Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoelang uit? Pup 5 maanden.
Moderator: moderatorteam
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hoelang uit? Pup 5 maanden.
Hoelang mag een hond van 5 maanden los rennen? Het is een groot/slank ras. Ik bedoel tijdens 1 wandeling.
-
Rob*
- Zeer actief
Ligt eraan welk ras, maar ik liet mijn boxertjes nooit heel lang los, hooguit effe 5 minuten en daarna gewoon weer aan de riem, een jonge hond zit als los zand aan elkaar dus moet je gewoon enorm opletten, want een blessure hebben ze of een overbelasting aan gewrichten dus zou tot 1 jaar oud het zekere nemen en gewoon 95% van de tijd aan de riem en heel kort maar loslaten.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Rob*
- Zeer actief
zoute-popcorn schreef:Het is een kruizing tussen een herder en een greyhound, maar thx!
En goed dat ik het even vroeg, want ik dacht dat ze al wat langer los mochten rennen.
Het zal best moeilijk zijn met zo'n kruising, zit toch veel energie in, maar ik zou hem meer aan de riem houden en daarmee steeds langer gaan wandelen, dan krijgt zijn bespiering de kans om zich te zetten en niet dat de gewrichten overbelast worden.
- starfleet
- Erelid
Een slank ras zal toch wat langer mogen rennen dan een Molosser? Mij lijkt 5 minuutjes los rennen met koel weer voor een vijf maanden oude windhoudkruising wel weer heel erg kort, zou eerder aan het dubbele denken en dan niet 10 keer per dag natuurlijk. Maar net als Rob ben ik geen windhondkenner.
Anne
Anne
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Een pup van 5 maanden zou volgens de 5-minuten regeling 25 minuten per wandeling mogen rennen.
Voor iedere maand dat hij oud is dus 5 minuten.
Zelf hou ik me overigens niet echt aan die regeling, hier lopen ze soms wel langer, maar ik zorg er wel voor dat ze niet oververmoeid raken, desnoods las ik een pauze in.
Voor iedere maand dat hij oud is dus 5 minuten.
Zelf hou ik me overigens niet echt aan die regeling, hier lopen ze soms wel langer, maar ik zorg er wel voor dat ze niet oververmoeid raken, desnoods las ik een pauze in.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Als ze niet bezig gehouden worden door een andere hond geven ze zelf wel aan wanneer ze moe worden. Ik heb me nog nooit aan die 5-minutenregel gehouden maar ik heb dan ook geen ras waarbij ik groeiproblemen kan verwachten.
Als je een energieke pup hebt is het denk ik gezonder om hem buiten uit te laten dollen dan hem binnen te moeten beperken.De bewegingen die ze binnen maken zijn meestal een stuk belastender (weinig ruimte, obstakels, gladde vloeren ed) en ik heb nog nooit een pup in een bench hoeven zetten om hem in te perken.
Maar ten eerste zijn de meningen daarover verdeeld en ten tweede ligt dat dus aan de uitlaatomstandigheden(aangelijnd moeten ze vaak wel mee en met meerdere honden gaan ze eerder over hun grens heen) en aan het ras.
Als je een energieke pup hebt is het denk ik gezonder om hem buiten uit te laten dollen dan hem binnen te moeten beperken.De bewegingen die ze binnen maken zijn meestal een stuk belastender (weinig ruimte, obstakels, gladde vloeren ed) en ik heb nog nooit een pup in een bench hoeven zetten om hem in te perken.
Maar ten eerste zijn de meningen daarover verdeeld en ten tweede ligt dat dus aan de uitlaatomstandigheden(aangelijnd moeten ze vaak wel mee en met meerdere honden gaan ze eerder over hun grens heen) en aan het ras.
-
Rob*
- Zeer actief
Inge schreef:Een pup van 5 maanden zou volgens de 5-minuten regeling 25 minuten per wandeling mogen rennen.
Voor iedere maand dat hij oud is dus 5 minuten.![]()
Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
- starfleet
- Erelid
Eens hoor (voor een keertje dan)Angel-eyes schreef:
Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Daarnaast geldt die vijf minuten regel ook niet voor 25 minuten achter elkaar echt volop rennen voor een hond van vijf maanden, van welk ras dan ook. Sprintje trekken, even snuffen, wat hobbelen, weer eens een sprintje, is toch weer wat anders.
Anne
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Die regel geld voor rustig lopen en niet rennen volgens mijInge schreef:Een pup van 5 maanden zou volgens de 5-minuten regeling 25 minuten per wandeling mogen rennen.
Voor iedere maand dat hij oud is dus 5 minuten.![]()
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou het een beetje van haar bouw af laten hangen. Greyhounds van 5 maanden mogen nl al wel rennen omdat ze niet zwaar zijn en zeer goed bespierd en dus al snel hun lichaam wat kunnen belasten. Greyhounds kunnen ook geen hd oid hebben want dat komt niet voor in dat ras.
Ikzelf deed altijd gewoon wat de hond wilde, ook met Wuilus heb ik dat gedaan. Niet een lang stuk gaan lopen hoor, maar gewoon op een groot veld loslaten en dan zie je vanzelf wanneer ze moe zijn.
Ik vind het prima om een hond niet te belasten als het een risicovol ras is als bv de boxer, maar je mag ook niet vergeten dat het geen speelgoed is dat je het eerste jaar wegzet om het maar niet te beschadigen. Een actieve hond van 5 maanden moet wel de kans krijgen zijn ei kwijt te kunnen. Als je hond helemaal hyperdepieper raakt van de energie gaat het nl weer mis in de opvoeding.
Gewoon geen apporteerspelletjes met sprintjes en slidings, geen lange afstanden lopen en geen sprongen de lucht in naar een stok. Wat ze uit zichzelf doen kunnen ze meestal wel hebben.
Ikzelf deed altijd gewoon wat de hond wilde, ook met Wuilus heb ik dat gedaan. Niet een lang stuk gaan lopen hoor, maar gewoon op een groot veld loslaten en dan zie je vanzelf wanneer ze moe zijn.
Ik vind het prima om een hond niet te belasten als het een risicovol ras is als bv de boxer, maar je mag ook niet vergeten dat het geen speelgoed is dat je het eerste jaar wegzet om het maar niet te beschadigen. Een actieve hond van 5 maanden moet wel de kans krijgen zijn ei kwijt te kunnen. Als je hond helemaal hyperdepieper raakt van de energie gaat het nl weer mis in de opvoeding.
Gewoon geen apporteerspelletjes met sprintjes en slidings, geen lange afstanden lopen en geen sprongen de lucht in naar een stok. Wat ze uit zichzelf doen kunnen ze meestal wel hebben.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
-
Rob*
- Zeer actief
Ca Cajuina schreef:Daarnaast is het beste dat je een hond met een vergroot risico mbt het beenderengestel kan geven een goede bespiering. Die vangt de klappen op en houdt de botten goed bij elkaar. En stevige spieren krijg je niet door ze niet te gebruiken)
Gewoon heel veel mee wandelen dan krijgen ze bespiering zat.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer:
Zacht zand mag ook niet tot 1 jaar he?MARC_S schreef:Ik zou het een beetje van haar bouw af laten hangen. Greyhounds van 5 maanden mogen nl al wel rennen omdat ze niet zwaar zijn en zeer goed bespierd en dus al snel hun lichaam wat kunnen belasten. Greyhounds kunnen ook geen hd oid hebben want dat komt niet voor in dat ras.![]()
Ik vind het prima om een hond niet te belasten als het een risicovol ras is als bv de boxer, maar je mag ook niet vergeten dat het geen speelgoed is dat je het eerste jaar wegzet om het maar niet te beschadigen. Een actieve hond van 5 maanden moet wel de kans krijgen zijn ei kwijt te kunnen. Als je hond helemaal hyperdepieper raakt van de energie gaat het nl weer mis in de opvoeding.![]()
-
laeken
- Zeer actief
Ikzelf heb er geen problemen mee eerlijk gezegd. Tuurlijk laat je de pup niet een uur tegen duinen oprennen maar spelen in zacht zand heeft ook zo zijn voordelen. Klappen worden opgevangen en als een andere hond een beuk geeft waardoor ze valt tijdens een sprint is dat ook minder schokkerig dan op een hardere ondergrond. Wat erg schadelijk is is klappen op de gewrichten waardoor haarscheurtjes ontstaan in de kom of kogel. Dat kan artrose geven. Op zachte ondergrond buffert het beter.zoute-popcorn schreef:Zacht zand mag ook niet tot 1 jaar he?
In mijn ogen moet je haar lekker laten gaan en alleen opletten dat ze niet te ruw speelt met slidings, scherpe bochten en beuken en omvallen tijdens het sprinten met andere honden en je moet vermijden dat ze doodmoe nog een stuk mee moet lopen naar huis. Verder zou ik gewoon lekker veel met de geestelijke ontwikkeling bezig gaan en niet te veel op deze zaken letten.
- Ca Cajuina
- Zeer actief
psies en niet gerelateerd aan maanden en minuten!Angel-eyes schreef:Ca Cajuina schreef:Daarnaast is het beste dat je een hond met een vergroot risico mbt het beenderengestel kan geven een goede bespiering. Die vangt de klappen op en houdt de botten goed bij elkaar. En stevige spieren krijg je niet door ze niet te gebruiken)
Gewoon heel veel mee wandelen dan krijgen ze bespiering zat.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi,Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Ik ben blij dat ik toch naar alle fokkers van onze doggen heb geluisterd en dat ik me keurig aan die 5-minuten regeling heb gehouden met mijn dogjes. Op Max na zijn hier geen knie- en heupproblemen geweest de afgelopen 8,5 jaar.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Rob*
- Zeer actief
Scooby schreef:Hoi,Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Ik ben blij dat ik toch naar alle fokkers van onze doggen heb geluisterd en dat ik me keurig aan die 5-minuten regeling heb gehouden met mijn dogjes. Op Max na zijn hier geen knie- en heupproblemen geweest de afgelopen 8,5 jaar.
Ik heb Blisje ook aan die regel gehouden.....resultaat 2 kunstknietjes, je kan gewoon niet dit als standaard houden, een boxer is compleet anders als een herder of ander ras, een boxer explodeert als ze jong zijn en nee hun weten niet te doseren, ze lopen hun eigen gewrichten verrot, daarom vind ik het larie, maar dat is dan wel gericht op wat ik weet bij de boxertjes.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,
Maar een Boxer is gedurende het groeiproces natuurlijk ook totaal niet te vergelijken met een molosser van een reuzenras. Ik vind dat je daar het eerste jaar gewoon voorzichtig mee moet doen. Ik zeg daarmee niet dat je niet mag wandelen, maar geen uren. Een dog gaat in een jaar tijd van 600 gram naar 75 kilo. Die botten groeien als idioten. Daar mag je best wat voorzichtig mee zijn.
Maar een Boxer is gedurende het groeiproces natuurlijk ook totaal niet te vergelijken met een molosser van een reuzenras. Ik vind dat je daar het eerste jaar gewoon voorzichtig mee moet doen. Ik zeg daarmee niet dat je niet mag wandelen, maar geen uren. Een dog gaat in een jaar tijd van 600 gram naar 75 kilo. Die botten groeien als idioten. Daar mag je best wat voorzichtig mee zijn.
Groetjes, Karen
-
Marion.
Ik heb me niet aan die regel gehouden. Beiden liepen trap toen ze te zwaar werden om te tillen (ze lopen wel heel kalm trap op en af). En beiden liepen ook langer dan 12 x 5 minuten toen ze een jaar waren.Scooby schreef:Hoi,Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Miep is nog nooit bij een dierenarts geweest buiten een enting, en Saar ook al 3 jaar niet meer (die keren dat zij daar was, was het voor haar spijsvertering niet voor haar bottengestel)
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Marion,
Maar ook Saar en Miep zijn in dat opzicht natuurlijk niet te vergelijken met een pupje wat in een jaar tijd van 600 gram naar 75 kilo moet groeien...
Maar ook Saar en Miep zijn in dat opzicht natuurlijk niet te vergelijken met een pupje wat in een jaar tijd van 600 gram naar 75 kilo moet groeien...
Groetjes, Karen
-
Rob*
- Zeer actief
Scooby schreef:Hoi,
Ik zeg juist dat je rustig aan moet doen hoor, en voor je het nog niet wist, een boxer is een van de snelst groeiende hondjes
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Huh? Hier lees ik toch echt heel iets anders uit:

Angel-eyes schreef:Vind die regel echt larie, als je een molosser van 5 maanden dat laat doen zijn zijn knietjes en heupen al verrot met 1 jaar, ik ga wel voor safe.
Groetjes, Karen
-
Rob*
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Rob*
- Zeer actief
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
'k heb hier vier windhonden, van het type podenco waaronder 1 pup van nu 6 maanden.
Die loopt elke dag 2 a 3 keer een half uur los. De twee oudsten spelen zich suf en verrot en die kleine hobbelt er af en toe achteraan, loopt 's te snuffelen en rent weer 's de andere kant op.
kan geen enkele stoornis ontdekken bij dr.
(ja ja eentje loopt er nog steeds aan de lijn)
Heb me ook nog nooit aan de 5 minuten regeling gestoord en altijd gewoon goed naar de hond gekeken. Die geeft 't nml zelf aan, wanneer ze er mee klaar zijn.
Dus ik denk ook dat het aan het type hond ligt (een grey is ook gemaakt om te rennen) hoe je het loslaten en wandelen moet opvoeren dan wel indammen.
Kijk goed naar de hond zou ik zeggen, net als kleine kinderen die moe zijn, worden ze dan alsmaar drukker.
Die loopt elke dag 2 a 3 keer een half uur los. De twee oudsten spelen zich suf en verrot en die kleine hobbelt er af en toe achteraan, loopt 's te snuffelen en rent weer 's de andere kant op.
kan geen enkele stoornis ontdekken bij dr.
(ja ja eentje loopt er nog steeds aan de lijn)
Heb me ook nog nooit aan de 5 minuten regeling gestoord en altijd gewoon goed naar de hond gekeken. Die geeft 't nml zelf aan, wanneer ze er mee klaar zijn.
Dus ik denk ook dat het aan het type hond ligt (een grey is ook gemaakt om te rennen) hoe je het loslaten en wandelen moet opvoeren dan wel indammen.
Kijk goed naar de hond zou ik zeggen, net als kleine kinderen die moe zijn, worden ze dan alsmaar drukker.
-
laeken
- Zeer actief
Toen ik Wuilus kreeg bestond de 5 minuten regel nog niet bij mijn weten en ik ben dus wel eens in het bos gaan wandelen tot ze erbij neerviel
Ze kon niet meer en was 6 maanden. Wist ik veel dat een ontzettend drukke speelse hond niet ver kon lopen.
Met 12 maanden rende ze 10 km naast de fiets en uiteindelijk is ze 70 cm hoog geworden. Ze liep 3 trappen 4 keer per dag op en af omdat ze niet te tillen was. Ze stormde trappen op en af om precies te zijn. Met 11-12 jaar kreeg ze voor het eerst artrose die merkbaar was en met 14 is ze doodgegaan aan kanker. Ze heeft altijd enorme billen gehad en door die spieren is ze denk ik zo goed blijven lopen tot ze echt oud was.
Bastaarden hebben natuurlijk zowiezo al minder snel erfelijke gewrichtsproblemen en die artrose van Wuil was denk ik zowiezo wel gekomen. De herder van mijn tante heeft HD-E en heeft zich netjes aan de 5 minuten regel gehouden. Hij is kleiner en lichter dan Wuil was.
Ik zou met een volgende rashond zeker erg voorzichtig zijn, maar met een 5 maanden oude grey-mechelbastaard moet je naast de gewrichten ook denken aan de geestelijke gezondheid van een erg actieve hond. Gulden middenweg is misschien een idee. Niet bewust overbelasten (trappen, lange afstanden, fietsen en apporteren) maar wel zelf haar beweging laten bepalen en dat lichtjes doseren
Met 12 maanden rende ze 10 km naast de fiets en uiteindelijk is ze 70 cm hoog geworden. Ze liep 3 trappen 4 keer per dag op en af omdat ze niet te tillen was. Ze stormde trappen op en af om precies te zijn. Met 11-12 jaar kreeg ze voor het eerst artrose die merkbaar was en met 14 is ze doodgegaan aan kanker. Ze heeft altijd enorme billen gehad en door die spieren is ze denk ik zo goed blijven lopen tot ze echt oud was.
Bastaarden hebben natuurlijk zowiezo al minder snel erfelijke gewrichtsproblemen en die artrose van Wuil was denk ik zowiezo wel gekomen. De herder van mijn tante heeft HD-E en heeft zich netjes aan de 5 minuten regel gehouden. Hij is kleiner en lichter dan Wuil was.
Ik zou met een volgende rashond zeker erg voorzichtig zijn, maar met een 5 maanden oude grey-mechelbastaard moet je naast de gewrichten ook denken aan de geestelijke gezondheid van een erg actieve hond. Gulden middenweg is misschien een idee. Niet bewust overbelasten (trappen, lange afstanden, fietsen en apporteren) maar wel zelf haar beweging laten bepalen en dat lichtjes doseren
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ben hier dus totaal niet voorzichtig met ze,MARC_S schreef:Toen ik Wuilus kreeg bestond de 5 minuten regel nog niet bij mijn weten en ik ben dus wel eens in het bos gaan wandelen tot ze erbij neervielZe kon niet meer en was 6 maanden. Wist ik veel dat een ontzettend drukke speelse hond niet ver kon lopen.
![]()
ze gaan gewoon mee naar t bos, lopen (aangelijnd en dus rustig) trappen, lopen al jong naast de fiets, gaan mee naar t strand (met 2 van onze honden ook gewoon meegeweest op de nieuwjaarswandeling in Scheveningen, ze waren toen 15/16 wk oud) ze gaan mee naar de training,
vrij jong leer ik ze al spelenderwijs springoefeningen aan (zoek natuurlijke haagjes, slootjes etc op, niet voor de hoogte, maar gewoon t commando), ze lopen op gladde vloeren etc
en de 5 min regel heb ik me nog nooit aan gehouden.........
ben nl van mening dat wat er niet in zit (qua slechte gewrichten) er ook niet uit komt..........dus alleen honden die al aanleg hebben voor slechtere heupen zullen dat in mijn ogen ook krijgen en daarbij kan je door ze behoorlijk te ontzien in de opgroeifase erger voorkomen,
maar ik wil graag weten waar ik met mn fok aan toe ben, dus heb liever dat t rond de 18 mnd als ze gerontgend worden gewoon zichtbaar is of t goed is of niet en niet of t door ontzien goed is gebleven
overigens hebben ze hier allemaal HD A (zit nog op de uitslag van Delwyn te wachten, maar de DA had al gezegd dat t een A zou worden)
en zeker een gespierde wendbare, lichte hond als een grey-mechelbastaard kan je gewoon lekker meenemen zodat ie idd zn energie lekker kwijt kan......
-
Jay1978
- Zeer actief
- Contacteer: