Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondenschool Martin Gaus
Moderator: moderatorteam
- Pearl
- Vaste gebruiker
Hondenschool Martin Gaus
Is er misschien iemand hier die ervaring met deze hondenschool heeft? Ik ga vanaf 29 oktober de basiscursus met Spike doen. Ik heb er al het een en ander over gelezen (wij hebben twee boeken van Martin Gaus, alleen zijn dat oudere boeken, zonder clickertraining) maar ik ben benieuwd of iemand hier misschien praktijkervaring hiermee heeft en hoe de hond tijdens de cursus veranderd is :smile1:
Ik heb begrepen dat er heel veel theorie bij deze cursus zit, leer je daar echt veel van? Wat ik wel een beetje raar vond, is dat je geen slipketting mag gebruiken. De cursus die ik met mijn vorige hond gedaan heb (is al bijna 10 jaar geleden hoor, dat was de cursus Gehoorzame Hond) moest juist met een slipketting. Er is toch niks mis met een slipketting of zijn daar tegenwoordig de meningen heel erg over verdeeld?
Ik heb begrepen dat er heel veel theorie bij deze cursus zit, leer je daar echt veel van? Wat ik wel een beetje raar vond, is dat je geen slipketting mag gebruiken. De cursus die ik met mijn vorige hond gedaan heb (is al bijna 10 jaar geleden hoor, dat was de cursus Gehoorzame Hond) moest juist met een slipketting. Er is toch niks mis met een slipketting of zijn daar tegenwoordig de meningen heel erg over verdeeld?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Pearl
- Vaste gebruiker
Zoals ik al zei, was de vorige cursus 10 jaar geleden, dus ik loop wat dat betreft idd achtermagda schreef:denk dat de slipketting bij alle betere hondenscholen niet meer gebruikt worden terecht
![]()
martin gaus vind ik een goede hondenschool alleen veel te duur

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Hallo Pearl,
dat je op zoek bent naar informatie. Ik heb 4 cursussen gedaan bij een Martin Gaus hondenschool. Puppy cursus, basiscursus en vervolg 1 en 2. Ik vind het een hele goede basis opleiding die je samen met je hond doet. Ik heb er nog dagelijks plezier van. Veel theorie en de normale praktische dingen leer je op een hond vriendelijke manier. Je krijgt goed op je kop als je zelf niet duidelijk bent naar je hond. Er zijn vast ook andere scholen die op eenzelfde manier les geven. Maar pas dan wel goed op. Kwaliteit wisselt sterk.
Ik vond zelf de groepen bij Gaus wel eens wat te groot. Dus met de kennis die ik nu heb zou ik kiezen voor een kleinere school die op eenzelfde manier les geeft. Ga gewoon eens kijken en let dan vooral op de rust die er wel of niet is. Als alles op een rustige manier verloopt dan zit je goed. Gaat het allemaal druk en is er veel spanning dan zou ik verder zoeken.
Groetjes Mark

Ik vond zelf de groepen bij Gaus wel eens wat te groot. Dus met de kennis die ik nu heb zou ik kiezen voor een kleinere school die op eenzelfde manier les geeft. Ga gewoon eens kijken en let dan vooral op de rust die er wel of niet is. Als alles op een rustige manier verloopt dan zit je goed. Gaat het allemaal druk en is er veel spanning dan zou ik verder zoeken.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Voortschrijdend inzicht...Pearl schreef:Maar ik begrijp dat de slipketting dus als niet-diervriendelijk beschouwd wordt? Vreemd dat dat jaren geleden juist het tegenovergestelde was
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Pearl
- Vaste gebruiker
Ik zie dat je in Heerenveen woont, heb je de cursus dan in Terband gedaan? Daar ga ik namelijk heen. Hoe groot zijn die groepen dan? Daar heb ik eerlijk gezegd helemaal niet naar gevraagd....tja ben blond heMark-fryslan schreef:Hallo Pearl,
dat je op zoek bent naar informatie. Ik heb 4 cursussen gedaan bij een Martin Gaus hondenschool. Puppy cursus, basiscursus en vervolg 1 en 2. Ik vind het een hele goede basis opleiding die je samen met je hond doet. *knip*
Ik vond zelf de groepen bij Gaus wel eens wat te groot. Dus met de kennis die ik nu heb zou ik kiezen voor een kleinere school die op eenzelfde manier les geeft. *knip*
Groetjes Mark

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Elk jaar heb je een verandering van trainen/ cursus geven.
Een paar jaar geleden was het idd slipketting en straffen van slecht gedrag, nu is het clickeren en het belonen van goed gedrag.
Zie je in de paarden ook om de 3 a 4 jaar verandert het.
Ik ben niet zo een martin Gaus typje, vind de man zelf een beetje eng, vertrouw hem niet helemaal, maar zijn methodes zullen denk wel goed werken.
Jacqueline
Een paar jaar geleden was het idd slipketting en straffen van slecht gedrag, nu is het clickeren en het belonen van goed gedrag.
Zie je in de paarden ook om de 3 a 4 jaar verandert het.
Ik ben niet zo een martin Gaus typje, vind de man zelf een beetje eng, vertrouw hem niet helemaal, maar zijn methodes zullen denk wel goed werken.
Jacqueline
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Geen pijn in de aanleerfase
Ik vind het in een aanleer fase toch niet gepast. Je geeft de hond continu pijnprikkels en de hond mag uitvinden hoe hij deze pijnprikkels kan voorkomen. Natuurlijk vind hij dat uit en gaat de hond braaf naast je lopen of netjes zitten. Maar ik vind het principe niet hondvriendelijk. Training met een slibketting is een trainingsmethode gebaseerd op pijn daar hoeven we niet lang over te discusseren.janinca2002 schreef:
Er zijn nog genoeg hondenescholen waar die wel gebruikt word en dat wil niet zeggen dat die slechter zijn.. je ziet de laatste tijd toch weer een hang naar bijv de correctiebeloningmethode
Jan
Belonen gaat uit van het omgekeerde. Je negeert al het gedrag en pikt er alleen het gewenste gedrag uit om te belonen. Eerst zal dit puur toeval zijn. Je lokt je hond uit om het goede te doen. Later valt het kwartje en leert je hond hoe hij iets kan verdienen met zijn gedrag. Oké, het gaat misschien soms wat langzamer maar hé waar gaat het om? Je wilt toch een leuke band opbouwen met je hond?
Als een hond een oefening goed kan en hij neemt een loopje met je dan kun je het eens hebben over corrigeren. Maar niet in een aanleer fase. Dat vind ik echt niet eerlijk ten opzichte van de hond.
Groetjes Mark
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Met Belle doe ik nu de gevorderden 2 cursus en met Catootje de basiscursus bij een MG school. Mijn ervaringen zijn goed en ook van de theorie leer je veel. Naar mijn ervaringen hebben de instructeurs van de MG school veel meer theoretische achtergrond dan die op veel andere hondenscholen. Wat ik bij de basiscursus ook wel prettig vond was dat de theorielessen apart werden gegegeven zonder hond erbij. Je kunt dan tenminste goed je hoofd erbij houden en de hond hoeft niet steeds te wachten op het trainingsveld bij de uitleg.
Het verschil met de hondenschool waar ik tijdens mijn wandelingen vaak langs loop, is ook de rust die er heerst. Bij MG geen schreeuwende mensen en heel weinig blaffende honden, bij die andere hondenschool is het vaak een enorm kabaal.
Een nadeel vind ik wel dat de basiscursus in drieenhalve week moet. Met Belle was dat goed te doen, maar met Catootje merk ik dat het te kort is. Misschien ook wel omdat ik minder tijd heb nu met drie honden, maar ze leert ook niet zo snel, ook al train ik elke dag.
Het verschil met de hondenschool waar ik tijdens mijn wandelingen vaak langs loop, is ook de rust die er heerst. Bij MG geen schreeuwende mensen en heel weinig blaffende honden, bij die andere hondenschool is het vaak een enorm kabaal.
Een nadeel vind ik wel dat de basiscursus in drieenhalve week moet. Met Belle was dat goed te doen, maar met Catootje merk ik dat het te kort is. Misschien ook wel omdat ik minder tijd heb nu met drie honden, maar ze leert ook niet zo snel, ook al train ik elke dag.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Helemaal mee eens.Belle schreef:Met Belle doe ik nu de gevorderden 2 cursus en met Catootje de basiscursus bij een MG school. Mijn ervaringen zijn goed en ook van de theorie leer je veel. Naar mijn ervaringen hebben de instructeurs van de MG school veel meer theoretische achtergrond dan die op veel andere hondenscholen. Wat ik bij de basiscursus ook wel prettig vond was dat de theorielessen apart werden gegegeven zonder hond erbij. Je kunt dan tenminste goed je hoofd erbij houden en de hond hoeft niet steeds te wachten op het trainingsveld bij de uitleg.
Groetjes Mark
- starfleet
- Erelid
- starfleet
- Erelid
Ik zie die niet, hooguit bij wat mensen die vroeger altijd honden trainden met de slipketting en daar op hun oude dag niet van willen afstappen.janinca2002 schreef: Er zijn nog genoeg hondenescholen waar die wel gebruikt word en dat wil niet zeggen dat die slechter zijn.. je ziet de laatste tijd toch weer een hang naar bijv de correctiebeloningmethode
Jan
Anne
- Belle
- Zeer actief
Toch zijn die er nog wel. Ook hondenscholen waar er niet eens op gelet wordt. Op de eerste puppycursus waar ik met Belle was, werd een pupje (ongeveer 10 weken) door zijn baas aan een slipketting voortgesleept, met veel gebrul erbij. Werd helemaal niets van gezegd, ook al stond op hun site dat uitgegaan werd van positieve training.starfleet schreef:Ik zie die niet, hooguit bij wat mensen die vroeger altijd honden trainden met de slipketting en daar op hun oude dag niet van willen afstappen.janinca2002 schreef: Er zijn nog genoeg hondenescholen waar die wel gebruikt word en dat wil niet zeggen dat die slechter zijn.. je ziet de laatste tijd toch weer een hang naar bijv de correctiebeloningmethode
Jan
Anne
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ja, het blijft oppassen. Iedereen kan zomaar een hondenschool beginnen. Of je nu wel of niet iets hebt met dieren het doet er niet toe. Het is geen beschermde beroepsgroep en diploma's worden niet als eis gesteld bij het starten van een hondenschool. MG hondenscholen krijgen veel kritiek maar je weet in ieder geval wel dat het een bepaald niveau heeft en dat de aanpak over het algemeen hondvriendelijk is. Er zijn zeker goede alternatieven maar dat is het echt even zoeken en als je weinig ervaring hebt is het moeilijk om een hondenschool goed in te schatten.Belle schreef:Toch zijn die er nog wel. Ook hondenscholen waar er niet eens op gelet wordt. Op de eerste puppycursus waar ik met Belle was, werd een pupje (ongeveer 10 weken) door zijn baas aan een slipketting voortgesleept, met veel gebrul erbij. Werd helemaal niets van gezegd, ook al stond op hun site dat uitgegaan werd van positieve training.starfleet schreef:Ik zie die niet, hooguit bij wat mensen die vroeger altijd honden trainden met de slipketting en daar op hun oude dag niet van willen afstappen.janinca2002 schreef: Er zijn nog genoeg hondenescholen waar die wel gebruikt word en dat wil niet zeggen dat die slechter zijn.. je ziet de laatste tijd toch weer een hang naar bijv de correctiebeloningmethode
Jan
Anne
Veel mensen hebben iets tegen Martin Gaus als persoon. Het is een beetje mode geworden om deze man af te branden (Ik vind zelf de imitatie van Edwin Evers het best. Daar kan ik hartelijk om lachen) Maar je doet de trainingsmethode te kort als je om deze reden er niks mee te maken wilt hebben. Bovendien zie je hem niet de als cursist (ik heb hem nog nooit ontmoet in ieder geval) dus je hoeft je er niet eens aan te storen.
Groetjes Mark
- Belle
- Zeer actief
Behalve dan in de video'sMark-fryslan schreef: Veel mensen hebben iets tegen Martin Gaus als persoon. Het is een beetje mode geworden om deze man af te branden (Ik vind zelf de imitatie van Edwin Evers het best. Daar kan ik hartelijk om lachen) Maar je doet de trainingsmethode te kort als je om deze reden er niks mee te maken wilt hebben. Bovendien zie je hem niet de als cursist (ik heb hem nog nooit ontmoet in ieder geval) dus je hoeft je er niet eens aan te storen.
Groetjes Mark

Ik hoorde hem trouwens net op de radio in de postbankreclame het slechte voorbeeld geven. Je hoort een hond blaffen, waarop hij vervolgens de hond toespreekt: 'stil maar jongen, het is goed hoor' o.i.d.. Een van de eerste dingen die je op zijn cursussen juist leert niet te doen.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ja hij is ook nog eens zakenmanBelle schreef:Behalve dan in de video'sMark-fryslan schreef: Veel mensen hebben iets tegen Martin Gaus als persoon. Het is een beetje mode geworden om deze man af te branden (Ik vind zelf de imitatie van Edwin Evers het best. Daar kan ik hartelijk om lachen) Maar je doet de trainingsmethode te kort als je om deze reden er niks mee te maken wilt hebben. Bovendien zie je hem niet de als cursist (ik heb hem nog nooit ontmoet in ieder geval) dus je hoeft je er niet eens aan te storen.
Groetjes Mark![]()
Ik hoorde hem trouwens net op de radio in de postbankreclame het slechte voorbeeld geven. Je hoort een hond blaffen, waarop hij vervolgens de hond toespreekt: 'stil maar jongen, het is goed hoor' o.i.d.. Een van de eerste dingen die je op zijn cursussen juist leert niet te doen.

Groetjes Mark
- Pearl
- Vaste gebruiker
Dat is mij ook heel erg opgevallen of beter gezegd tegengevallen. De meeste mensen die ik vraag wat ze van deze cursus vinden zeggen alleen maar dat ze de cursus niet kennen, maar dat ze een hekel hebben aan Martin Gaus. Dat heeft toch niks met de cursus te maken?Ik vind het alleen zo jammer dat er alleen over gepraat wordt hoe die man overkomt.

You can either agree with me or be wrong...
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
Toen ik Utah nog had, zijn we op zi\oek gegaan naar een martin gaus hondenschool.
Heb veel kontakt gezocht maar geen respons gehad.
Zijn manier van aanpak van probleemhonden sprak mij erg aan.
Toch is het een andere hondenschool geworden waar ook dus vriendelijk getraind word.
Wat niet wil zeggen dat ik denk dat martin gaus niet goed is.
het was zeker een optie geweest, omdat martin gaus hondenscholen gewoon goed te werk gaan en gericht zijn op een vriendelijke maar doelgerichte manier te werk te gaan
Heb veel kontakt gezocht maar geen respons gehad.
Zijn manier van aanpak van probleemhonden sprak mij erg aan.
Toch is het een andere hondenschool geworden waar ook dus vriendelijk getraind word.
Wat niet wil zeggen dat ik denk dat martin gaus niet goed is.
het was zeker een optie geweest, omdat martin gaus hondenscholen gewoon goed te werk gaan en gericht zijn op een vriendelijke maar doelgerichte manier te werk te gaan
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik heb met 4 honden daar de basiscursus en diverse vervolgcursussen gevolgt, en ben super enthousiast erover, ook al ben ik het niet met alles eens wat ze zeggen, ik heb er ontzettend veel geleerd en was het geld dubbel en dwars waard 

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
Zo leer je van alles, en haal je overal het beste uit.Podenji schreef:ik heb met 4 honden daar de basiscursus en diverse vervolgcursussen gevolgt, en ben super enthousiast erover, ook al ben ik het niet met alles eens wat ze zeggen, ik heb er ontzettend veel geleerd en was het geld dubbel en dwars waard
het zal denk ik ook niet snel gebeuren dat je het ergens voor de volle 100 % mee eens bent.
daar zijn mensen en ideen te verschillend voor.
-
- Vaste gebruiker
Wij hebben basiscursus 2 keer gedaan en zijn nu halfweg Vervolg 1.
Bij de basis de 1e keer gezakt - als enige van de klas..! Dat we zakten, lag in elk geval niet aan de school, wel ook aan de druk van de cursus en de stress van mij die daaruit voortkwam!
Probeer indien nodig maar wat snipperdagen op te nemen: 3 x p week een avondvullend programma, 4 weken lang is geen kattepis. En dan nog huiswerk. Dat moest je inleveren vlgs de cususmap, maar er is nooit naar gevraagd. Toch nuttig om t te maken natuurlijk, maar kost ook tijd. Jammer dat je die cusrsusmap niet al een tijd vantevoren krijgt.
TIP voor als je zakt (maar die kans is dus klein): je kunt de cursus alleen gratis overdoen, als je meedoet aan het examen (en zakt).
Nu gaat t trouwens hardstikke goed met Hobbes! Inmiddels hoorde ik dat de methode niet exclusief is voor Martin Gaus, maar hoe dan ook, het mooie vind ik:
-clicker: zal idd goed werken omdat het bv NEUTRAAL is, itt je eigen stem. En ik las later dat het geluid goed doordringt in hersenen van zoogdieren (ook paarden bv), beter dan je stem.
Is vooral ook leuk als je gedrag gaat aanklikken dat al getoond wordt: dan gaat 't leren zo snel en zo grappig. Je ziet ze zoeken naar wat nou die beloning opleverde (je geeft er dan pas een commando aan als het gedrag helemaal perfect is). En als ze het niet snel snappen, gaan ze van alles uitproberen, bv trucjes die ze al kennen.
-(Het volgende vind ik wel leuk om eens zo kort mogelijk uit te leggen. Ik heb vaak het gevoel dat ik moet uitleggen waarom ik het zo doe, kan ik even oefenen:)
Als straf gebruiken Gaus en dergelijke methodes (bijna) alleen NEGEREN of "toverstraf" (laten schrikken zonder dat ze merken dat jij dat doet). Vooral negeren is voor een groepsdier een vreselijke straf, dus effectief. Het is dus een misverstand dat er in deze methodes niet gestraft of gecorrigeerd wordt!!!
Andere straffen (nekvel, slipketting, slaan, schreeuwen en grommen) zijn heel moeilijk goed gedoseerd toe te passen omdat je eenmaal geen soortgenoot bent van het dier en snel misverstanden krijgt. De bijwerkingen kunnen angst, agressie of onverschilligheid zijn. En een roedeldier heeft vaak nog liever straf dan genegeerd worden: straf is ook aandacht!
Negeren heeft die bijwerkingen niet (je moet natuurlijk wel ook contact maken om een band op te bouwen - haha ja nogal wiedes).
Op de basiscursus hebben we trouwens wel geleerd dat een héél enkele keer in de wang pakken (aan één kant) indruk kan maken als je hond echt te ver gaat. Maar ook dat doe ik denk ik niet meer:
Ik heb zelf de nadelen van 'ouderwets' straffen ondervonden. Hobbes heeft nogal een ego en kwam bij ons met een heel vervelende eigenschap: 30 keer per dag in je broek hangen. Voor ik op de cursus ging had ik hem al heel wat keren in zijn nekvel gepakt, toegegromd, en zelfs een paar keer op zijn rug gelegd. Het maakt geen enkele indruk, of hij werd er nog nijdiger van!
Nadat ik 2 weken alleen had genegeerd, met een dikke deken om mijn benen, was het over! Nu komt het broekenbijten nog héél af en toe terug en dat bewijst dat het gedrag heel erg ingesleten is, doordat hij er vroeger altijd zo'n succes mee had (ik werd giftig!!) Tandjes in je been zijn wel te negeren als je een dikke leren broek aan hebt. En hoera, die broek heb ik waarschijnlijk op de kop getikt via Marktplaats.nl - en die zal ik net zolang gaan dragen tot het helemaal over is.
En angst heb ik ook ervaren. Hij had vroeger een tuigje en we hebben blijkbaar net iets te weinig geduld gehad. Hij draagt nu heel graag een halsband, maar als we met een tuigje komen, kruipt hij weg alsof het een zweep is.
Het is niet de gemakkelijkste opvoedingsmethode. Het kost tijd en geduld, je moet nogal eens uitleggen waarom je het zo doet en goedbedoelde tips en kritiek het 1e oor in, het andere oor uit laten gaan. En toch kan ik het dus van harte aanbevelen en vind het jammer dat ik dat vroeger allemaal niet wist.
De Gaus-cursus (vooral de lesmap) deed mij erg Amerikaans aan, maar daar moet je dan ook maar even doorheen. Ook is Gaus commercieel ja. Je kunt er beter niet je riemen, tasjes e.d. kopen, tenzij je niet op een paar euro kijkt.
Succes en groeten, mama Hobbes
Bij de basis de 1e keer gezakt - als enige van de klas..! Dat we zakten, lag in elk geval niet aan de school, wel ook aan de druk van de cursus en de stress van mij die daaruit voortkwam!
Probeer indien nodig maar wat snipperdagen op te nemen: 3 x p week een avondvullend programma, 4 weken lang is geen kattepis. En dan nog huiswerk. Dat moest je inleveren vlgs de cususmap, maar er is nooit naar gevraagd. Toch nuttig om t te maken natuurlijk, maar kost ook tijd. Jammer dat je die cusrsusmap niet al een tijd vantevoren krijgt.
TIP voor als je zakt (maar die kans is dus klein): je kunt de cursus alleen gratis overdoen, als je meedoet aan het examen (en zakt).
Nu gaat t trouwens hardstikke goed met Hobbes! Inmiddels hoorde ik dat de methode niet exclusief is voor Martin Gaus, maar hoe dan ook, het mooie vind ik:
-clicker: zal idd goed werken omdat het bv NEUTRAAL is, itt je eigen stem. En ik las later dat het geluid goed doordringt in hersenen van zoogdieren (ook paarden bv), beter dan je stem.
Is vooral ook leuk als je gedrag gaat aanklikken dat al getoond wordt: dan gaat 't leren zo snel en zo grappig. Je ziet ze zoeken naar wat nou die beloning opleverde (je geeft er dan pas een commando aan als het gedrag helemaal perfect is). En als ze het niet snel snappen, gaan ze van alles uitproberen, bv trucjes die ze al kennen.
-(Het volgende vind ik wel leuk om eens zo kort mogelijk uit te leggen. Ik heb vaak het gevoel dat ik moet uitleggen waarom ik het zo doe, kan ik even oefenen:)
Als straf gebruiken Gaus en dergelijke methodes (bijna) alleen NEGEREN of "toverstraf" (laten schrikken zonder dat ze merken dat jij dat doet). Vooral negeren is voor een groepsdier een vreselijke straf, dus effectief. Het is dus een misverstand dat er in deze methodes niet gestraft of gecorrigeerd wordt!!!
Andere straffen (nekvel, slipketting, slaan, schreeuwen en grommen) zijn heel moeilijk goed gedoseerd toe te passen omdat je eenmaal geen soortgenoot bent van het dier en snel misverstanden krijgt. De bijwerkingen kunnen angst, agressie of onverschilligheid zijn. En een roedeldier heeft vaak nog liever straf dan genegeerd worden: straf is ook aandacht!
Negeren heeft die bijwerkingen niet (je moet natuurlijk wel ook contact maken om een band op te bouwen - haha ja nogal wiedes).
Op de basiscursus hebben we trouwens wel geleerd dat een héél enkele keer in de wang pakken (aan één kant) indruk kan maken als je hond echt te ver gaat. Maar ook dat doe ik denk ik niet meer:
Ik heb zelf de nadelen van 'ouderwets' straffen ondervonden. Hobbes heeft nogal een ego en kwam bij ons met een heel vervelende eigenschap: 30 keer per dag in je broek hangen. Voor ik op de cursus ging had ik hem al heel wat keren in zijn nekvel gepakt, toegegromd, en zelfs een paar keer op zijn rug gelegd. Het maakt geen enkele indruk, of hij werd er nog nijdiger van!
Nadat ik 2 weken alleen had genegeerd, met een dikke deken om mijn benen, was het over! Nu komt het broekenbijten nog héél af en toe terug en dat bewijst dat het gedrag heel erg ingesleten is, doordat hij er vroeger altijd zo'n succes mee had (ik werd giftig!!) Tandjes in je been zijn wel te negeren als je een dikke leren broek aan hebt. En hoera, die broek heb ik waarschijnlijk op de kop getikt via Marktplaats.nl - en die zal ik net zolang gaan dragen tot het helemaal over is.

En angst heb ik ook ervaren. Hij had vroeger een tuigje en we hebben blijkbaar net iets te weinig geduld gehad. Hij draagt nu heel graag een halsband, maar als we met een tuigje komen, kruipt hij weg alsof het een zweep is.
Het is niet de gemakkelijkste opvoedingsmethode. Het kost tijd en geduld, je moet nogal eens uitleggen waarom je het zo doet en goedbedoelde tips en kritiek het 1e oor in, het andere oor uit laten gaan. En toch kan ik het dus van harte aanbevelen en vind het jammer dat ik dat vroeger allemaal niet wist.
De Gaus-cursus (vooral de lesmap) deed mij erg Amerikaans aan, maar daar moet je dan ook maar even doorheen. Ook is Gaus commercieel ja. Je kunt er beter niet je riemen, tasjes e.d. kopen, tenzij je niet op een paar euro kijkt.
Succes en groeten, mama Hobbes
- Mark-fryslan
- Zeer actief
je hebt er al veel geleerd! Leuk om te lezen. Voor mij is het alweer een paar jaar geleden. Dus het staat niet stil bij Gaus. Wat is die toverstaf precies? En hoe doe je dat dan? Wel nieuwsgierig naar.Hobbes schreef:of "toverstraf" (laten schrikken zonder dat ze merken dat jij dat doet).
Groetjes Mark
-
- Vaste gebruiker
Een toverstafje zou ook wel handig zijn! Is een leuke Nederlandse naam voor 'target-stick'! (ik zei 'straf') Tikfout?Mark-fryslan schreef:. Wat is die toverstaf precies? En hoe doe je dat dan? Wel nieuwsgierig naar.Hobbes schreef:of "toverstraf" (laten schrikken zonder dat ze merken dat jij dat doet).
Toverstraf is bv met de plantenspuit natspuiten, bus met knikkers gooien: laten schrikken dus. Het moet dan wel 'toveren' zijn, de hond mag niet doorhebben dat jij het doet. Als hij van schrik troost komt zoeken bij jou: uitvoerig belonen (wat normaal dus niet mag)!
Toveren valt niet mee. Als Hobbes in mijn broek hangt kan ik moeilijk de plantenspuit pakken zonder dat hij 't ziet. Je zou t met tweeën kunnen doen.
En ik vrees dat het ook alleen werkt als je het kunt volhouden zolang als nodig is? Dan moet je bv steeds klaarzitten met de plantenspuit of het klapperpistool wanneer de hond op tafel wil springen (ik noem maar iets). Dan moet je nog goed mikken en timen. En het blijft dus werken met angst oproepen: toch niet ideaal.
Ik heb mijn cursusmap er nog eens bij gehaald. Betere TIP is denk ik: het woord NEE betekenis geven. Heb ik zelf eigenlijk ook nog niet gedaan!! Ik begin morgen!
NEE betekenis geven doe je door voertjes uit je hand te geven, dan ineens je hand te sluiten en Nee te zeggen (of ander woord, als Nee al uitgemolken is bij jullie).
Hond leert dat "Nee" einde pret betekent. Als hij bij Nee zichzelf terugtrekt, heeft hij het gesnapt: belonen!
Nog beter zou het zijn een vreemde te laten voeren/ hand sluiten NEE laten zeggen, zodat de hond bij JOU komt als hij NEE heeft begrepen. Als dat werkt, komt hij voortaan bij je als je NEE zegt: ideaal!
Nou, wat dom dat ik dat nog niet heb geoefend.. Ik gebruik nu wel Nee met een boze stem, en dat werkt wel meestal. Maar dit lijkt me effectiever!
Groetjes
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik zie het al. Ik heb het zelf verkeerd gelezen. Dan is er niet zoveel veranderd. Maar dat maakt het allemaal niet minder goed. Ik heb het een keer per toeval gehad met mijn hond. Ze sprong tegen de vuilnis emmer op als pup en deze viel om met een enorme boel kabaal. Toen heb ik haar ook vreselijk getroost. Ze is er niet bang van geworden maar ze heeft er ook nooit meer aangezeten. Maar ik pas het ook nooit toe verder. Het is te lastig uitvoerbaar vaak.Hobbes schreef:
Een toverstafje zou ook wel handig zijn! Is een leuke Nederlandse naam voor 'target-stick'! (ik zei 'straf') Tikfout?
Toverstraf is bv met de plantenspuit natspuiten, bus met knikkers gooien: laten schrikken dus. Het moet dan wel 'toveren' zijn, de hond mag niet doorhebben dat jij het doet. Als hij van schrik troost komt zoeken bij jou: uitvoerig belonen (wat normaal dus niet mag)!
Toveren valt niet mee. Als Hobbes in mijn broek hangt kan ik moeilijk de plantenspuit pakken zonder dat hij 't ziet. Je zou t met tweeën kunnen doen.
En ik vrees dat het ook alleen werkt als je het kunt volhouden zolang als nodig is? Dan moet je bv steeds klaarzitten met de plantenspuit of het klapperpistool wanneer de hond op tafel wil springen (ik noem maar iets). Dan moet je nog goed mikken en timen. En het blijft dus werken met angst oproepen: toch niet ideaal.
Ik heb mijn cursusmap er nog eens bij gehaald. Betere TIP is denk ik: het woord NEE betekenis geven. Heb ik zelf eigenlijk ook nog niet gedaan!! Ik begin morgen!
NEE betekenis geven doe je door voertjes uit je hand te geven, dan ineens je hand te sluiten en Nee te zeggen (of ander woord, als Nee al uitgemolken is bij jullie).
Hond leert dat "Nee" einde pret betekent. Als hij bij Nee zichzelf terugtrekt, heeft hij het gesnapt: belonen!
Nog beter zou het zijn een vreemde te laten voeren/ hand sluiten NEE laten zeggen, zodat de hond bij JOU komt als hij NEE heeft begrepen. Als dat werkt, komt hij voortaan bij je als je NEE zegt: ideaal!
Nou, wat dom dat ik dat nog niet heb geoefend.. Ik gebruik nu wel Nee met een boze stem, en dat werkt wel meestal. Maar dit lijkt me effectiever!
Groetjes
Groetjes Mark
- Belle
- Zeer actief
Catootje geslaagd
Gisteravond zijn Catootje en ik (tot mijn grote verbazing) geslaagd voor de basiscursus
Het heeft een hele tijd geduurd voordat Catootje 'af' snapte en toen ze het eindelijk doordat, wilde ze alleen nog maar af, ook als ik 'zit' zei
, maar gisteren deed ze het allemaal goed.
Op naar de vervolgcursus.

Het heeft een hele tijd geduurd voordat Catootje 'af' snapte en toen ze het eindelijk doordat, wilde ze alleen nog maar af, ook als ik 'zit' zei

Op naar de vervolgcursus.
-
- Vaste gebruiker
Re: Catootje geslaagd
Proficiat!Belle schreef:Gisteravond zijn Catootje en ik (tot mijn grote verbazing) geslaagd voor de basiscursus![]()
![]()
![]()
Groet, mevrouw Hobbes
(noemen ze jou ook Mevrouw Catootje, of kennen ze je eigen naam inmiddels?)
- Belle
- Zeer actief
Re: Catootje geslaagd
Dank je.Hobbes schreef:Proficiat!Belle schreef:Gisteravond zijn Catootje en ik (tot mijn grote verbazing) geslaagd voor de basiscursus![]()
![]()
![]()
Groet, mevrouw Hobbes
(noemen ze jou ook Mevrouw Catootje, of kennen ze je eigen naam inmiddels?)
Ik was eerst mevrouw Belle, maar nu ik met twee honden daar train weten ze inmiddels mijn naam. Ik ben nu dus gewoon Marjolein.
Ik heb bewust , waarschijnlijk een van de weiningen die in dit topic staan
niet gekozen voor MG
vindt het veel te duur , met wat je ervoor terug krijgt , heb puppycursus bij Alert gevolgd te moergestel en ben daar razend enthousiast over , 90 euro voor tien weken en bij MG toen ik informeerde 180 euro voor 8 lessen zonder ex / certificaat