hier maar eens..........
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”