Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het radius curver syndroom

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

hilda
nieuw lid

het radius curver syndroom

Ongelezen bericht door hilda »

hallo ik heb een vraag (probleem) ik heb een jonge pup 7 maanden oud een shih-tzu en daar is bij de DA het radius curver syndroom vastgesteld dat houd in dat zijn voorpootjes als een letter c naar buiten staan hij loopt best al wel kreupel loop alleen nog maar kleine stukjes met hem volgens de DA is een operatie een zeer dure en zware ingreep met als resultaat dat het daarna vaak slechter gaat dan beter hij rade mij dit dan ook af om het niet te doen ik heb de fokker in kennis gesteld die zei dat hij dit nog nooit had meegemaakt wat volgens de DA ondenkbaar was want dit is een aangeboren afwijking een van de ouders moet het hebben gehad vervolgens zei de fokker breng hem maar terug dan laat ik hem wel inslapen :neenee: nou dat dus nooit ik ben stapel gek op dat beestje ik zou dan bij een volgend nest een andere pup uit mogen zoeken toen ik dus zei dat doe ik niet je krijgt hem niet terug vroeg hij wat wil je dan?ik zei mijn geld terug waarop hij zei is goed maar dan eerst de hond terug :neenee: anders maak je nergens geen aanspraak op mijn vraag is wie heeft hier wel eens mee te maken gehad? en wie zou mij advies kunnen geven over mijn hondje zwabber ik hoop dat iemand mij raad en daad kan geven grt hilda
niets is zo eerlijk en trouw als een hond ze liegen nooit
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Hilda

Ik heb zelf ook een hond (Briard) met het radius curvus syndroom.

De diagnose werd gesteld toen ze zeven maanden oud was. Ze is toen direct geopereerd: er werd een ulnectomie en stapling uitgevoerd. Bij een ulnectomie wordt er een stukje bot uit de ellepijp (ulna) verwijderd, waardoor het spaakbeen (radius) weer ruimte krijgt om rechter te groeien. Bij een stapling wordt de ene kant van de groeischijf (onderaan het bot) vastgezet, waardoor er het bot slechts aan één kant kan verdergroeien.

Wanneer deze ingreep op erg jonge leeftijd wordt uigevoerd, bestaat de kans dat radius zichzelf wat rechter trekt door te groeien.

Maar aangezien de operatie bij Indra slechts op een leeftijd van 7 maanden werd uitgevoerd, was het meer een zaak van de schade te beperken. Ik zou een ulnectomie zeker aanraden. Bij Indra heeft het toch nog een beetje geholpen. Haar pootjes zijn alleszins niet verder scheefgegroeid.

We hebben haar wel van 7 maand tot ongeveer 10 maand heel rustig moeten houden. Dus: overdag in een grote bench, heel kleine eindjes wandelen, niet naar de hondenschool ... :cry: Dat was heel jammer, zeker met zo'n jonge hond, maar het was noodzakelijk voor haar gezondheid.

Een andere optie is en wig-osteotomie. Hierbij haalt men een wigvormig stuk bot uit het spaakbeen en plaatst men vervolgens het been terug aan elkaar. Op die manier probeert men de kromming eruit te halen. In België kost deze operatie ongeveer 2500 euro (voor beide voorpoten). Soms wordt er met een frame rond de poot gewerkt, soms met een plaatje tegen het bot.

Ik heb overwogen om Indra een wig-osteotomie te laten ondergaan, maar de nadelen wegen volgens mij niet op tegen de (eventuele) voordelen. Maar dat moet ieder voor zich uitmaken en elk individueel geval is ook verschillend natuurlijk.

Op dit moment is Indra één jaar oud. Ze heeft geen last van haar scheve voorpootjes (en ze staan toch wel erg ver naar buiten gedraaid). Ze kan alleszins anderhalf uur wandelen (wel aan de leiband) en ik volg ook gehoorzaamheidslessen met haar. Ze is erg levendig en speels, dus haar poten worden wel redelijk belast. Vanuit rust plotseling heel actief doen en plotse bewegingen maken is niet zo goed voor haar. Ze heeft wat opwarming nodig vooraleer we beginnen spelen.

Voor het ogenblik valt het dus allemaal redelijk mee, maar er is niemand die me kan zeggen wat ik op lange termijn mag verwachten. Misschien is ze over een paar jaar kreupel, who knows ... :19:

Deze info is natuurlijk niet volledig. Het is gewoon wat ik weet vanuit mijn ervaring. Maar ik weet hoe moeilijk het is om hierover info te vinden, dus als je nog vragen hebt: vuur ze maar af! :wink:
hilda
nieuw lid

nog effen een vraagje

dank jullie wel voor jullie reacktie maar nu nog een vraagje hoe ver kan ik gaan bij de fokker? kijk ik had van hem een nieuwe pup kunnen uitzoeken bij het volgende nest maar dan had ik mijn hondje bij hem terug moeten brengen en dan werdt hij afgemaakt en dat wil ik niet hij is pas 7 maanden oud hij heeft wel de DA voor mij betaald voor de foto;s die er zijn gemaakt nu zegt hij dat ik er verder geen aanspraak meer op kan maken omdat ik hem niet kwijt wil ik kon bij hem wel een pup iets goedkoper krijgen maar ik heb toch niet om een zieke pup gevraagt? geld voor een operatie heb ik momenteel niet omdat ik pas mijn man heb verloren heb maar een heel klein loontje ben allang blij dat ik kan rondkomen en nu dit erbij ik hoop dat een van jullie ideeen heeft?
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Ik heb van mijn fokker het volledige aankoopbedrag teruggekregen (700 euro).

Toen ik ze er telefonisch van op de hoogte bracht dat Indra radius curvus had en een operatie zou moeten ondergaan, vroegen ze of ik hun het verslag van de dierenarts en de röntgenfoto's zou kunnen bezorgen. Ze wilden met hun eigen dierenarts overleggen.

Aangezien ik niet over de röntgenfoto's kon beschikken, ben ik na de operatie met Indra (onaangekondigd) bij de fokkers op bezoek gegaan. Ze zijn enorm geschrokken. :N: Het zag er ook erg vies uit. Haar pootjes staan namelijk erg krom.

Het was duidelijk dat de fokster erg met ons meeleefde. Ze stelde ook direct voor om het aankoopbedrag terug te betalen.

Deze fokker is erg gekend en actief in de Belgische Briard Club (bestuursfunctie), dus ik veronderstel dat het voor haar ook geen goede reclame zou geweest zijn als ze mij had afgescheept. Ze heeft haar verantwoordelijkheid opgenomen en daar ben ik natuurlijk erg tevreden over.

Ze testen hun honden ook op HD en ergelijke oogafwijkingen, dus ik denk wel dat ze verantwoord bezig zijn. Maar dat betekent jammer genoeg niet dat er niets meer mis kan gaan. In mijn ogen heb ik gewoon pech gehad. Door dat geld terug te krijgen, is Ineke niet beter, maar het heeft wel geholpen om de operatie te betalen en ik voelde me toch ook gesteund door mijn fokker.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Heeft jouw dierenarts niets gezegd over de voeding die je hond krijgt? Als een hond te snel groeit kan ook Radius Curve ontstaan. Mijn Duitse Dog is als pup ook te snel gegroeid. Hij hoefde nog niet geopereerd maar moest wel op voer gezet worden met een zo laag mogelijke calcium fosfor verhouding. De calcium fosfor verhouding bepaalt nl. de groei van het skelet. Hij heeft toen Eukanuba gekregen met 0,8% calcium en 0,64% fosfor dacht ik. En hij moest gedoseerd bewegen. Zijn poten zijn nog wel tot zijn 2e jaar bijgetrokken en nu zie je er eigenlijk niets meer van. Overigens heb ik er bij kleine rassen nog nooit van gehoord maar wellicht is er met de juiste voeding ook nog wel verbetering te krijgen.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Essy schreef:Overigens heb ik er bij kleine rassen nog nooit van gehoord maar wellicht is er met de juiste voeding ook nog wel verbetering te krijgen.
Hoi Esther,

Een Briard is nu niet bepaald een klein ras te noemen...
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Scooby schreef:
Essy schreef:Overigens heb ik er bij kleine rassen nog nooit van gehoord maar wellicht is er met de juiste voeding ook nog wel verbetering te krijgen.
Hoi Esther,

Een Briard is nu niet bepaald een klein ras te noemen...
Een Shih-Tzu wel hè ? :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

sirene schreef:Een Shih-Tzu wel hè ? :wink:
Hahaha, ja die wel. Maar het gaat hier toch om een Briard?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De topicstartster heeft een Shih-Tzu.
Maar het is allebei erg harig in ieder geval :N:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
hilda
nieuw lid

radius curvus syndroom

hallo dames en heren het gaat hier wel over een shih-tzu hoor om alle misverstanden uit te sluiten maar bedankt voor de tip van het voer ik ga morgen direkt info bij de da halen ik hoop dat dat helpt :smile:
niets is zo eerlijk en trouw als een hond ze liegen nooit
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Heb je je hond bij een fokker gekocht die is aangesloten bij een rasvereniging? Zo ja, dan kan de vereniging misschien wat voor je betekenen. Heb je trouwens een koopcontract gekregen?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”