Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jouw aandachtspunten
Moderator: moderatorteam
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Jouw aandachtspunten
Ik train nu ruim 9 jaar met de honden.
Eerst gehoorzaamheid, daarna behendigheid en nu dus africhting.
In de IPO mag je niet inwerken op de hond en daar ligt dus mijn zwakke punt.
Met name door de behendigheid, waarbij je behoorlijk met lichaamstaal werkt, ben ik geneigd om onbewust veel signalen met mijn lijf te geven. Ook door het niet al te hoge nivo van gehoorzaamheidstraining (EG) wat ik met de honden gedaan heb.
Voorbeelden zijn een klein knikje met mijn hoofd tijdens het aan de voet gaan, oogcontact maken tijdens het volgen, iets inhouden voordat ik een hoek maak etc. Daarnaast ligt mijn tempo aan de hoge kant, waardoor het lijkt alsof ik me aanpas aan Marouck ipv andersom.
Fouten dus waar ik steeds op gewezen word als ik ze maak en waar ik tijdens het trainen heel alert op probeer te zijn.
Wat zijn de fouten die er bij jullie ingebakken zijn als het gaat om het trainen van je honden?
Eerst gehoorzaamheid, daarna behendigheid en nu dus africhting.
In de IPO mag je niet inwerken op de hond en daar ligt dus mijn zwakke punt.
Met name door de behendigheid, waarbij je behoorlijk met lichaamstaal werkt, ben ik geneigd om onbewust veel signalen met mijn lijf te geven. Ook door het niet al te hoge nivo van gehoorzaamheidstraining (EG) wat ik met de honden gedaan heb.
Voorbeelden zijn een klein knikje met mijn hoofd tijdens het aan de voet gaan, oogcontact maken tijdens het volgen, iets inhouden voordat ik een hoek maak etc. Daarnaast ligt mijn tempo aan de hoge kant, waardoor het lijkt alsof ik me aanpas aan Marouck ipv andersom.
Fouten dus waar ik steeds op gewezen word als ik ze maak en waar ik tijdens het trainen heel alert op probeer te zijn.
Wat zijn de fouten die er bij jullie ingebakken zijn als het gaat om het trainen van je honden?
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een leuke vraag, Inge!
Ik denk dat mijn grootste fout is dat ik teveel op mijn instructeur leun en te weinig op mijn eigen kennis en ervaring durf te vertrouwen.
Om een voorbeeld te noemen: in mijn vorige gehoorzaamheidsgroep was ik de enige met een kleine hond. Met het volgen aanleren werd er bij mij ingestampt dat ik meteen rechtop moest gaan lopen (handling is het belangrijkste zei mijn instructeur), net als de rest en het springen naar de beloning van Baloe maar moest negeren, dat ging wel over. NOT!!
We zijn wel geslaagd, maar het zat me toch niet lekker. Uiteindelijk in de volgende cursus overlegd met de nieuwe instructeur en toen ben ik Baloe opnieuw gaan leren volgen, stapje voor stapje met de clicker, buiten de les om en in de les deed ik bijna niet mee met het volgen. Nu gaat het wel goed, het gespring is eruit.
Verder ben ik vaak een tikkeltje té enthousiast, waardoor Baloe echt alleen nog maar oog voor mij heeft. Op zich goed dat hij graag met mij bezig is, maar als hij bv. door de tunnel moet, wil hij er soms weleens uit sneaken en er bovenop springen omdat hij mij hoort gillen en wegrennen, hij gaat dan liever over de tunnel i.p.v. erdoor..... :N:
Ik denk dat mijn grootste fout is dat ik teveel op mijn instructeur leun en te weinig op mijn eigen kennis en ervaring durf te vertrouwen.
Om een voorbeeld te noemen: in mijn vorige gehoorzaamheidsgroep was ik de enige met een kleine hond. Met het volgen aanleren werd er bij mij ingestampt dat ik meteen rechtop moest gaan lopen (handling is het belangrijkste zei mijn instructeur), net als de rest en het springen naar de beloning van Baloe maar moest negeren, dat ging wel over. NOT!!

We zijn wel geslaagd, maar het zat me toch niet lekker. Uiteindelijk in de volgende cursus overlegd met de nieuwe instructeur en toen ben ik Baloe opnieuw gaan leren volgen, stapje voor stapje met de clicker, buiten de les om en in de les deed ik bijna niet mee met het volgen. Nu gaat het wel goed, het gespring is eruit.
Verder ben ik vaak een tikkeltje té enthousiast, waardoor Baloe echt alleen nog maar oog voor mij heeft. Op zich goed dat hij graag met mij bezig is, maar als hij bv. door de tunnel moet, wil hij er soms weleens uit sneaken en er bovenop springen omdat hij mij hoort gillen en wegrennen, hij gaat dan liever over de tunnel i.p.v. erdoor..... :N:

Groetjes, Nina en Baloe

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik doe alles fout, ik lul hele zinnen, beweeg mijn hele lijf en wijs keurig de weg als dat nodig is. Mijn honden luisteren echter gewoon prima, dus ik vind zelf dat ik het prima doe. Maar goed; ik zit dan ook niet op school.
Ik blijf het jammer vinden dat trainingen op dit soort dingen letten. Een luisterende hond bepaalt of je het wel of niet goed doet en niet het feit of je veel of weinig praat, met je hoofd de hoelahoep draait en weet ik het.
Maar goed; waarschijnlijk zit ik omdat ik er zo over denk dus ook niet op gehoorzaamheidsdingen!
Ik blijf het jammer vinden dat trainingen op dit soort dingen letten. Een luisterende hond bepaalt of je het wel of niet goed doet en niet het feit of je veel of weinig praat, met je hoofd de hoelahoep draait en weet ik het.
Maar goed; waarschijnlijk zit ik omdat ik er zo over denk dus ook niet op gehoorzaamheidsdingen!

Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik maak dezelfde 'fout' als jij Inge
Alhoewel ik het niet echt als fout zie, maar juist doelbewust hand- en lichaamstaal aangeleerd heb. Alleen ging ik hiermee dus vierkant op mijn bek toen ik voor vzh/bh ging trainen, omdat je daar absoluut niet mag inwerken 'hou dat vingertje bij je!!' werd wel 80 keer gezegd
Ik heb het dus uiteindelijk netjes gedaan bij de training en het examen en gelukkig kende Kaya dus ook de woordcommando's zonder lichaamstaal, alleen moest ik het zelf afleren.
Thuis ben ik gewoon weer verder gegaan met mijn lichaamstaal en handgebaren omdat ik het gewoon handig vind om bv op afstand niet te hoeven schreeuwen, maar alleen een signaal te geven.

Alhoewel ik het niet echt als fout zie, maar juist doelbewust hand- en lichaamstaal aangeleerd heb. Alleen ging ik hiermee dus vierkant op mijn bek toen ik voor vzh/bh ging trainen, omdat je daar absoluut niet mag inwerken 'hou dat vingertje bij je!!' werd wel 80 keer gezegd

Ik heb het dus uiteindelijk netjes gedaan bij de training en het examen en gelukkig kende Kaya dus ook de woordcommando's zonder lichaamstaal, alleen moest ik het zelf afleren.
Thuis ben ik gewoon weer verder gegaan met mijn lichaamstaal en handgebaren omdat ik het gewoon handig vind om bv op afstand niet te hoeven schreeuwen, maar alleen een signaal te geven.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zit wel op cursus met Belle en Catootje, maar dat is gewoon basisgehoorzaamheid en daar maakt het gelukkig niet uit of je het met een gebaar doet, met het ene commando of met het andere, als het maar werkt. En wat bij de ene hond werkt, werkt bij de andere weer heel anders. Dus het soort fouten als jij noemt Inge, dat vind ik eigenlijk geen fouten. Wat ik mezelf wel heel erg heb moeten afleren is het ouwehoeren tegen de honden juist op de momenten dat ze geen aandacht voor mij hadden. Dat gaat nu wel goed en werkt inderdaad. Waar ik nog veel moeite mee heb (vooral bij Catootje) is mijn gezicht in de plooi te houden als ze alles doet behalve wat ze moet doen en daar de meest koddige hoofden bij trekt.
Voor de rest zal ik ook genoeg fouten maken, maar zolang we gezellig en ontspannen kunnen wandelen en ze redelijk luisteren ben ik eigenlijk al heel tevreden.
Voor de rest zal ik ook genoeg fouten maken, maar zolang we gezellig en ontspannen kunnen wandelen en ze redelijk luisteren ben ik eigenlijk al heel tevreden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Klopt, binnen de basisgehoorzaamheid die ik voorheen deed zijn dat ook geen "fouten", maar bij de IPO (en ik denk ook bij het landelijke GG?) dus wel, je mag niet inwerken en bent gehouden aan een aantal commando's die je mag gebruiken. De hond moet op alleen een verbaal commando direct reageren.Belle schreef:Dus het soort fouten als jij noemt Inge, dat vind ik eigenlijk geen fouten.
En op dat veld is dat dus heel lastig.

In de "thuissituatie" werk ik dus wel veel met handgebaren, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal als ik iets duidelijk maak.Dat botst dus weleens, omdat het voor mij gewoon heel natuurlijk is om lichaamstaal te gebruiken, maar tijdens de sport die ik train is dat dus uit den boze eigenlijk.

Groetjes Inge

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat vind ik ook erg moeilijk... Als Baloe met zijn koddige lijf iets doet wat eigenlijk niet mag (zoals over de tunnel rennen), dan kan ik mijn lachen dus niet houden.Belle schreef: Waar ik nog veel moeite mee heb (vooral bij Catootje) is mijn gezicht in de plooi te houden als ze alles doet behalve wat ze moet doen en daar de meest koddige hoofden bij trekt.
Groetjes, Nina en Baloe

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Tja ik heb voor Ameno een dove hond gehad, en toen Ameno als puppie hier binnenkwam heb ik onbewust aan alle commando's een handgebaar gekoppelt. Het werkt meestal prima, maar tijdens de GG1 kreeg ik daar ook commentaar op. Jammer dan, Ameno begrijpt me dat vind ik belangrijk. Ze werden toch wat streng voor ons en dat vonden we niet leuk dus toen zijn we gestopt met de gehoorzaamheids lessen. 

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dan doe ik ook alles "fout" Het is voor mij de reden dat ik niet dit soort cursusen wil doen. Ik wil gewoon niet op die manier met mijn hond bezig zijn. Dan zou ik er al geen lol meer aan beleven. Ik doe nu echt helemaal 0% wedstrijdgericht behendigheids training met Malou. Ik geniet van het contact met mijn hond op alle manieren. Ik zou dat niet willen missen al die signalen die we onderling uitwisselen.
Wat is eigenlijk de reden voor het niet mogen inwerken? Ik heb er echt geen verstand van dus ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Groetjes Mark
Wat is eigenlijk de reden voor het niet mogen inwerken? Ik heb er echt geen verstand van dus ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- starfleet
- Erelid
Re: Jouw aandachtspunten
Ook ik werk teveel met lichaamshouding.
Ik kijk nog steeds teveel naar Qyan tijdens het volgen, betrap mezelf erop dat ik met wendingen lijnhulp geef, met voorroepen komt Qyan vaak al voor het commando, puur vanwege de houding die ik aanneem.
Ook met halthouden gaf ik teveel lijnhulp.
Toen we ook los gingen trainen begon ik zelf eigenlijk pas te merken hoe erg qyan aan die hulp gewend was, want halthouden zonder die lijnhulp deed hij dus niet, de wendingen zonder lijnhulp gingen ook niet vlekkeloos en was struikelen over de hond
Nu een paar weken verder gat het de goede kant op, moet ook wel opweg naar een examen
Daarnaast pas ik me nog steeds vaak aan aan Qyan.
Bijvoorbeeld:
hij gaat voorlopen met volgen, dan ga ik harder lopen (inmiddels ben ik daar mijn weg in aan het vinden)
met halthouden gaat ie iets achter zitten, of te ver van me af, ik doe dan een stap richting Qyan.
Met de af en de zit heb ik nog steeds de neiging om het commando te geven en dan naar Qyan te kijken, ipv door te lopen en recht voor me te kijken.
Ook blijf ik achterom kijken met de zit en de af.
Al geloof ik dat dit gister op de club waar ik mogelijk examen ga doen, wel meeviel allemaal
Ondanks dat je het weet en er zeer alert op bent, zit het er zo ingebakken dat het eigenlijk vanzelf gaat.
Ik wordt er nu dus ook echt op aangepakt en dat begint zijn vruchten af te werpen.
Ik kijk nog steeds teveel naar Qyan tijdens het volgen, betrap mezelf erop dat ik met wendingen lijnhulp geef, met voorroepen komt Qyan vaak al voor het commando, puur vanwege de houding die ik aanneem.
Ook met halthouden gaf ik teveel lijnhulp.
Toen we ook los gingen trainen begon ik zelf eigenlijk pas te merken hoe erg qyan aan die hulp gewend was, want halthouden zonder die lijnhulp deed hij dus niet, de wendingen zonder lijnhulp gingen ook niet vlekkeloos en was struikelen over de hond

Nu een paar weken verder gat het de goede kant op, moet ook wel opweg naar een examen

Daarnaast pas ik me nog steeds vaak aan aan Qyan.
Bijvoorbeeld:
hij gaat voorlopen met volgen, dan ga ik harder lopen (inmiddels ben ik daar mijn weg in aan het vinden)
met halthouden gaat ie iets achter zitten, of te ver van me af, ik doe dan een stap richting Qyan.
Met de af en de zit heb ik nog steeds de neiging om het commando te geven en dan naar Qyan te kijken, ipv door te lopen en recht voor me te kijken.
Ook blijf ik achterom kijken met de zit en de af.
Al geloof ik dat dit gister op de club waar ik mogelijk examen ga doen, wel meeviel allemaal

Ondanks dat je het weet en er zeer alert op bent, zit het er zo ingebakken dat het eigenlijk vanzelf gaat.
Ik wordt er nu dus ook echt op aangepakt en dat begint zijn vruchten af te werpen.
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies.Inge O schreef:dat wordt telkens als een 'bijbevel' gezienMark-fryslan schreef: Wat is eigenlijk de reden voor het niet mogen inwerken? Ik heb er echt geen verstand van dus ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
. wat het ook is natuurlijk, en so what
? maar het kost dus punten : je hond wordt als minder gehoorzaam gezien volgens de regeltjes als je ook met bijbevelen moet werken.
Nu is helemaal niet inwerken haast onmogelijk hoor, iedereen geeft wel bepaalde signalen zonder dat ie dat zelf beseft.
Maar wil je je examen halen zul je voor ieder onderdeel minimaal 70 van de 100 punten moeten behalen, en wanneer je veel inwerkt zijn er al een heleboel punten weg

Hoe minder je inwerkt, hoe meer kans dus dat je voldoende punten haalt op de onderdelen en dus ook je certificaat kunt halen. Dus het is iets waar je wel alert op moet zijn als je als doel hebt een certificaat te halen.
Wendy, bij het voordringen van Marouck moet ik direct een korte draai linksom maken, 360 graden. Je "duwt" hier de hond door naar achteren. Ik moet zeggen dat het bij Marouck duidelijk begint te werken.

Groetjes Inge

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Met aanleren mag het toch wel neem ik aan? Dan is het zeg maar het ultieme eindresultaat. De hond kent het commando zo goed dat verder hulp niet meer nodig is. Eigenlijk is hier niks op tegen natuurlijk. Dan heb je gewoon een hond die het commando goed kan. Hoe houd je het dan leuk en spannend voor de honden? Even spelen als de oefening goed is volbracht?Inge schreef:Precies.Inge O schreef:dat wordt telkens als een 'bijbevel' gezienMark-fryslan schreef: Wat is eigenlijk de reden voor het niet mogen inwerken? Ik heb er echt geen verstand van dus ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
? maar het kost dus punten : je hond wordt als minder gehoorzaam gezien volgens de regeltjes als je ook met bijbevelen moet werken.
Nu is helemaal niet inwerken haast onmogelijk hoor, iedereen geeft wel bepaalde signalen zonder dat ie dat zelf beseft.
Maar wil je je examen halen zul je voor ieder onderdeel minimaal 70 van de 100 punten moeten behalen, en wanneer je veel inwerkt zijn er al een heleboel punten weg![]()
Hoe minder je inwerkt, hoe meer kans dus dat je voldoende punten haalt op de onderdelen en dus ook je certificaat kunt halen. Dus het is iets waar je wel alert op moet zijn als je als doel hebt een certificaat te halen.
Wendy, bij het voordringen van Marouck moet ik direct een korte draai linksom maken, 360 graden. Je "duwt" hier de hond door naar achteren. Ik moet zeggen dat het bij Marouck duidelijk begint te werken.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, natuurlijk mag het met het aanleren, alleen bouw je dat dus wel weer af.Mark-fryslan schreef:Met aanleren mag het toch wel neem ik aan? Dan is het zeg maar het ultieme eindresultaat. De hond kent het commando zo goed dat verder hulp niet meer nodig is. Eigenlijk is hier niks op tegen natuurlijk. Dan heb je gewoon een hond die het commando goed kan. Hoe houd je het dan leuk en spannend voor de honden? Even spelen als de oefening goed is volbracht?
Groetjes Mark
Maar als je je niet bewust bent van bepaalde signalen is het prettig dat een ander daarop let en jou erop wijst.

Hoe hou je het spannend? Dat is eigenlijk per onderdeel verschillend.
Bij het speuren gebruiken veel mensen voerbeloningen op het spoor, ik doe dat zelf niet omdat Marouck toen we dat afbouwden gewoon niet meer wilde speuren. Dus bij haar zijn we zonder voer gaan werken, begonnen met een sleepspoor van pens, dat afgebouwd en het spoor spannend houden door steeds andere hoeken, meer of minder voorwerpen op het spoor en steeds op andere plekken en op het einde wordt er altijd gespeeld met haar bal.
Bij het appèl wordt er ook heel veel gespeeld tussendoor, loop ik zelf zo min mogelijk het examenprogramma omdat Marouck erg neigt naar anticiperen, dus hou het afwisselend en spannend op die manier. Veel wendingen, tempowisselingen tussendoor en regelmatig de bal verdienen bij een goede uitvoering.
Bij het manwerk is het bijten de ultieme beloning, daar doen ze het voor

Ik ben nu aan het trainen naar het examen toe, dus in de komende maanden moeten er bij mij nog wat signalen uit die ik onbewust gebruik.

Groetjes Inge

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Inge schreef: Ja, natuurlijk mag het met het aanleren, alleen bouw je dat dus wel weer af.
Maar als je je niet bewust bent van bepaalde signalen is het prettig dat een ander daarop let en jou erop wijst.![]()
Hoe hou je het spannend? Dat is eigenlijk per onderdeel verschillend.
Bij het speuren gebruiken veel mensen voerbeloningen op het spoor, ik doe dat zelf niet omdat Marouck toen we dat afbouwden gewoon niet meer wilde speuren. Dus bij haar zijn we zonder voer gaan werken, begonnen met een sleepspoor van pens, dat afgebouwd en het spoor spannend houden door steeds andere hoeken, meer of minder voorwerpen op het spoor en steeds op andere plekken en op het einde wordt er altijd gespeeld met haar bal.
Bij het appèl wordt er ook heel veel gespeeld tussendoor, loop ik zelf zo min mogelijk het examenprogramma omdat Marouck erg neigt naar anticiperen, dus hou het afwisselend en spannend op die manier. Veel wendingen, tempowisselingen tussendoor en regelmatig de bal verdienen bij een goede uitvoering.
Bij het manwerk is het bijten de ultieme beloning, daar doen ze het voorDus bij het goed revieren en aanblaffen mag ze uiteindelijk bijten, als ze goed bijt mag ze de mouw meestal winnen. Lost ze goed op commando dan mag ze daarna weer bijten etc.
Er wordt altijd afgesloten met een goed resultaat. Gaat op de training de laatste aanval fout doordat ze bv. niet genoeg grip krijgt en van de mouw afvliegt, dan mag ze daarna altijd nogmaals bijten en wordt het haar iets gemakkelijker gemaakt, zodat het goed gaat.
Ik ben nu aan het trainen naar het examen toe, dus in de komende maanden moeten er bij mij nog wat signalen uit die ik onbewust gebruik.Marouck kan het wel, nu ik nog

Ik merk aan Malou dat ze het heel leuk vind om samen dingen te doen. Volgens mij maakt het haar niet eens uit wat we doen. Mij is altijd een beetje wijsgemaakt dat leonbergers niet zo van die werkhonden zijn. Dat ze iets een of twee keer leuk vinden en er dan zat van zijn. Oké, het is niet te vergelijken met een mechelse herder ofzo maar ze vind het echt heel leuk allemaal. Ze wordt er ook steeds fanatieker in. En ze kan zich ook steeds langer concentreren. Erg leuk om te ervaren.
Groetjes Mark
- Zoie
- Zeer actief
ik vrees dat ik naar zulke normen echt alles fout doe, en 'Spok zelfs niet eens de basiscommando's heb geleerd
Ik heb geprobeerd Spok volgen te leren met een uitgestoken vingertje naar beneden en een koekje in mijn hand. Dat kan hij nu een paar meter, maar ik heb ook ontdekt het het een handig hulpmiddel is om wat kracht bij te zetten bij het "kom hier "commando om hem echt aan de voet te krijgen, en daar maak ik dan gewoon gebruik van. Zal wel hartstikke fout zijn, maar het werkt, en dan maakt het me niks uit.
Ik heb zo m'n eigen examentjes die ik persoonlijk veel belangrijker vind. Vandaag kwamen we een drie dagen loopse teef tegen, de eigenaar was zo eerlijk het te vertellen,en ik was erg benieuwd of ik hem mee kon krijgen. En ja, het lukte zonder problemen, en dan zie ik dat we het afgelopen half jaar toch een enorme vooruitgang hebben geboekt, en vier ik mijn eigen feestje

Ik heb geprobeerd Spok volgen te leren met een uitgestoken vingertje naar beneden en een koekje in mijn hand. Dat kan hij nu een paar meter, maar ik heb ook ontdekt het het een handig hulpmiddel is om wat kracht bij te zetten bij het "kom hier "commando om hem echt aan de voet te krijgen, en daar maak ik dan gewoon gebruik van. Zal wel hartstikke fout zijn, maar het werkt, en dan maakt het me niks uit.
Ik heb zo m'n eigen examentjes die ik persoonlijk veel belangrijker vind. Vandaag kwamen we een drie dagen loopse teef tegen, de eigenaar was zo eerlijk het te vertellen,en ik was erg benieuwd of ik hem mee kon krijgen. En ja, het lukte zonder problemen, en dan zie ik dat we het afgelopen half jaar toch een enorme vooruitgang hebben geboekt, en vier ik mijn eigen feestje

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Heeft niemand het moeilijk mee denk ik hoor Jan. Staat toch los van wat b.v. Inge doet met haar honden?Zoie schreef:ik vrees dat ik naar zulke normen echt alles fout doe, en 'Spok zelfs niet eens de basiscommando's heb geleerd![]()
Groetjes Mark
- Zoie
- Zeer actief
Ja, dat denk ik ook, dat het een weinig met het ander te maken heeft. Ben ik niet zeker van, maar dat denk ik zo.Mark-fryslan schreef:Heeft niemand het moeilijk mee denk ik hoor Jan. Staat toch los van wat b.v. Inge doet met haar honden?Zoie schreef:ik vrees dat ik naar zulke normen echt alles fout doe, en 'Spok zelfs niet eens de basiscommando's heb geleerd![]()
Groetjes Mark
Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar ik ben onlangs een hond tegengekomen met prijzen in de kast en diploma's die in een echte situatie gewoon niet luisterde. Dan heb ik het persoonlijk liever omgekeerd, maar het is maar wat je belangrijk vindt, en natuurlijk zal het een het ander ook weer niet uitsluiten.

Dat moet ik nu ook doen Inge, alleen het weten en het doen zijn nog 2 hele verschillende dingenInge schreef:Precies.Inge O schreef:dat wordt telkens als een 'bijbevel' gezienMark-fryslan schreef: Wat is eigenlijk de reden voor het niet mogen inwerken? Ik heb er echt geen verstand van dus ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Maar wil je je examen halen zul je voor ieder onderdeel minimaal 70 van de 100 punten moeten behalen, en wanneer je veel inwerkt zijn er al een heleboel punten weg![]()

Soms doe ik het en soms ook nog niet
Maar we hebben nog een paar weken

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahaha...dat herken ik ook wel. Gewoon tijdens het volgen denk ik er wel aan (meestal), maar ik moet het dus ook doen als ik door de groep volg en rechtsom een persoon heen moet. Doordat mijn eigen draai dan korter is versnelt Marouck (op zich logisch want zij moet een wat grotere draai maken) maar ze versnelt teveel waardoor ze weer voorkomt. Ook dan moet ik dus direct linksom draaien maar dat vergeet ik nog weleens.qyan schreef: Dat moet ik nu ook doen Inge, alleen het weten en het doen zijn nog 2 hele verschillende dingen![]()
Soms doe ik het en soms ook nog niet
Maar we hebben nog een paar weken

Tijdens het appèl lopen heb ik het altijd erg warm door de concentratie van mezelf op dingen die ik niet moet vergeten

Groetjes Inge

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk niet dat iemand het erg zal vinden dat je in een normale situatie handgebaren etc gebruikt.Zoie schreef:Ja, dat denk ik ook, dat het een weinig met het ander te maken heeft. Ben ik niet zeker van, maar dat denk ik zo.Mark-fryslan schreef:Heeft niemand het moeilijk mee denk ik hoor Jan. Staat toch los van wat b.v. Inge doet met haar honden?Zoie schreef:ik vrees dat ik naar zulke normen echt alles fout doe, en 'Spok zelfs niet eens de basiscommando's heb geleerd![]()
Groetjes Mark
Ik weet niet of je het gelezen hebt, maar ik ben onlangs een hond tegengekomen met prijzen in de kast en diploma's die in een echte situatie gewoon niet luisterde. Dan heb ik het persoonlijk liever omgekeerd, maar het is maar wat je belangrijk vindt, en natuurlijk zal het een het ander ook weer niet uitsluiten.

Juist doordat je in de dagelijkse situatie dus allerlei gebaren, lichaamstaal gebruikt, is het ook zo lastig als je het met trainen dus af moet leren omdat het op een examen of wedstrijd je een hoop punten kan kosten. Want heel veel doe je dus gewoon onbewust, een bepaald trekje van je lip, een buiging van je arm, een wijzend vingertje etc. etc.
In bepaalde takken van sport (zoals IPO en landelijk GG) kost je dat dus punten, terwijl het bij andere takken van sport (KNPV, behendigheid, doggydance) niet uitmaakt of juist gebruikt wordt.

Bij behendigheid, wat ik met Nika gedaan heb en ook een tijdje met Marouck getraind heb, ben je juist heel erg met je lijf bezig, met je arm en bepaalde buigingen van je lichaam kun je de hond al zowat het hele parcours rondsturen, stemcommando's komen daar wel bij maar zijn niet belangrijker oid. Bij de IPO zijn dus juist de stemcommando's het belangrijkste.

Groetjes Inge

- Zoie
- Zeer actief
Ja, als er een tak van sport is waar ik wel eens aan denk met Spok is het behendigheid. Hij heeft er zeker de bouw voor, maar dan moet je geloof ik eerst weer een gehoorzaamheidscursus doen, en of we dat met z'n tweëen aan kunnen, betwijfel ik een beetje. Misschien als hij wat ouder is.Inge schreef:[Bij behendigheid, wat ik met Nika gedaan heb en ook een tijdje met Marouck getraind heb, ben je juist heel erg met je lijf bezig, met je arm en bepaalde buigingen van je lichaam kun je de hond al zowat het hele parcours rondsturen, stemcommando's komen daar wel bij maar zijn niet belangrijker oid.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nee hoor hoef niet joh. gewoon doen! Je kunt er alleen maar mee winnen. Die gehoorzaamheid pak je er tegelijkertijd vanzelf bij tussendoor. Ik doe het nu ook met Malou. Gewoon pretentieloos voor de fun. We genieten er samen van. Ok al zullen we nooit een beker winnen.Zoie schreef: Ja, als er een tak van sport is waar ik wel eens aan denk met Spok is het behendigheid. Hij heeft er zeker de bouw voor, maar dan moet je geloof ik eerst weer een gehoorzaamheidscursus doen, en of we dat met z'n tweëen aan kunnen, betwijfel ik een beetje. Misschien als hij wat ouder is.
Groetjes Mark
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Of je eerst gehoorzaamheid moet doen hangt ook af van de vereniging, niet overal is dat verplichtZoie schreef:Ja, als er een tak van sport is waar ik wel eens aan denk met Spok is het behendigheid. Hij heeft er zeker de bouw voor, maar dan moet je geloof ik eerst weer een gehoorzaamheidscursus doen, en of we dat met z'n tweëen aan kunnen, betwijfel ik een beetje. Misschien als hij wat ouder is.Inge schreef:[Bij behendigheid, wat ik met Nika gedaan heb en ook een tijdje met Marouck getraind heb, ben je juist heel erg met je lijf bezig, met je arm en bepaalde buigingen van je lichaam kun je de hond al zowat het hele parcours rondsturen, stemcommando's komen daar wel bij maar zijn niet belangrijker oid.

Soms willen ze wel eerst zien hoe de hond los op je reageert, omdat behendigheid toch los getraind wordt.
Zou zeker even informeren, is echt leuk om te doen!
Groetjes Inge

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inge, moet je toch maar weer KNPV gaan trainen
en mijn aandachtspunten ----------------------------------> RUST, zowel in mn houding als in mn commando's
verder merk ik dat ik meer onrust overbreng als ik denk nog in te kunnen grijpen (dus bij aangelijnde oefeningen) zo loopt Ace bij t aangelijnt volgen er wat ongeinteresseerd bij en bij het los volgen heeft ie volledige aandacht voor mij

en mijn aandachtspunten ----------------------------------> RUST, zowel in mn houding als in mn commando's
verder merk ik dat ik meer onrust overbreng als ik denk nog in te kunnen grijpen (dus bij aangelijnde oefeningen) zo loopt Ace bij t aangelijnt volgen er wat ongeinteresseerd bij en bij het los volgen heeft ie volledige aandacht voor mij

- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Wil ik in de toekomst ook zeker weer gaan doen hoorcrutz schreef:Inge, moet je toch maar weer KNPV gaan trainen![]()

Maar eerst wil ik kijken hoever ik Marouck kan krijgen binnen de IPO en de begeleiding is er voor mij nu beter

Groetjes Inge

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Maakt toch helemaal niets uit?!Zoie schreef:ik vrees dat ik naar zulke normen echt alles fout doe, en 'Spok zelfs niet eens de basiscommando's heb geleerd![]()
Het ligt ook erg aan de hond hoor: toevallig vindt Kaya het prachtig om te 'werken' en te leren. Dus daarom zijn we eigenlijk doorgegaan met de cursussen.
Bij Moritz hoef ik het echt niet te doen hoor, hahahaha, die vindt er allemaal geen bal aan en kent ook maar heel weinig commando's.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Toen we nog bij de hondenschool trainden was ik er ook erg alert op, dat ik niet dat soort "fouten" maakte.
Nu helemaal niet meer... ik let er niet zo meer op. Wel probeer ik duidelijk te zijn naar de honden wanneer zij die duidelijkheid nodig hebben. Maar vaak praat ik ook in het rond tegen ze.
Ook heb ik de ene keer alle energie om actief daarin met ze bezig te zijn tijdens een wandeling en de andere keer ben ik gewoon op en sjok ik ook maar wat.
Nu helemaal niet meer... ik let er niet zo meer op. Wel probeer ik duidelijk te zijn naar de honden wanneer zij die duidelijkheid nodig hebben. Maar vaak praat ik ook in het rond tegen ze.
Ook heb ik de ene keer alle energie om actief daarin met ze bezig te zijn tijdens een wandeling en de andere keer ben ik gewoon op en sjok ik ook maar wat.
Groetjes Rob
- Zoie
- Zeer actief
ja hier ook hoor, moet echt ontzettend veel moeite doen het een beetje leuk te houden, want commando's opvolgen, daar ziet Spok het nut echt niet van in, al gaat het de laatste tijd best aardig goed.Stang schreef:[Bij Moritz hoef ik het echt niet te doen hoor, hahahaha, die vindt er allemaal geen bal aan en kent ook maar heel weinig commando's.